Koffietijd met Jan de Hoop en vleugje Piet Paulusma We zien vooral de zonzijde van Yves Saint Laurent filmrecensies filmagenda Rachel McAdams (I), Diane Keaton en Harrison Ford in Morning Glory. door Mark Moorman Zouden de makers van de Amerikaanse komedie Morning Glory weten dat een van de betekenissen van hun titel Brits slang is voor 'ochtend - erectie', vereeuwigd in de klassie ker 'Morning Glory' van de Brit se band Oasis? De 'morning glo ry' waar de titel van deze film naar wijst is de wereld van de Amerikaanse ochtendtelevisie shows, bedoeld om het publiek met vrolijkheid, nuttige tips, weerberichten en gezelligheid de dag in te sturen. Koffietijd meets Jan de Hoop met een vleugje Piet Paulusma. De journalisten die hier werken moeten allemaal midden in de nacht opstaan, hebben geen so ciaal leven en dromen van een be langrijke show op een later tijd stip. Frustratie vs uitputting, uit stekende voedingsbodem voor een komedie. Uitgangspunt van Morning Glory: Rachel McAdams is een jonge, hy peractieve en ambitieuze produ cer die gevraagd wordt om de ochtendshow Daybreak uit de kijkcijferkelders te trekken. Ze slaagt erin, door sluwheid en chantage, een gigant van het avondnieuws in huis te halen (Harrison Ford), met een monu mentaal slecht humeur, die een onwaarschijnlijke combinatie vormt met de vrouwelijke anchor (Diane Keaton), een vrouw die kan glimlachen met een Anacon da om haar nek of haar armen diep in de papier maché. Er gebeurt niets wat we niet van ver zagen aankomen: jonge pro- ducente weet haar weg te vinden tussen tomeloze ambitie en de lokroep van de liefde (goddank niet met Harrison Ford), oude brombeer ontdooit en de show wordt gered uit het kijkcijferdal. Niets tegen voorspelbaarheid trouwens, Morning Glory werkt in zijn oppervlakkigheid als een glanzende machine. Laat dat maar aan Roger Michell over, de man die van Notting Hill ook een heerlijke slagroomtaart maakte. Morning Glory Regie: Roger Michell. Met: Rachel McAdams, Diane Keaton, Harrison Ford Te zien in Vlissingen door Fritz de Jong Al op zijn derde bemoeide Yves Saint Laurent zich met de garderobe van zijn moeder. En op zijn veertien de schreef hij fictieve rekeningen uit voor deftige damesklanten in zijn gedroomde modewinkel in Parijs. Dit soort anekdotes kleurt de do cumentaire L'Amour Fou over de Franse modekoning Yves Saint Laurent (1936-2008). Heel veel meer dan anekdotes biedt deze eerbiedige opsomming van bio grafische feitjes helaas niet. We Yves Saint Laurent zeilen langs een gelukkige jeugd in koloniaal Algerije en een spec taculaire entree als jeugdig ont werptalent bij Christian Dior. We horen echter weinig over de mentale instorting van Saint Lau rent, die na de dood van Dior di recteur werd van het modehuis, en die als 21-jarige kennelijk de druk niet aankon. In plaats daarvan mag levenspart ner Pierre Bergé in geuren en kleuren een romantisch verhaal opdissen, over hoe Yves en hij vanuit een appartementje het merk YSL opzetten. De bekende hoogtepunten uit zijn carrière passeren de revue: het Mondriaanjurkje, het broek- pak en het elegant gesneden vrou wenkostuum. Toch blijft de film ook hier aan de oppervlakte. L'Amour Fou Regie: Pierre Thoretton Te zien in Middelburg door Fritz de Jong Na het winnen van de Oscar voor de beste buitenlandse film met Das Leben der An deren, was het bijna onvermijde lijk dat Florian Henckel von Donnersmarck zijn opwachting zou maken in Hollywood. De Duitse filmmaker maakt zijn Amerikaanse debuut met The Tourist, een remake van de Fran se thriller Anthony Zimmer. In het beklemmende afluisterdra- ma Das Leben der Anderen zette een jaloerse ambtenaar het spiona- ge-apparaat van de totalitaire DDR in om een minnares te scha duwen. In het helemaal niet be klemmende The Tourist halen Scot land Yard en dubieuze Oost-Euro- pese boeven al hun high tech appa ratuur uit de kast om Angelina Jo- lie te schaduwen. Beide partijen vermoeden namelijk dat de gla- moureuze Jolie - haar personage doet er niet toe - hen zal leiden naar een gezochte meesteroplich- ter. Jolie weet donders goed dat ze ge volgd wordt. Om haar stalkers zand in de ogen te strooien papt ze aan met de argeloze Amerikaan se reiziger Johnny Depp - zijn per sonage doet er niet toe - omdat de ze het zelfde postuur heeft als de gezochte boef U moet namelijk weten: die boef heeft zich onher kenbaar gemaakt met plastische chirurgie. En dan hebben we het niet over een botoxje, maar een ul tieme make-over van twintig mil joen dollar. The Tourist doet zijn best om een stijlvolle, naar Hitchcock knipogen de thriller te zijn. Stijlvol zijn de toeristische plaatjes die Von Don nersmarck in Venetië schoot zon der meer, net als de weelderige jur ken die Jolie mag showen. Maar 'thrilling' is deze misdaadfilm geen seconde, al was het maar om dat Depp en Jolie nauwelijks iets met elkaar lijken te hebben. De verrassend bedoelde plotwen dingen aan het slot zijn ook nogal voorspelbaar en ondermaats - vooral als je bedenkt dat het script mede werd geschreven door de sce narist van de klassieke surprise thriller The Usual Suspects. The Tourist Regie: Florian Henckel von Donnersmarck. Met: Angelina Jolie, Johnny Depp Te zien in Vlissingen, Terneuzen en Vlaanderen VLISSINGEN CINECITY Bolshoi Ballet Class Concert Giselle: zo 17.00 uur; De kronieken van Narnia: vr 16.30 uur, za 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur, wo 13.45 uur; Dik Trom: vr 16.15 uur, za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Harry Potter and the Deathly Hallows: do t/m wo 16.15 uur; Loft: do 14.00, 19.00 en 21.45 uur, vr, za 14.00 en 22.00 uur, zo t/m wo 14.00, 19.00 en 21.45 uur, zo ook 11.00 uur; Love Other Drugs: do 14.00,16.30, 19.00 en 21.45 uur, vr 14.00,19.00 en 21.45 uur; za t/m wo 16.30, 19.00 en 21.45 uur, ma, di ook 14.00 uur; Meet The Parents: Little Fockers: do t/m wo 16.30 uur, vr, za ook om 19.00 uur; Mega Mindy: za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Megamind (3D, NL): za 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur, wo 13.45 uur; Morning Glory: do t/m wo 13.45,19.30 en 22.00 uur; New Kids: Turbo!: do 14.00, 16.15 en 19.15 uur, vr 14.00 en 19.15 uur, za t/m wo 16.15 en 19.15 uur, Takers ma, di ook 14.00 uur; Rapunzel (NL, 3D): do, vr 16.30 uur, za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, ma, di 16.30 uur, wo 14.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Saw (3D): do t/m ma 22.00 uur, wo 22.00 uur; Sonny Boy: di 14.00 en 19.30 uur; The Chronicles of Narnia: do, vr 13.45 uur, za 16.15 uur, ma 13.45 uur; The Green Hornet (3D): do 13.45, 19.00 en 21.45 uur, vr 13.45,19.15 en 22.00 uur, za 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 16.15 en 21.30, ma 13.45 en 19.00 uur, di 13.45 en 22.00 uur, wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The Next Three Days: do, vr 13.45 en 21.45 uur, za, zo 21.45 uur, ma, di 13.45 en 21.45 uur, wo 21.45 uur; The Tourist: do t/m wo 16.30,19.15 en 22.00 uur, zo ook 11 uur; Tron: Legacy (3D): do, vr 16.15 en 19.15 uur, za, zo 19.15 uur, ma, di, wo 16.15 en 19.15 u. GOES MERRAL De Eetdub: do t/m wo 19.00 uur; Loft: do t/m wo 21.30 uur; Meet the Parents: Little Fockers: do t/m wo 19.00 en 21.15 uur; New Kids: Turbo!: do t/m wo j 19.00 en 21.15 uur; Tron: do t/m wo 18.30 en 21.00 uur, wo, za, zo ook om 15.30 uur; Dik Trom: za, zo, wo 13.45 uur; Harry Potter: wo, za, zo 15.45 uur; Het Geheim: za, zo, wo 13.45 uur; Mega mind (NL): za, zo, wo 15.45 uur; Mega Mindy: za, zo, wo 13.45 uur; Rapunzel (NL): za, zo, wo 13.45 uur. 't BEEST Tirza: do 20.30 uur, vr 13.30 uur; di, wo 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70