Na analyse van lading
wordt gekapseisde
Waldhof leeggepompt
'De hypotheek en de verzekering moeten we gewoon blijven
betalen terwijl we geen nieuwe vracht aan kunnen nemen'
Sonja Salet, mede-eigenaar van binnenvaartschip Indigo II
donderdag 27 januari 2011
gekeurd. Daar zijn we nu allemaal
wel klaar mee. Verder maken we
een praatje met andere schippers,
of leggen een kaartje. Maar heel
druk is het hier ook niet meer:
veel mensen zijn ondertussen al
naar huis en laten de boot hier
voor anker. Helaas kunnen wij dat
niet."
De schade voor de familie
Salet neemt met de dag
toe. „Dit kost ons dui
zend tot vijftienhonderd euro per
dag", schat Sonja in. „Dit schip
kochten we voor drie miljoen eu
ro. De hypotheek en de verzeke
ring moeten we gewoon blijven
betalen terwijl we geen nieuwe
vracht aan kunnen nemen. En bin
nenvaartschippers verdienen de
laatste tijd sowieso al minder: het
is hard werken voor weinig geld."
Bijkomend probleem: de dalende
waterstand. Hoe dieper een boot
kan liggen, des te meer lading een
schip meekrijgt. Inmiddels zakt de
waterstand en komt de onderkant
van de Indigo II steeds dichter bij
de bodem.
Sonja en Cor verplaatsten de boot
al twee keer naar een dieper stuk
om schade te voorkomen. Zeer
waarschijnlijk moet deze week
een deel van de vracht worden
overgeladen op een ander schip.
„En daar zullen we waarschijnlijk
de hoofdprijs voor moeten beta
len", verzucht Sonja.
Ze twijfelt aan de blokkade voor
schippers die met de stroming
mee varen. „De Waldhof ligt na
tuurlijk op de slechtste plaats die
je maar kunt bedenken. In een
bocht waar het smal is en een ster
ke stroming staat. Maat mijn man
zou de boot er langs varen. Ze wil
len geen risico nemen. Maar als ze
stroomafwaarts geen schepen la
ten passeten, moeten ze dat
stroomopwaarts ook niet doen.
Daar kan toch ook iets mis gaan?"
De boosdoener ligt dertig kilome
ter verder in Sankt Goarshausen.
In de zomer een toeristische trek
pleister, mede vanwege de 130 me
ter hoge leisteenrots Lorelei.
Slechts een paar oudere heren zijn
op de berging van de nu nog op
zijn kant liggende Waldhof afgeko
men. Binnenvaartschippers Klaus
(68) en Fred (63) kwamen uit het
185 kilometer verder gelegen Karls
ruhe om het schip te aanschou
wen. „Er is hier iets goed fout ge
gaan. Dit stuk op de Rijn zijn we
zelf talloze keren zonder proble
men gepasseerd."
Bergers van Mammoet onderzoeken of er water
bij het zwavelzuur in de tanks van het binnen
vaartschip is gekomen.
Mainz
Locatie ongeluk
infographic CRW
'Met behulp van drie kranen gaat
bergingsbedrijf Mammoet de gekap
seisde tanker Waldhof stabiliseren,
leegpompen en bergen.
$0' Tanker Waldhof
Lengte: 105 meter
Laadvermogen: 2.426 ton
Drijvend dok De Amsterdam
Lèpgte: 41,5 meter
Hijsvermogen: 300 ton
Drijvend dok Atlas
Lengte: 42 meter
Hijsvermogen: 300 ton
10; Drijvend dok Grizzly
Lengte: 41,7 meter
Hijsvermogen: 200 ton
door Joep Trommelen
Mannheim
Vandaag horen de ber
gers van Mammoet of
er water bij het zwa
velzuur in de tanks
van de Waldhof is gekomen.
Zwavelzuur reageert met water
en dat kan giftige en explosieve
gassen opleveren. Handig om te
weten voordat de 2400 ton zuur
uit het ruim wordt gepompt.
Gisteren zijn er monsters uit de
tanks genomen.
„Als we weten hoe de conditie
van de cargo is, kunnen we be
sluiten hoe we af gaan pom
pen", legt woordvoerder Johan
Pastoor van Mammoet Mariti
me uit.
Het 'fixeren' van het schip in de
snelstromende rivier met zijn
constant veranderende water-
Nederland
stand is gisteren afgerond. Met
kranen van drie drijvende bok
ken is dé tanker in een houd
greep genomen en vastgezet
met extra kabels rond het gekap
seisde schip die met ankers in
de rivierbodem vastzitten. „Dat
is nodig om het schip veilig te
kunnen leegpompen", zegt Pas
toor.
De Amsterdam ligt nu naast de
Waldhof en de drie bokken ko
men weer in actie als het wrak
daadwerkelijk wordt geborgen.
Het leegpompen kan in princi
pe snel beginnen als blijkt dat
de lading in een goede conditie
verkeert.
Pastoor: „Dan komt er een tan
ker naast de Waldhof te liggen.
Het is de bedoeling dat de Wald
hof dan los komt omdat 'ie tij
dens het pompen lichter wordt.
De drie kranen en de extra ka
bels moeten hem dan in be
dwang houden, zodat we het
schip kunnen kantelen en uit
eindelijk wegslepen."
Hij schat dat de totale operatie
nog ruim drie weken gaat du
ren. „Het lijkt misschien eenvou
dig, maar er gaat heel veel tijd
zitten in het voorbereiden van
elke stap van de berging. En er
hangt ook veel af van de condi
tie van de lading, de conditie
van het schip zelf en van het
weer. Dat zou ook nog roet in
het eten kunnen gooien."
Duitsland
Bonn
^,5fes#oarshausen
Lobith
In de gevaarlijke bocht bij de
Lorelei is begonnen met het
lichten van de Waldhof.
foto Ermindo Armino