haven in zicht zeeland seaports o n.v. zeeland seaports is een feit o koers op scherp o liefde voor scheepvaart en dynamiek van de havens vierdejaargang - nummer 10 De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen hetderde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids NV mét als-aandeel houders de provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur,- Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in hef bijzonder. - Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven óver het belang van de Zeeuwse havensen de rol van het havenbedrijf hierin. Zeeland Seaports timmert aan de weg. Niet alleen zijn we verzelfstandigd per 1 januari 2011, ook hebben we sinds kort een nieuwe 'missie en visie'. Waarom? Om de koers die we hebben ingezet om in 2020 de lange termijn doestellingen te halen, zo scherp mogelijk te houden! En die doelstelling stelt dat we streven naar een groei van de zeeoverslag van 30 naar 50 miljoen ton. Ook de overslag voor de binnenvaart willen we laten groeien van 30 naar 40 miljoen ton. Mede als gevolg van deze ontwikkelingen zal de werkgelegenheid in de Zeeuwse havens toenemen met 18%. Hoe draagt een nieuwe 'missie en visie' hier aan bij? Het stelt vast op welke wijze we de doelstelling willen behalen. De nieuwe missie luidt: Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolle manier voor duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. In deze missie valt bijvoorbeeld op dat we streven naar duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat we proberen de economische groei van de haven te doen plaatsvinden, zoveel mogelijk rekening houdend met de omgeving en het milieu. Deze missie komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is tot stand gekomen door een samenspel van management en medewerkers van Zeeland Seaports. Er is gekeken wat belangrijke waarden zijn, welke ontwikkelingen er in de markt zijn en hoe het staat met onze omgeving. Hoe wij daar als havenbedrijf inpassen staat daarbij centraal. Dit alles bij elkaar heeft geleid tot het opstellen van een visie: hoe zien wij de buitenwereld en waar zien we kansen? In beknopte bewoordingen komt het er op neer dat de ligging en toegankelijkheid van Zeeland Seaports unieke kansen bieden voor verdere economische ontwikkeling van industrie en logistiek in de Zeeuwse zeehavens. De mensen die werken in de havens vormen samen de motor van de nationale economie in het algemeen en de Zeeuwse economie in het bijzonder, De Zeeuwse zeehavens worden beheerd door het havenschap Zeeland Seaports. Zeeland Seaports is de derde zeehaven van Nederland. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en de promotie van het havenbedrijf Zeeland Seaports. Maar wat doet nou bijvoorbeeld een havenmeester, een kantonnier of een beleidsmedewerker milieu? In een serie portretten leest u meer over het dagelijks werk van medewerkers van het havenbedrijf. Een warme landing. Zo noemt Manon Baartmans (43) haar eerste werkdag als havenmeester bij Zeeland Seaports. Ze volgt interim manager Ed Heinen op. Toen ze vorig jaar getipt werd over het vrijkomen van deze functie, twijfelde ze geen moment. 'Havenmeester is een van de leukste banen die ik kan bedenken. Natuurlijk hou ik van de scheepvaart en van de dynamiek van de ha- vens', zegt de eerste vrouwelijke havenmeester in Zeeland. 'Wat me meteen de eerste werkdag bij Zeeland Seaports opviel is de saamhorigheid onder de collega's. Het is duidelijk dat hier veel energie is gestopt in het met elkaar omgaan. De binding van mensen met elkaar en aan het bedrijf is erg groot. Daar voel ik me goed bij thuis.' Hoewel de titel havenmeester het beeld oproept van stoere scheepslui die in de havens het verkeer regelen, noemt Manon het gewoon een mooi vak. Een managementfunctie die ze uitvoert vanaf de bovenste verdieping van het-kantoor van het havenbedrijf in Terneuzen. Bij hetsluizencomplex, waar ze, met uitzicht op het intensieve scheepvaart verkeer, 'meteenvoeling met-de havens krijgt'. Ze is verantwoordelijk voor orde en veiligheid in de haven van Vlissingen en Terneuzen. Haarafdeling zorgt ervoor dat het scheepsverkeer veilig verloopt en dat schepen een ligplaats toegewezen krijgen. Daarnaast is de havendienst verantwoordelijk voor de veiligheid bij het overslaan van ladingen. Bij het uitvoeren van haar werkzaamheden kan Manon rekenen op een team van twintig medewerkers. Wat de nieuwe havenmeester vooral als uitdaging ziet is het commerciële aspect aan haarwerk. 'Dit is een haven met een nadrukkelijke ambitie om te groeien. Dat betekent datje ruimte moet creëren op de landkant, maar ook op het water. Dus als we willen groeien door meer lading aan te trekken, moeten we zorgen dat er genoeg ligplaatsen en wachtplaatsen zijn. We moeten nieuwe terreinen ontwikkelen en ontsluiten Dat proces wil ik graag helpen aanjagen.' Manon ziet specifieke kansen voor de Zeeuwse havens. 'De grote havens Antwerpen en Rotterdam hebben op sommige punten een capaciteitsgrens. Wij liggen er tussenin. We kunnen er dus voor zorgen dat we die accommodatie wel kunnen leveren. Ik denk hierbij vooral aan droge en natte bulklading. Verder neemt wereldwijd het vervoer van lading in containers toe. Daar moeten we in mee. Dat levert economische voordelen op, werkgelegen heid. En als havenbedrijf hebben we daarin een verantwoordelijkheid.' Meteen na haar studie zeerecht begon Manon Baartmans bij het Havenbedrijf Rotterdam. 'Ik zag niets in de advocatuur. Geen zitvlees. Liever ging ik iets doen en meemaken. In de 'natte sector', het havenbedrijf, is elke dag wel iets te doen.' Binnen het Rotterdamse havenbedrijf heeft Manon een groot aantal jaren in het team van de havenmeester gewerkt. Na veertien jaar werd zij directeur van het Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam. Daarna bekleedde ze verschillende managementfuncties bij Kruidenier Foodservices en de Hogeschool Rotterdam. De van geboorte Brabantse kent Zeeland van de vele zeilvakanties in haar jeugd. Voorlopig woont ze deels in Rotterdam en deels in Breskens. 'Ik wil graag de tijd nemen om de omgeving beter te leren kennen. Op den duurwil ik echt onderdeel uitmaken van Zeeland.' Per 1 januari is Zeeland Seaports verzelfstandigd. In de media is hier het afgelopen jaar al véél aandacht aan besteedt. Maar wat houdt de verzelfstandiging precies in? Zeeland Seaports was, sinds 1998, toen de havenschappen Vlissingen en Terneuzen fuseerden tot één havenbedrijf, een zogenoemde gemeenschap pelijke regeling. Hierin participeerden de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Dit zijn de gemeentes waarbinnen het grondgebied van de haven valt. Deze participanten hebben per 1 januari 2011 afstand genomen van de dagelijkse organisatie van het havenbedrijf. Tot die datum waren ze vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur van Zeeland Seaports. Vanaf nu zullen ze alleen nog optreden in de algemene vergadering van aandeelhouders. Daarnaast is een Raad van Commissarissen aangesteld. Op deze manier kunnen belangrijke beslissingen door het havenschap sneller worden genomen en kunnen er makkelijker investeringen worden gedaan. Dit zorgt er voor dat het havenbedrijf accurater kan inspelen op-de omstandigheden in de markt waardoor we veel slagvaardiger worden. Dit is belangrijk omdat de concurrentie tussen de diverse havens in de West-Europa groot is en de Zeeuwse haven de komende jaren wil groeien van een overslag van ruim 30 miljoen ton nu naar 50 miljoen ton in 2020. Voor het personeel van Zeeland Seaports is de voorbereiding van de verzelfstandiging een spannende tijd geweest. Niet alleen moesten er diverse praktische zaken voor dé verzelf standiging worden geregeld, ook is erveel gepraat over de arbeidsvoorwaardelijke kant van de verzelfstandiging. Door de verzelfstan diging zijn de medewerkers van Zeeland Seaports geen ambtenaar meer en moest er voor hen een nieuwe CAO worden opgesteld. Wat merkt Zeeland van de verzelfstandiging van Zeeland Seaports? Natuurlijk blijft één van onze belangrijkste doelstellingen het versterken van de Zeeuwse economie. Doordat Zeeland Seaports slagvaardiger kan (^ptreden zal de gewenste groei van de economische activiteit in de haven makkelijker gerealiseerd kunnen worden. Economische.groei betekent ook een groei van de werkgelegenheid. De verwachting is dat het aantal banen in de haven in 2020 met 18% groeit ten opzichte van nu. Een positieve ontwikkeling dus. Goed voor Zeeland, goed voor de inwoners van Zeeland en goed voor Nederland Onveranderd blijft dat Zeeland Seaports bij al haar plannen zoveel mogelijk rekening houdt met haar omgeving, de natuur en het milieu. Zodat ook op deze manier de ontwikkeling van de haven een positieve bijdrage zal blijven leveren aan Zeeland en haar inwoners. schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500 Manon Baartmans: "Dit is een haven met een nadrukkelijke ambitie om te groeien."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 74