Peking verliest het van de files spectrum 10 De Arabische droom Zaterdag 22 januari 2011 Laat het woord 'Dubai' vallen in Nederland en de kans is groot dat mensen tegen je zeggen: 'Oh, neeeeee'. Een stad zonder geschie denis, waar politiek is verboden, demo cratie niet bestaat, waar de sharia geldt, waar je elkaar niet op straat mag zoenen, waar mensen de doodstraf krijgen, waar materialisme hoogtij viert, waar ieder een de hele dag alleen maar in grote win kelcentra shopt en waar arbeiders uit In dia en Pakistan worden uitgebuit. 'Bah, dat je daar wilt wonen', zeggen ze dan. Allemaal waar, zeg ik op mijn beurt Maar ondanks alles vind ik Dubai een verademing. Luister maar naar het ver haal van Fatima. Fatima (29) woonde tot twee jaar geleden in Beiroet, Libanon. Daar had ze haar masteropleiding be drijfskunde gedaan. Fatima wilde wat met economie doen. Vooral interessant werk vinden. En een beetje geld verdienen natuurlijk. Dat lukte in Libanon maar matig, want Fatima is een soennitische moslima. Gedoe natuurlijk, want soennieten, sjiieten en christenen STANDPLAATS in het land kunnen elkaar wel schieten. Dus buiten je eigen ge- door loofsgebied vind je geen baan. Harold Doornbos Ook de eindeloze corruptie is een ramp in Libanon: 2.000 euro beta len om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Het maakt niet uit of je goed bent of niet Wel belangrijk is het 'wasta' gff (contacten) te hebben. Een oom die je kan introduceren bij een baas, een verre neef die wel een goed woordje voor je wil doen. Als klap op de vuurpijl bestaat er de per manente kans op oorlog. Dat leidt niet tot economische stabiliteit Dus gaat het altijd slecht met Libanon. Een goed maandsalaris is 500 euro. Na vijftien jaar ploeteren zit je op 700 euro. Toen Fatima een baan vond bij een bank in Dubai kon ze haar geluk niet op. Ze verdiende plots 4.000 euro per maand. Niemand vroeg naar haar religie. Soenniet, sjiiet, chris ten, als je je werk maar goed doet, zei haar baas. Ze hoefde geen geld te betalen om de functie te krijgen. Corruptie, zei den de werknemers van de bank, wordt zeer zwaar bestraft. En niemand zat hier vanwege 'wasta'. Iedereen bij de bank was aangenomen omdat ze goed waren in hun werk. Niet vanwege een oom, van wege een God of vanwege steekpennin gen. Om haar heen zaten allemaal men sen zoals zij. Hoogopgeleide Arabieren die in hun eigen vaderland vernederd en als voetvegen gebruikt waren door een arrogante elite of een stel religieuze fana ten. Mannen en vrouwen uit Algerije, Egypte, Tunesië, Libanon, Syrië of Irak, die allemaal naar Dubai reisden om de wereld te laten zien wat ze echt kunnen. Toen Fatima in Dubai arriveerde, keek ze de eerste weken verbaasd om zich heen. De enorme torenflats, de gigantische snelwegen, de luxueuze jachten. Het maakte een enorme indruk op haar. Zo moeten al die emigranten zich hebben gevoeld die langs hat Vrijheidsbeeld de haven van New York binnenvoeren, dacht ze. Katholieke Ieren en Italianen, Europese loden, protestantse Duitsers en Nederlanders. Allemaal op de vlucht voor de gevolgen van knagende honger, een harde staat of een rancuneuze God. 'Dubai is mijn New York', zegt Fatima. Dubai is hoop, vrijheid, gerechtigheid. Een nieuw begin. 'Ik hou van Dubai', zegt ze. De winkelcentra mogen dan om tien uur 'avonds sluiten, veel bars blijven tot diep in de nacht open. Dubai is de Arabische droom die nooit slaapt Wie Peking met de auto wil doorkruisen, kan beter brood meenemen. Het verkeer in de stad staat inmiddels zo vast, dat een beetje fietser sneller is dan de vijf miljoen auto's. door Remko Tanis Hij leek wel een beetje in pa niek, burgemeester Guo Jin- long van Peking. Deze week begon hij opeens rond te strooien met beloftes om het chronische verkeersinfarct van de Chi nese hoofdstad op te lossen. „Tunnels, tal loze nieuwe tunnels", sprak hij tijdens de jaarlijkse vergadering van het lokale Volks congres. „En metrolijnen. We gaan nog meer metrolijnen bouwen." De paniek bij Guo linlong is te begrijpen. Drie weken geleden werd zijn wethouder van verkeer, Huang Wei, verbannen naar een post in het verre Xinjiang, het Siberië van China. Waarom? Omdat hij geen op lossing had voor de permanente files in Pe- king. Ondertussen staat de stad nog altijd vast. Elke dag zit er gemiddeld vier uur lang nauwelijks beweging in het verkeer. Het is niet dat er de afgelopen jaren weinig is ge bouwd. De stad wordt tegenwoordig om cirkeld door zes ringwegen. Die zijn elk verbonden door tientallen boulevards van minstens zes banen. Ondergronds rijden 14 metrolijnen over in totaal 339 kilometer spoor. Tien van die lijnen zijn geopend in de afgelopen vier jaar. Het verandert weinig. Het aantal reizigers is in diezelfde jaren gegroeid van twaalf naar twintig miljoen. Daardoor zitten de mensen nog altijd als sardientjes tegen de ramen van de treinstellen geplakt. Regel matig rijdt een metro verder, terwijl er nog een massa mensen op het perron staat. De metro's zitten, net als het asfalt erboven, de hele dag overvol. Het aantal auto's op de weg en het aantal mensen in de stad groeien zo snel, dat er van dweilen met de kraan open niet eens meer sprake is. Peking dweilt met de schut sluizen open. Yuan Yuan maakt nooit meer dan twee af spraken per dag. „Meer is zinloos", zegt de 28-jarige projectmanager. „Telkens als je naar een volgende afspraak gaat, sta je zo gigantisch vast in het verkeer. Bijna de helft van mijn werkdag sta ik in de file. Op één dag drie afspraken op drie verschillen de plekken in de stad afgaan, is tegenwoor dig fysiek onmogelijk." In de laatste week van december kondigde de overheid onverwacht aan dat er in 2011 nog maar 240.000 nieuwe auto's worden toegelaten op de wegen van de hoofdstad. Ruim drie keer minder dan in 2010. Dat leidde in de laatste dagen van het jaar tot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 86