ES reizen@wegener.nl 1 reizen 0243650360 De Hoornse musea dekken de tafel. Met tentoonstellingen over eten en drinken geven ze hun bezoekers een idee van het eten door de eeuwen heen. Jan Vriend nam een kijkje onder de pandeksels. :o: Zaterdag 15 januari 2011 Het Westfries Museum in Hoorn. foto GPD Een stilleven van Abraham van Beyeren, te zien in het Westfries Museum. foto's PR De tentoonstellingen in het Westfries Mu seum, het Museum van de Twintigste Eeuw en het Affiche museum zijn te zien tot en met 13 maart 2011. De musea liggen op loopafstand van el kaar en van het NS-station in de Hoornse binnenstad. Passé partouts waar mee je in alle drie musea terecht kunt, kosten 12,50 euro (kinderen 5 euro). Meer info: www.hoornmuseum- stad.nl Hoorn Vrouw die pastinaak schoonma akt van Nicolaes Maes. De klassie ker van Droste Noem het maar mu- seumbezoek met een smaakje. Drie exposi ties voor de lekkere trek. De naam: het Hoorns Museum Menu. Het West fries Museum, het Museum van de Twintigste Eeuw en het Affi chemuseum in de Hoornse bin nenstad houden tegelijkertijd ten toonstellingen over voedsel en drank in het verleden. Bij de expositie 'Smakelijk eten' in het Westfries Museum krijgt de bezoeker een beeld van eetpatro nen in de Gouden Eeuw. Fraai ge dekte tafels en indrukwekkende schilderijen vertellen het verhaal uit een tijd dat niemand met mes en vork at, maar vooral de han den gebruikte. „Let in dat verband op de speciale bierglazen uit die tijd", zegt museumdirecteur Ad Geerdink. „Deze glazen hebben noppen voor houvast, om ook met vette vingers grip op het glas te houden." Over jeugd en alcohol deden ze niet moeilijk, in die tijd. „Omdat er geen schoon drinkwater was, kregen kinderen al heel jong bier te drinken. Dat was tenminste vei lig." De mens heeft zich door de eeuwen heen altijd druk gemaakt over eten en drinken, schetst Geer dink. „Lekker eten is van alle tij den. Maar in de gouden eeuw waarschuwde een Hoornse domi nee al tegen overmatige maaltij den. En dat was niet overbodig, want de gegoede burgerij had als stelregel dat overgewicht het beste gewicht was. Een dikke buik was toen een statussymbool waarmee je liet zien dat je het goed had. Die buik vertelde dat je genoeg te eten had en weinig lichamelijk werk hoefde te doen. Daarom lie ten de rijken zich toen graag por tretteren in korte jasjes, zodat hun brede hangbuiken goed te zien wa ren." Voor jonge museumbezoekers is er een speciaal kindermenu. In een zogenaamd restaurant zijn de tafels gedekt met beeldschermen waarop ze weetjes krijgen voorge schoteld over hoe kinderen in de zestiende eeuw aten en dronken. Met de tentoonstelling 'Aan tafel' grijpt het Museum van de Twintig ste Eeuw terug naar de tijd dat moeder slechts één recht had: het aanrecht. Hier ziet de bezoeker ook de omslag in de keuken. We zien dat mannen aarzelend op kookles gaan, dat buitenlandse werknemers voedsel van over de grens introduceren en dat de Hol lander leert buiten de deur te tafe len. De keuken komt stap voor stap vol te staan met elektrische apparatuur, kant- en klaarmaaltij- den doen hun intrede en na de keuken met de doorgeefluikjes komt de half-open.keuken met de eetbar. Ook bij het Affichemuseum is het eten en drinken wat de klok slaat. De tentoonstelling 'A la Carte' schetst met een collectie reclame posters hoe fabrikanten de consu ment vroeger warm maakten voor nieuwe producten. Zo zijn er de klassiekers van Droste cacao, het wandelende bierglas van Hei- neken en de Linthorst rookworst. De affiches laten werk zien van grafisch kunstenaars die kunst en illustratie verenigden. De tentoon stelling wil niet alleen de aanplak biljetten laten zien, maar ook het verhaal vertellen van de tijd waar in de posters zijn ontstaan. Affi ches om honger en dorst van te krijgen. Reageren? redactie.reizen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85