9 spectrum Zaterdag 22 januari 2011 foto's Mark Neelemans bewaarde gebouw ter wereld. „De keizer is drie keer in Lillo geweest en heeft hier twee keer overnacht. Het fort was belang rijk voor de controle over de Schelde. Dit was in feite het geladen pistool op het hart van aartsvijand Engeland, waarmee Napo leon altijd dreigde. Dit gebouw heeft drie meter dikke muren, waarin één miljoen bakstenen zijn verwerkt. Er kon 50 ton buskruit in worden opgeborgen." Dockx bespeurt vooral bij het bedrijfsle ven een toenemende belangstelling voor bedrijfsuitjes zoals een teambuildingsdag in Fort Lillo. De burgemeester van Lillo ziet verder wel brood in de uitvoering van het idee dat professor Eric Van Hooydonk van de Universiteit Antwerpen enkele ja ren geleden te boek stelde in 'Antwerpen, internationaal havenicoon'. Van Hooy donk geeft daarin meer dan tweehonderd aanbevelingen om het Antwerpse havenge bied aantrekkelijker te maken. De hoogle raar Maritiem Recht stelt in dat kader voor in Lillo een tweede cruiseterminal te bou wen. De nieuwe generatie passagierssche pen gaat namelijk naar een lengte van 350 meter. Die mastodonten kunnen bij de cruiseterminal in Antwerpen niet draaien, maar bij Lillo wel, door de ligging tegen over het Deurganckdok. Fort Lillo werd samen met het tegenover gelegen Fort Liefkenshoek vier eeuwen ge leden gebouwd door prins Willem van Oranje en de Antwerpse burgemeester Marnix van Sint-Aldegonde ter verdedi ging van Antwerpen tegen de Spanjaar den. Gezien die historische betekenis wil de provincie Antwerpen het middeleeuw se bastion met Europees geld in oude luis ter herstellen. Ook de veiligheid speelt ech ter een rol. Na zware overstromingen in 1976 werd in Vlaanderen het Sigmaplan voor versterking van de dijken opgesteld en in uitvoering gebracht. Volgens dat plan wordt de bestaande dijk bij Lillo vol gens consulent stedebouw Sandra Vanveld hoven van de stad Antwerpen drie meter verhoogd. Grontmij Vlaanderen (Softe De- pauw) en Cluster Landscape (David Ver- hoestraete) gingen met die randvoorwaar den aan de slag en maakten een toekomst plan voor het fort. Een van de meest in het oog springende onderdelen van dit masterplan is het ont werp voor de nieuwe jachthaven. Dat werd onlangs bekroond met de Prijs voor Architectuur van de provincie Antwerpen. Depauw en Verhoestraete bedachten een 'indijkse' haven die in de nieuwe Sigma- dijk komt te liggen. Bij die haven komt een langgerekt gebouw dat onder dienst kan doen als boothuis en waarvan het dak fungeert als terras met panoramisch uit zicht over de Schelde. Lillo krijgt hiermee volgens de ontwerpers 'een gezicht naar de Schelde'. Het gebouw kan bovendien een functie krijgen als ontvangstcentrum voor de 47.000 mensen die momenteel jaarlijks met het veerpontje vanuit Doel aanmeren. Daar komt overigens in de toekomst veran dering in, vertelt Vanveldhoven. Het pon tje vaart dan niet meer tussen Doel en Fort Lillo, maar tussen Fort Liefkenshoek (nabij Kallo) en Fort Lillo. Verder voorziet het masterplan in het herstel van de histori sche vijfhoekige structuur van het fort en wordt het zoals vroeger weer volledig om ringd door een vestinggracht. Inwoners en leveranciers kunnen er met de auto in en uit over een brug die uit komt op de Scheldelaan, maar bezoekers moeten hun auto of bus buiten de vesting laten staan. Wanneer het plan wordt uitge voerd, is volgens Vanveldhoven op dit mo ment nog niet bekend. Zelf schat ze in, dat er de eerstkomende vier jaar nog geen eer ste spade de grond in gaat. „Maar het zal ook geen vijftien jaar meer duren voor het volledig is uitgevoerd." De neogotische Sint Benedictuskerk uit het eind van de negentiende eeuw. Pal ernaast is de kroeg. Kris Dockx, eigenaar van het Kruitmagazijn en 'burgemeester' van Lillo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85