ioluit Het hoofd vol selectie donderdag 20 januari 2011 Schilderijen die niets voorstellen en evenmin voortkomen uit een emo tie. Wat is daar de zin van? De composities van Dave Meijer en Bob Pingen, beiden vijftigers, zijn niet direct te herleiden tot wat we dagelijks om ons heen zien. Het zijn kleurvlakken die niets voorstellen. Rechthoeken zien we, terwijl de werkelijkheid om ons heen ook uit andere, veel com plexere organische vormen be staat. Meijer en Pingen lijken te simplificeren. Maar wat ze in feite doen is abstraheren. Het eerste gaat niet verder dan het oppervlak kige, het tweede is onderzoekend, wil ontdekken wat er achter zit. Het werk van beide kunstenaars wortelt in de waarneming, zonder dat het waargenomen beeld direct in het schilderen zichtbaar is ge maakt. Het gaat meer over het waarnemen in het algemeen: het proces van iets op je netvlies heb ben (gehad) en dat aandachtig on derzoeken. En het gaat ook over het schilderen, dat parallel aan het waarnemen het visueel tastend construeren is van een beeld. Dat abstracte schilderen ligt in het verlengde van de aan het begin van de 20ste eeuw ontstane bewe ging die brak met het afbeelden van wat je ziet, maar parallel aan de wetenschap zocht te verbeel den wat er achter of onder het op pervlak aanwezig is. De emotio neel geladen expressieve richting, met als grote voorman Kandinsky, zocht naar de verbeelding van het innerlijk. De constructieve rich ting, met Malevich en Mondriaan als grootste aanjagers, zocht de structuur, de essentie van de wer kelijkheid. Die laatste richting raak te nog meer dan de expressieve aan het besef dat er een nieuwe tijd was aangebroken, een tijd die de mens in staat stelt meer dan te Werken van Dave Meijer, te zien in Galerie Van den Berge in Goes. Werk van Bob Pingen voren zijn lot zelf te bepalen. Dankzij de techniek en dankzij een nieuwe spiritualiteit, los van de oude verstarde kaders. Het is de moeite waard de actualiteit weer eens vanuit dit perspectief te bekij ken. Maar laat ik me richten op de schilders van deze week. Aan de recente schilderijen van Dave Meijer liggen waar nemingen ten grondslag. Zoals de grens tussen land en lucht, de con touren van een schoorsteen of van een deurkozijn, om maar eens wat te noemen. Zijn hoofd zit vol met waarnemingen. Maar een schilde rij begint met kleur en lijn. De waarnemingen zijn als onzichtba re bakens die het ordenen sturen. Maar meer wordt Meijer geleid door het in ons allemaal besloten gevoel voor verhoudingen, wat hij buitengewoon sterk heeft ontwik keld. Dat stuurt de tocht over het kleine oppervlak van zijn panelen en doeken, net zoals het oog voor detail en nuance. Zo ontstaan in tens boeiende composities, series waarin de mogelijkheden van een bepaalde ordening van vorm en kleur worden verkend en in kaart gebracht. Doordat Meijer plekken als het ware opnieuw bezoekt en bekijkt verandert het beeld, wat leidt tot het steeds opnieuw aan brengen van kleur. Je ziet de verfla gen over elkaar liggen, sporen van de reis die naar dit schilderij leid de. Omdat het gaat om eenvoudi ge composities kun je ze goed over zien en is de hoeveelheid waarne mingen behapbaar. (Dave Meijer is docent en dat zou mee kunnen spelen). Maar ondanks die relatie ve eenvoud zijn de composities niet voorspelbaar, vraagt het con centratie alle facetten ervan te overzien. Kijk je bijvoorbeeld naar het afgebeelde paneel met zwart en witte liggende driehoeken, dan zie je niet meteen of die vormen even groot zijn of niet. En even min of ze in elkaar overlopen of el kaar net niet raken. Als je langer kijkt zie je dat het niet allemaal k. ff Frank Leenhouts Frank Leenhouts is portrettist en één van de vier exposanten in Ga lerie T. Wil Willemsen schildert met brede verfvegen mensen in hun onderlinge relaties. Dinie Nomden maakt sporen die de tijd achterlaat zichtbaar. Hermien Buy- tendijk geeft haar keramische mens/dier- figuren een ironische lading. T/m 22/1. Galerie T, Turfkaai 25-27, Middelburg. Do. t/m za. 11-16 uur. Andrea Janssens Andrea Janssens speelt met de menselijke figuur of een kop als startpunt een spel met vorm, kleur en gebaar. Zij laat vaak de voorstelling achter zich en concen treert zich op de beeldende beleve nissen die zij onderweg tegen komt. Lijnen en vlakken vloeien in elkaar over. T/m 11/2. Passerelle, Stadhuis, Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. t/m do. 8.30-16.30 uur, vr 8.30-20.00 uur Sabine Beckmann Sabine Beckmann put vaak uit de dagelijkse werkelijkheid en trans formeert wat gewoon of onopval lend is tot herkenbare voorstellin gen die ook zijn te lezen als uitge wogen, maar expressief geschilder de abstracties. Ingetogen of heftig, er valt in elk schilderij wat te bele ven. T/m 16/2. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13-17 uur. Tien Heestermans Tien Heestermans maakte tussen 1971 en 2011 een tiental installaties waarvan nu door middel van een selectie van foto's een impressie wordt gegeven. Fragmenten van in stallaties worden getoond in vitri nes. Haar werk gaat vaak over tijd en is geïnspireerd door literatuur en geschiedenis. T/m 4/3. Galerie Galerij. Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 2, Zierikzee. Schooldagen 9-16 uur. Kathelijne Roosen Kathelijne Roosen fotografeert zichzelf in zwart-wit. Ze is meestal alleen in een ruimte. Haar kleding, het interieur en de attributen sug gereren een specifieke identiteit. Zij stelt de vraag of zij (en wij) 'onszelf zijn of een min of meer toevallige mix van anderen. Een boeiende en relevante thematiek, fantasierijk en subtiel verbeeld. T/m 6/3. deWiUemS, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur. Nico Out gaat elke week of zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72