Nieuwe VW Jetta is zakelijk sterk auto 5 VOLKSWAGEN Zesde generatie heeft veel beenruimte en mega bagagecompartiment Kia schetst Defender Rough Mercedes SLK: Typeplaatje: 20 bijtelling nieuwe Rio is nog stoerder einde pesterij Subaru Trezia Volvo S60 vrijdag 21 januari 2011 Volkswagen heeft de Jetta vanaf een blanco vel papier ontwikkeld. foto's Willem de Volder Behoudens de merknaam Volks wagen heeft de zesde generatie Jetta geen zichtbare relatie meer met de Golf. De auto is vanaf een blanco vel papier ontwikkeld en moet volgens de merkvertegenwoordigers een nieuw en nog succesvoller Jetta-tijdperk inluiden. door Willem de Volder Dat laatste gaat zeker op voor Amerika en China waar de sedan al lange tijd een succes is. In het verleden was het in Europa kenne lijk allemaal wat lastiger om de au to te positioneren. Zelfs met de naam (Vento en Bora) werd ge zwalkt. Inmiddels wordt met Jetta een heldere koers gevaren. Ruimte lijkt het sleutelwoord in combinatie met de Jetta. Dat be gint met veel beenruimte voor de inzittenden voor en achter en ein digt met een mega bagagecompar timent van 510 liter. De Jetta is ne gen centimeter langer dan zijn voorganger. Met een totale lengte van 4,64 meter neemt de auto een positie in tussen de Golf (4,20 me ter) en de Passat (4,77 meter). Ook de wielbasis van 2,65 meter balan ceert tussen beide familieleden. Omdat de Jetta standaard is voor zien van een achterbank die kan worden neergeklapt (60/40), is het genoemde bagagevolume eenvou dig uit te breiden. Het strakke lijnenspel, waarmee in middels al meer Volkswagens zijn bezegeld, maakt de Jetta zakelijk. Zo strak als de lijnen voor en ach ter zijn, zo hoogwaardig is ook het comfort. Het ontbreekt standaard aan weinig en uiteraard zijn vele wensen optioneel in te lossen. Volkswagen levert de Jetta in vier uitrustingsniveaus. Climatic airco is bij het tweede niveau Trendline standaard. Volkswagen biedt de Jetta voorals nog aan met een keuze uit drie motoren: 1.2 TSI BlueMotion (105 pk), 1.6 TDI (105 pk) en 2.0 TDI (140 pk). Vooral de 1.6 liter diesel lijkt zakelijk een goede keuze. We namen hem mee tijdens de intro ductie en voorzien van een DSG-automatische versnellings bak bleek de auto zowel op de snel weg als in de stad een prima maat je. Doordat het koppel van de die sel over een smal bereik beschik baar is, vraagt het van de DSG-bak wel wat extra schakelwerk. Ook de 1.2 TSI verbaasde door zijn kracht en souplesse en dat is ook mede te danken aan het lage leeggewicht van de Jetta: de 1.2 TSI weegt 1205 kg. In de loop van dit jaar voegt Volkswagen nog een 1.4 TSI (122 en 160 pk) en een 2.0 TSI (200 pk) aan de Jetta-lijn toe. In 2012 volgt een hybride-versie. Het Volkswagen-zuinigheidslabel BlueMotion is op de 1.2 TSI en 1.6 TDI van toepassing. Alle letta-ver- sies hebben een groen label en vijf uitvoeringen zijn goed voor 20 pro cent bijtelling. Volkswagen lever?** de Jetta 1.2 TSI Easyline vanaf 21.390 euro. Dezelfde motorisering in een Trendline kost 1.600 euro meer. De duurste diesel (2.0 TDI Highline DSG, C-label) staat in de prijslijst voor 34.490 euro. Concluderend kunnen we zeggen dat de Jetta aan uitstraling en weg- ligging heeft gewonnen en dat Volkswagen veel auto levert voor iets meer dan 20.000. We vragen ons af wat we op kunnen maken uit de schet sen die Kia heeft vrijgegeven van de nieuwe Rio. De compacte hatchback groeit ten opzichte van het huidige model, krijgt nadrukkelijk stevige schou ders en gaat uiteraard getooid met de nieuwe familiegrille. Onder huids wordt veel gedeeld met de Hyundai i20. Kia lanceert de nieuwe Rio samen met de volgende generatie Picanto begin maart in Genève op de jaar lijkse autotentoonstelling. Er ko men in eerste instantie drie vierci- linder motoren. Maar er zit ook een driecilinder 1 liter in de pijp lijn met een zeer gunstig brand stofverbruik. Velen zullen de Land Rover De fender, de directe nazaat van het oermodel, al voldoende stoer vinden. Toch namen de ontwer pers van het merk daar geen ge noegen mee. En dat levert de De fender Rough op, die zowel op geel als grijs kenteken wordt aange boden. Reken op een bedrag van 35.499 euro exclusief btw en BPM voor de 90 Hard Top als Commercial en maar liefst 81.500 euro inclusief al le heffingen voor de 90 Stationwa gon. Specifieke kenmerken zijn de zwar te afwerking van wielkasten, dak, wielen en de omlijsting van de koplampen. De 2,4 liter diesel le vert onverminderd 124 pk. Hoeveel teasers en spoinfoto's van de derde generatie Merce des SLK hebben we al niet gezien? Gelukkig is daar een einde aan ge komen nu het merk het officiële beeld heeft vrijgegeven. De com pacte roadster met variodak heeft een front dat duidelijk geïnspi reerd is op de machtige SLS AMG. Nieuwe vindingen zijn het Magie Sky Control waarmee de helder heid van het glazen dak te regelen is en Airguide, roterende schijven in de rolbeugel die de luchtstroom regelt en een traditionele wind- stop overbodig maakt. Dankzij het start/stop systeem en de nieuwe motoren is de nieuwe SLK 25 pro cent zuiniger dan voorheen. Ko mende zomer gaat die de weg op. Het is bijna gewoon dat Subaru modellen voert van haar grootste aandeelhouder. Na Gene ral Motors is dat nu Toyota. Het is wel bijzonder is dat de nieuwste uitwisseling vrijwel tegelijk bij Toyota als Subaru in de showroom verschijnt. De nieuwe Toyota Verso S gaat met een Subaru-typeplaatje als Trezia genaamd door het leven. De compacte ruimtewagen wordt eind deze maand vanaf 15.975 euro in de showroom gezet met een 1,3 liter benzinemotor. En daarmee bevindt de Subaru zich op een vergelijkbaar niveau als de Verso S. Daarnaast komt er een 1,4 liter diesel vanaf 20.975 eu ro. De afzetkansen voor de Volvo S60 zijn in Nederland ineens enorm toegenomen met de S60 DRIVe uitvoering. Het model haalt voorzien van een 1,6 liter dieselmotor (115 pk) een koolstofdioxide-uitstoot van 114 gram per gereden kilometer. Dat betekent goed nieuws voor de za kelijke rijder die 20 in plaats van 25 procent van de nieuwwaarde bij zijn of haar inkomen hoeft op te tellen. Helaas stoot de vergelijkbaar gemo toriseerde V60 119 gram CO2 per kilometer uit en die komt daar mee niet in aanmerking voor dit voordeel. De S60 DRIVe start bij 34.995 eu ro in de basisversie. De zakelijke Jetta-rijder komt representatief voor de dag. In het interieur is de Jetta voorzien van hoogwaardige materialen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75