auto3 Volvo V60: lifestyle in een kwaliteitsjas Audi: technologieën en De Hyundai Genesis is producten krijgen ruimte een echte smaakmaker vrijdag 21 januari 2011 Uitstekend rijdend, strak sturend. Bagage 430-1.241 liter. Gewicht 1.545 kg. Benzine 2.0 I, 203 pk. 48.690 euro. Plus: uitstraling en afwerking. Min: bagagevolume. slaagd ontwerp neer, een dat aansluit bij de slag die het merk wil maken naar meer dy namische modellen en dat zonder de 'koele' Volvo-uitstraling geweld aan te doen. In het interieur is minimalisme leidend, kenmerkend voor Scandinavisch design. De middenconsole is zwevend gepositioneerd en omvat in het midden de knoppen voor zowat alle voorzieningen. Het volledige dashboard is gelijk aan de S6o dus inclusief het navigatiescherm dat een vaste positie heeft boven in het dashboard. Dit systeem is voorzien van andere software dan voor heen. Het invoeren van een bestemming ge beurt nu met een draaiknop, vergelijkbaar aan het systeem van Audi. Het stuur biedt mogelijkheden tot het opnemen van de tele foon en het regelen van veiligheidsvoorzie ningen zoals cruise control inclusief de in- stelmogelijkheid van de afstandsradar, die 1.8t Solid 31.895 euro, 2.0t Aero Exklusiv 46.200 euro Vanaf 38.920 euro, 320i High Executive 45.390 euro. Volvo heeft met de V6o een nieuwe estate in het assortiment. De auto, die in de loop van volgend jaar ook met hybride aandrijving leverbaar wordt, oogt sportief en biedt een tikje meer bagageruimte dan zijn sedanbroer. door Willem de Volder Volvo V60 2.0T Summum Een Duitse 'touring', die wat wegligging betreft nog steeds top is. Is relatief zui nig door EfïicientDynamics. Bagage 460-1385 liter. Gewicht 1405 kg. Benzine 2,01,170 pk. Plus: verbruik, onderstel, afwerking. Min: vormgeving gedateerd. Een comfortabele en ruime stationwagon van populaire Duitse 'middenklasser', die eind maart met facelift ver schijnt. Bagage 485-1500 li ter. Gewicht 1460 kg. Benzi ne 1.8 f, 184 pk. Plus: hoogwaardige techniek, afwerking. Min: wat afstandelijk. Plus: rijcomfort, motorvermogen. Min: gedateerd model. Volvo zet naast de nieuwe S6o sedan voor het eerst een estate, de V6o. In de nieuwkomer combineert het merk sportiviteit en stijl. Toch een beetje een gedwongen ingreep, want was er nog wel plaats tussen de V40 en V70? Qua ontwerp zijn er de nodige overeenkomsten: de neuzen van de S60 en V60 hebben zo wat alles gemeen. Aan de achterkant geldt eerder dat het design gelijkenis vertoont met de XC60. Vooral de verlichtingsunits blijken overduidelijk familie. De auto is ge vrijwaard van de hoekige vormen, die zo kenmerkend zijn voor de estates van het Zweedse merk. De koplampen staan ver naar buiten en lo pen in de zijkanten door. De grille wordt ge flankeerd door smalle mistlampen. De raam- partij aan de zijkant loopt af naar de achter zijde van de auto. Die bestaat geheel uit een achterklep. De forse lichtarmaturen, die ogenschijnlijk op de schouders van de auto rusten, lopen net niet door tot aan het dak. De uitlaten aan weerszijden zijn onlosmake lijk verbonden met de 2.0T, de motorisering van deze V60. Volvo zet met de V60 een ge De V60 is geheel nieuw in de Volvo-lijn en heeft een elegant design. foto's WdV automatisch de voorganger in de gaten houdt. De zit voorin is prima, door de lederen be kleding bieden de stoelen een beter onder steunde zit in vergelijking met stof De zit ting van de achterbank staat relatief laag, ui teraard om hoofdruimte te winnen. Tijdens de eerste meters wordt meteen dui delijk dat Volvo, ten opzichte van de vorige editie van de S60, hard aan de techniek heeft gewerkt. De auto stuurt uiterst strak, zoals we dat kennen van Duitse segmentge noten, en heeft een prima, comfortabele, wegligging. De turbo is niet dominant aan wezig en doet uitstekend zijn werk. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel be dienen en in net geen acht seconden tikt de 2.0T vanuit stilstand de 100 km/u aan. Geen verrassing gezien het forse vermogen van 203 pk (300 Nm). Bij vol gas zorgt de over- boost kortstondig zelfs voor 320 Nm. Het hoge koppel van de Ford-motor laat tussen 1.750 en 4.000 tr/min van zich profiteren. Wat gemiddeld verbruik betreft, komt de V60 2.0T uit op 1 op 11, de auto krijgt een energielabel C. Volvo voorziet de V60 standaard van het Ci ty Safety-systeem dat helpt kop-staartbotsin- gen voorkomen met behulp van lasertech nologie. Andere voorzieningen zoals Pedes trian Safety (voorkomt botsingen met voet gangers en fietsers) en Blis (houdt de blinde hoek aan weerszijden in het oog) zijn optio neel. De bagageruimte is flexibel in te delen, maar met 430 liter niet overdreven gedimen sioneerd. Maar was de V60 niet vooral als li festyle wagon bedoeld? Volvo start de V60 vanaf 35.895 euro (1.6 benzine). De 2.0T in de luxueuze Summum uitvoering komt al meteen op 48.690 euro. CONCURRENT «BMW 320Ï Zweedse segmentgenoot, die inmiddels toe is aan vervanging en is geënt op Opel-techniek. Bagage 419-1278 liter. Gewicht 1460 kg. Benzine 2.0 I, 210 pk. CONCURRENT® Mercedes C200 CCI Estate CONCURRENT® Saab 9-3 Sport Estate door Willem de Volder Audi investeert tussen 2011 en 2015 tl,6 miljard euro. Meer dan 5 miljard euro gaat naar de fabrieken in Ingol- stadt en Neckarsulm. Het is Audi's grootste investeringsprogramma ooit. Volgens de raad van bestuur wordt viervijfde ingezet voor ont wikkeling van nieuwe producten en technologieën als elektro- en hybrideaandrijving. Een voorbeeld daarvan is de Audi R8 e-tron, de eerste Audi-sportwagen met elek tromotor. Audi wil die eind 2012 op de markt brengen. Voor dit jaar staat een reeks nieuwe modellen gepland, waaronder de nieuwe Au di A6 en de Audi Q5 Hybrid, de eerste hybride-auto van het merk. En met de nieuwe Q3 presenteert Audi voor het eerst een middelgro te premium-SUV. Audi wil 1.200 mensen aannemen. De meesten krijgen een plek in de sectoren elektromobiliteit en licht gewicht constructies. In 2010 nam Audi al circa 500 vakmedewerkers en 780 trainees aan, die met een vakopleiding zijn begonnen. Actueel modelnieuws is er ook: Audi is begonnen met de levering van de nieuwe Audi R8 4.2 FSI Spyder. De open sportwagen heeft een 430 pk sterke, direct ingespo ten V8, die voldoet aan de Euro 5 emissienorm. De auto is er met handgeschakelde zesversnellings bak of met de sequentiële R tro nie-transmissie met launch con trol. Instapprijs: 193.270 euro. De Audi TT RS wordt voortaan ge leverd met de zeventraps S tro nie-transmissie met dubbele kop peling. Deze versnellingsbak heeft een volautomatische modus en is via 'paddies' aan het stuur hand matig te bedienen. De auto met 340 pk is er als Coupé en als Road ster vanaf 76.905 euro. Slechts 4,3 teilen zijn voldoende om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Audi R8 4.2 FSI Spyder. foto Audi door Roel van Gils De Hyundai Genesis heeft al les in zich om als smaakma ker van het merk door het leven te gaan: achterwielaandrij ving, een (optioneel) Limited-slip differentieel, vermogende moto ren en een bij benadering ideale gewichtsverdeling van 55:45! Voor zien van de 3.8 V6 (303 pk; 316 Nm) is het tevens de goedkoopste sportauto boven de 300 pk. Dat schept verwachtingen en die lost de Genesis grotendeels in. Toch zouden wij ons de 2.000 euro be sparen die de zestrapsautomaat op de zescilinder kost. Geef ons maar de handbak met kort pookje, waar mee de Genesis in 6,5 seconden naar de 100 accelereert. De Genesis: lekker. foto Hyundai De 2.0-liter turbomotor is geen straf De motor (213 pk, 302 Nm) brengt de auto in 8,5 tellen naar de 100 km/u en naar een top van 222 km/u. Te prijzen valt het soe pele stabiliteitssysteem. Het elek tronisch vangnet (ESP) laat eerst de touwtjes wat vieren, alvorens tot ingrijpen over te gaan. Schrik niet als de achterzijde lichtelijk uit waaiert als iets te enthousiast een bocht wordt aangesneden. Hyundai kiest altijd voor een wat bedenkelijke (lees: kunstmatig af gestemde) stuurinstallatie, het sys teem in de Genesis Coupé is vol doende communicatief en stuurt gewoon prettig. De lange wielbasis en toch enigszins comfortabele af stemming van vering en demping maken de Genesis meer tot een comfortabele GT dan tot een echte sportauto. Qua prijsstelling zit Hyundai gun stig, gezien het potentieel en de zeer complete uitrusting, met een automatische airco, cruise control, parkeersensoren achter en elek trisch inschakelende verlichting. De Genesis heeft een vanafprijs van 41.995 euro voor de 2.0 T. De 3.8 V6 moet 48.995 euro kosten. Daihatsu verdwijnt van Europese markt Toyota-dochter Daihatsu ver dwijnt over twee jaar van de Euro pese markt. Hoge ontwikkelings kosten en de dure yen liggen aan het besluit ten grondslag. Dai hatsu onderscheidde zich door zijn kleine en zuinige auto's. In 2010 verkocht het merk hier twee duizend auto's en dat was de helft van de verkopen in 2009. Opel Astra profiteert van start/stop-techniek Opel geeft de Astra 1.3 CTDI ecoF- LEX de start/stop-technologie. De C02-uitstoot wordt 104 g/km en het brandstofverbruik 3,9 l/ioo km. De auto (95 pk en een koppel van 190 Nm) behoudt zijn A-label en zakelijke bij telling van 20 pro cent. De instapprijs is 22.945 euro. Chrysler 200 heet voor Europa Lancia Flavia Chrysler heeft onlangs in de VS de Sebring herzien. Die gaat nu door het leven als 200. Begin vol gend jaar verschijnt het model in Europa met een Lancia-badge en krijgt Flavia als typenaam. De 'nieuwe Flavia' komt er met een dieselmotor en een handbak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73