io I the voice of holland Idols, Popstars en The X-factor trokken steeds minder publiek. RTL4 scoort weer met The Voice of Holland. De tv-hype eindigt vrijdag met een finale met zeker 3 miljoen kijkers. donderdag 20 januari 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Ivar Hoekstra Bij marketing en merk deskundige Paul Moers is de vrijdaga vond door The Voice de familieavond ge worden. „Dan zit ik met mijn vrouw en drie dochters tot de uitslag aan de buis gekluis terd. Het is lang geleden dat er een programma was waar ouders en kinderen zó samen van genoten", zegt Moers die het vergelijkt met het 'Avondje Avro' gevoel van de ja ren zeventig en tachtig. „The Voice heeft de klassieke gezelligheid van 1 van de 8 en Telebingoouders met een glas wijn en kinderen in hun pyjama met chips en cola ernaast. Ik hoor dat ook van vrienden om mij heen. Door The Voice kijk je echt weer uit naar de vrijdagavond, het ontspanningsmoment voor de familie in een drukke week." Jaren zeventig-nostalgie in een 2011-jasje. „Naast de zak chips ligt de iPad en de mobiele telefoon. The Voice heeft het gebruik van so ciale media bij een tv-programma naar een nieuw niveau getrokken. Kandidaten en kijkers kunnen met elkaar communiceren via een mo biele app. Daardoor worden de ster ren bijna aanraakbaar." In een markt die verzadigd en uit geput lijkt, toch een enorme hit scoren is volgens Moers razend knap. „De dalende kijkcijfers van andere talentenshows gaven aan dat Nederland er een beetje op was uitgekeken. Programma's als Idols en Popstars kunnen de aandacht niet meer vasthouden; te uitge kauwd. We hebben het wel gehad met de voorspelbare meninkjes van de Gordons en de Henkjan Smitsen. Maar John de Mol heeft het talentenconcept zó vernieuwd dat de interesse weer gewekt werd. Natuurlijk door de gimmick met de omgekeerde stoelen maar ook door de kwaliteit van de kandida ten: die ligt vele malen hoger dan bij andere shows, zó hoog dat je bijna denkt 'onder welke steen hebben ze al die jaren gezeten?' Daarnaast is de jury enorm sterk. Authentiek en oprecht meelevend met de kandidaten. Naast je favorie te kandidaat heb je als kijker ook je favoriete jurylid." Als godfather van alle juryleden kan Jacques d'Ancona dat alleen maar beamen. „De jury van The Voice is enorm sterk gecast. Het zijn uitgekiende archetypen waarin de kijker zich herkent: je hebt Angela als de meelevende en prachtig fronsende oermoeder, Roel van Velzen als de vrolijke en licht rebelse Tijl Uilenspiegel, Jeroen als het veeleisende maar toch sympathieke winnaarstype en Nick en Simon zijn die 'leuke broers' met hun droge humor. Je 'Familieprogramma's waar je met het hele gezin naar kijkt en over discussieert' merkt ook dat ze allemaal oprecht begaan zijn met hun kandidaten. Het is authentiek en dat voelt de kijker ook." Volgens Maarten Reesink, docent media en cultuur aan de Universi teit van Amsterdam, is de behoefte aan tv-programma's waar je het op het werk en het schoolplein over kunt hebben, juist in deze tijd van individualisering erg groot. „Je ziet twee ontwikkelingen op tv: aan de ene kant een enorm gestegen aan bod aan zogeheten 'special interest kanalen' zoals een motorsportka naal of een kattenkanaal. Daar kijk je in je eentje naar omdat dit je spe cifieke interesse is die je met weini gen deelt. Maar de mens is ook een sociaal kuddedier. De behoefte om samen iets te beleven blijft. En aan die behoefte voldoet The Voice maar ook programma's als Boer zoekt Vrouw en Ik Hou van Holland perfect. Familieprogramma's waar je met het hele gezin naar kijkt en over discussieert in de huiskamer maar ook op het werk. Uit onder zoek blijkt dat de twee favoriete ge spreksonderwerpen nog altijd het weer en televisie zijn." Wat dat betreft is er volgens Jac ques d'Ancona in twintig jaar tijd weinig veranderd. „Want met de fi nale van de Soundmixshow was het twintig jaar geleden niet anders. Toen in 1990 Marco Borsato in de finale stond, werd ook heel Neder land gek." Al was het concept toen volgens d'Ancona commercieel nog niet zo uitgemolken. „Dat is The Voice na tuurlijk wel met die ellenlange re clameblokken. Die kritiek hoor ik wel om mij heen. Het is een enorm lange zit. Ik persoonlijk houd dat niet een hele avond vol. Ben afgelopen vrijdag tussendoor wat andere dingen gaan doen, toen ik vervolgens weer inhaakte bij de uitslag duurde die ook nog eens dik veertig minuten!" Dat de kijkcijfers nauwelijks inzak ken aan het eind van de avond, komt volgens d'Ancona doordat de kijker toch de uitslag wil weten. „Bij de WK-finale haak je ook niet af in de rust. Competitie fascineert mensen nu eenmaal. Het aloude 'Brood en Spelen' adagium slijt nooit", weet d'Ancona. Maar hoe succesvol The Voice nu ook is, het zegt volgens hem niks over de houdbaarheidsdatum van de finalisten Ben, Kim, Leonie en Pearl. „Nu zijn ze 'hot' maar zijn ze dat over een jaar nog? Dat hangt af van de begeleiding die ze na vrij dag krijgen. Zonder goede mana gers en tekstschrijvers ben je zo ver geten." (w www.thevoiceofholland.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10