Niets aan het toeval overlaten
Groothuis
jaagt op de
wereldtitel
kijktip
Gooische vrouwen,
Koefnoen, Het klokhuis,
't Spaanse schaep,
Walhalla: Frank
Houtappels is een van
de succesvolste
scenarioschrijvers.
„Over elk woord is
nagedacht."
door Rivka Croenier
zaterdag en
zondag, 13.10 uur
Frank Houtappels (42)
wrijft zich de slaap uit
de ogen. Hij heeft een
zware nacht achter de
rug. Hij moest deze och
tend twee afleveringen
van Walhalla inleveren en de sce
narioschrijver zat bij hoge uitzon
dering klem. „Dat gebeurt soms.
Vijf afleveringen poep je er zo uit
en dan ineens ligt er eentje dwars.
Er zat iets onbenoembaar lastigs
in, een hobbel. Het moest gewoon
grappiger. Dan bijt ik me er als
een pitbull in vast en laat ik niet
los tot het is gelukt. In dit geval
was dat pas om vier uur. Op een
gegeven moment komt er drank
bij en dan is het einde zoek."
Frank Houtappels, schrijver van
succesnummers als Gooische vrou
wen, Koefnoen en Het klokhuis en
't Spaanse schaep, dat morgen (zon
dag) de laatste aflevering beleeft, is
momenteel een van de meestge-
vraagde televisieschrijvers van Ne
derland. Toch heeft hij nog steeds
na elke deadline dat geruststellen
de schouderklopje nodig. „Van
morgen leverde ik het script in.
Dan ben ik gespannen tot de regis
seur belt om te zeggen dat hij er
blij mee is. Pas dan valt het van
me af Dat heb ik nodig. Ja, nog
steeds. Anders blijft het als een
spook boven mijn hoofd hangen."
Thuis, in Amsterdam, zit hij elke
dag al vroeg te typen. „Omdat ik
dan nog halfin de sudderstand sta
en me goed kan concentreren."
Pas als zijn oude hond zich tegen
het middaguur meldt wegens hoge
nood, gaat hij er even uit. Uren
maken, doorbuffelen. Niets doen?
Dan vliegt hij tegen de muren op.
Maar de laatste tijd is het wel heel
erg hectisch. „Vorig jaar schreef ik
het script voor de Gooische vrou
wen-film, 't Spaanse schaep, Walhal
la, sketches voor Het klokhuis, een
theaterprogramma met Ruth Ja-
cott." Lacht: „Een normaal mens
zou daar drie jaar over doen."
Hij maakt het zichzelf ook niet
makkelijk. „Voor 't Schaep heb ik
naast het scenario twintig liedtek
sten gemaakt. Je kunt die acteurs
geen bladmuziek geven. Dus ben
ik voor elk liedje naar de studio ge
fietst: koptelefoon op en zingen
maar. Ze kregen allemaal een cd
met hun liedjes erop, zodat ze pre
cies wisten hoe ik het bedoelde.
Dat is de controlfreak in mij, ik
wil niets aan het toeval overlaten."
Dat betekent niet dat hij dagen op
sets rondhangt om te kijken of het
allemaal goed gaat. Natuurlijk is
het leuk af en toe even te gluren.
Dan ziet Houtappels zijn teksten
tot leven komen. „Maar ik ben wei
nig op de set. Omdat ik het te
druk heb en omdat ik er niets te
zoeken heb. Setsletten noemen we
dat, types die toevallig op de set
verschijnen als RTL Boulevard op
de stoep staat. Als de opnames be
ginnen, vind ik het leuk sfeer te
proeven. Maar iedereen is keihard
aan het werk en dan komt het er
toch op neer dat je als schrijver uit
je neus zit te vreten."
Op afstand zit hij er wel degelijk
bovenop. Houtappels stelt het niet
op prijs als acteurs te veel met zijn
teksten aan de haal gaan. „Bij de
eerste lezing mag iedereen zeggen
wat hij zijn strot niet uit krijgt.
Daarna is het klaar. Wat er staat,
staat er. Comedy gaat over timing
en de timing zit ook in de tekst.
Over elk woord is nagedacht, dat
weten de acteurs dondersgoed."
Hij wordt in zijn vak op handen
gedragen. „Ik denk dat ze mijn tek
sten lekker vinden omdat ik zelf ac
teur ben geweest", zegt hij. Het zal
hem niet snel gebeuren dat hij op
gezadeld wordt met een acteur die
zijn humor niet vat. „Ik noem
geen namen, maar er is wel een
type dat mij niet ligt. Ie mag ijdel
zijn en lastig, maar mensen die
zichzelf niet kunnen relativeren,
dat werkt voor mij niet."
Humor is de verbindende factor in
zijn werk, maar schrijven voor de
KRO ('t Schaep) en BNN (Walhal
la) is anders. „In 't Schaep zou ik
nooit het woord 'neuken' gebrui
ken. Maar er komen in een bepaal
de aflevering wél veel Amsterdam
se uitdrukkingen voor neuken
voorbij: een potje huttemannen,
Piet in het hok spelen. Daardoor
krijgt het iets zoets. Walhalla is
een andere generatie acteurs en
een ander tijdsbeeld. Het gaat
meer over seks en daar wordt het
dus wel gebruikt."
Hoewel Nederlands kwaliteitsdra
ma de laatste jaren duidelijk in de
lift zit, pakken zich donkere wol
ken samen boven het genre. Dat
houdt Houtappels wel bezig. „Bij
subsidie stellen mensen zich een
dansvoorstelling of een onbegrijpe
lijk abstract stuk voor. Maar zoiets
als 't Schaep kan ook niet zonder
overheidsgeld. Als je alles waar op
tv subsidie bij zit in één keer op
zwart gooit, schrikken mensen
zich rot. Maar persoonlijk ben ik
bezorgder over een nieuwe filmre-
geling. Wij kunnen in Nederland
geen filmcultuur in stand houden
zonder overheidssteun."
Dan kan het filmscript waar hij al
zes jaar aan werkt de prullenbak
in. Dat zou flink slikken zijn. Maar
voor zijn eigen hachje hoeft hij
niet te vrezen. „Ik ben een beetje
verwend, ik zeg vaker nee dan ja."
Misschien richt hij zich wel weer
op toneel. „Ik heb tien avondvul
lende toneelstukken geschreven,
maar de laatste tijd komt het er
niet meer van. Bij tv ben je je al
tijd bewust van de afstandbedie
ning die binnen handbereik op ta
fel ligt. Ie moet het spannend hou
den. Theater heeft een rustigere
boog. Daar geldt: wij gaan hier an
derhalf uur naar kijken. Je moet
het wel heel bont maken, willen
mensen opstaan en weglopen."
't Spaanse schaep, de laatste
aflevering. Morgen (zondag)
op Nederland 1, 21.20 uur.
H Walhalla. Elke maandag op
Nederland 3, 21.15 uur.
Reageren?
red a cti em e d i a wege n e r. n I
Frank Houtappels is verantwoordelijk voor de scenario's van onder meer de
succesvolle series Cooische vrouwenKoefnoen, Het klokhuis, 't Spaanse
schaep en Walhalla (van boven naar onder). foto's GPD