Zoeken naar ziel filmfestival O SS media@wegener.nl media My fair lady Het International Film Festival Rotterdam pakt extra groot uit met de veertigste editie, die woensdag (26 januari) begint. De VPRO ruimt er veel zendtijd voor in. door Leo Bankersen TERUGGESPOELD ffil 024-3650570 llaal Zaterdag 22 januari 2011 Naast de normale bio scoopzalen zijn er voor de veertigste editie van het Inter national Film Festi val Rotterdam veer tig extra locaties waar vanaf woens dag (26 januari) het een en ander te beleven valt. De VPRO organi seert in Rotterdam zelf onder meer een Filmnacht, met uiteraard film en live muziek. Ook kan de thuiskijker festivalsfeer opsnuiven. Op Nederland 2 worden vier festi valtoppers van vorige jaren uitge zonden, alsmede de gloednieuwe jubileumfilm Tiger eyes van Frank Scheffer. Daarnaast is er het pro gramma Rotterdam XL, waarin Sa rah Meuleman en Dave von Raven met filmmakers, muzikanten, ac teurs en andere gasten in vijf uit zendingen op zoek gaan naar de ziel van het festival. Eigenwijs, divers, vernieuwend, nooit dogmatisch, films waarin je de hand van de maker herkent: trefwoorden die festivaldirecteur Rutger Wolfson opnoemt. „Ik las onlangs de biografie van festivalop richter Huub Bals en was blij te zien dat ondanks enorme schaal vergroting de artistieke uitgangs punten niet veranderd zijn." Het zoeken naar onverwachte in valshoeken en dwarsverbanden is de rode draad in Rotterdam XL. Pre sentator Sarah Meuleman belooft dat het anders dan anders wordt: levendig en met veel korte, geva rieerde onderwerpen. Ze gaat met gasten op stap in Rotterdam, be kijkt films met ze en wil graag we ten wat die persoonlijk voor hen betekenen. Ze liep met Tom Hol- kenborg, beter bekend als dj Jun kie XL, een avond langs de Maas. Ze spraken onder meer over Essen tial killing, een film over een Af ghaanse crimineel op de vlucht, en over de filmmuziek die Holken- borg zelf componeert. Zo maakte hij de soundtrack voor Bringing up Bobby, de eerste regieklus van de in Amerika werkende Nederland se actrice Famke Janssen. Andere gesprekspartners zijn Rut ger Hauer, die in The mill and the cross de zestiende-eeuwse schilder Pieter Bruegel is, en modeontwer per Bas Kosters. Veel actie is te ver wachten in de vierde aflevering, waarin Meuleman op de vuist gaat met de Nederlandse acteur Tygo Gernandt. Naar aanleiding van de Chinese martial-artsfilm Yip man bezoeken ze een boksschool en komt aan het licht dat Gernandt een verdienstelijk kickbokser is. In Rotterdam XL duikt Dave von Raven, zanger van de Rotterdamse rockband The Madd, met jonge filmregisseurs het Rotterdamse nachtleven in en praat met ze over het maken van hun eerste film. Frank Scheffer maakte voor het fes tival de jubileumfilm Tiger eyes en begon er blanco aan. Hij nodigde vier ex-directeuren van het festival uit voor een lunch en sprak met hen over de in 1988 overleden eer ste festivaldirecteur Huub Bals en de huidige stand van de cinema. Bij het afruimen, toen zijn disgeno ten al vertrokken waren, schoot Scheffer te binnen dat hij één vraag was vergeten te stellen: wat waren hun favoriete regisseurs? Om zich direct daarop te realise ren dat hij daarmee het onder werp van zijn film te pakken had. De vraag werd alsnog gesteld. Scheffer voegde drie eigen favorie ten toe en kwam zo aan zijn illus tere zevental: Raül Ruiz, Jim Jar- musch, Wim Wenders, Abbas Kiarostami, Michael Haneke, Ab- derrahmane Sissako en Apitchat- pong Weerasethakul. Dat septet laat zien waar Rotterdam voor staat. In Tiger eyes vertellen ze over hun inspiratiebronnen en hun passie voor hun kunst. „Alle maal zijn we tegen de verdom ming van het volk." Jfife Rotterdam XL. 27, 28, 30 januari, 2 en 4 februari om 23.00 uur. Ti ger eyes: 1 februari, 22.50 uur. Eden28 januari, 23.15 uur. Be calm and count to seven29 janua ri, 23.50 uur. Persepolis: 4 februa ri, 23.15 uur. Love conquers all: 5 februari, 23.50 uur. Alle uitzen dingen zijn op Nederland 2. Reageren? redactie.media@wegener.nl 1 Het Internationaal Film Festival Rotterdam beleeft vanaf woensdag de veertigste editie. De thuisblijvers kunnen via de VPRO ruimschoots van de sfeer proeven. foto llvy Njiokiktjien/ANP door Ray Simoen In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. ngetwijfeld zal ik 'My fair lady' gezien hebben. Mogelijk al in 1964. En misschien zelfs in de bioscoop. Maar in de herinne ring is deze 'film met liedjes' weggedrukt en overstemd door het spektakel en wapen gekletter van 'Ben Hur', 'Spartacus' en 'De kanonnen van Navarone'. Ik had ook wel wat anders aan mijn hoofd dan vertederd te blijven denken aan het gestuntel van een bloemenmeid met bambi-ogen, die accent loos 'the grain in Spain stays mainly in the plain' leerde zeggen. Ik was juist net bezig met straattaal leren. Mijn ouders leerden me met twee woorden te spreken, maar als je op straat voor vol aangezien wilde wor den, moest je plat kunnen praten. Zeeuws- Vlaams in mijn geval. Geen kakkineuze vol le a's, zoals Eliza Doolittle in 'My fair lady': 'het Spaanse graan heeft de orkaan door staan'. 'Arjaen, scheet in ut graon en zêêj teeg'n zü'n moed'r dat zü'n vaoder 't-a ge- daon': Adriaan, scheet in het graan en zei tegen zijn moeder dat zijn vader het had ge daan. Als je dat snel en heel plat kon zeg gen, telde je mee. Als je ook nog het ver schil wist tussen wudder, judder en zud- der (wij, jullie en zij) en scheel'n lomp'n dondur (schele lomperik) durfde te roepen tegen de plaatselijke agent, dan gold je als 'n éél'n groot'n oftewel een bink. Onlangs zag ik 'My fair lady' weer. Niet in een van de tientallen moderne varianten, maar in de originele versie. Met Audrey Hepburn als Eliza Doolittle, Rex Harrison als nukkige professor Higgins en Wilfrid Audrey Hepburn als Eliza in My fair lady. foto Filmmuseum/GPD Hyde-White als de goedmoedige kolonel Pickering. Het verhaal is simpel. Volks bloe menmeisje wordt van straat geplukt door verwaande professor. Die gaat een wedden schap aan dat hij het plat pratende meisje in een society dame kan veranderen door haar netjes te leren spreken. Dat lukt. Als ze weg is, mist Higgins haar en merkt dat hij verliefd op haar is. Romantisch, af en toe zoetsappig, vaak geestig. Prachtige kos tuums en choreografie ook. Geen wonder dat de film volle zalen trok en overal ter wereld vertaald op het toneel kwam. Maar niet dat maakte het zo mooi de film weer te zien. Het was alsof ik terugging naar de tijd dat ik nog met mijn moeder kon praten, toen ze nog niet dementerend was. Ik zag de vrouw, die mijn moeder be wonderde en stiekem imiteerde: Audrey Hepburn. Het eenvoudige bloemenmeisje uit de Londense volkswijk Mayfair, dat een grote droom heeft: een eigen bloemenzaak. Toen mijn zus haar eerste communie deed, vouwde mijn moeder haar haren tot net zo'n dot als Eliza had. Mij werd gevraagd netjes te praten. „Vandaag geen Arjaen schet in ut graon-gedoe", zei ze zacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 115