reizen 4 BS Winderigheid De man snurkt als een beer. Zeker zo hard als mijn opa dat vroeger kon I De Amerikaanse steden Minneapolis en Saint Paul worden tweeling steden genoemd. Lutske Bonsma zag echter alleen maar verschillen. reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 22 januari 2011 Naast mij zit een fors medemens. Hij slaapt. Zolang ik een koptelefoon op heb, is dat geen probleem. Maar wanneer ik het lezen van een tijdschrift overweeg, begrijp ik waarom medepassagiers al geruime tijd regelmatig geïrriteerd achter om kijken. De man snurkt als een beer. Zeker zo hard als mijn opa dat vroeger kon. Een middelgrote zaagfabriek is er niks bij. Gelukkig kondigt de captain een periode van turbu lentie aan. De riemen moeten om. Onze snurker heeft de zijne duidelijk los hangen. Een oplettende stewardess schudt hem wakker. Gelukkig, even rust. Het begint nu lekker te schudden. Op het beeldschermpje voor me zie ik dat we boven Teheran vliegen. Daar is net nog een bejaarde Boeing naar beneden gevallen. Even niet aan denken. Ik bestudeer de kaart met de landen die onder ons voorbij trekken. Wat weet ik daar eigenlijk weinig van. Het Midden-Oosten, waar ze elkaar om niets de hersens in slaan, maar dat ook zo mooi schijnt te zijn. Wat zou er ei genlijk allemaal onder ons gebeuren? Ik fantaseer over een tocht door Bijbelse streken. Eufraat, Tigris, Mesopotamië. Na een uur of vijf begint een nieuwe fase aan boord. Een onsmakelijke fase. Vliegen maakt de mens winderig. Ik kan het niet netter zeggen. Gerard Reve heeft het fenomeen van de verzamelwind al eens afdoende beschreven. Een derge lijk geval ontstaat ook tijdens een lange vlucht. De nette rei ziger ontdoet zich ervan op de vliegtuig-wc. Maar omdat niet iedereen zin heeft voor elk wissewasje naar achteren te lopen, laten velen hem ook nonchalant in de eigen stoel vliegen. Een scherp ontwikkeld reukvermogen is dan een zware straf Hoe te reageren? Nou, vooral niet met de han den wapperen, want dan ben jij meteen de verdachte. Zoals m ijn moeder al zei: 'wie 't eerst verneemt, heeft het zelf in 't hemd'. En dan, na een uur of tien vliegen, is er niets meer aan te doen. Je valt langzaam zeifin slaap. Het gebrek aan zuurstof, de dampende mensen, de verstikkende geur tjes van eten, oksels en adem. De weerstand is verdwenen, de ogen vallen dicht. En net wanneer een diepe slaap toe slaat en wilde dromen ontstaan, is er de schok van de lan ding. Waar ben ik? Als zombies sjokken we naar de uitgang. Het vliegtuig is een ravage. Overal etensresten, vuilnis, luiers, gemorste drank, braaksel. Wat een bende. De be schaafde mens heeft weer een eindje gereisd. Het is middag op het vliegveld van Kuala Lumpur. We zijn halverwege. jg IgniB De reis naar Australië is lang. Veel te lang. Toch ver trekt een mens vol goede móed. Uit ervaring weet je dat je niets zo makkelijk vergeet als een lange, oncomfortabele reis. Gebroken stap je uit het vliegtuig. Ein deloos gevangen gezeten in een veel te krappe stoel. Maar je bent die ellendige kist nog niet uit of je voelt je als herbo ren. Frisse lucht, de ledematen functioneren nog, eindelijk vrij. Heerlijk. Voorbij is het ongemak, het smakeloze eten, de zure wijn en de schreeuwende kinderen. Je hebt het weer volbracht en wanneer de koffers eindelijk de lopende band op komen hobbelen, lijkt alles nooit gebeurd. Uiteraard zitten we ook nu economy class. Jaloers werp ik af en toe een blik achter het gordijn waardoor we van het paradijs der business class worden gescheiden. Men neemt er nog een glaasje champagne voordat de luxe stoel wordt omgetoverd tot een aangenaam bed. Nou ja, verschil moet er zijn. Als medewerkers van de publieke omroep gaan we nu eenmaal zuinig om met publiek geld, en zijn we tevre- .den met een extra zakje pinda's en een schroefflesje rode wijn. Niet klagen, vooral niet klagen. In de loop der tijden is opvallend weinig veranderd in de luchtvaart. Het gaat tegenwoordig misschien allemaal iets sneller en veiliger dan een paar decennia geleden, maar in essentie is alles nog hetzelfde. Je stapt in een zilveren sigaar en na uren van turbulentie, verveling en ander ongemak be reik je je bestemming. Nee, niet klagen. Gelukkig is er het led-scherm dat vandaag de dag in elke rugleu ning is geschroefd. Vroeger moest je het doen met de vertoning van een familieprent op een paar on scherpe monitoren. Toen waren er boeken. Die zijn er nog steeds, maar onderweg naar verre oorden scoor je nu met gemak een film of drie. Toegege ven, een sterke leesbril is noodzakelijk om de beel den op het postzegeltje voor je goed te kunnen zien, maar het leidt af, dat zeker. ie naar de Amerikaanse westkust vliegt, moet soms overstap pen op de luchthaven van Min neapolis en Saint Paul. De ste den in het noorden van de Ver enigde Staten worden tiuin- cities (tweelingsteden) ge noemd, maar als ik de inwo ners vraag naar de overeenkom sten, luidt het antwoord: „Die zijn er niet." Saint Paul is als een goede wijn. Minneapolis als een hippe Martini. De" ste den zijn volstrekt verschillend. Een bijnaam krijg je toch niet voor niets, zou je denken. We gaan het uitzoeken. Eerst Min neapolis verkennen. Dat doen we op een Segway, zo'n elek trisch aangedreven apparaat dat je staande bestuurt. Na een korte oefening kunnen we vooruit en achteruit rijden, stoppen en rondjes maken. We gaan op pad. Over een oude spoorbrug ste ken we de Mississippi over. Gids Bill wijst in de diepte. „Dit is de reden dat hier een ne derzetting is gesticht. Met het snelstromende water van de Saint Anthony waterval kon den de eerste bewoners elektri-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 90