De kunstenaar
zeeland 127
De kampbewoner
van een vergeten tragedie'
'Dit beeld symboliseert alles'
ROC werkervaring
berco
Tijdelijk werd definitief
VEEL KOOPJES EN
EXTRA KORTING!
Gratis bus in trek
bij 65-pBussers
VANWEGE INTERIEURAANPASSING
Eerste actie 2011 redders van
Neeltje Jans blijkt loos alarm
Leerlingen Sevim Eser (links) en Jurhaily Sling in het kantoor van uitzendbu
reau Tènce, een werk/leerbedrijf op de ROC Plaza. foto Lex de Meester
TERNEUZEN - De proef met gratis
openbaar vervoer voor 65-plussers
in Zeeuws-Vlaanderen is succes
vol.
Uit een enquête onder gebruikers
is gebleken dat ze 'beduidend
meer' de bus nemen na negen uur
's ochtends, sinds ze daar vanaf 1
maart vorig jaar niet meer voor
hoeven te betalen. De Terneuzen-
se wethouder Co van Schaik wil
het experiment dan ook zeker met
een jaar verlengen.
„Het is dankzij het gratis openbaar
vervoer gelukt meer mensen van
achter de geraniums te krijgen", al
dus Van Schaik. „In die zin is de
proef geslaagd, want één van de
doelstellingen is de mobiliteit van
65-plussers te stimuleren."
lange vorststraat goes
NEELTJE JANS - Om kwart over ze
ven gisterenmorgen werden de
KNRM reddingboten van het red
dingstation Neeltje lans opgeroe
pen voor hulpverlening.
Boven de Oosterscheldekering was
een vuurpijl waargenomen en dat
was direct gemeld aan de alarm
centrale.
Hierop werd door het Kustwacht
centrum in Den Helder de red
dingboten Koopmansdank en Har
der gealarmeerd voor een zoekac
tie rond de Oosterscheldekering.
De Koopmansdank en de Harder
maakten beide enkele zoekslagen
over het water maar er werd niets
ontdekt.
Na overleg met het kustwachtcen
trum werd daarom besloten de ac
tie van de reddingboten af te bla
zen.
'Het werd me ook wel duidelijk dat het kampleven niet alleen om leed en verdriet
draaide. Er was een grote saamhorigheid. Samen zingende gezamenlijke kerkgang,
de hoop en het vertrouwen in de toekomst'. Trinette Ledelay
zaterdag 22 januari 2011
W
'Het beeld symboliseert hoop, liefde en geloof. Het geeft ook mijn gevoel
van dankbaarheid naar de mensen in Westkapelle weer, die ons in hun hart
hadden gesloten, zeker de kinderen'. Frits Sahertian
Protest van Molukkers bij het Westkapelse gemeentehuis.
foto Mevrouw Flipse Roelse/collectie van Polderhuis
door Annemarie Zevenbergen
Als kleuter kwam Frits Sa
hertian rond 1954 in het
Westkapelse kamp te
recht, samen met zijn vader en
zijn zus. Kort daarvoor had hij zijn
moeder verloren.
„Het viel me op dat het kamp zo
klein was, we kwamen uit Vught
en dat was zo enorm groot. Ik had
het gevoel dat ik hier dichter bij de
anderen stond."
Frits (60) heeft gemengde gevoe
lens over zijn kamptijd. „De schiet
partij in '56 heeft me heel lang ach
tervolgd. Pas nadat de documentai
re over mij is gemaakt, kon ik alles
loslaten. Ik heb nu ook mijn rust
gevonden in het geloof ontdekt
dat geweld geen oplossing is. Na
tuurlijk heb ik het RMS-ideaal
nog steeds, maar dat streef ik nu
via andere wegen na."
Een monument zag Frits in eerste
instantie niet zitten. „Ik dacht,
breek het kamp af dan is alles weg
gevaagd. Tot ik in gesprek raakte
met Trinette en merkte dat haar
idee zo goed mijn gevoelens ver
taalde. Toen ik het ontwerp zag,
wist ik 'dit is het'. Dit kan ik ook
overbrengen aan mijn kleinkinde
ren. Het symboliseert hoop, liefde
en geloof Het geeft ook mijn ge
voel van dankbaarheid naar de
mensen in Westkapelle weer. Zij
hadden ons in hun hart gesloten.
Ze vingen de kinderen zo goed en
warm op."
Rudy de Queljoe (63), bekend als
gitarist van onder meer Masada en
Brainbox, kent Frits al vanuit het
kamp. „We zaten in dezelfde ba
rak. Maar onze levens zijn heel ver
schillend. Ik kon al mijn emoties
altijd kwijt in muziek. Jongens als
Frits hadden dat niet en gingen ac
tie voeren, tot aan fatalisme toe."
„Ik vind het belangrijk dat dit
beeld het verhaal vertelt van de
Molukse zaak. Maar ook het ver
haal wat onze ouders is aange
daan. Zeker mijn moeder. Want
de vrouwen hebben het meest ge
leden. Veel mensen, ook Moluk
kers, weten niet wat er gebeurd is.
Ik ben ook pas echt gaan naden
ken toen ik de theatervoorstelling
'De vrouwen van Westkapelle' in
2006 heb gezien. Toen heli ik een
week gehuild." Rudy musiceert
ook bij de onthulling in maart.
In 1951 kwamen zo'n 13.000
Molukkers, veelal oud-KNIL-
militairen en hun gezinnen
naar Nederland, nadat Nederland
in 1949 de soevereiniteit had over
gedragen aan Indonesië. Wat een
tijdelijk verblijf had moeten zijn -
de Nederlandse overheid beoogde
een snelle terugkeer - ontaardde
vaak in permanent wonen in Ne
derland. In Zeeland werden de Mo
lukkers ook ondergebracht in kam
pen zoals in Westkapelle. De mees
te Molukkers in Zeeland waren
aanhangers van RMS-president
Manusama. RMS staat voor Repu-
blik Maluku Selatan (Vrije Repu
bliek der Zuid-Molukken). Dat de
Nederlandse regering haar beloftes
niet nakwam, zorgde voor gespan
nen situaties'. In de jaren zestig lo
pen de kampen leeg als de bewo
ners elders in het land gaan wo
nen, of naar Molukse woonwij
ken, zoals die in Oost-Souburg en
Middelburg, verhuizen.
Molukse kinderen in het kamp in Westkapelle.
foto uit de collectie van Hans Sakkers