Tolnet sluit zich rond Zeeuws-Vlaanderen Vlissingse Bootliedenwacht wil niet verder met deel van het personeel zeeland 13 Smeergeld Vignet regelen in Europese Unie commentaar Helikopter pikt zieke van vissersboot op Hoe gezond leef jij? Test jezelf! Noorwegen tol Oostenrijk vignet Polen tol Portugal tol Roemenië wegenbelasting afhankelijk van verblijfsduur Servië tol Slovenië vignet Slowakije tot 3500 kg vignet, tol voor vrachtverkeer - Spanje tol Tsjechië tot 3500 kg vignet, tol voor vrachtverkeer Zweden tolvrij Zwitserland vignet vrijdag 21 januari 2011 door Marcel Modde Wie over twee jaar Zeeuws-Vlaan deren uit wil, moet betalen. Naar het noorden voor de Wester- scheldetunnel en zuidwaarts op de Belgische snelwegen. De deelregeringen van Wallonië en Vlaanderen zijn het eens gewor den over de invoering van een kilo- meterheffmg voor het vrachtver voer in 2013. Voor personenauto's wordt gedacht aan een verplicht wegenvignet. Een datum waarop die maatregel moet ingaan, is even wel nog niet bekend. Nederlandse transportbedrijven maken ernstig bezwaar tegen de aangekondigde kilometerheffing. Ook wanneer daarvoor het euro vignet mag worden ingeruild (een besparing van 1250 euro per jaar per vrachtwagen), zullen de bedrij ven straks flink duurder uit zijn. Naar schatting komen die extra kosten neer op jaarlijks zo'n 36 mil joen euro, aldus Transport en Lo gistiek Nederland (TLN) en verla dersorganisatie EVO. Dat onder mijnt de concurrentiepositie, is het voornaamste uitroepteken dat ze plaatsen achter de Belgische aankondiging. Maar als ook de personenauto's naar gebruik gaan betalen, zijn TLN en EVO een stuk milder ge stemd. „Doel van een kilometer heffing is het aantal files te vermin- Video De bekende Britse schrijver David Mitchel heeft een boek geschreven over Zeeland. Cisteren was hij te gast in de bibliotheek in Middelburg. pzc.nl/video Twitter Volg de PZC op twitter ©pzcredactie STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto deren. Dat bereik je alleen door een heffing in te stellen voor alle weggebruikers", licht TLN-woord- voerder Wijnand van Zanten het gezamenlijk standpunt toe. „Een betere doorstroming betaalt zich terug. Maar wij zijn bang dat het autovignet uiteindelijk toch buiten beeld blijft. En ga je alleen die vrachtwagen extra belasten, dan los je daar helemaal niets mee op. Anders dan automobilisten, heb ben transportbedrijven geen keus. Ze moeten dagelijks die wagens de weg op sturen." Rudie Tieleman van het gelijkna- 'Eén Europa is ver te zoeken. We zullen ons weer moeten aanpassen.' mige transportbedrijf in Klooster- zande 'houdt zijn hart vast'. Zijn 66 vrachtwagens rijden vrijwel da gelijks door België. Zelfs wanneer ze in Nederland moeten zijn, want omrijden via de Westerschel- detunnel is niet logisch. „We hopen dat onze minister-pre sident nog wat voor ons kan bete kenen. Want als Zeeuws-Vlamin gen worden we extra gedupeerd door deze maatregel. Wij moeten straks óf betalen op de Belgische wegen, óf betalen voor de Wester- scheldetunnel. Dus zijn we altijd in het nadeel ten opzichte van on ze concurrenten in Goes of Bergen op Zoom." Tieleman oppert in dat geval een korting voor Zeeuws-Vla mingen op de proviciale toeslag op de wegenbelasting. Eveneens zou het volgens hem helpen wanneer de heffing in de Benelux wordt in gevoerd, dus tevens in Nederland. „Dan moeten we in eigen land ook wel betalen, maar dan geldt dat tenminste voor iedereen." Peter Wieland uit Axel zit ook op die lijn. „Ik heb zeven verschillen de kastjes voor de ruiten van mijn wagens (16) hangen, van landen waar we moeten betalen om door heen te mogen rijden. En daar komt België straks nog bij. Eén Eu ropa is ver te zoeken. Rol overal en tegelijkertijd één systeem uit! We zullen ons wéér moeten aanpas sen. Je ontkomt er niet aan de extra kosten door te berekenen aan de klanten. Daar zitten we niet op te wachten." Verbrugge in Terneuzen stuurt da gelijks 150 vrachtwagen de grens over en zal de maatregel dus flink in de portemonnee voelen. Reden temeer om het besluit op natio naal niveau te gebruiken in de on derhandelingen over het bereik baar houden van de haven van Antwerpen via het kanaal Gent-Terneuzen, vindt een zegs man. Een andere oplossing is vrij stelling voor Zeeuws-Vlaamse ver voerders van de heffing op de Bel gische wegen, stelt hij zich zo voor. „Ik heb begrepen dat de Bel gen hun eigen transportbedrijven zo tegemoet willen komen. Dus laat ze ons dan wat dat betreft dan ook maar eens over één kam sche- Wies Saman In Europees verband moeten af spraken worden gemaakt over de invoering van speciale we genbelastingen, aldus Wies Saman van de Brabants-Zeeuwse Werkge versvereniging (BZW). „Het geeft te denken", stelt hij, „dat de Bel gische gewesten nu op eigen hout je met maatregelen komen. Duits land en Oostenrijk hebben dit al eerder gedaan voor vrachtverkeer. Dit moet binnen Europa worden geregeld." De BZW is van plan op nieuw actie te ondernemen tegen de plannen in België. De Belgische gewesten zinnen al ja ren op maatregelen. België is een doorvoerland. Buitenlandse vracht rijders moeten meebetalen aan de wegen, is het idee. De Vlaamse pre mier Kris Peeters heeft in een eer ste overleg met zijn Nederlandse collega Mark Rutte aangegeven dat hij hieraan vasthoudt. Het vierde kabinet-Balkenende (CDA, PvdA, CU) wilde rekeningrijden invoe ren en liep in de pas met België. De nieuwe coalitie van WD, CDA en PW heeft afgesproken van re keningrijden af te zien. MIDDELBURG - Zelfs als het tot een oplossing komt in het arbeidscon flict bij de Vlissingse Bootlieden wacht (VLB) zal niet iedere actie voerende werknemer er terugke ren. Volgens directeur Wim van Splunder is het 'einde oefening' voor een deel van het personeel. Hij maakt dat gisteren duidelijk tij dens de behandeling van een kort geding. Naar zijn mening is de af gelopen weken te veel voorgeval len om alle actievoerders weer in genade aan te nemen. Hij sprak van bedreigingen. „Bovendien", zei hij, „als deze vijftien terugko men, lopen twaalf anderen weg." Deze vijftien waren de werkne mers die het kort geding - het der de in de bootliedenkwestie in een maand tijd - hadden aangespan nen tegen VLB, omdat ze doorbe taling van hun loon eisen. Ze wil len werken, maar worden niet op het bedrijf toegelaten. Het draait al lemaal om het werkrooster. De vijf tien vinden, gesteund door FNV Bondgenoten, dat VLB het eenzij dig heeft opgelegd. De directie meent dat het na anderhalf jaar soebatten erover welletjes is. Over de verschillen tussen de werkschema's die beide partijen voorstaan, ontspon zich voor de rechter een nietes-welles spel. VLB zou graag zien dat de rechter zich Goed nieuws: Zeeland neemt een aanloop voor de sprong naar een echte universi teit. De Roosevelt Academy, de Hogeschool Zeeland en de pro vincie zien het wel zitten. Het zal nog wel een paar jaar duren, maar dan worden hier volop masteropleidingen gegeven. Zo klonk het tenminste gisteren in de Wetenschappelijk Raad Zee land. Voor zo'n fraai perspectief is dit publiek natuurlijk wel ontvankelijk. Het is te hopen dat andere Zeeuwse partijen de ze ambitie steunen. Dean Hans Adriaansens van de Academy moet wel oppassen dat hij zijn hand niet over speelt. Zijn suggestie om stu denten het collegegeld te schen ken - hun verblijf hier is im mers goed voor de Zeeuwse economie - is creatief Maar het is de vraag of er geen belangrij ker zaken zijn om gemeen schapsgeld aan uit te geven. Adriaansens kan beter bouwen op de kracht van zo'n universi teit. Als die goed is, en als die wordt geflankeerd door een prettig leefklimaat voor de stu denten, is smeergeld overbodig. ARNEMUIDEN - Een helikopter van de vliegbasis Koksijde in België heeft in de nacht van woensdag op donderdag een 20-jarige opva rende van de Arm25 (Deo Volen- te) van boord gehaald. Spoedeisen de hulp was noodzakelijk, omdat er waarschijnlijk sprake was van een blindedarmontsteking. De on fortuinlijke matroos is overge bracht naar het ziekenhuis in het Vlaamse Veurne. De eurokotter voer 's nachts op de Noordzee. Om omstreeks 3.40 uur werd via het noodkanaal van radio Oostende om medische hulp ge vraagd. Binnen twintig minuten was het traumateam ter plekke. Ten tijde van de hulpactie was de Arm25 aan het vissen ter hoogte van de Noordhinderbank onder goede weersomstandigheden. erover uitspreekt; de bond voelt daar niets voor omdat dit soort za ken aan de onderhandelingstafel horen te worden geregeld. Onderhandeld wordt al geruime tijd niet meer, omdat VLB niet weer met FNV-bestuurder Joost van der Lecq aan tafel wil. De bond vindt dat VLB zelf schuld draagt aan de gespannen verhou dingen, omdat het bedrijf 'onder kruipers' heeft gebruikt. Intussen loopt een bemiddelaar 'zich warm, maar de vraag is of van diens tussenkomst, gegeven de ver harde verhoudingen, veel mag wor den verwacht. De uitspraak is over twee weken. Kijk op; www.pzc.nl/wellness

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 3