Na analyse van lading wordt gekapseisde Waldhof leeggepompt 'De hypotheek en de verzekering moeten we gewoon blijven betalen terwijl we geen nieuwe vracht aan kunnen nemen' Sonja Salet, mede-eigenaar van binnenvaartschip Indigo II donderdag 27 januari 2011 gekeurd. Daar zijn we nu allemaal wel klaar mee. Verder maken we een praatje met andere schippers, of leggen een kaartje. Maar heel druk is het hier ook niet meer: veel mensen zijn ondertussen al naar huis en laten de boot hier voor anker. Helaas kunnen wij dat niet." De schade voor de familie Salet neemt met de dag toe. „Dit kost ons dui zend tot vijftienhonderd euro per dag", schat Sonja in. „Dit schip kochten we voor drie miljoen eu ro. De hypotheek en de verzeke ring moeten we gewoon blijven betalen terwijl we geen nieuwe vracht aan kunnen nemen. En bin nenvaartschippers verdienen de laatste tijd sowieso al minder: het is hard werken voor weinig geld." Bijkomend probleem: de dalende waterstand. Hoe dieper een boot kan liggen, des te meer lading een schip meekrijgt. Inmiddels zakt de waterstand en komt de onderkant van de Indigo II steeds dichter bij de bodem. Sonja en Cor verplaatsten de boot al twee keer naar een dieper stuk om schade te voorkomen. Zeer waarschijnlijk moet deze week een deel van de vracht worden overgeladen op een ander schip. „En daar zullen we waarschijnlijk de hoofdprijs voor moeten beta len", verzucht Sonja. Ze twijfelt aan de blokkade voor schippers die met de stroming mee varen. „De Waldhof ligt na tuurlijk op de slechtste plaats die je maar kunt bedenken. In een bocht waar het smal is en een ster ke stroming staat. Maat mijn man zou de boot er langs varen. Ze wil len geen risico nemen. Maar als ze stroomafwaarts geen schepen la ten passeten, moeten ze dat stroomopwaarts ook niet doen. Daar kan toch ook iets mis gaan?" De boosdoener ligt dertig kilome ter verder in Sankt Goarshausen. In de zomer een toeristische trek pleister, mede vanwege de 130 me ter hoge leisteenrots Lorelei. Slechts een paar oudere heren zijn op de berging van de nu nog op zijn kant liggende Waldhof afgeko men. Binnenvaartschippers Klaus (68) en Fred (63) kwamen uit het 185 kilometer verder gelegen Karls ruhe om het schip te aanschou wen. „Er is hier iets goed fout ge gaan. Dit stuk op de Rijn zijn we zelf talloze keren zonder proble men gepasseerd." Bergers van Mammoet onderzoeken of er water bij het zwavelzuur in de tanks van het binnen vaartschip is gekomen. Mainz Locatie ongeluk infographic CRW 'Met behulp van drie kranen gaat bergingsbedrijf Mammoet de gekap seisde tanker Waldhof stabiliseren, leegpompen en bergen. $0' Tanker Waldhof Lengte: 105 meter Laadvermogen: 2.426 ton Drijvend dok De Amsterdam Lèpgte: 41,5 meter Hijsvermogen: 300 ton Drijvend dok Atlas Lengte: 42 meter Hijsvermogen: 300 ton 10; Drijvend dok Grizzly Lengte: 41,7 meter Hijsvermogen: 200 ton door Joep Trommelen Mannheim Vandaag horen de ber gers van Mammoet of er water bij het zwa velzuur in de tanks van de Waldhof is gekomen. Zwavelzuur reageert met water en dat kan giftige en explosieve gassen opleveren. Handig om te weten voordat de 2400 ton zuur uit het ruim wordt gepompt. Gisteren zijn er monsters uit de tanks genomen. „Als we weten hoe de conditie van de cargo is, kunnen we be sluiten hoe we af gaan pom pen", legt woordvoerder Johan Pastoor van Mammoet Mariti me uit. Het 'fixeren' van het schip in de snelstromende rivier met zijn constant veranderende water- Nederland stand is gisteren afgerond. Met kranen van drie drijvende bok ken is dé tanker in een houd greep genomen en vastgezet met extra kabels rond het gekap seisde schip die met ankers in de rivierbodem vastzitten. „Dat is nodig om het schip veilig te kunnen leegpompen", zegt Pas toor. De Amsterdam ligt nu naast de Waldhof en de drie bokken ko men weer in actie als het wrak daadwerkelijk wordt geborgen. Het leegpompen kan in princi pe snel beginnen als blijkt dat de lading in een goede conditie verkeert. Pastoor: „Dan komt er een tan ker naast de Waldhof te liggen. Het is de bedoeling dat de Wald hof dan los komt omdat 'ie tij dens het pompen lichter wordt. De drie kranen en de extra ka bels moeten hem dan in be dwang houden, zodat we het schip kunnen kantelen en uit eindelijk wegslepen." Hij schat dat de totale operatie nog ruim drie weken gaat du ren. „Het lijkt misschien eenvou dig, maar er gaat heel veel tijd zitten in het voorbereiden van elke stap van de berging. En er hangt ook veel af van de condi tie van de lading, de conditie van het schip zelf en van het weer. Dat zou ook nog roet in het eten kunnen gooien." Duitsland Bonn ^,5fes#oarshausen Lobith In de gevaarlijke bocht bij de Lorelei is begonnen met het lichten van de Waldhof. foto Ermindo Armino

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11