vinden ze elkaar
Recital Ferschtman
is zeer muzikaal
Eerste reacties
maandag 24 januari 2011
pulsief beslissingen nam. „Dat ze
voor Waldemar viel, was niet ver
standig, maar ze volgde haar hart.
Ze was nogal brutaal en vooruit
strevend, want ze flirtte en hield
van jazz en dansen."
Dat Rika voor Waldemar valt, ver
klaart Koole uit de eenzaamheid
die onder haar monterheid verbor
gen ligt. „Zij en Waldemar vinden
elkaar in hun eenzaamheid. Dat is
mooi."
Koole vindt het niet moeilijk om
die eenzaamheid te spelen. „Als ac
teur weet je waar je gevoelens
moet zoeken in jezelf. Soms ge
bruik ik er muziek voor. Bij deze
film zat het liedje Lord. Ifeel like
going home van Charlie Rich
steeds in mijn hoofd. Het is een go
spelachtig lied over naar huis wil
len gaan en falen dat goed past bij
Rika."
Hasselbaink noemt zijn per
sonage een 'zeer ongeluk
kige pechvogel'. „Hij komt
naar Nederland, wordt verliefd op
die vrouw, krijgt een kind met
haar, waar hij blij mee is, maar
zijn omgeving - ook zijn familie -
niet, en belandt daarna in steeds
moeilijker situaties, met als diepte
punt het verraad in de oorlog."
oogpunt van bezuinigingen, voor
nemens is om de beiaardier naar
huis te sturen. Een dergelijke maat
regel is gespeend van ieder cultuur
besef Eenzelfde lot treft ook het fe
nomeen stadsdichter. Bij de nieuw
jaarsreceptie is de nieuwe net voor
gesteld. In het bezuinigingspakket
bezuiniging op het groenonder
houd tegen. En ook op het onder
houden van straten zou bezuinigd
moeten worden. Juist op het onder
houden van straten, pleinen en het
groen, kent men de kwaliteit van
een gemeentebestuur. Al dit soort
maatregelen, die de leefbaarheid in
de stad niet ten goede komen, zou
den te voorkomen zijn, indien de
juiste prioriteiten gesteld zouden
worden. Denk aan het schrappen
van het theater op het Molenwater.
Een prestigeproject van 15 miljoen
De debuterende filmacteur vond
het niet moeilijk om zich in te le
ven in Waldemar. „Natuurlijk kan
ik me niet met hem vergelijken,
maar ik ken het gevoel dat mensen
je anders behandelen, omdat je
niet blank bent. Ik maak zeker één
keer per week een niet zuiver mo
mentje mee. Bijvoorbeeld als ik in
de trein stap en iemand snel zijn
tas tegen zich aandrukt. Of als ik
iemand op straat een vuurtje
vraag en die persoon zich snel om
draait. Ik kan er niet kwaad om
worden, maar ik vind het dom dat
ze de kans laten lopen mij te leren
kennen."
Een gevolg van Hasselbainks
casting in Sonny boy is dat
de getalenteerde inlineska-
ter ('Ik heb prijzen gewonnen')
die sport gedag moest zeggen.
„Dat kan nu echt niet meer, want
als ik val lig ik een paar dagen plat.
Ik ga alleen nog kijken."
Hij heeft het er graag voor over,
want Sonny boy heeft nu al deu
ren geopend. „Ik ga in een door
Luk Perceval geregisseerde voorstel
ling van Toneelgroep Amsterdam
spelen. In augustus beginnen de re
petities. Gijs Scholten van Aschat,
die me stemles gaf voor Sonny boy,
staat er ook in. Dat is zó tof. Ik heb
veel ontzag voor die man. Hij 'is
vet goed. Ik vind het spannend,
maar ook eng."
Koole: „Natuurlijk is het eng. Ik
vind ook altijd alles eng." De ko
mende tijd doet zij het even rustig
aan. „Ik heb de laatste jaren
enorm hard gewerkt en wil nu
even genieten van mijn drie maan
den oude zoontje. Ik wil tijd heb
ben om met hem in het Vondel
park te wandelen."
'Sonny boy' is morgen in het kader
van Film by the Sea door het Jaar ais
voorpremière te zien in zowel CineCi-
ty Vlissingen als CineCity Terneuzen.
Aanvang: 19.30 uur (Terneuzen ook
om 19.45 uur.)
Regisseur Maria Peters en schrijfster
Annejet van der Zijl zijn aanwezig. In
Terneuzen worden zij vóór aanvang
voorgesteld aan het publiek. In Vlis
singen is er na afloop van de film
(om ongeveer 21.45 uur) een vraag
gesprek met hen, onder leiding van
PZC-journalist Jan van Damme.
De film draait vanaf donderdag in de
Nederlandse bioscopen.
euro van het gemeentebestuur..
Een project waar de bevolking nu
juist niet op zit te wachten.
Anja Lely
Koepoortstraat 3, Middelburg
Hoofddoekverbod
Wel opmerkelijk dat een school uit
de hoek waar de meeste spaanders
van seksueel misbruik vallen, men
het lef heeft om over het dragen
van hoofddoeken te vallen. Waar
blijft onze multiculturele samenle
ving? Toevallig kocht ik een beker
Zeeuwse stroop. Het logo vertoont
nog altijd een boerin in de Rooms
katholieke dracht van Zuid-Beve
land. Mag dus volgens Volendamse
begrippen geen enkele persoon
meer uitstralen waar hij of zij bij
hoort? Agent met pet, heilssoldate
met hoed, moslima met hoofd
doek, vrouw met nonnenkap, sol
daat met baret enzovoort. Laat ie
der in zijn of haar waarde.
Kees Baan
Wijdauptantsoen 29, Middelburg
Zwemmen
Twee trainers, twee topzwemsters,
een hoofdsponsor weg, school
zwemmen op de tocht: niet be
paald positieve ontwikkelingen,
daar waar de waarde van sportief
bewegen juist begon door te drin
gen. Het ontslag van Thierry valt
te betreuren. Een woord van waar
dering is hier op z'n plaats!
Peter Rotte
Touwbaan 65, Middelburg
Ik heb beloofd u op de hoogte
te brengen van de ervaringen
van de afgelopen week, waar
in we t953 De Musical hebben
gemonteerd. Nou, dat was me het
weekje wel!
Er is nog het een en ander ge
schaafd, zelfs een paar nieuwe tek
sten erbij, en andere teksten er
weer uitgehaald, decorwisselingen
werden veranderd. U begrijpt dat
dit voor de cast en crew het uiter
ste vergt, omdat veranderingen op
het laatste moment altijd moeilijk
zijn om die nog vóór de eerste
try-out in je systeem te zetten.
Maar dat is juist ook het spannen
de aan een heel nieuwe voorstel
ling. Dat is theater, en dan moet je
wel flexibel zijn.
En dan komt het moment van de
eerste voorstelling met publiek.
Wat een spanning. Hoe zal men
reageren? Hoe zal men de muziek
vinden? De decors? Het verhaal?
Wanneer komt er een lach? Een
traan? Nou, men heeft gerea
geerd... Men vond de muziek
prachtig, de decorchangementen
fantastisch en het verhaal aangrij
pend. Er werd gelachen en geap
plaudisseerd en uiteindelijk ook ge
huild. Jawel, echt gehuild, en niet
alleen het publiek maar ook de ac
teurs. Zo'n aangrijpend verhaal
met een enorme climax waardoor
tranen niet bedwongen kunnen
worden.
We hebben nu vijf voorstellingen
achter de rug en overal zijn de reac
ties zoals hierboven beschreven.
We hebben een prachtig product
in handen, daar ben ik van over
tuigd, en dat zal alleen nog maar
mooier worden, want we hebben
nog zes voorstellingen te gaan
vóór de premiere op 1 februari in
Middelburg plaatsvindt. En er
wordt iedere voorstelling zorgvul
dig gekeken of het niet nóg beter
kan. Met andere woorden: echt de
puntjes op de i zetten.
Ongelooflijk dat dit in ruim vijf
weken is neergezet. Een nieuwe
productie, nieuw verhaal met nieu
we muziek en teksten. Nederland
se geschiedenis verpakt in een mu
sical.
Velen onder u zullen misschien
wel denken: een musical over de
watersnoodramp, is dat wel ge
past? Dit stukje geschiedenis
wordt echter op een waardige ma
nier verteld en de muziek is van
grote schoonheid. U kunt ervan
op aan dat het geen sensatiepro
duct is geworden, maar naar eer
en'geweten zorgvuldig is gemaakt.
Zie ook: www.1953demusical.nl
door Jeanette Vergouwen
Liza Ferschtman verzorgde
een recital met een apart
programma. Het komt
niet vaak voor dat een mu
sicus een solorecital geeft waarbij
de vier werken het uiterste vergen
van de techniek, de muzikaliteit
en de inzet. Ferschtman had een
programma opgesteld met werken
van vier componisten van wie de
naam met een B begint. De barok-
werken van Biber en Bach omarm
den de moderne werken van Bar-
tok en Berio.
Riskant? Niet voor Ferschtman,
die zelf verklaarde dat ze zich kon
voorstellen dat de aanwezigen de
Sequenza van Berio een vreselijk
stuk konden vinden. Het klopt dat
het geen toegankelijke compositie
is met die minimaliserende ten
dens, maar er waren ook hele
spannende momenten. De manier
waarop de violiste de tonen A en
B combineert en de omspelingen
van deze tonen klonken, zeker ge
bracht door Ferschtman, boeiend.
Het concert begon met de Passa-
caglia in g van Biber. Ferschtmann
overtuigde vanaf het eerste mo
ment met haar geweldige uitstra
ling: slanke figuur in een zwarte
jurk die één was met haar instru
ment. Ferschtmann speelt geen
viool, ze is de viool. Ze bezit een
KLASSIEKE MUZIEK
Lisa Ferschtman
Muziekpodium Zeeland: violiste
Lisa Ferschtman met werk van
Bach, Biber, Bartok en Berio
Gehoord: za. 21 januari, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg.
enorm stijlgevoel en de toonvoe-
ring is niet te overtreffen, wat een
souplesse, wat een geweldige tech
niek. Het verschil met andere,
vaak bejubelde violisten, en Fer
schtman is de natuurlijke wijze
van haar interpretatie en haar stijl
gevoel.
De techniek is er voor honderd
procent, maar Ferschtman blijft
spelen in dienst van de componist
en brengt zijn bedoeling over op
het publiek. Pure klasse.
Dat bewees ze ook in de Sonate
van Bartok met de complexe rit
mes en de polyfone schrijfwijze.
De dubbelgrepen, de staccato ak
koorden en de pizzicati werden af
gewisseld met serene passages
(met sourdine), en ongewoon
spannende slotakkoorden.
Het concert was afgesloten met de
tweede Partita in d van Bach. De
vertolking was fenomenaal, zodat
woorden tekort schieten om alles
te beschrijven.