Niets aan het toeval overlaten Groothuis jaagt op de wereldtitel kijktip Gooische vrouwen, Koefnoen, Het klokhuis, 't Spaanse schaep, Walhalla: Frank Houtappels is een van de succesvolste scenarioschrijvers. „Over elk woord is nagedacht." door Rivka Croenier zaterdag en zondag, 13.10 uur Frank Houtappels (42) wrijft zich de slaap uit de ogen. Hij heeft een zware nacht achter de rug. Hij moest deze och tend twee afleveringen van Walhalla inleveren en de sce narioschrijver zat bij hoge uitzon dering klem. „Dat gebeurt soms. Vijf afleveringen poep je er zo uit en dan ineens ligt er eentje dwars. Er zat iets onbenoembaar lastigs in, een hobbel. Het moest gewoon grappiger. Dan bijt ik me er als een pitbull in vast en laat ik niet los tot het is gelukt. In dit geval was dat pas om vier uur. Op een gegeven moment komt er drank bij en dan is het einde zoek." Frank Houtappels, schrijver van succesnummers als Gooische vrou wen, Koefnoen en Het klokhuis en 't Spaanse schaep, dat morgen (zon dag) de laatste aflevering beleeft, is momenteel een van de meestge- vraagde televisieschrijvers van Ne derland. Toch heeft hij nog steeds na elke deadline dat geruststellen de schouderklopje nodig. „Van morgen leverde ik het script in. Dan ben ik gespannen tot de regis seur belt om te zeggen dat hij er blij mee is. Pas dan valt het van me af Dat heb ik nodig. Ja, nog steeds. Anders blijft het als een spook boven mijn hoofd hangen." Thuis, in Amsterdam, zit hij elke dag al vroeg te typen. „Omdat ik dan nog halfin de sudderstand sta en me goed kan concentreren." Pas als zijn oude hond zich tegen het middaguur meldt wegens hoge nood, gaat hij er even uit. Uren maken, doorbuffelen. Niets doen? Dan vliegt hij tegen de muren op. Maar de laatste tijd is het wel heel erg hectisch. „Vorig jaar schreef ik het script voor de Gooische vrou wen-film, 't Spaanse schaep, Walhal la, sketches voor Het klokhuis, een theaterprogramma met Ruth Ja- cott." Lacht: „Een normaal mens zou daar drie jaar over doen." Hij maakt het zichzelf ook niet makkelijk. „Voor 't Schaep heb ik naast het scenario twintig liedtek sten gemaakt. Je kunt die acteurs geen bladmuziek geven. Dus ben ik voor elk liedje naar de studio ge fietst: koptelefoon op en zingen maar. Ze kregen allemaal een cd met hun liedjes erop, zodat ze pre cies wisten hoe ik het bedoelde. Dat is de controlfreak in mij, ik wil niets aan het toeval overlaten." Dat betekent niet dat hij dagen op sets rondhangt om te kijken of het allemaal goed gaat. Natuurlijk is het leuk af en toe even te gluren. Dan ziet Houtappels zijn teksten tot leven komen. „Maar ik ben wei nig op de set. Omdat ik het te druk heb en omdat ik er niets te zoeken heb. Setsletten noemen we dat, types die toevallig op de set verschijnen als RTL Boulevard op de stoep staat. Als de opnames be ginnen, vind ik het leuk sfeer te proeven. Maar iedereen is keihard aan het werk en dan komt het er toch op neer dat je als schrijver uit je neus zit te vreten." Op afstand zit hij er wel degelijk bovenop. Houtappels stelt het niet op prijs als acteurs te veel met zijn teksten aan de haal gaan. „Bij de eerste lezing mag iedereen zeggen wat hij zijn strot niet uit krijgt. Daarna is het klaar. Wat er staat, staat er. Comedy gaat over timing en de timing zit ook in de tekst. Over elk woord is nagedacht, dat weten de acteurs dondersgoed." Hij wordt in zijn vak op handen gedragen. „Ik denk dat ze mijn tek sten lekker vinden omdat ik zelf ac teur ben geweest", zegt hij. Het zal hem niet snel gebeuren dat hij op gezadeld wordt met een acteur die zijn humor niet vat. „Ik noem geen namen, maar er is wel een type dat mij niet ligt. Ie mag ijdel zijn en lastig, maar mensen die zichzelf niet kunnen relativeren, dat werkt voor mij niet." Humor is de verbindende factor in zijn werk, maar schrijven voor de KRO ('t Schaep) en BNN (Walhal la) is anders. „In 't Schaep zou ik nooit het woord 'neuken' gebrui ken. Maar er komen in een bepaal de aflevering wél veel Amsterdam se uitdrukkingen voor neuken voorbij: een potje huttemannen, Piet in het hok spelen. Daardoor krijgt het iets zoets. Walhalla is een andere generatie acteurs en een ander tijdsbeeld. Het gaat meer over seks en daar wordt het dus wel gebruikt." Hoewel Nederlands kwaliteitsdra ma de laatste jaren duidelijk in de lift zit, pakken zich donkere wol ken samen boven het genre. Dat houdt Houtappels wel bezig. „Bij subsidie stellen mensen zich een dansvoorstelling of een onbegrijpe lijk abstract stuk voor. Maar zoiets als 't Schaep kan ook niet zonder overheidsgeld. Als je alles waar op tv subsidie bij zit in één keer op zwart gooit, schrikken mensen zich rot. Maar persoonlijk ben ik bezorgder over een nieuwe filmre- geling. Wij kunnen in Nederland geen filmcultuur in stand houden zonder overheidssteun." Dan kan het filmscript waar hij al zes jaar aan werkt de prullenbak in. Dat zou flink slikken zijn. Maar voor zijn eigen hachje hoeft hij niet te vrezen. „Ik ben een beetje verwend, ik zeg vaker nee dan ja." Misschien richt hij zich wel weer op toneel. „Ik heb tien avondvul lende toneelstukken geschreven, maar de laatste tijd komt het er niet meer van. Bij tv ben je je al tijd bewust van de afstandbedie ning die binnen handbereik op ta fel ligt. Ie moet het spannend hou den. Theater heeft een rustigere boog. Daar geldt: wij gaan hier an derhalf uur naar kijken. Je moet het wel heel bont maken, willen mensen opstaan en weglopen." 't Spaanse schaep, de laatste aflevering. Morgen (zondag) op Nederland 1, 21.20 uur. H Walhalla. Elke maandag op Nederland 3, 21.15 uur. Reageren? red a cti em e d i a wege n e r. n I Frank Houtappels is verantwoordelijk voor de scenario's van onder meer de succesvolle series Cooische vrouwenKoefnoen, Het klokhuis, 't Spaanse schaep en Walhalla (van boven naar onder). foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 113