io I the voice of holland
Idols, Popstars en The X-factor trokken steeds minder publiek.
RTL4 scoort weer met The Voice of Holland. De tv-hype eindigt
vrijdag met een finale met zeker 3 miljoen kijkers.
donderdag 20 januari 2011
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
door Ivar Hoekstra
Bij marketing en merk
deskundige Paul
Moers is de vrijdaga
vond door The Voice
de familieavond ge
worden. „Dan zit ik
met mijn vrouw en drie dochters
tot de uitslag aan de buis gekluis
terd. Het is lang geleden dat er een
programma was waar ouders en
kinderen zó samen van genoten",
zegt Moers die het vergelijkt met
het 'Avondje Avro' gevoel van de ja
ren zeventig en tachtig. „The Voice
heeft de klassieke gezelligheid van 1
van de 8 en Telebingoouders met
een glas wijn en kinderen in hun
pyjama met chips en cola ernaast.
Ik hoor dat ook van vrienden om
mij heen. Door The Voice kijk je
echt weer uit naar de vrijdagavond,
het ontspanningsmoment voor de
familie in een drukke week."
Jaren zeventig-nostalgie in een
2011-jasje. „Naast de zak chips ligt
de iPad en de mobiele telefoon.
The Voice heeft het gebruik van so
ciale media bij een tv-programma
naar een nieuw niveau getrokken.
Kandidaten en kijkers kunnen met
elkaar communiceren via een mo
biele app. Daardoor worden de ster
ren bijna aanraakbaar."
In een markt die verzadigd en uit
geput lijkt, toch een enorme hit
scoren is volgens Moers razend
knap. „De dalende kijkcijfers van
andere talentenshows gaven aan
dat Nederland er een beetje op was
uitgekeken. Programma's als Idols
en Popstars kunnen de aandacht
niet meer vasthouden; te uitge
kauwd. We hebben het wel gehad
met de voorspelbare meninkjes
van de Gordons en de Henkjan
Smitsen. Maar John de Mol heeft
het talentenconcept zó vernieuwd
dat de interesse weer gewekt werd.
Natuurlijk door de gimmick met
de omgekeerde stoelen maar ook
door de kwaliteit van de kandida
ten: die ligt vele malen hoger dan
bij andere shows, zó hoog dat je
bijna denkt 'onder welke steen
hebben ze al die jaren gezeten?'
Daarnaast is de jury enorm sterk.
Authentiek en oprecht meelevend
met de kandidaten. Naast je favorie
te kandidaat heb je als kijker ook je
favoriete jurylid."
Als godfather van alle juryleden
kan Jacques d'Ancona dat alleen
maar beamen. „De jury van The
Voice is enorm sterk gecast. Het
zijn uitgekiende archetypen
waarin de kijker zich herkent: je
hebt Angela als de meelevende en
prachtig fronsende oermoeder,
Roel van Velzen als de vrolijke en
licht rebelse Tijl Uilenspiegel,
Jeroen als het veeleisende maar
toch sympathieke winnaarstype en
Nick en Simon zijn die 'leuke
broers' met hun droge humor. Je
'Familieprogramma's waar
je met het hele gezin naar
kijkt en over discussieert'
merkt ook dat ze allemaal oprecht
begaan zijn met hun kandidaten.
Het is authentiek en dat voelt de
kijker ook."
Volgens Maarten Reesink, docent
media en cultuur aan de Universi
teit van Amsterdam, is de behoefte
aan tv-programma's waar je het op
het werk en het schoolplein over
kunt hebben, juist in deze tijd van
individualisering erg groot. „Je ziet
twee ontwikkelingen op tv: aan de
ene kant een enorm gestegen aan
bod aan zogeheten 'special interest
kanalen' zoals een motorsportka
naal of een kattenkanaal. Daar kijk
je in je eentje naar omdat dit je spe
cifieke interesse is die je met weini
gen deelt. Maar de mens is ook een
sociaal kuddedier. De behoefte om
samen iets te beleven blijft. En aan
die behoefte voldoet The Voice
maar ook programma's als Boer
zoekt Vrouw en Ik Hou van Holland
perfect. Familieprogramma's waar
je met het hele gezin naar kijkt en
over discussieert in de huiskamer
maar ook op het werk. Uit onder
zoek blijkt dat de twee favoriete ge
spreksonderwerpen nog altijd het
weer en televisie zijn."
Wat dat betreft is er volgens Jac
ques d'Ancona in twintig jaar tijd
weinig veranderd. „Want met de fi
nale van de Soundmixshow was het
twintig jaar geleden niet anders.
Toen in 1990 Marco Borsato in de
finale stond, werd ook heel Neder
land gek."
Al was het concept toen volgens
d'Ancona commercieel nog niet zo
uitgemolken. „Dat is The Voice na
tuurlijk wel met die ellenlange re
clameblokken. Die kritiek hoor ik
wel om mij heen. Het is een
enorm lange zit. Ik persoonlijk
houd dat niet een hele avond vol.
Ben afgelopen vrijdag tussendoor
wat andere dingen gaan doen, toen
ik vervolgens weer inhaakte bij de
uitslag duurde die ook nog eens
dik veertig minuten!"
Dat de kijkcijfers nauwelijks inzak
ken aan het eind van de avond,
komt volgens d'Ancona doordat de
kijker toch de uitslag wil weten.
„Bij de WK-finale haak je ook niet
af in de rust. Competitie fascineert
mensen nu eenmaal. Het aloude
'Brood en Spelen' adagium slijt
nooit", weet d'Ancona.
Maar hoe succesvol The Voice nu
ook is, het zegt volgens hem niks
over de houdbaarheidsdatum van
de finalisten Ben, Kim, Leonie en
Pearl. „Nu zijn ze 'hot' maar zijn ze
dat over een jaar nog? Dat hangt af
van de begeleiding die ze na vrij
dag krijgen. Zonder goede mana
gers en tekstschrijvers ben je zo ver
geten."
(w
www.thevoiceofholland.com