Nieuwe VW Jetta is zakelijk sterk
auto 5
VOLKSWAGEN Zesde generatie heeft veel beenruimte en mega bagagecompartiment
Kia schetst Defender Rough Mercedes SLK: Typeplaatje: 20 bijtelling
nieuwe Rio is nog stoerder einde pesterij Subaru Trezia Volvo S60
vrijdag 21 januari 2011
Volkswagen heeft de Jetta vanaf een blanco vel papier ontwikkeld. foto's Willem de Volder
Behoudens de merknaam Volks
wagen heeft de zesde generatie
Jetta geen zichtbare relatie
meer met de Golf. De auto is
vanaf een blanco vel papier
ontwikkeld en moet volgens
de merkvertegenwoordigers
een nieuw en nog succesvoller
Jetta-tijdperk inluiden.
door Willem de Volder
Dat laatste gaat zeker op
voor Amerika en China
waar de sedan al lange
tijd een succes is. In het
verleden was het in Europa kenne
lijk allemaal wat lastiger om de au
to te positioneren. Zelfs met de
naam (Vento en Bora) werd ge
zwalkt. Inmiddels wordt met Jetta
een heldere koers gevaren.
Ruimte lijkt het sleutelwoord in
combinatie met de Jetta. Dat be
gint met veel beenruimte voor de
inzittenden voor en achter en ein
digt met een mega bagagecompar
timent van 510 liter. De Jetta is ne
gen centimeter langer dan zijn
voorganger. Met een totale lengte
van 4,64 meter neemt de auto een
positie in tussen de Golf (4,20 me
ter) en de Passat (4,77 meter). Ook
de wielbasis van 2,65 meter balan
ceert tussen beide familieleden.
Omdat de Jetta standaard is voor
zien van een achterbank die kan
worden neergeklapt (60/40), is het
genoemde bagagevolume eenvou
dig uit te breiden.
Het strakke lijnenspel, waarmee in
middels al meer Volkswagens zijn
bezegeld, maakt de Jetta zakelijk.
Zo strak als de lijnen voor en ach
ter zijn, zo hoogwaardig is ook het
comfort. Het ontbreekt standaard
aan weinig en uiteraard zijn vele
wensen optioneel in te lossen.
Volkswagen levert de Jetta in vier
uitrustingsniveaus. Climatic airco
is bij het tweede niveau Trendline
standaard.
Volkswagen biedt de Jetta voorals
nog aan met een keuze uit drie
motoren: 1.2 TSI BlueMotion (105
pk), 1.6 TDI (105 pk) en 2.0 TDI
(140 pk). Vooral de 1.6 liter diesel
lijkt zakelijk een goede keuze. We
namen hem mee tijdens de intro
ductie en voorzien van een
DSG-automatische versnellings
bak bleek de auto zowel op de snel
weg als in de stad een prima maat
je. Doordat het koppel van de die
sel over een smal bereik beschik
baar is, vraagt het van de DSG-bak
wel wat extra schakelwerk. Ook de
1.2 TSI verbaasde door zijn kracht
en souplesse en dat is ook mede te
danken aan het lage leeggewicht
van de Jetta: de 1.2 TSI weegt 1205
kg. In de loop van dit jaar voegt
Volkswagen nog een 1.4 TSI (122
en 160 pk) en een 2.0 TSI (200 pk)
aan de Jetta-lijn toe. In 2012 volgt
een hybride-versie.
Het Volkswagen-zuinigheidslabel
BlueMotion is op de 1.2 TSI en 1.6
TDI van toepassing. Alle letta-ver-
sies hebben een groen label en vijf
uitvoeringen zijn goed voor 20 pro
cent bijtelling. Volkswagen lever?**
de Jetta 1.2 TSI Easyline vanaf
21.390 euro. Dezelfde motorisering
in een Trendline kost 1.600 euro
meer. De duurste diesel (2.0 TDI
Highline DSG, C-label) staat in de
prijslijst voor 34.490 euro.
Concluderend kunnen we zeggen
dat de Jetta aan uitstraling en weg-
ligging heeft gewonnen en dat
Volkswagen veel auto levert voor
iets meer dan 20.000.
We vragen ons af wat we op
kunnen maken uit de schet
sen die Kia heeft vrijgegeven van
de nieuwe Rio.
De compacte hatchback groeit ten
opzichte van het huidige model,
krijgt nadrukkelijk stevige schou
ders en gaat uiteraard getooid met
de nieuwe familiegrille. Onder
huids wordt veel gedeeld met de
Hyundai i20.
Kia lanceert de nieuwe Rio samen
met de volgende generatie Picanto
begin maart in Genève op de jaar
lijkse autotentoonstelling. Er ko
men in eerste instantie drie vierci-
linder motoren. Maar er zit ook
een driecilinder 1 liter in de pijp
lijn met een zeer gunstig brand
stofverbruik.
Velen zullen de Land Rover De
fender, de directe nazaat van
het oermodel, al voldoende stoer
vinden. Toch namen de ontwer
pers van het merk daar geen ge
noegen mee. En dat levert de De
fender Rough op, die zowel op
geel als grijs kenteken wordt aange
boden.
Reken op een bedrag van 35.499
euro exclusief btw en BPM voor
de 90 Hard Top als Commercial en
maar liefst 81.500 euro inclusief al
le heffingen voor de 90 Stationwa
gon.
Specifieke kenmerken zijn de zwar
te afwerking van wielkasten, dak,
wielen en de omlijsting van de
koplampen. De 2,4 liter diesel le
vert onverminderd 124 pk.
Hoeveel teasers en spoinfoto's
van de derde generatie Merce
des SLK hebben we al niet gezien?
Gelukkig is daar een einde aan ge
komen nu het merk het officiële
beeld heeft vrijgegeven. De com
pacte roadster met variodak heeft
een front dat duidelijk geïnspi
reerd is op de machtige SLS AMG.
Nieuwe vindingen zijn het Magie
Sky Control waarmee de helder
heid van het glazen dak te regelen
is en Airguide, roterende schijven
in de rolbeugel die de luchtstroom
regelt en een traditionele wind-
stop overbodig maakt. Dankzij het
start/stop systeem en de nieuwe
motoren is de nieuwe SLK 25 pro
cent zuiniger dan voorheen. Ko
mende zomer gaat die de weg op.
Het is bijna gewoon dat Subaru
modellen voert van haar
grootste aandeelhouder. Na Gene
ral Motors is dat nu Toyota. Het is
wel bijzonder is dat de nieuwste
uitwisseling vrijwel tegelijk bij
Toyota als Subaru in de
showroom verschijnt.
De nieuwe Toyota Verso S gaat
met een Subaru-typeplaatje als
Trezia genaamd door het leven.
De compacte ruimtewagen wordt
eind deze maand vanaf 15.975 euro
in de showroom gezet met een 1,3
liter benzinemotor.
En daarmee bevindt de Subaru
zich op een vergelijkbaar niveau
als de Verso S. Daarnaast komt er
een 1,4 liter diesel vanaf 20.975 eu
ro.
De afzetkansen voor de Volvo
S60 zijn in Nederland ineens
enorm toegenomen met de S60
DRIVe uitvoering.
Het model haalt voorzien van een
1,6 liter dieselmotor (115 pk) een
koolstofdioxide-uitstoot van 114
gram per gereden kilometer. Dat
betekent goed nieuws voor de za
kelijke rijder die 20 in plaats van
25 procent van de nieuwwaarde
bij zijn of haar inkomen hoeft op
te tellen.
Helaas stoot de vergelijkbaar gemo
toriseerde V60 119 gram CO2 per
kilometer uit en die komt daar
mee niet in aanmerking voor dit
voordeel.
De S60 DRIVe start bij 34.995 eu
ro in de basisversie.
De zakelijke Jetta-rijder komt representatief voor de dag.
In het interieur is de Jetta voorzien van hoogwaardige materialen.