De kunstenaar zeeland 127 De kampbewoner van een vergeten tragedie' 'Dit beeld symboliseert alles' ROC werkervaring berco Tijdelijk werd definitief VEEL KOOPJES EN EXTRA KORTING! Gratis bus in trek bij 65-pBussers VANWEGE INTERIEURAANPASSING Eerste actie 2011 redders van Neeltje Jans blijkt loos alarm Leerlingen Sevim Eser (links) en Jurhaily Sling in het kantoor van uitzendbu reau Tènce, een werk/leerbedrijf op de ROC Plaza. foto Lex de Meester TERNEUZEN - De proef met gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Zeeuws-Vlaanderen is succes vol. Uit een enquête onder gebruikers is gebleken dat ze 'beduidend meer' de bus nemen na negen uur 's ochtends, sinds ze daar vanaf 1 maart vorig jaar niet meer voor hoeven te betalen. De Terneuzen- se wethouder Co van Schaik wil het experiment dan ook zeker met een jaar verlengen. „Het is dankzij het gratis openbaar vervoer gelukt meer mensen van achter de geraniums te krijgen", al dus Van Schaik. „In die zin is de proef geslaagd, want één van de doelstellingen is de mobiliteit van 65-plussers te stimuleren." lange vorststraat goes NEELTJE JANS - Om kwart over ze ven gisterenmorgen werden de KNRM reddingboten van het red dingstation Neeltje lans opgeroe pen voor hulpverlening. Boven de Oosterscheldekering was een vuurpijl waargenomen en dat was direct gemeld aan de alarm centrale. Hierop werd door het Kustwacht centrum in Den Helder de red dingboten Koopmansdank en Har der gealarmeerd voor een zoekac tie rond de Oosterscheldekering. De Koopmansdank en de Harder maakten beide enkele zoekslagen over het water maar er werd niets ontdekt. Na overleg met het kustwachtcen trum werd daarom besloten de ac tie van de reddingboten af te bla zen. 'Het werd me ook wel duidelijk dat het kampleven niet alleen om leed en verdriet draaide. Er was een grote saamhorigheid. Samen zingende gezamenlijke kerkgang, de hoop en het vertrouwen in de toekomst'. Trinette Ledelay zaterdag 22 januari 2011 W 'Het beeld symboliseert hoop, liefde en geloof. Het geeft ook mijn gevoel van dankbaarheid naar de mensen in Westkapelle weer, die ons in hun hart hadden gesloten, zeker de kinderen'. Frits Sahertian Protest van Molukkers bij het Westkapelse gemeentehuis. foto Mevrouw Flipse Roelse/collectie van Polderhuis door Annemarie Zevenbergen Als kleuter kwam Frits Sa hertian rond 1954 in het Westkapelse kamp te recht, samen met zijn vader en zijn zus. Kort daarvoor had hij zijn moeder verloren. „Het viel me op dat het kamp zo klein was, we kwamen uit Vught en dat was zo enorm groot. Ik had het gevoel dat ik hier dichter bij de anderen stond." Frits (60) heeft gemengde gevoe lens over zijn kamptijd. „De schiet partij in '56 heeft me heel lang ach tervolgd. Pas nadat de documentai re over mij is gemaakt, kon ik alles loslaten. Ik heb nu ook mijn rust gevonden in het geloof ontdekt dat geweld geen oplossing is. Na tuurlijk heb ik het RMS-ideaal nog steeds, maar dat streef ik nu via andere wegen na." Een monument zag Frits in eerste instantie niet zitten. „Ik dacht, breek het kamp af dan is alles weg gevaagd. Tot ik in gesprek raakte met Trinette en merkte dat haar idee zo goed mijn gevoelens ver taalde. Toen ik het ontwerp zag, wist ik 'dit is het'. Dit kan ik ook overbrengen aan mijn kleinkinde ren. Het symboliseert hoop, liefde en geloof Het geeft ook mijn ge voel van dankbaarheid naar de mensen in Westkapelle weer. Zij hadden ons in hun hart gesloten. Ze vingen de kinderen zo goed en warm op." Rudy de Queljoe (63), bekend als gitarist van onder meer Masada en Brainbox, kent Frits al vanuit het kamp. „We zaten in dezelfde ba rak. Maar onze levens zijn heel ver schillend. Ik kon al mijn emoties altijd kwijt in muziek. Jongens als Frits hadden dat niet en gingen ac tie voeren, tot aan fatalisme toe." „Ik vind het belangrijk dat dit beeld het verhaal vertelt van de Molukse zaak. Maar ook het ver haal wat onze ouders is aange daan. Zeker mijn moeder. Want de vrouwen hebben het meest ge leden. Veel mensen, ook Moluk kers, weten niet wat er gebeurd is. Ik ben ook pas echt gaan naden ken toen ik de theatervoorstelling 'De vrouwen van Westkapelle' in 2006 heb gezien. Toen heli ik een week gehuild." Rudy musiceert ook bij de onthulling in maart. In 1951 kwamen zo'n 13.000 Molukkers, veelal oud-KNIL- militairen en hun gezinnen naar Nederland, nadat Nederland in 1949 de soevereiniteit had over gedragen aan Indonesië. Wat een tijdelijk verblijf had moeten zijn - de Nederlandse overheid beoogde een snelle terugkeer - ontaardde vaak in permanent wonen in Ne derland. In Zeeland werden de Mo lukkers ook ondergebracht in kam pen zoals in Westkapelle. De mees te Molukkers in Zeeland waren aanhangers van RMS-president Manusama. RMS staat voor Repu- blik Maluku Selatan (Vrije Repu bliek der Zuid-Molukken). Dat de Nederlandse regering haar beloftes niet nakwam, zorgde voor gespan nen situaties'. In de jaren zestig lo pen de kampen leeg als de bewo ners elders in het land gaan wo nen, of naar Molukse woonwij ken, zoals die in Oost-Souburg en Middelburg, verhuizen. Molukse kinderen in het kamp in Westkapelle. foto uit de collectie van Hans Sakkers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 27