ES reizen@wegener.nl 1 reizen
0243650360
De Hoornse musea dekken de tafel.
Met tentoonstellingen over eten en drinken
geven ze hun bezoekers een idee van het eten
door de eeuwen heen. Jan Vriend nam een kijkje
onder de pandeksels.
:o:
Zaterdag 15 januari 2011
Het Westfries
Museum in
Hoorn.
foto GPD
Een stilleven van Abraham van Beyeren, te zien in het Westfries Museum.
foto's PR
De tentoonstellingen
in het Westfries Mu
seum, het Museum
van de Twintigste
Eeuw en het Affiche
museum zijn te zien
tot en met 13 maart
2011.
De musea liggen op
loopafstand van el
kaar en van het
NS-station in de
Hoornse binnenstad.
Passé partouts waar
mee je in alle drie
musea terecht kunt,
kosten 12,50 euro
(kinderen 5 euro).
Meer info:
www.hoornmuseum-
stad.nl
Hoorn
Vrouw die
pastinaak
schoonma
akt van
Nicolaes
Maes.
De klassie
ker van
Droste
Noem het maar mu-
seumbezoek met een
smaakje. Drie exposi
ties voor de lekkere
trek. De naam: het
Hoorns Museum Menu. Het West
fries Museum, het Museum van
de Twintigste Eeuw en het Affi
chemuseum in de Hoornse bin
nenstad houden tegelijkertijd ten
toonstellingen over voedsel en
drank in het verleden.
Bij de expositie 'Smakelijk eten' in
het Westfries Museum krijgt de
bezoeker een beeld van eetpatro
nen in de Gouden Eeuw. Fraai ge
dekte tafels en indrukwekkende
schilderijen vertellen het verhaal
uit een tijd dat niemand met mes
en vork at, maar vooral de han
den gebruikte. „Let in dat verband
op de speciale bierglazen uit die
tijd", zegt museumdirecteur Ad
Geerdink. „Deze glazen hebben
noppen voor houvast, om ook
met vette vingers grip op het glas
te houden."
Over jeugd en alcohol deden ze
niet moeilijk, in die tijd. „Omdat
er geen schoon drinkwater was,
kregen kinderen al heel jong bier
te drinken. Dat was tenminste vei
lig." De mens heeft zich door de
eeuwen heen altijd druk gemaakt
over eten en drinken, schetst Geer
dink. „Lekker eten is van alle tij
den. Maar in de gouden eeuw
waarschuwde een Hoornse domi
nee al tegen overmatige maaltij
den. En dat was niet overbodig,
want de gegoede burgerij had als
stelregel dat overgewicht het beste
gewicht was. Een dikke buik was
toen een statussymbool waarmee
je liet zien dat je het goed had.
Die buik vertelde dat je genoeg te
eten had en weinig lichamelijk
werk hoefde te doen. Daarom lie
ten de rijken zich toen graag por
tretteren in korte jasjes, zodat hun
brede hangbuiken goed te zien wa
ren."
Voor jonge museumbezoekers is
er een speciaal kindermenu. In
een zogenaamd restaurant zijn de
tafels gedekt met beeldschermen
waarop ze weetjes krijgen voorge
schoteld over hoe kinderen in de
zestiende eeuw aten en dronken.
Met de tentoonstelling 'Aan tafel'
grijpt het Museum van de Twintig
ste Eeuw terug naar de tijd dat
moeder slechts één recht had: het
aanrecht. Hier ziet de bezoeker
ook de omslag in de keuken. We
zien dat mannen aarzelend op
kookles gaan, dat buitenlandse
werknemers voedsel van over de
grens introduceren en dat de Hol
lander leert buiten de deur te tafe
len. De keuken komt stap voor
stap vol te staan met elektrische
apparatuur, kant- en klaarmaaltij-
den doen hun intrede en na de
keuken met de doorgeefluikjes
komt de half-open.keuken met de
eetbar.
Ook bij het Affichemuseum is het
eten en drinken wat de klok slaat.
De tentoonstelling 'A la Carte'
schetst met een collectie reclame
posters hoe fabrikanten de consu
ment vroeger warm maakten
voor nieuwe producten. Zo zijn er
de klassiekers van Droste cacao,
het wandelende bierglas van Hei-
neken en de Linthorst rookworst.
De affiches laten werk zien van
grafisch kunstenaars die kunst en
illustratie verenigden. De tentoon
stelling wil niet alleen de aanplak
biljetten laten zien, maar ook het
verhaal vertellen van de tijd waar
in de posters zijn ontstaan. Affi
ches om honger en dorst van te
krijgen.
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl