Tolnet sluit zich rond
Zeeuws-Vlaanderen
Vlissingse Bootliedenwacht wil niet
verder met deel van het personeel
zeeland 13
Smeergeld
Vignet regelen
in Europese Unie
commentaar
Helikopter pikt
zieke van
vissersboot op
Hoe gezond leef jij?
Test jezelf!
Noorwegen
tol
Oostenrijk
vignet
Polen
tol
Portugal
tol
Roemenië
wegenbelasting afhankelijk van verblijfsduur
Servië
tol
Slovenië
vignet
Slowakije
tot 3500 kg vignet, tol voor vrachtverkeer -
Spanje
tol
Tsjechië
tot 3500 kg vignet, tol voor vrachtverkeer
Zweden
tolvrij
Zwitserland
vignet
vrijdag 21 januari 2011
door Marcel Modde
Wie over twee
jaar
Zeeuws-Vlaan
deren uit wil,
moet betalen.
Naar het noorden voor de Wester-
scheldetunnel en zuidwaarts op
de Belgische snelwegen.
De deelregeringen van Wallonië
en Vlaanderen zijn het eens gewor
den over de invoering van een kilo-
meterheffmg voor het vrachtver
voer in 2013. Voor personenauto's
wordt gedacht aan een verplicht
wegenvignet. Een datum waarop
die maatregel moet ingaan, is even
wel nog niet bekend.
Nederlandse transportbedrijven
maken ernstig bezwaar tegen de
aangekondigde kilometerheffing.
Ook wanneer daarvoor het euro
vignet mag worden ingeruild (een
besparing van 1250 euro per jaar
per vrachtwagen), zullen de bedrij
ven straks flink duurder uit zijn.
Naar schatting komen die extra
kosten neer op jaarlijks zo'n 36 mil
joen euro, aldus Transport en Lo
gistiek Nederland (TLN) en verla
dersorganisatie EVO. Dat onder
mijnt de concurrentiepositie, is
het voornaamste uitroepteken dat
ze plaatsen achter de Belgische
aankondiging.
Maar als ook de personenauto's
naar gebruik gaan betalen, zijn
TLN en EVO een stuk milder ge
stemd. „Doel van een kilometer
heffing is het aantal files te vermin-
Video
De bekende Britse schrijver David
Mitchel heeft een boek geschreven
over Zeeland. Cisteren was hij te
gast in de bibliotheek in Middelburg.
pzc.nl/video
Twitter
Volg de PZC op twitter ©pzcredactie
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto
deren. Dat bereik je alleen door
een heffing in te stellen voor alle
weggebruikers", licht TLN-woord-
voerder Wijnand van Zanten het
gezamenlijk standpunt toe. „Een
betere doorstroming betaalt zich
terug. Maar wij zijn bang dat het
autovignet uiteindelijk toch buiten
beeld blijft. En ga je alleen die
vrachtwagen extra belasten, dan
los je daar helemaal niets mee op.
Anders dan automobilisten, heb
ben transportbedrijven geen keus.
Ze moeten dagelijks die wagens de
weg op sturen."
Rudie Tieleman van het gelijkna-
'Eén Europa is ver te
zoeken. We zullen ons
weer moeten aanpassen.'
mige transportbedrijf in Klooster-
zande 'houdt zijn hart vast'. Zijn
66 vrachtwagens rijden vrijwel da
gelijks door België. Zelfs wanneer
ze in Nederland moeten zijn,
want omrijden via de Westerschel-
detunnel is niet logisch.
„We hopen dat onze minister-pre
sident nog wat voor ons kan bete
kenen. Want als Zeeuws-Vlamin
gen worden we extra gedupeerd
door deze maatregel. Wij moeten
straks óf betalen op de Belgische
wegen, óf betalen voor de Wester-
scheldetunnel. Dus zijn we altijd
in het nadeel ten opzichte van on
ze concurrenten in Goes of Bergen
op Zoom." Tieleman oppert in dat
geval een korting voor Zeeuws-Vla
mingen op de proviciale toeslag op
de wegenbelasting. Eveneens zou
het volgens hem helpen wanneer
de heffing in de Benelux wordt in
gevoerd, dus tevens in Nederland.
„Dan moeten we in eigen land
ook wel betalen, maar dan geldt
dat tenminste voor iedereen."
Peter Wieland uit Axel zit ook op
die lijn. „Ik heb zeven verschillen
de kastjes voor de ruiten van mijn
wagens (16) hangen, van landen
waar we moeten betalen om door
heen te mogen rijden. En daar
komt België straks nog bij. Eén Eu
ropa is ver te zoeken. Rol overal en
tegelijkertijd één systeem uit! We
zullen ons wéér moeten aanpas
sen. Je ontkomt er niet aan de
extra kosten door te berekenen
aan de klanten. Daar zitten we
niet op te wachten."
Verbrugge in Terneuzen stuurt da
gelijks 150 vrachtwagen de grens
over en zal de maatregel dus flink
in de portemonnee voelen. Reden
temeer om het besluit op natio
naal niveau te gebruiken in de on
derhandelingen over het bereik
baar houden van de haven van
Antwerpen via het kanaal
Gent-Terneuzen, vindt een zegs
man. Een andere oplossing is vrij
stelling voor Zeeuws-Vlaamse ver
voerders van de heffing op de Bel
gische wegen, stelt hij zich zo
voor. „Ik heb begrepen dat de Bel
gen hun eigen transportbedrijven
zo tegemoet willen komen. Dus
laat ze ons dan wat dat betreft dan
ook maar eens over één kam sche-
Wies Saman
In Europees verband moeten af
spraken worden gemaakt over
de invoering van speciale we
genbelastingen, aldus Wies Saman
van de Brabants-Zeeuwse Werkge
versvereniging (BZW). „Het geeft
te denken", stelt hij, „dat de Bel
gische gewesten nu op eigen hout
je met maatregelen komen. Duits
land en Oostenrijk hebben dit al
eerder gedaan voor vrachtverkeer.
Dit moet binnen Europa worden
geregeld." De BZW is van plan op
nieuw actie te ondernemen tegen
de plannen in België.
De Belgische gewesten zinnen al ja
ren op maatregelen. België is een
doorvoerland. Buitenlandse vracht
rijders moeten meebetalen aan de
wegen, is het idee. De Vlaamse pre
mier Kris Peeters heeft in een eer
ste overleg met zijn Nederlandse
collega Mark Rutte aangegeven dat
hij hieraan vasthoudt. Het vierde
kabinet-Balkenende (CDA, PvdA,
CU) wilde rekeningrijden invoe
ren en liep in de pas met België.
De nieuwe coalitie van WD, CDA
en PW heeft afgesproken van re
keningrijden af te zien.
MIDDELBURG - Zelfs als het tot een
oplossing komt in het arbeidscon
flict bij de Vlissingse Bootlieden
wacht (VLB) zal niet iedere actie
voerende werknemer er terugke
ren. Volgens directeur Wim van
Splunder is het 'einde oefening'
voor een deel van het personeel.
Hij maakt dat gisteren duidelijk tij
dens de behandeling van een kort
geding. Naar zijn mening is de af
gelopen weken te veel voorgeval
len om alle actievoerders weer in
genade aan te nemen. Hij sprak
van bedreigingen. „Bovendien",
zei hij, „als deze vijftien terugko
men, lopen twaalf anderen weg."
Deze vijftien waren de werkne
mers die het kort geding - het der
de in de bootliedenkwestie in een
maand tijd - hadden aangespan
nen tegen VLB, omdat ze doorbe
taling van hun loon eisen. Ze wil
len werken, maar worden niet op
het bedrijf toegelaten. Het draait al
lemaal om het werkrooster. De vijf
tien vinden, gesteund door FNV
Bondgenoten, dat VLB het eenzij
dig heeft opgelegd. De directie
meent dat het na anderhalf jaar
soebatten erover welletjes is.
Over de verschillen tussen de
werkschema's die beide partijen
voorstaan, ontspon zich voor de
rechter een nietes-welles spel. VLB
zou graag zien dat de rechter zich
Goed nieuws: Zeeland
neemt een aanloop
voor de sprong naar
een echte universi
teit. De Roosevelt Academy, de
Hogeschool Zeeland en de pro
vincie zien het wel zitten. Het
zal nog wel een paar jaar duren,
maar dan worden hier volop
masteropleidingen gegeven. Zo
klonk het tenminste gisteren in
de Wetenschappelijk Raad Zee
land. Voor zo'n fraai perspectief
is dit publiek natuurlijk wel
ontvankelijk. Het is te hopen
dat andere Zeeuwse partijen de
ze ambitie steunen.
Dean Hans Adriaansens van de
Academy moet wel oppassen
dat hij zijn hand niet over
speelt. Zijn suggestie om stu
denten het collegegeld te schen
ken - hun verblijf hier is im
mers goed voor de Zeeuwse
economie - is creatief Maar het
is de vraag of er geen belangrij
ker zaken zijn om gemeen
schapsgeld aan uit te geven.
Adriaansens kan beter bouwen
op de kracht van zo'n universi
teit. Als die goed is, en als die
wordt geflankeerd door een
prettig leefklimaat voor de stu
denten, is smeergeld overbodig.
ARNEMUIDEN - Een helikopter van
de vliegbasis Koksijde in België
heeft in de nacht van woensdag
op donderdag een 20-jarige opva
rende van de Arm25 (Deo Volen-
te) van boord gehaald. Spoedeisen
de hulp was noodzakelijk, omdat
er waarschijnlijk sprake was van
een blindedarmontsteking. De on
fortuinlijke matroos is overge
bracht naar het ziekenhuis in het
Vlaamse Veurne.
De eurokotter voer 's nachts op de
Noordzee. Om omstreeks 3.40 uur
werd via het noodkanaal van radio
Oostende om medische hulp ge
vraagd. Binnen twintig minuten
was het traumateam ter plekke.
Ten tijde van de hulpactie was de
Arm25 aan het vissen ter hoogte
van de Noordhinderbank onder
goede weersomstandigheden.
erover uitspreekt; de bond voelt
daar niets voor omdat dit soort za
ken aan de onderhandelingstafel
horen te worden geregeld.
Onderhandeld wordt al geruime
tijd niet meer, omdat VLB niet
weer met FNV-bestuurder Joost
van der Lecq aan tafel wil.
De bond vindt dat VLB zelf schuld
draagt aan de gespannen verhou
dingen, omdat het bedrijf 'onder
kruipers' heeft gebruikt.
Intussen loopt een bemiddelaar
'zich warm, maar de vraag is of van
diens tussenkomst, gegeven de ver
harde verhoudingen, veel mag wor
den verwacht.
De uitspraak is over twee weken.
Kijk op;
www.pzc.nl/wellness