Weimar eert charmeur Franz reizen4 Dienstbaar De agenten zien er prachtig uit met de haren strak gecoiffeerd Weimar is dit jaar een van de steden, die de tweehonderste geboortedag van Franz Liszt vieren, met exposities en veel muziek. Mare Laan bezocht de de Duitse stad waar Liszt zijn beste werken schreef. El www.duitsverkeersbureau.nl mmmÊ. m, SUS Zaterdag 15 januari 2011 reizen@wegener.nl 024-3650360 I olitic heb je overal. Soms is d3t vervelend, een andere r*^ keer wel prettig. Vervelend is het wanneer envelop- X pen op de deurmat verschijnen met als afzender het ministerie van Justitie en prenig is het, tja, wanneer is het ook al weer prettig? Nou ja, politie is er nu eenmaal en zij verdient ons respect. In Nederland even goed als daarbui ten. Soms valt dat niet mee. De Heilige Hermandad claimt in de hele wereld het adagium to serve and protect, dienen en beschermen. Die dienstbaarheid staat dan wel in elk m vaandel geschreven, juist dit onderdeel van het politiewerk is vaak niét het best ontwikkeld. Al filmend over de hele we reld weet je vrijwel zeker dat een vraag aan de politie stee ly vast beantwoord wordt met een verbod. Mogen we hier iets filmen? Nee. Kan de auto hier even een kwartiertje staan? Nee. Mogen we u even wat vragen? Nee. Eigenlijk mag er nooit iets. En ik verwacht ook niet anders meer. De schrik is dan ook groot wanneer op het eiland Sardinië ineens een heel andere wind waait. De eerste de beste agente die ik aanspreek, luistert vol belangstelling. We kun nen nergens parkeren en willen toch graag iets van de mooie stad filmen. Ze wijst ons een plek waar duidelijk is aangegeven dat parkeren verboden is. Daar moeten we gaan staan. Ze heeft nog twee uur dienst in de hoofdstraat en zal ervoor zorgen dat onze auto vrij van bekeuringen blijft. Mijn mond valt open. Wat een aangename agente. In de verte klinkt oproer. Demonstrerende arbei ders. Die heb je nog in Italië, zeker in het econo misch noodlijdende Cagliari. Ze demonstreren ui teraard tegen Berlusconi. Er wordt hard gezongen, met potten gerammeld en vuurwerk afgestoken. Het ziet er ouderwets Amsterdams uit. Onze poli tievrouw moet het verkeer in goede banen leiden wanneer de stoet ontevredenen over een grote krui sing trekt. Van de demonstratie wordt blijkbaar nog al wat verwacht want er verschijnen overal blauwe zwaailichten en luide sirenes. In volle vaart naderen de poli- tie-Fiats de kruising. Het korps verzamelt zich precies op de plek waar wij zojuist de auto parkeerden. Ik heb goed zicht op de agenten. Wat zien ze er allemaal prachtig uit. De uni formen als gegoten, de haren strak gecoiffeerd. Ik neem aan dat het politiekorps een eigen manicureafdeling heeft want de dames en heren maken hun elegante gebaren met keurig verzorgde handen en nagels zonder ook maar een spoor van rouwrandjes. En dan de gezichtsbeharing. De meeste mannen hebben een dun streepje als snor, baard, bakke baard of een combinatie daarvan. En er zit geen haartje scheef Terwijl de inmiddels goed warmgedraaide groep demon stranten oprukt, kijken de agenten vrijwel doorlopend in de spiegeltjes van hun auto's. Of alles nog goed zit natuur lijk. Een jongeman met een sierlijk streep haar van oor tot oor, via de kin, maakt het helemaal bont. In de zijspiegel ontdekt hij blijkbaar een ongerechtigheid. Uit zijn borstzak haalt de man een klein nagelschaartje. Minutieus wordt het ondeugende haartje afgeknipt en in het gareel gedwongen. Nee, het korps van Cagliari is helemaal klaar voor de strijd. Met de hand op de wapenstok wachten de politiemanne- quins de gebeurtenissen af Gelukkig maken de demonstran ten meer lawaai dan echt oproer en kan de politie de zaak onder controle houden zonder dat het haar in de war raakt. Italië, land van cultuur en goede smaak. Zelfs bij de politie. De beste opname van de heuvelachtige, oude stad kan wor den gemaakt op het haventerrein. Filmen is daar verboden vertelt de smetteloos geklede politieman die dienst doet bij de hoofdpoort, maar hij zal zien wat hij voor ons kan doen. Alweer die dienstbaarheid. Heerlijk. Wij mogen verderop parkeren en op hem wachten. Omdat we precies op het punt staan van waar een mooie opname te maken is, beslui ten we alvast stiekem tot filmen over te gaan. Nonchalant, maar vastberaden. We lopen nog een beetje rond, verzame len her en der onze opnamen en zijn een kwartiertje later klaar. Daar komt ons vriendelijke fotomodel aan. In zijn hand een officieel papier. We hebben toestemming! Wat zijn wij toch slecht! Doet die man z'n best en hebben wij al les al illegaal gefilmd. Voor de vorm maken we nog maar een rondje. Als we het terrein verlaten, bedank ik de agent hartelijk. Altijd tot uw dienst, zegt hij nog. Aardige man, mooi snorretje. Maar ik vraag me beschaamd af of wij die dienstbaarheid eigenlijk wel waard zijn. In de Thüringer stad Weimar beheersen Goethe en Schiller het straatbeeld met standbeel den, cafés, straten en pleinen die naar hen heten en bordjes waar ze gewoond hebben. Dit jaar krijgen de twee dichters concurrentie van Franz Liszt. De stad maakt zich op voor de twee honderdste geboortedag van de Hongaarse musicus, die werd gebo ren als Ferenc Liszt. Zijn concertreizen voerden de pia nist, componist en dirigent in de jaren dertig van de negentiende eeuw door heel Europa. Half Euro pa, de vrouwelijke helft voorname lijk, lag aan zijn voeten. Het werd destijds al de 'Listomania' ge noemd. Hij werd het idool van een hele generatie. De vrouwenverslinder, die tegelijk lekenpriester was, krijgt komende zomer, van 24 juni tot 31 oktober, een tentoonstelling op maar liefst twee plekken in Weimar. Niet te vermijden is dat de eerste exposi tie plaatsvindt in het Schillermu seum. Daar wordt vooral zijn bete kenis als componist, dirigent en leermeester getoond. Maar ook-zijn amoureuze handel en wandel krijgt, zij het zeer zijde lings, aandacht. Te zien is hoe een regelrechte handel in fan-artikelen zijn publiek bediende met heiligen plaatjes en gipsen koppen van hun idool. Het museum heeft alles uit de kast getrokken. Letterlijk: uit de archieven zijn allerlei gebruiks voorwerpen uit zijn tumultueuze leven opgeduikeld om uit te stal len. Dat loopt uiteen van program maboekjes en schilderijen tot de eerste drukken van zijn composi ties. Liszt bereikte het eindpunt van zijn Europese reizen en tegelijker tijd het hoogtepunt van zijn roem toen hij in 1842 werd aangesteld als Hofkapellmeister in Weimar, de stad waar hij tientallen jaren woonde. 'Franz Liszt, ein Europeeër in Wei- mar' heet de tentoonstelling, want de Duitsers kunnen deze kosmo politische componist niet echt clai men als Duitser. Al was het maar omdat hij in heel Europa langs de grote concertzalen en de salons uit de biedermeiertijd trok, waar de pianovirtuoos de verlichte adel, de koningshoven en de literatoren vermaakte. En waar hij er boven dien veelal adellijke minnaressen op nahield, die hij versierde tij dens zijn tournees. Bij één van de dames, de schrijf ster-gravin Marie d'Agoult, kreeg hij een dochter, Cosima, die later de minnares werd van de vele ma len oudere componist Richard Wagner. Een componist van wie Liszt de werken adoreerde. De jubi laris van nu mocht destijds de eer ste opera Lohengrin van Wagner dirigeren. Wat nog link was ook, want Wagner werd door de gehei me politie gezocht vanwege revolu tionaire activiteiten. Later werd Liszt ook nog eens schoonvader van de oude Wagner, die twee buitenechtelijke kinderen verwekte bij Cosima. Wagners minnares was toen getrouwd met een leerling van Liszt, Hans von Bülow. De salons in heel Europa smulden van het schandaal. Op de tweede tentoonstelling, in het Schlossmuseum in Weimar, komen restauraties te staan van de Liszt's lievelingspiano's. De instru menten werden gebouwd door be roemde klavierbouwers uit die tijd. Topstuk in de verzameling is de Lisztvleugel van de Franse fir ma Boisselot Fils. De Boisselot 8c Fils was niet alleen zijn reisvleugel, hij componeerde er ook de meeste van zijn virtuoze muziekstukken op, die tot op vandaag gespeeld wotden. Omdat we toch in Weimar zijn, doen we ook de Altenburg er maar even bij. Daar woonde Liszt van 1869 tot 1886. De woning staat even buiten het stadscentrum in de Jenaerstrasse, vlakbij het Ilm-park. Het huis was eigendom van de Poolse vorstin Carolyne zu Sayn-Wittgenstein, een tempera mentvolle, hoogopgeleide, ge trouwde dame met wie Liszt uiter aard een stormachtige affaire had. In 1848 trok Liszt hier bij haar in en bleef er twaalf jaar wonen. Hij schreef er zijn beste werken. Reageren? redactie.reizen@wegener.nl Weimar De 200ste geboortedag van Franz Liszt wordt in Weimar groots gevierd. Hij leefde en werkte er tot 1861 als pianist, dirigent en componist. Maar hij was ook muziekleraar en organisator van muziekevenementen. Dankzij Liszt werd Weimar een van de belangrijkste muziekcentra in Europa. In de tijd dat Liszt de leider was van de Hofkapell werden onder meer Richard Wagners Lohengrin en Tanhóuser uitgevoerd. Tussen 1869 en 1886 verbleef Liszt vaak in de zomermaanden in Weimar. Gedurende het hele jaar staat Weimar in het teken van de 200ste geboortedag van de componist/pianist. Op de website van de stad staat een uitvoerig dag-tot-dag-programma. www.weimar.de HHHHH t/üj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82