io stremming op de rijn De Terneuzense schippersfamilie Bruins Slot wacht samen andere binnenvaartschippers al twee weken op het moment waarop ze verder kan varen langs de Lörelei. Daar is bergings bedrijf Mammoet begonnen met het lichten van de gekapseisde donderdag 27 januari 2011 Egbert,-Plonia en Herman Bruins Slot uit Terneuzen liggen met hun schip Victus al twee weken in Bingen am Rhein in afwachting van de berging van de Waldhof. door Raymond de Frel en Daan de Hulster Egbert en Plonia Bruins Slot uit Terneuzen kre gen de afgelopen dagen al vier cameraploegen aan boord van hun schip Victus. Ze liggen al twee we ken bij P.ingen am Rhein, in de hoop dat de berging van de Wald hof in de beruchte bocht bij de Lo- relei-rots snel achter de rug is. „Gisteren dacht ik: kom, laat ik de studio nog maar eens stofzuigen", grapt Plonia Bruins Slot (67). De stuurhut wordt door de mees te cameraploegen immers als een mooie locatie voor een interview gezien. Egbert (67) en Plonia en hun zoon Herman (23) overnacht ten twee weken geleden in Mainz, waarna ze verder wilden met een lading van zevenhonderd ton zon nebloempitten. „Een buurman maakte ons er op attent dat er iets in het gebergte was gebeurd. Dit is een heel gevaarlijk stukje Rijn. Er zijn veel bochten en bovendien is er een groot verval. Normaal ga je bij opvaart per achttien kilometer een meter omhoog, maar hier is dat per drie kilometer een meter", vertelt ze. Het Terneuzense echtpaar ligt nu al twee weken aan wal. Waar de vaart stroomopwaarts wel langs de rampplek kan, is er vanaf de an dere kant geen doorgang mogelijk. Plonia: „Er wordt gezegd dat het nog wel twee weken kan duren, maar vaak wordt er bij voorspellin gen een slag om de arm gehou den. We hebben goede hoop dat we eerder kunnen vertrekken. We moeten onze lading naar Ladber- gen, bij Münster, brengen. De ont vanger belde ons eerst geregeld met vragen. Of we toch maar zo snel mogelijk konden komen. Lo gisch, het is een lading met een waarde van een half miljoen euro. Inmiddels ziet hij ook wel in dat wij er ook niets aan kunnen veran deren. We controleren de zonne bloempitten wel geregeld op schimmel, maar vooralsnog is er geen vuiltje aan de lucht." Egbert en Plonia Bruins Slot hebben hun schip al overge dragen aan hun jongste zoon Herman. In maart nemen ze definitief afscheid van de Victus. „We hebben een soortgelijk onge luk één keer eerder meegemaakt. In Luik, ook toen ging het om een gekapseisde tanker. Toen duurde het een week. Nee, we vervelen ons nog niet. In dit beroep moet je je altijd aanpassen aan de moge lij kheden.-Dus verven we, breng en we de boekhouding op orde en hebben we veel tijd om e-mails te beantwoorden. Zo nu en dan gaan we eens bij de berging van de Waldhof kijken. Wellicht dat we dit weekend even terug naar Ter neuzen rijden in verband met de verjaardag van een zoon. En dan zien we ook weer eens iets an ders. Wij zijn er altijd zó aan ge wend geweest dat ons uitzicht voortdurend wisselt. Wat dat be treft hebben we het hier nu wel gezien, hoor." De familie Bruins Slot is bepaald niet alleen. Tientallen binnen vaartschepen liggen voor anker in de kleine haven. Ook het familie schip van Sonja (60) en Cor (61) Salet uit het Limburgse Maas- bracht ligt al twee weken bij Bin gen. Op donderdagochtend 13 ja nuari voer er slechts één ander schip tussen de Waldhof en hun binnenvaartschip Indigo III. „De afstand bedroeg een halfuur, maar door het ongeluk liggen we nu al twee weken stil", vertelt Sonja Sa let. De familie Salet is met 2700 ton maïskorrels onderweg van het Franse Ottmarsheim naar Krefeld in Duitsland. In Frankrijk lever den ze ijzer af. Een vaste route. Cor is met een personeelslid terug naar Nederland om belastingza ken te regelen. Sonja moet op de boot blijven omdat het schip in de stroming ligt. „Mijn man doet de boekhouding. We hebben de boot al geverfd, geschuurd en er onder houd aan gepleegd. De motor is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10