ioluit
Het hoofd vol
selectie
donderdag 20 januari 2011
Schilderijen die niets
voorstellen en evenmin
voortkomen uit een emo
tie.
Wat is daar de zin van?
De composities van Dave Meijer
en Bob Pingen, beiden vijftigers,
zijn niet direct te herleiden tot wat
we dagelijks om ons heen zien.
Het zijn kleurvlakken die niets
voorstellen. Rechthoeken zien we,
terwijl de werkelijkheid om ons
heen ook uit andere, veel com
plexere organische vormen be
staat. Meijer en Pingen lijken te
simplificeren. Maar wat ze in feite
doen is abstraheren. Het eerste
gaat niet verder dan het oppervlak
kige, het tweede is onderzoekend,
wil ontdekken wat er achter zit.
Het werk van beide kunstenaars
wortelt in de waarneming, zonder
dat het waargenomen beeld direct
in het schilderen zichtbaar is ge
maakt. Het gaat meer over het
waarnemen in het algemeen: het
proces van iets op je netvlies heb
ben (gehad) en dat aandachtig on
derzoeken. En het gaat ook over
het schilderen, dat parallel aan het
waarnemen het visueel tastend
construeren is van een beeld.
Dat abstracte schilderen ligt in het
verlengde van de aan het begin
van de 20ste eeuw ontstane bewe
ging die brak met het afbeelden
van wat je ziet, maar parallel aan
de wetenschap zocht te verbeel
den wat er achter of onder het op
pervlak aanwezig is. De emotio
neel geladen expressieve richting,
met als grote voorman Kandinsky,
zocht naar de verbeelding van het
innerlijk. De constructieve rich
ting, met Malevich en Mondriaan
als grootste aanjagers, zocht de
structuur, de essentie van de wer
kelijkheid. Die laatste richting raak
te nog meer dan de expressieve
aan het besef dat er een nieuwe
tijd was aangebroken, een tijd die
de mens in staat stelt meer dan te
Werken van Dave Meijer, te zien in Galerie Van den Berge in Goes.
Werk van Bob Pingen
voren zijn lot zelf te bepalen.
Dankzij de techniek en dankzij
een nieuwe spiritualiteit, los van
de oude verstarde kaders. Het is de
moeite waard de actualiteit weer
eens vanuit dit perspectief te bekij
ken. Maar laat ik me richten op de
schilders van deze week.
Aan de recente schilderijen
van Dave Meijer liggen waar
nemingen ten grondslag. Zoals de
grens tussen land en lucht, de con
touren van een schoorsteen of van
een deurkozijn, om maar eens wat
te noemen. Zijn hoofd zit vol met
waarnemingen. Maar een schilde
rij begint met kleur en lijn. De
waarnemingen zijn als onzichtba
re bakens die het ordenen sturen.
Maar meer wordt Meijer geleid
door het in ons allemaal besloten
gevoel voor verhoudingen, wat hij
buitengewoon sterk heeft ontwik
keld. Dat stuurt de tocht over het
kleine oppervlak van zijn panelen
en doeken, net zoals het oog voor
detail en nuance. Zo ontstaan in
tens boeiende composities, series
waarin de mogelijkheden van een
bepaalde ordening van vorm en
kleur worden verkend en in kaart
gebracht. Doordat Meijer plekken
als het ware opnieuw bezoekt en
bekijkt verandert het beeld, wat
leidt tot het steeds opnieuw aan
brengen van kleur. Je ziet de verfla
gen over elkaar liggen, sporen van
de reis die naar dit schilderij leid
de. Omdat het gaat om eenvoudi
ge composities kun je ze goed over
zien en is de hoeveelheid waarne
mingen behapbaar. (Dave Meijer is
docent en dat zou mee kunnen
spelen). Maar ondanks die relatie
ve eenvoud zijn de composities
niet voorspelbaar, vraagt het con
centratie alle facetten ervan te
overzien. Kijk je bijvoorbeeld naar
het afgebeelde paneel met zwart
en witte liggende driehoeken, dan
zie je niet meteen of die vormen
even groot zijn of niet. En even
min of ze in elkaar overlopen of el
kaar net niet raken. Als je langer
kijkt zie je dat het niet allemaal
k. ff
Frank Leenhouts
Frank Leenhouts is portrettist en
één van de vier exposanten in Ga
lerie T. Wil Willemsen schildert
met brede verfvegen mensen in
hun onderlinge relaties. Dinie
Nomden maakt sporen die de tijd
achterlaat zichtbaar. Hermien Buy-
tendijk geeft haar keramische
mens/dier- figuren een ironische
lading.
T/m 22/1. Galerie T, Turfkaai 25-27,
Middelburg. Do. t/m za. 11-16 uur.
Andrea Janssens
Andrea Janssens speelt met de
menselijke figuur of een kop als
startpunt een spel met vorm,
kleur en gebaar. Zij laat vaak de
voorstelling achter zich en concen
treert zich op de beeldende beleve
nissen die zij onderweg tegen
komt. Lijnen en vlakken vloeien
in elkaar over.
T/m 11/2. Passerelle, Stadhuis,
Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. t/m
do. 8.30-16.30 uur, vr 8.30-20.00 uur
Sabine Beckmann
Sabine Beckmann put vaak uit de
dagelijkse werkelijkheid en trans
formeert wat gewoon of onopval
lend is tot herkenbare voorstellin
gen die ook zijn te lezen als uitge
wogen, maar expressief geschilder
de abstracties. Ingetogen of heftig,
er valt in elk schilderij wat te bele
ven.
T/m 16/2. Kunstuitleen de Bevelanden,
Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13-17
uur.
Tien Heestermans
Tien Heestermans maakte tussen
1971 en 2011 een tiental installaties
waarvan nu door middel van een
selectie van foto's een impressie
wordt gegeven. Fragmenten van in
stallaties worden getoond in vitri
nes. Haar werk gaat vaak over tijd
en is geïnspireerd door literatuur
en geschiedenis.
T/m 4/3. Galerie Galerij. Pontes Pieter
Zeeman, Hatfieldpark 2, Zierikzee.
Schooldagen 9-16 uur.
Kathelijne Roosen
Kathelijne Roosen fotografeert
zichzelf in zwart-wit. Ze is meestal
alleen in een ruimte. Haar kleding,
het interieur en de attributen sug
gereren een specifieke identiteit.
Zij stelt de vraag of zij (en wij)
'onszelf zijn of een min of meer
toevallige mix van anderen. Een
boeiende en relevante thematiek,
fantasierijk en subtiel verbeeld.
T/m 6/3. deWiUemS, Oranjestraat 4,
Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur.
Nico Out gaat elke week of
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.