Koffietijd met Jan de Hoop
en vleugje Piet Paulusma
We zien vooral de zonzijde
van Yves Saint Laurent
filmrecensies
filmagenda
Rachel McAdams (I), Diane Keaton en Harrison Ford in Morning Glory.
door Mark Moorman
Zouden de makers van de
Amerikaanse komedie
Morning Glory weten dat
een van de betekenissen van hun
titel Brits slang is voor 'ochtend -
erectie', vereeuwigd in de klassie
ker 'Morning Glory' van de Brit
se band Oasis? De 'morning glo
ry' waar de titel van deze film
naar wijst is de wereld van de
Amerikaanse ochtendtelevisie
shows, bedoeld om het publiek
met vrolijkheid, nuttige tips,
weerberichten en gezelligheid de
dag in te sturen. Koffietijd meets
Jan de Hoop met een vleugje Piet
Paulusma.
De journalisten die hier werken
moeten allemaal midden in de
nacht opstaan, hebben geen so
ciaal leven en dromen van een be
langrijke show op een later tijd
stip. Frustratie vs uitputting, uit
stekende voedingsbodem voor
een komedie.
Uitgangspunt van Morning Glory:
Rachel McAdams is een jonge, hy
peractieve en ambitieuze produ
cer die gevraagd wordt om de
ochtendshow Daybreak uit de
kijkcijferkelders te trekken. Ze
slaagt erin, door sluwheid en
chantage, een gigant van het
avondnieuws in huis te halen
(Harrison Ford), met een monu
mentaal slecht humeur, die een
onwaarschijnlijke combinatie
vormt met de vrouwelijke anchor
(Diane Keaton), een vrouw die
kan glimlachen met een Anacon
da om haar nek of haar armen
diep in de papier maché.
Er gebeurt niets wat we niet van
ver zagen aankomen: jonge pro-
ducente weet haar weg te vinden
tussen tomeloze ambitie en de
lokroep van de liefde (goddank
niet met Harrison Ford), oude
brombeer ontdooit en de show
wordt gered uit het kijkcijferdal.
Niets tegen voorspelbaarheid
trouwens, Morning Glory werkt
in zijn oppervlakkigheid als een
glanzende machine.
Laat dat maar aan Roger Michell
over, de man die van Notting Hill
ook een heerlijke slagroomtaart
maakte.
Morning Glory
Regie: Roger Michell.
Met: Rachel McAdams, Diane Keaton,
Harrison Ford
Te zien in Vlissingen
door Fritz de Jong
Al op zijn derde bemoeide
Yves Saint Laurent zich
met de garderobe van
zijn moeder. En op zijn veertien
de schreef hij fictieve rekeningen
uit voor deftige damesklanten in
zijn gedroomde modewinkel in
Parijs.
Dit soort anekdotes kleurt de do
cumentaire L'Amour Fou over de
Franse modekoning Yves Saint
Laurent (1936-2008). Heel veel
meer dan anekdotes biedt deze
eerbiedige opsomming van bio
grafische feitjes helaas niet. We
Yves Saint Laurent
zeilen langs een gelukkige jeugd
in koloniaal Algerije en een spec
taculaire entree als jeugdig ont
werptalent bij Christian Dior.
We horen echter weinig over de
mentale instorting van Saint Lau
rent, die na de dood van Dior di
recteur werd van het modehuis,
en die als 21-jarige kennelijk de
druk niet aankon.
In plaats daarvan mag levenspart
ner Pierre Bergé in geuren en
kleuren een romantisch verhaal
opdissen, over hoe Yves en hij
vanuit een appartementje het
merk YSL opzetten.
De bekende hoogtepunten uit
zijn carrière passeren de revue:
het Mondriaanjurkje, het broek-
pak en het elegant gesneden vrou
wenkostuum.
Toch blijft de film ook hier aan
de oppervlakte.
L'Amour Fou
Regie: Pierre Thoretton
Te zien in Middelburg
door Fritz de Jong
Na het winnen van de
Oscar voor de beste
buitenlandse film
met Das Leben der An
deren, was het bijna onvermijde
lijk dat Florian Henckel von
Donnersmarck zijn opwachting
zou maken in Hollywood. De
Duitse filmmaker maakt zijn
Amerikaanse debuut met The
Tourist, een remake van de Fran
se thriller Anthony Zimmer.
In het beklemmende afluisterdra-
ma Das Leben der Anderen zette
een jaloerse ambtenaar het spiona-
ge-apparaat van de totalitaire
DDR in om een minnares te scha
duwen. In het helemaal niet be
klemmende The Tourist halen Scot
land Yard en dubieuze Oost-Euro-
pese boeven al hun high tech appa
ratuur uit de kast om Angelina Jo-
lie te schaduwen. Beide partijen
vermoeden namelijk dat de gla-
moureuze Jolie - haar personage
doet er niet toe - hen zal leiden
naar een gezochte meesteroplich-
ter.
Jolie weet donders goed dat ze ge
volgd wordt. Om haar stalkers
zand in de ogen te strooien papt
ze aan met de argeloze Amerikaan
se reiziger Johnny Depp - zijn per
sonage doet er niet toe - omdat de
ze het zelfde postuur heeft als de
gezochte boef U moet namelijk
weten: die boef heeft zich onher
kenbaar gemaakt met plastische
chirurgie. En dan hebben we het
niet over een botoxje, maar een ul
tieme make-over van twintig mil
joen dollar.
The Tourist doet zijn best om een
stijlvolle, naar Hitchcock knipogen
de thriller te zijn. Stijlvol zijn de
toeristische plaatjes die Von Don
nersmarck in Venetië schoot zon
der meer, net als de weelderige jur
ken die Jolie mag showen. Maar
'thrilling' is deze misdaadfilm
geen seconde, al was het maar om
dat Depp en Jolie nauwelijks iets
met elkaar lijken te hebben.
De verrassend bedoelde plotwen
dingen aan het slot zijn ook nogal
voorspelbaar en ondermaats -
vooral als je bedenkt dat het script
mede werd geschreven door de sce
narist van de klassieke surprise
thriller The Usual Suspects.
The Tourist
Regie: Florian Henckel von
Donnersmarck. Met: Angelina Jolie,
Johnny Depp
Te zien in Vlissingen, Terneuzen en
Vlaanderen
VLISSINGEN
CINECITY
Bolshoi Ballet Class Concert Giselle:
zo 17.00 uur; De kronieken van Narnia:
vr 16.30 uur, za 13.45 uur, zo 11.00 en
13.45 uur, wo 13.45 uur; Dik Trom: vr
16.15 uur, za 14.00 uur, zo 11.00 en
14.00 uur, wo 14.00 uur; Harry Potter
and the Deathly Hallows: do t/m wo
16.15 uur; Loft: do 14.00, 19.00 en
21.45 uur, vr, za 14.00 en 22.00 uur, zo
t/m wo 14.00, 19.00 en 21.45 uur, zo
ook 11.00 uur; Love Other Drugs: do
14.00,16.30, 19.00 en 21.45 uur, vr
14.00,19.00 en 21.45 uur; za t/m wo
16.30, 19.00 en 21.45 uur, ma, di ook
14.00 uur; Meet The Parents: Little
Fockers: do t/m wo 16.30 uur, vr, za ook
om 19.00 uur; Mega Mindy: za 14.00
uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00
uur; Megamind (3D, NL): za 13.45 uur,
zo 11.00 en 13.45 uur, wo 13.45 uur;
Morning Glory: do t/m wo 13.45,19.30
en 22.00 uur; New Kids: Turbo!: do
14.00, 16.15 en 19.15 uur, vr 14.00 en
19.15 uur, za t/m wo 16.15 en 19.15 uur,
Takers
ma, di ook 14.00 uur; Rapunzel (NL,
3D): do, vr 16.30 uur, za 14.00 uur, zo
11.00 en 14.00 uur, ma, di 16.30 uur, wo
14.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Saw
(3D): do t/m ma 22.00 uur, wo 22.00
uur; Sonny Boy: di 14.00 en 19.30 uur;
The Chronicles of Narnia: do, vr 13.45
uur, za 16.15 uur, ma 13.45 uur; The
Green Hornet (3D): do 13.45, 19.00 en
21.45 uur, vr 13.45,19.15 en 22.00 uur,
za 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 16.15
en 21.30, ma 13.45 en 19.00 uur, di
13.45 en 22.00 uur, wo 16.15, 19.00 en
21.45 uur; The Next Three Days: do, vr
13.45 en 21.45 uur, za, zo 21.45 uur, ma,
di 13.45 en 21.45 uur, wo 21.45 uur;
The Tourist: do t/m wo 16.30,19.15 en
22.00 uur, zo ook 11 uur; Tron: Legacy
(3D): do, vr 16.15 en 19.15 uur, za, zo
19.15 uur, ma, di, wo 16.15 en 19.15 u.
GOES
MERRAL
De Eetdub: do t/m wo 19.00 uur; Loft:
do t/m wo 21.30 uur; Meet the Parents:
Little Fockers: do t/m wo 19.00 en
21.15 uur; New Kids: Turbo!: do t/m wo j
19.00 en 21.15 uur; Tron: do t/m wo
18.30 en 21.00 uur, wo, za, zo ook om
15.30 uur; Dik Trom: za, zo, wo 13.45
uur; Harry Potter: wo, za, zo 15.45 uur;
Het Geheim: za, zo, wo 13.45 uur; Mega
mind (NL): za, zo, wo 15.45 uur; Mega
Mindy: za, zo, wo 13.45 uur; Rapunzel
(NL): za, zo, wo 13.45 uur.
't BEEST
Tirza: do 20.30 uur, vr 13.30 uur; di, wo
20.30 uur.