vinden ze elkaar Recital Ferschtman is zeer muzikaal Eerste reacties maandag 24 januari 2011 pulsief beslissingen nam. „Dat ze voor Waldemar viel, was niet ver standig, maar ze volgde haar hart. Ze was nogal brutaal en vooruit strevend, want ze flirtte en hield van jazz en dansen." Dat Rika voor Waldemar valt, ver klaart Koole uit de eenzaamheid die onder haar monterheid verbor gen ligt. „Zij en Waldemar vinden elkaar in hun eenzaamheid. Dat is mooi." Koole vindt het niet moeilijk om die eenzaamheid te spelen. „Als ac teur weet je waar je gevoelens moet zoeken in jezelf. Soms ge bruik ik er muziek voor. Bij deze film zat het liedje Lord. Ifeel like going home van Charlie Rich steeds in mijn hoofd. Het is een go spelachtig lied over naar huis wil len gaan en falen dat goed past bij Rika." Hasselbaink noemt zijn per sonage een 'zeer ongeluk kige pechvogel'. „Hij komt naar Nederland, wordt verliefd op die vrouw, krijgt een kind met haar, waar hij blij mee is, maar zijn omgeving - ook zijn familie - niet, en belandt daarna in steeds moeilijker situaties, met als diepte punt het verraad in de oorlog." oogpunt van bezuinigingen, voor nemens is om de beiaardier naar huis te sturen. Een dergelijke maat regel is gespeend van ieder cultuur besef Eenzelfde lot treft ook het fe nomeen stadsdichter. Bij de nieuw jaarsreceptie is de nieuwe net voor gesteld. In het bezuinigingspakket bezuiniging op het groenonder houd tegen. En ook op het onder houden van straten zou bezuinigd moeten worden. Juist op het onder houden van straten, pleinen en het groen, kent men de kwaliteit van een gemeentebestuur. Al dit soort maatregelen, die de leefbaarheid in de stad niet ten goede komen, zou den te voorkomen zijn, indien de juiste prioriteiten gesteld zouden worden. Denk aan het schrappen van het theater op het Molenwater. Een prestigeproject van 15 miljoen De debuterende filmacteur vond het niet moeilijk om zich in te le ven in Waldemar. „Natuurlijk kan ik me niet met hem vergelijken, maar ik ken het gevoel dat mensen je anders behandelen, omdat je niet blank bent. Ik maak zeker één keer per week een niet zuiver mo mentje mee. Bijvoorbeeld als ik in de trein stap en iemand snel zijn tas tegen zich aandrukt. Of als ik iemand op straat een vuurtje vraag en die persoon zich snel om draait. Ik kan er niet kwaad om worden, maar ik vind het dom dat ze de kans laten lopen mij te leren kennen." Een gevolg van Hasselbainks casting in Sonny boy is dat de getalenteerde inlineska- ter ('Ik heb prijzen gewonnen') die sport gedag moest zeggen. „Dat kan nu echt niet meer, want als ik val lig ik een paar dagen plat. Ik ga alleen nog kijken." Hij heeft het er graag voor over, want Sonny boy heeft nu al deu ren geopend. „Ik ga in een door Luk Perceval geregisseerde voorstel ling van Toneelgroep Amsterdam spelen. In augustus beginnen de re petities. Gijs Scholten van Aschat, die me stemles gaf voor Sonny boy, staat er ook in. Dat is zó tof. Ik heb veel ontzag voor die man. Hij 'is vet goed. Ik vind het spannend, maar ook eng." Koole: „Natuurlijk is het eng. Ik vind ook altijd alles eng." De ko mende tijd doet zij het even rustig aan. „Ik heb de laatste jaren enorm hard gewerkt en wil nu even genieten van mijn drie maan den oude zoontje. Ik wil tijd heb ben om met hem in het Vondel park te wandelen." 'Sonny boy' is morgen in het kader van Film by the Sea door het Jaar ais voorpremière te zien in zowel CineCi- ty Vlissingen als CineCity Terneuzen. Aanvang: 19.30 uur (Terneuzen ook om 19.45 uur.) Regisseur Maria Peters en schrijfster Annejet van der Zijl zijn aanwezig. In Terneuzen worden zij vóór aanvang voorgesteld aan het publiek. In Vlis singen is er na afloop van de film (om ongeveer 21.45 uur) een vraag gesprek met hen, onder leiding van PZC-journalist Jan van Damme. De film draait vanaf donderdag in de Nederlandse bioscopen. euro van het gemeentebestuur.. Een project waar de bevolking nu juist niet op zit te wachten. Anja Lely Koepoortstraat 3, Middelburg Hoofddoekverbod Wel opmerkelijk dat een school uit de hoek waar de meeste spaanders van seksueel misbruik vallen, men het lef heeft om over het dragen van hoofddoeken te vallen. Waar blijft onze multiculturele samenle ving? Toevallig kocht ik een beker Zeeuwse stroop. Het logo vertoont nog altijd een boerin in de Rooms katholieke dracht van Zuid-Beve land. Mag dus volgens Volendamse begrippen geen enkele persoon meer uitstralen waar hij of zij bij hoort? Agent met pet, heilssoldate met hoed, moslima met hoofd doek, vrouw met nonnenkap, sol daat met baret enzovoort. Laat ie der in zijn of haar waarde. Kees Baan Wijdauptantsoen 29, Middelburg Zwemmen Twee trainers, twee topzwemsters, een hoofdsponsor weg, school zwemmen op de tocht: niet be paald positieve ontwikkelingen, daar waar de waarde van sportief bewegen juist begon door te drin gen. Het ontslag van Thierry valt te betreuren. Een woord van waar dering is hier op z'n plaats! Peter Rotte Touwbaan 65, Middelburg Ik heb beloofd u op de hoogte te brengen van de ervaringen van de afgelopen week, waar in we t953 De Musical hebben gemonteerd. Nou, dat was me het weekje wel! Er is nog het een en ander ge schaafd, zelfs een paar nieuwe tek sten erbij, en andere teksten er weer uitgehaald, decorwisselingen werden veranderd. U begrijpt dat dit voor de cast en crew het uiter ste vergt, omdat veranderingen op het laatste moment altijd moeilijk zijn om die nog vóór de eerste try-out in je systeem te zetten. Maar dat is juist ook het spannen de aan een heel nieuwe voorstel ling. Dat is theater, en dan moet je wel flexibel zijn. En dan komt het moment van de eerste voorstelling met publiek. Wat een spanning. Hoe zal men reageren? Hoe zal men de muziek vinden? De decors? Het verhaal? Wanneer komt er een lach? Een traan? Nou, men heeft gerea geerd... Men vond de muziek prachtig, de decorchangementen fantastisch en het verhaal aangrij pend. Er werd gelachen en geap plaudisseerd en uiteindelijk ook ge huild. Jawel, echt gehuild, en niet alleen het publiek maar ook de ac teurs. Zo'n aangrijpend verhaal met een enorme climax waardoor tranen niet bedwongen kunnen worden. We hebben nu vijf voorstellingen achter de rug en overal zijn de reac ties zoals hierboven beschreven. We hebben een prachtig product in handen, daar ben ik van over tuigd, en dat zal alleen nog maar mooier worden, want we hebben nog zes voorstellingen te gaan vóór de premiere op 1 februari in Middelburg plaatsvindt. En er wordt iedere voorstelling zorgvul dig gekeken of het niet nóg beter kan. Met andere woorden: echt de puntjes op de i zetten. Ongelooflijk dat dit in ruim vijf weken is neergezet. Een nieuwe productie, nieuw verhaal met nieu we muziek en teksten. Nederland se geschiedenis verpakt in een mu sical. Velen onder u zullen misschien wel denken: een musical over de watersnoodramp, is dat wel ge past? Dit stukje geschiedenis wordt echter op een waardige ma nier verteld en de muziek is van grote schoonheid. U kunt ervan op aan dat het geen sensatiepro duct is geworden, maar naar eer en'geweten zorgvuldig is gemaakt. Zie ook: www.1953demusical.nl door Jeanette Vergouwen Liza Ferschtman verzorgde een recital met een apart programma. Het komt niet vaak voor dat een mu sicus een solorecital geeft waarbij de vier werken het uiterste vergen van de techniek, de muzikaliteit en de inzet. Ferschtman had een programma opgesteld met werken van vier componisten van wie de naam met een B begint. De barok- werken van Biber en Bach omarm den de moderne werken van Bar- tok en Berio. Riskant? Niet voor Ferschtman, die zelf verklaarde dat ze zich kon voorstellen dat de aanwezigen de Sequenza van Berio een vreselijk stuk konden vinden. Het klopt dat het geen toegankelijke compositie is met die minimaliserende ten dens, maar er waren ook hele spannende momenten. De manier waarop de violiste de tonen A en B combineert en de omspelingen van deze tonen klonken, zeker ge bracht door Ferschtman, boeiend. Het concert begon met de Passa- caglia in g van Biber. Ferschtmann overtuigde vanaf het eerste mo ment met haar geweldige uitstra ling: slanke figuur in een zwarte jurk die één was met haar instru ment. Ferschtmann speelt geen viool, ze is de viool. Ze bezit een KLASSIEKE MUZIEK Lisa Ferschtman Muziekpodium Zeeland: violiste Lisa Ferschtman met werk van Bach, Biber, Bartok en Berio Gehoord: za. 21 januari, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg. enorm stijlgevoel en de toonvoe- ring is niet te overtreffen, wat een souplesse, wat een geweldige tech niek. Het verschil met andere, vaak bejubelde violisten, en Fer schtman is de natuurlijke wijze van haar interpretatie en haar stijl gevoel. De techniek is er voor honderd procent, maar Ferschtman blijft spelen in dienst van de componist en brengt zijn bedoeling over op het publiek. Pure klasse. Dat bewees ze ook in de Sonate van Bartok met de complexe rit mes en de polyfone schrijfwijze. De dubbelgrepen, de staccato ak koorden en de pizzicati werden af gewisseld met serene passages (met sourdine), en ongewoon spannende slotakkoorden. Het concert was afgesloten met de tweede Partita in d van Bach. De vertolking was fenomenaal, zodat woorden tekort schieten om alles te beschrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17