spectrum 6 'Bij elke foto moeten wij ons afvragen: is dit kinderporno of niet?' Zaterdag 22 januari 2011 'Die lege blik in de Door de zaak Robert M. staat het werk van kinderpornorechercheurs volop in de belangstelling. Het lijkt bijna onmogelijk in die functie met plezier naar je werk te gaan. Portret van een kinderpornorechercheur. „We vangen elkaar hier op." door Maaike Boersma Z e waren de flauwe grappen van hun collega's in de kanti ne zat. „Ga je weer lekker vie ze plaatjes kijken", kregen de kinderpomorechercheurs na de lunch iets te vaak te horen. Gerrit Vleer- bos en zijn team besloten daarom eenma lig een 'filmuurtje' te organiseren voor het hele bedrijf „Binnen een paar minuten trokken de meesten wit weg en liepen weg. Ze konden het niet aan. Sindsdien is er nooit meer een grap over ons werk ge maakt." Het werk van Vleerbos is er niet bepaald naar om grappen over te maken. Want Vleerbos en zijn vijf collega's zijn kinder pornorechercheurs. Vijf dagen per week, acht uur per dag moeten zij de gruwelijk ste foto's en filmpjes bekijken die gevon den worden op de computers van verdach ten. Zoals foto's van een 6-jarig meisje dat een volwassen man oraal bevredigt terwijl hij aan haar haren trekt. Van vastgebonden kinderen. Duizenden foto's van een Ameri kaanse man die zijn dochter Lisa van haar 4e tot haar 10de op alle mogelijke manie ren seksueel misbruikte en dit vastlegde. Niet voor niets is de deur van hun werkka mer in het hoofdbureau van de politie in Hengelo altijd dicht. Om te voorkomen dat nieuwsgierige passanten een glimp op vangen van alle narigheid die op de com puterschermen te zien is. Maar wie na een klop op de deur binnen wordt gelaten, staat de eerste minuten verbaasd op zich heen te kijken. Kabouters, kitscherige hert jes, een 'net' van kerstlampjes die het hele jaar door branden, een fout tapijt op de grond bij de koffiehoek, oranje biermut sen, een verdwaalde sinterklaasmijter en een aquarium waar geen vissen, maar piep kleine garnaaltjes in zwemmen. „We zijn een beetje anders", lacht Vleer bos en wijst naar de kille en zakelijke in richting van de andere kamers op dezelfde gang. Maar al deze tierelantijntjes, deze ker mis, heeft het team dat hier werkt, hard nodig. „Je ziet zoveel gruwelijke dingen, dan moet je omgeving wel helemaal pret tig zijn." Zijn collega vertelt dat kinderpor norechercheurs in andere korpsen soms worden weggemoffeld in een donkere kel der. „Onvoorstelbaar. Dan is je werk hele maal niet meer te doen." Niet alleen de werkomgeving, ook de colle ga's moeten prettig zijn. „In dit team zijn we zo van elkaar afhankelijk. We moeten elkaar opbeuren. Dus dan moet er abso luut een klik zijn." Eind 2009 besloten de korpsen van Twen te, IJsselland en Noordoost-Gelderland (sa menwerkingsverband TIJN), hun krachten op dit gebied officieel te bundelen. De sa menwerking was al in 2005 officieus be gonnen. Dacht men in de regio voorheen dat kinderporno alleen in het grote boze westen werd gemaakt, Vleerbos en zijn team hebben die naïviteit met het verwer ken van maar liefst 130 zaken in iets meer dan een jaar tijd, flink de kop ingedrukt. „En dan rechercheren we alleen nog maar zaken die in deze regio aan het licht ko men. Door tips van computerreparatiebe drijven bijvoorbeeld. Of door aangiften van seksueel misbruik. „Er wordt hier al tijd gevraagd of de dader ook foto's of film pjes heeft gemaakt. Zo komen wij onze za ken op het spoor." Zelf actief op zoek gaan naar daders op internet is onbegonnen werk, zegt Vleerbos. „In een uur tijd zou ik dan zo vijftig zaken te pakken hebben." Vanwege hun samenwerking en het suc ces dat ze daarmee hebben, noemde voor malig minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin de aanpak van kinderporno van team TIJN al eens 'voorbeeldig'. Ze zijn het enige team in Nederland dat interregio naal te werk gaat. Dat heeft ook qua bud get zo zijn voordelen. In hun werkkamer staat voor zeker twee ton aan apparatuur. Pc's met een gigantisch geheugen, appara ten om alle mogelijke formaten beeldmate riaal om te zetten en te digitaliseren, een diaprojector, tv-schermen en nog veel meer. Allemaal apparatuur om het werk eenvoudiger te maken. „Want wij hebben een hekel aan werken", lacht Vleerbos. „Als je bedenkt dat je op Dus ontwikkelde team TIJN de afgelopen jaren samen met een bedrijf speciale soft ware waarmee de bestanden versneld kun nen worden bekeken. Hun software vindt nu wereldwijd aftrek en het team geeft cur sussen aan collega's uit onder meer Noor wegen, Indonesië en Spanje. Vleerbos kruipt weer achter zijn pc en legt uit hoe het werkt. „Elk bestand krijgt een eigen code, een hashtag. Als we dan aan een nieuwe pc beginnen, worden eerst alle bestanden gescand. Kinderporno is vooral ruilhandel en veel plaatjes komen dus bij meerdere verdachten terug." De software filtert automatisch de bestan den, die in vorige onderzoeken al eens zijn bekeken, van 'nieuw' materiaal. Vaak is er een overlap van zo'n 30 procent. Maar ook 70 procent van 180.000 bestan den is nog steeds veel werk. Dus heeft het softwareprogramma allerlei extra mogelijk heden, zoals een blootfilter. Als je dat op 100 procent zet, krijg je alle afbeeldingen waar heel veel bloot te zien is. Is het 'gewone' porno met volwassenen, dan zet Vleerbos die meteen in de bak 'geen kinderporno', een schifting die heel snel gemaakt is. Ook de duizenden pagi na's met internetafbeeldingen, vakantiefo to's en andere bestanden kunnen met een druk op de knop worden verwijderd. Dan blijven de dubieuze foto's over. Twee re chercheurs bekijken die stuk voor stuk. Kinderporno gemaakt in het buitenland en onbekend materiaal gaan meteen door naar de KLPD, het korps landelijke politie diensten. Nederlands materiaal wordt ver volgens nauwkeurig gerechercheerd. Ook voor filmmateriaal is speciale soft ware gemaakt „Wat je vaak ziet, is dat de kinderporno verstopt zit in een speelfilm. Eerst vijf minuten Mickey Mouse en dan een computer van een verdachte gemid deld 180.000 bestanden aantreft, waaron der duizenden uren aan filmmateriaal." Natuurlijk is lang niet alles porno. Op een pc staan immers ook vakantiefoto's, tekst bestanden, gedownloade speelfilms en mu ziek. Vleerbos en zijn team bekijken alles stuk voor stuk. In dat opzicht verschilt hun visie op de aanpak van kinderporno van die van'andere korpsen. Die zijn selec tiever en werken met een limiet van bij voorbeeld 10.000 bestanden die ze bekij ken. „Ja, dan kun je inderdaad veel zaken doen in een jaar, maar zorgvuldig is het niet. Wij bekijken heel bewust alles, om dat wij gefocust zijn op slachtoffers", zegt de rechercheur. „Óp het 10.001ste plaatje zal maar net een kind staan dat we nog niet kennen." Dus leuk of niet, het team ploetert alle be standen door. Natuurlijk is het niet te doen om, onderuitgezakt op je stoel, dui zenden uren aan films te gaan bekijken en tienduizenden foto's één voor één op je scherm voorbij te laten komen. ineens kinderporno. Dus ook daarvan moe ten we alles bekijken. Maar Vleerbos laat zien hoe we in nog geen halve minuut een hele Hollywoodfilm kunnen bekijken. De software knipt de film in bijvoorbeeld ne gen stukken die elk een eigen blokje krij gen op het scherm. Vervolgens kunnen al le negen fragmenten tegelijk zestien keer versneld worden afgedraaid. Het is even wennen, zo'n druk scherm, maar ook daar leer je mee werken. Zodra er bloot te zien is, druk je op de stopknop. „En als Freek de Jonge langskomt, zetten we hem wel even op langzaam, hoor. Er moet hier ook gelachen worden. Dat is ontzettend belang rijk." Na de koffie kruipt Vleerbos weer achter zijn pc. Op zijn scherm een foto van een heel jong meisje dat poseert in een stringe- tje. „Bij elke foto moeten wij ons afvragen: is dit kinderporno of niet? Foto's van naak te kinderen kunnen ook onder nudisme vallen, tenzij er duidelijk erotisch wordt ge poseerd of er wordt ingezoomd op ge slachtsdelen." Het is nog het mildste voorbeeld. Zo pas seert ook de Nederlandse Sonja, een meis je met grauwblond haar dat door haar va der elk weekend tijdens de bezoekregeling werd misbruikt voor zijn eigen genot. Hoe Vleerbos weet dat ze uit Nederland komt? „Kijk, als je hier inzoomt, zie je dat er een Eftelingkaartje op het bureau staat bijvoor beeld. We kijken naar alles op de achter grond. Etiketten van levensmiddelen, kran ten, soorten stekkerdozen. „Alles wat volwassenen met elkaar doen, doen ze ook met kleine kinderen. En nog erger", zegt Vleerbos. Ook al doet hij dit werk al vijftien jaar, het went nooit. „Ook mij raakt het nog elke dag. Weet je waar ik het meest kapot van ga? Ogen. Die lege blik in de ogen van die jonge kinderen." Om zichzelf te beschermen, gaat tijdens het kijken van filmpjes het geluid wel uit. „Het gekrijs van een kind dat verkracht wordt..." Vleerbos zwijgt. „Natuurlijk ra ken we allemaal geëmotioneerd. Daarom vangen we elkaar op", zegt zijn collega tij dens de koffie. Soms gaat het maanden goed, maar knapt iemand ineens. „Zoals een vrouwelijke col lega die hier maanden prima werkte, tot dat ze ineens volkomen brak bij een on schuldige foto. Twee pantoffeltjes op een kleedje voor een hoogslaper. Het bleken exact dezelfde pantoffeltjes te zijn als haar dochtertje had. Toen kwam het ineens heel erg dichtbij." Een zaak als die van Robert M. brengt hun werk plots weer onder de aandacht. „Dan roept de minister ineens dat we er 'zeven tig man bij krijgen'. Vleerbos lean zich er behoorlijk boos om maken. „Erbij? Alsof er al zeventig kinderpornorechercheurs zijn. Was het maar waar." De realiteit is dat elk korps vaak maar twee mensen heeft die het werk er soms ook nog bij doen. „Ja, als je alle administratieve ondersteuning en alle managers die nog boven ons staan, meetelt dan kom je lande lijk misschien aan dat getal van zeventig." Na de lunch discussiëren de mannen luid keels over foto's die volgens Vleerbos geen kinderporno zijn. Zijn collega's zijn het daar absoluut niet mee eens. „Die jongens zijn nog lang geen 18, Gerrit, kom op." „Het houdt ons scherp, zulke discussies", zegt Vleerbos. De radio gaat een slag har der en de grappen gaan over en weer. „Dat is zo belangrijk om de ellende te compen seren. Anders houd je het niet vol." Een balletjespistool wordt vanonder een bureau tevoorschijn getoverd en Vleerbos krijgt een kogeltje tegen zijn arm. Daarna worden de laatste zilveren kerstballen van de muur geschoten. „Tijd om te gaan. We moeten naar de rechtbank voor de pro for ma zaak tegen de verdachte." De deur slaat achter hen dicht. Morgen zijn ze er weer. Hoe ze het volhouden? „Als ik één slachtoffer weet te redden uit de klauwen van zo'n klootzak, geeft me dat weer voor een maand energie." De namen van slachtoffers zijn gefingeerd. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82