Explosieve koopwaar io| wapenhandel De doorvoer van wapens wordt in Nederland nauwe lijks gecontroleerd. Daardoor vallen er geweren en grana ten in verkeerde handen. vrijdag 21 januari 2011 door Joost Bosman en Niek Opten beeld Jos Diender Waarom le vert Bulga rije driedui zend gewe ren aan Honduras, kort voordat er in het Centraal- Amerikaanse land een staatsgreep wordt gepleegd? En wat gebeurt er met tachtig (machine)geweren en ïii.ooo patronen die naar Curasao worden verscheept, terwijl ieder een weet hoe hoog de criminali teit daar is? De antwoorden op deze vragen la ten zich raden. Feit is wel dat Ne derland van al deze wapenzendin gen het doorvoerland was. Frank Slijper van Campagne tegen Wa penhandel (CtW) maakt zich dan ook zorgen. Hij is opsteller van het rapport Vrij Verkeer, dat de wapen- doorvoer in Nederland in kaart brengt. Daaruit blijkt dat Neder land de wapenexporten van be vriende landen niet controleert, laat staan tegenhoudt. Het gaat er- vanuit dat de exportlanden zelf wel opletten naar welk land ze wel ke militaire goederen sturen en wil die controle niet overdoen. Vol- gens Slijper neemt de douane op Schiphol en in de Rotterdamse ha ven de zending en het land van be stemming voor kennisgeving aan, ook al gaat het om een controver siële wapenleverantie. „De douane kent de inhoud van de zendingen en weet waar ze naartoe gaan, maar laat ze vrijwel standaard gaan als ze uit bevriende landen komen." De reden, aldus Slijper: „Nederland wil hen niet schoffe ren. Het is bang dat bevriende lan den gaan terugpesten en over bij voorbeeld de export van Neder lands vlees moeilijk zullen doen." Het ministerie van Economische Zaken, verantwoordelijk voor de gang van zaken, wil niet nader in gaan op de kwestie. In de periode van augustus 2008 tot en met juni 2010 vonden er vol gens CtW ongeveer 3.650 wapen- 'Foute' wapenleveranties worden willens en wetens doorgelaten zendingen plaats via Nederland, waarvan de organisatie er onge veer driehonderd controversieel noemt, zo'n 10 procent van het to taal. Slechts vier transporten wer den tegengehouden. Slijper noemt de 10 procent die wél doorgaat 'substantieel'Hij schat dat Neder land, gezien de omvang van de Rotterdamse haven en luchthaven Schiphol, 'zeker in de top 3' staat van Europa, waar het gaat om de doorvoer van (controversiële) wa pens. Harde cijfers daarover zijn niet te geven, en dat pleit, gek ge noeg, vóór Nederland. Slijper: „Ne derland is de enige in Europa dat de wapentransporten rapporteert, andere landen geven daarover geen cijfers." Alle EU- en NAVO-lidstaten plus landen als Zwitserland, Japan en Australië hebben zich te houden aan de EU-criteria voor wapenex port (zie kader). Het probleem is echter dat die criteria in de prak tijk verschillend worden uitgelegd. Slijper illustreert dat aan de hand van het voorbeeld dat Tsjechië eind 2008 twintigduizend machi negeweren leverde aan Sri Lanka. Kort daarna werd de strijd tegen de Tamil Tijgers in het voordeel van de regeringstroepen beslecht. „De Tsjechen stelden dat de leve ring legitiem was, omdat de rege ring van Sri Lanka democratisch gekozen is en de Tamil Tijgers op een internationale lijst van terreu rorganisaties stond. Nederland re deneert echter dat het hoe dan ook gaat om een conflictgebied. Het zou zelf nooit zo'n wapen vracht aan Sri Lanka hebben ver zonden", zegt Slijper. Naast het feit dat Nederland de Tsjechen niet voor het hoofd heeft willen stoten, speelt een ander mo tief „Nederland is bang dat het te genhouden van militaire goederen zijn positie als distributieland zal schaden." Maar wordt er in de ha ven van Rotterdam of Schiphol dan zoveel verdiend met de door voer van wapenhandel? Slijper zegt van niet. Op de totale over slag op Schiphol of in Rotterdam, is het aantal 'foute' wapenzendin gen te verwaarlozen. SP-kamerlid Jasper van Dijk is niet gevoelig voor het economische ar gument Hij vindt de huidige prak tijk van de douane 'absoluut niet kunnen' en heeft een Kamerdebat aangevraagd. „Er moet een afzon derlijke Nederlandse toetsing ko men." Dat daarbij mogelijk bond genoten in verlegenheid worden gebracht, doet voor hem niet terza ke. Hij wijst op de VS en Duits land die dubieuze wapenzendin- gen wél tegenhouden, ook van be vriende naties. De standpunten van regeringspartij CDA en ge- doogpartij PW zijn onduidelijk. Afke Schaart (WD) vindt de hui dige gang van zaken de juiste. „Als er tussen bondgenoten verschillen zijn, dan moet daar iets aan ge daan worden op Europees niveau. Alle zendingen controleren maakt Rotterdam en Schiphol minder aantrekkelijk." Frank Slijper beweert juist het te genovergestelde. Hij wijst erop dat de haven van Rotterdam als eerste scanners heeft gekregen en daar mee heeft voldaan aan de eisen van de VS na de aanslagen 11 sep tember 2001. „Daarmee is de ha ven juist aantrekkelijker geworden voor de Amerikanen. Dat levert economisch voordeel op. Maar los daarvan: Nederland heeft een van de grootste havens en luchthavens ter wereld. Dan mag de lat best wat hoger liggen wat betreft de controle op wapendoorvoer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10