auto3
Volvo V60: lifestyle
in een kwaliteitsjas
Audi: technologieën en De Hyundai Genesis is
producten krijgen ruimte een echte smaakmaker
vrijdag 21 januari 2011
Uitstekend rijdend, strak sturend. Bagage 430-1.241
liter. Gewicht 1.545 kg. Benzine 2.0 I, 203 pk.
48.690 euro.
Plus: uitstraling en afwerking.
Min: bagagevolume.
slaagd ontwerp neer, een dat aansluit bij de
slag die het merk wil maken naar meer dy
namische modellen en dat zonder de 'koele'
Volvo-uitstraling geweld aan te doen.
In het interieur is minimalisme leidend,
kenmerkend voor Scandinavisch design. De
middenconsole is zwevend gepositioneerd
en omvat in het midden de knoppen voor
zowat alle voorzieningen. Het volledige
dashboard is gelijk aan de S6o dus inclusief
het navigatiescherm dat een vaste positie
heeft boven in het dashboard. Dit systeem
is voorzien van andere software dan voor
heen. Het invoeren van een bestemming ge
beurt nu met een draaiknop, vergelijkbaar
aan het systeem van Audi. Het stuur biedt
mogelijkheden tot het opnemen van de tele
foon en het regelen van veiligheidsvoorzie
ningen zoals cruise control inclusief de in-
stelmogelijkheid van de afstandsradar, die
1.8t Solid 31.895 euro, 2.0t Aero Exklusiv 46.200 euro
Vanaf 38.920 euro, 320i High Executive 45.390 euro.
Volvo heeft met de V6o een nieuwe estate in het assortiment. De auto, die
in de loop van volgend jaar ook met hybride aandrijving leverbaar wordt,
oogt sportief en biedt een tikje meer bagageruimte dan zijn sedanbroer.
door Willem de Volder Volvo V60 2.0T Summum
Een Duitse 'touring', die wat
wegligging betreft nog
steeds top is. Is relatief zui
nig door EfïicientDynamics.
Bagage 460-1385 liter.
Gewicht 1405 kg. Benzine
2,01,170 pk.
Plus: verbruik, onderstel, afwerking.
Min: vormgeving gedateerd.
Een comfortabele en ruime
stationwagon van populaire
Duitse 'middenklasser', die
eind maart met facelift ver
schijnt. Bagage 485-1500 li
ter. Gewicht 1460 kg. Benzi
ne 1.8 f, 184 pk.
Plus: hoogwaardige techniek, afwerking.
Min: wat afstandelijk.
Plus: rijcomfort, motorvermogen.
Min: gedateerd model.
Volvo zet naast de nieuwe S6o sedan
voor het eerst een estate, de V6o. In
de nieuwkomer combineert het
merk sportiviteit en stijl. Toch een
beetje een gedwongen ingreep, want was er
nog wel plaats tussen de V40 en V70? Qua
ontwerp zijn er de nodige overeenkomsten:
de neuzen van de S60 en V60 hebben zo
wat alles gemeen. Aan de achterkant geldt
eerder dat het design gelijkenis vertoont
met de XC60. Vooral de verlichtingsunits
blijken overduidelijk familie. De auto is ge
vrijwaard van de hoekige vormen, die zo
kenmerkend zijn voor de estates van het
Zweedse merk.
De koplampen staan ver naar buiten en lo
pen in de zijkanten door. De grille wordt ge
flankeerd door smalle mistlampen. De raam-
partij aan de zijkant loopt af naar de achter
zijde van de auto. Die bestaat geheel uit een
achterklep. De forse lichtarmaturen, die
ogenschijnlijk op de schouders van de auto
rusten, lopen net niet door tot aan het dak.
De uitlaten aan weerszijden zijn onlosmake
lijk verbonden met de 2.0T, de motorisering
van deze V60. Volvo zet met de V60 een ge
De V60 is geheel nieuw in de Volvo-lijn en heeft een elegant design. foto's WdV
automatisch de voorganger in de gaten
houdt.
De zit voorin is prima, door de lederen be
kleding bieden de stoelen een beter onder
steunde zit in vergelijking met stof De zit
ting van de achterbank staat relatief laag, ui
teraard om hoofdruimte te winnen.
Tijdens de eerste meters wordt meteen dui
delijk dat Volvo, ten opzichte van de vorige
editie van de S60, hard aan de techniek
heeft gewerkt. De auto stuurt uiterst strak,
zoals we dat kennen van Duitse segmentge
noten, en heeft een prima, comfortabele,
wegligging. De turbo is niet dominant aan
wezig en doet uitstekend zijn werk. De
handgeschakelde zesbak laat zich soepel be
dienen en in net geen acht seconden tikt de
2.0T vanuit stilstand de 100 km/u aan. Geen
verrassing gezien het forse vermogen van
203 pk (300 Nm). Bij vol gas zorgt de over-
boost kortstondig zelfs voor 320 Nm. Het
hoge koppel van de Ford-motor laat tussen
1.750 en 4.000 tr/min van zich profiteren.
Wat gemiddeld verbruik betreft, komt de
V60 2.0T uit op 1 op 11, de auto krijgt een
energielabel C.
Volvo voorziet de V60 standaard van het Ci
ty Safety-systeem dat helpt kop-staartbotsin-
gen voorkomen met behulp van lasertech
nologie. Andere voorzieningen zoals Pedes
trian Safety (voorkomt botsingen met voet
gangers en fietsers) en Blis (houdt de blinde
hoek aan weerszijden in het oog) zijn optio
neel. De bagageruimte is flexibel in te delen,
maar met 430 liter niet overdreven gedimen
sioneerd. Maar was de V60 niet vooral als li
festyle wagon bedoeld? Volvo start de V60
vanaf 35.895 euro (1.6 benzine). De 2.0T in
de luxueuze Summum uitvoering komt al
meteen op 48.690 euro.
CONCURRENT «BMW 320Ï
Zweedse segmentgenoot,
die inmiddels toe is aan
vervanging en is geënt op
Opel-techniek. Bagage
419-1278 liter. Gewicht
1460 kg. Benzine 2.0 I,
210 pk.
CONCURRENT® Mercedes C200 CCI Estate
CONCURRENT® Saab 9-3 Sport Estate
door Willem de Volder
Audi investeert tussen 2011
en 2015 tl,6 miljard euro.
Meer dan 5 miljard euro
gaat naar de fabrieken in Ingol-
stadt en Neckarsulm. Het is Audi's
grootste investeringsprogramma
ooit. Volgens de raad van bestuur
wordt viervijfde ingezet voor ont
wikkeling van nieuwe producten
en technologieën als elektro- en
hybrideaandrijving. Een voorbeeld
daarvan is de Audi R8 e-tron, de
eerste Audi-sportwagen met elek
tromotor. Audi wil die eind 2012
op de markt brengen. Voor dit jaar
staat een reeks nieuwe modellen
gepland, waaronder de nieuwe Au
di A6 en de Audi Q5 Hybrid, de
eerste hybride-auto van het merk.
En met de nieuwe Q3 presenteert
Audi voor het eerst een middelgro
te premium-SUV.
Audi wil 1.200 mensen aannemen.
De meesten krijgen een plek in de
sectoren elektromobiliteit en licht
gewicht constructies. In 2010 nam
Audi al circa 500 vakmedewerkers
en 780 trainees aan, die met een
vakopleiding zijn begonnen.
Actueel modelnieuws is er ook:
Audi is begonnen met de levering
van de nieuwe Audi R8 4.2 FSI
Spyder. De open sportwagen heeft
een 430 pk sterke, direct ingespo
ten V8, die voldoet aan de Euro 5
emissienorm. De auto is er met
handgeschakelde zesversnellings
bak of met de sequentiële R tro
nie-transmissie met launch con
trol. Instapprijs: 193.270 euro.
De Audi TT RS wordt voortaan ge
leverd met de zeventraps S tro
nie-transmissie met dubbele kop
peling. Deze versnellingsbak heeft
een volautomatische modus en is
via 'paddies' aan het stuur hand
matig te bedienen. De auto met
340 pk is er als Coupé en als Road
ster vanaf 76.905 euro. Slechts 4,3
teilen zijn voldoende om van 0
naar 100 km/u te accelereren.
Audi R8 4.2 FSI Spyder. foto Audi
door Roel van Gils
De Hyundai Genesis heeft al
les in zich om als smaakma
ker van het merk door het
leven te gaan: achterwielaandrij
ving, een (optioneel) Limited-slip
differentieel, vermogende moto
ren en een bij benadering ideale
gewichtsverdeling van 55:45! Voor
zien van de 3.8 V6 (303 pk; 316
Nm) is het tevens de goedkoopste
sportauto boven de 300 pk. Dat
schept verwachtingen en die lost
de Genesis grotendeels in. Toch
zouden wij ons de 2.000 euro be
sparen die de zestrapsautomaat op
de zescilinder kost. Geef ons maar
de handbak met kort pookje, waar
mee de Genesis in 6,5 seconden
naar de 100 accelereert.
De Genesis: lekker. foto Hyundai
De 2.0-liter turbomotor is geen
straf De motor (213 pk, 302 Nm)
brengt de auto in 8,5 tellen naar
de 100 km/u en naar een top van
222 km/u. Te prijzen valt het soe
pele stabiliteitssysteem. Het elek
tronisch vangnet (ESP) laat eerst
de touwtjes wat vieren, alvorens
tot ingrijpen over te gaan. Schrik
niet als de achterzijde lichtelijk uit
waaiert als iets te enthousiast een
bocht wordt aangesneden.
Hyundai kiest altijd voor een wat
bedenkelijke (lees: kunstmatig af
gestemde) stuurinstallatie, het sys
teem in de Genesis Coupé is vol
doende communicatief en stuurt
gewoon prettig. De lange wielbasis
en toch enigszins comfortabele af
stemming van vering en demping
maken de Genesis meer tot een
comfortabele GT dan tot een echte
sportauto.
Qua prijsstelling zit Hyundai gun
stig, gezien het potentieel en de
zeer complete uitrusting, met een
automatische airco, cruise control,
parkeersensoren achter en elek
trisch inschakelende verlichting.
De Genesis heeft een vanafprijs
van 41.995 euro voor de 2.0 T. De
3.8 V6 moet 48.995 euro kosten.
Daihatsu verdwijnt
van Europese markt
Toyota-dochter Daihatsu ver
dwijnt over twee jaar van de Euro
pese markt. Hoge ontwikkelings
kosten en de dure yen liggen aan
het besluit ten grondslag. Dai
hatsu onderscheidde zich door
zijn kleine en zuinige auto's. In
2010 verkocht het merk hier twee
duizend auto's en dat was de helft
van de verkopen in 2009.
Opel Astra profiteert
van start/stop-techniek
Opel geeft de Astra 1.3 CTDI ecoF-
LEX de start/stop-technologie. De
C02-uitstoot wordt 104 g/km en
het brandstofverbruik 3,9 l/ioo
km. De auto (95 pk en een koppel
van 190 Nm) behoudt zijn A-label
en zakelijke bij telling van 20 pro
cent. De instapprijs is 22.945 euro.
Chrysler 200 heet voor
Europa Lancia Flavia
Chrysler heeft onlangs in de VS
de Sebring herzien. Die gaat nu
door het leven als 200. Begin vol
gend jaar verschijnt het model in
Europa met een Lancia-badge en
krijgt Flavia als typenaam. De
'nieuwe Flavia' komt er met een
dieselmotor en een handbak.