haven
in zicht
zeeland
seaports
o n.v. zeeland seaports is een feit
o koers op scherp
o liefde voor scheepvaart en dynamiek van de havens
vierdejaargang - nummer 10
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen hetderde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids NV mét als-aandeel
houders de provincie Zeeland en de gemeentes Borsele,
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur,-
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in hef bijzonder.
- Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
óver het belang van de Zeeuwse havensen de rol van
het havenbedrijf hierin.
Zeeland Seaports timmert aan de weg. Niet alleen zijn
we verzelfstandigd per 1 januari 2011, ook hebben we
sinds kort een nieuwe 'missie en visie'. Waarom? Om de
koers die we hebben ingezet om in 2020 de lange termijn
doestellingen te halen, zo scherp mogelijk te houden!
En die doelstelling stelt dat we streven naar een groei
van de zeeoverslag van 30 naar 50 miljoen ton. Ook de
overslag voor de binnenvaart willen we laten groeien
van 30 naar 40 miljoen ton. Mede als gevolg van deze
ontwikkelingen zal de werkgelegenheid in de Zeeuwse
havens toenemen met 18%.
Hoe draagt een nieuwe 'missie en visie' hier aan bij? Het
stelt vast op welke wijze we de doelstelling willen behalen.
De nieuwe missie luidt: Zeeland Seaports zorgt op een
toegewijde en respectvolle manier voor duurzame
ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse
zeehavens. In deze missie valt bijvoorbeeld op dat we
streven naar duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat
we proberen de economische groei van de haven te doen
plaatsvinden, zoveel mogelijk rekening houdend met de
omgeving en het milieu.
Deze missie komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is
tot stand gekomen door een samenspel van management
en medewerkers van Zeeland Seaports. Er is gekeken
wat belangrijke waarden zijn, welke ontwikkelingen er
in de markt zijn en hoe het staat met onze omgeving.
Hoe wij daar als havenbedrijf inpassen staat daarbij
centraal. Dit alles bij elkaar heeft geleid tot het opstellen
van een visie: hoe zien wij de buitenwereld en waar zien we
kansen? In beknopte bewoordingen komt het er op neer
dat de ligging en toegankelijkheid van Zeeland Seaports
unieke kansen bieden voor verdere economische
ontwikkeling van industrie en logistiek in de Zeeuwse
zeehavens. De mensen die werken in de havens vormen
samen de motor van de nationale economie in het
algemeen en de Zeeuwse economie in het bijzonder,
De Zeeuwse zeehavens worden beheerd door het havenschap Zeeland Seaports. Zeeland Seaports is de derde zeehaven van Nederland.
Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en de promotie van het havenbedrijf Zeeland Seaports. Maar
wat doet nou bijvoorbeeld een havenmeester, een kantonnier of een beleidsmedewerker milieu? In een serie portretten leest u meer over het
dagelijks werk van medewerkers van het havenbedrijf.
Een warme landing. Zo noemt Manon Baartmans
(43) haar eerste werkdag als havenmeester bij
Zeeland Seaports. Ze volgt interim manager
Ed Heinen op. Toen ze vorig jaar getipt werd over
het vrijkomen van deze functie, twijfelde ze geen
moment. 'Havenmeester is een van de leukste
banen die ik kan bedenken. Natuurlijk hou ik van
de scheepvaart en van de dynamiek van de ha-
vens', zegt de eerste vrouwelijke havenmeester in
Zeeland. 'Wat me meteen de eerste werkdag
bij Zeeland Seaports opviel is de saamhorigheid
onder de collega's. Het is duidelijk dat hier veel
energie is gestopt in het met elkaar omgaan. De
binding van mensen met elkaar en aan het bedrijf
is erg groot. Daar voel ik me goed bij thuis.'
Hoewel de titel havenmeester het beeld oproept
van stoere scheepslui die in de havens het verkeer
regelen, noemt Manon het gewoon een mooi vak.
Een managementfunctie die ze uitvoert vanaf de
bovenste verdieping van het-kantoor van het
havenbedrijf in Terneuzen. Bij hetsluizencomplex,
waar ze, met uitzicht op het intensieve scheepvaart
verkeer, 'meteenvoeling met-de havens krijgt'.
Ze is verantwoordelijk voor orde en veiligheid in de
haven van Vlissingen en Terneuzen. Haarafdeling
zorgt ervoor dat het scheepsverkeer veilig verloopt
en dat schepen een ligplaats toegewezen krijgen.
Daarnaast is de havendienst verantwoordelijk voor
de veiligheid bij het overslaan van ladingen. Bij het
uitvoeren van haar werkzaamheden kan Manon
rekenen op een team van twintig medewerkers.
Wat de nieuwe havenmeester vooral als uitdaging
ziet is het commerciële aspect aan haarwerk. 'Dit
is een haven met een nadrukkelijke ambitie om te
groeien. Dat betekent datje ruimte moet creëren
op de landkant, maar ook op het water. Dus als we
willen groeien door meer lading aan te trekken,
moeten we zorgen dat er genoeg ligplaatsen en
wachtplaatsen zijn. We moeten nieuwe terreinen
ontwikkelen en ontsluiten Dat proces wil ik graag
helpen aanjagen.' Manon ziet specifieke kansen
voor de Zeeuwse havens. 'De grote havens
Antwerpen en Rotterdam hebben op sommige
punten een capaciteitsgrens. Wij liggen er
tussenin. We kunnen er dus voor zorgen dat we
die accommodatie wel kunnen leveren. Ik denk
hierbij vooral aan droge en natte bulklading.
Verder neemt wereldwijd het vervoer van lading
in containers toe. Daar moeten we in mee. Dat
levert economische voordelen op, werkgelegen
heid. En als havenbedrijf hebben we daarin een
verantwoordelijkheid.'
Meteen na haar studie zeerecht begon Manon
Baartmans bij het Havenbedrijf Rotterdam. 'Ik zag
niets in de advocatuur. Geen zitvlees. Liever ging
ik iets doen en meemaken. In de 'natte sector',
het havenbedrijf, is elke dag wel iets te doen.'
Binnen het Rotterdamse havenbedrijf heeft
Manon een groot aantal jaren in het team van de
havenmeester gewerkt. Na veertien jaar werd zij
directeur van het Educatief Informatie Centrum
Mainport Rotterdam. Daarna bekleedde ze
verschillende managementfuncties bij Kruidenier
Foodservices en de Hogeschool Rotterdam.
De van geboorte Brabantse kent Zeeland van de
vele zeilvakanties in haar jeugd. Voorlopig woont
ze deels in Rotterdam en deels in Breskens. 'Ik
wil graag de tijd nemen om de omgeving beter te
leren kennen. Op den duurwil ik echt onderdeel
uitmaken van Zeeland.'
Per 1 januari is Zeeland Seaports verzelfstandigd.
In de media is hier het afgelopen jaar al véél
aandacht aan besteedt. Maar wat houdt de
verzelfstandiging precies in? Zeeland Seaports
was, sinds 1998, toen de havenschappen
Vlissingen en Terneuzen fuseerden tot één
havenbedrijf, een zogenoemde gemeenschap
pelijke regeling. Hierin participeerden de
Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele,
Vlissingen en Terneuzen. Dit zijn de gemeentes
waarbinnen het grondgebied van de haven
valt. Deze participanten hebben per 1 januari
2011 afstand genomen van de dagelijkse
organisatie van het havenbedrijf. Tot die datum
waren ze vertegenwoordigd in het dagelijks
bestuur van Zeeland Seaports. Vanaf nu
zullen ze alleen nog optreden in de algemene
vergadering van aandeelhouders. Daarnaast
is een Raad van Commissarissen aangesteld.
Op deze manier kunnen belangrijke beslissingen
door het havenschap sneller worden genomen
en kunnen er makkelijker investeringen worden
gedaan. Dit zorgt er voor dat het havenbedrijf
accurater kan inspelen op-de omstandigheden
in de markt waardoor we veel slagvaardiger
worden. Dit is belangrijk omdat de concurrentie
tussen de diverse havens in de West-Europa
groot is en de Zeeuwse haven de komende
jaren wil groeien van een overslag van ruim
30 miljoen ton nu naar 50 miljoen ton in 2020.
Voor het personeel van Zeeland Seaports is
de voorbereiding van de verzelfstandiging een
spannende tijd geweest. Niet alleen moesten
er diverse praktische zaken voor dé verzelf
standiging worden geregeld, ook is erveel
gepraat over de arbeidsvoorwaardelijke kant
van de verzelfstandiging. Door de verzelfstan
diging zijn de medewerkers van
Zeeland Seaports geen ambtenaar meer en
moest er voor hen een nieuwe CAO worden
opgesteld.
Wat merkt Zeeland van de verzelfstandiging
van Zeeland Seaports? Natuurlijk blijft één
van onze belangrijkste doelstellingen het
versterken van de Zeeuwse economie. Doordat
Zeeland Seaports slagvaardiger kan (^ptreden
zal de gewenste groei van de economische
activiteit in de haven makkelijker gerealiseerd
kunnen worden. Economische.groei betekent
ook een groei van de werkgelegenheid.
De verwachting is dat het aantal banen in de
haven in 2020 met 18% groeit ten opzichte van
nu. Een positieve ontwikkeling dus. Goed voor
Zeeland, goed voor de inwoners van Zeeland
en goed voor Nederland Onveranderd blijft
dat Zeeland Seaports bij al haar plannen
zoveel mogelijk rekening houdt met haar
omgeving, de natuur en het milieu. Zodat ook
op deze manier de ontwikkeling van de haven
een positieve bijdrage zal blijven leveren aan
Zeeland en haar inwoners.
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500
Manon Baartmans: "Dit is een haven met een
nadrukkelijke ambitie om te groeien."