Dictee maken met een stemkastje Zeeland PZCL 21*22 50.000 WINNEN? e almanak ONDERWIJS Radarscholen werken met nieuwe techniek in de klas SCHOUWEN-DUIVELAND 24 en 25 22 en 23 ÏESTiETOEKOMSTJL OPEH BfiöEK BOO IEELAK0 1ANUA8I2811 Kijk verderop in deze krant! De leerlingen van groep zeven/acht Radar jenaplanschool Johan Louis de Jonge werken sindskort met 'stemkastjes'. foto Izaak Verkeste Tip? redactie@pzc.nl De Temeuzense veertiger mag zich met recht een ras-Ajacied noemen. Ja renlang had hij een seizoenskaart en reed hij dus eens in de veertien da gen naar Amsterdam om zijn favorie te 'godenzonen' toe te juichen. Sinds hij kinderen heeft, gaat hij wat min derfrequent. Maar Ajax-Feyenoord? Dat is een jaarlijks zekerheidje. Vorige maand werd de Klassieker vanwege sneeuwval afgelast. De nieuwe datum is aanstaande woens dag. De veertiger had al een vrije dag genomen, maar plots gooide zijn oudste zoon Jordy roet in het eten. Hij kan woensdag zijn eerste zwem diploma behalen. Papa gaat daarom niet meer mee naar Amsterdam. „Als jij moet zwemmen, is het ook Ajax-Feyenoord. Maar ik kom naar jou kijken, vent", zei hij terwijl hij zichzelf een schouderklopje gaf. Jor dy begreep het niet. „Heb je die kaart verkochtDat is toch niet no dig? Als jij terugkomt, heb ik mijn di ploma ook nog wel, hoor!" s ss 888 ssasesta sa st zo?' mm#-* vw «asww vssmsmci v -- - door Joeri Wisse ZIERIKZEE - Het is bijna alsof Caroli ne Tensen of Linda de Mol voor de klas staat bij groep zeven/acht van de Johan Louis de Jongeschool in Zierikzee. De leerlingen hoeven namelijk niet meer een vinger op te steken om halverwege de les een vraag te beantwoorden. Ook krijgen ze geen lijntjespapier meer gepresenteerd om na afloop van een thema een toets te maken. Antwoorden geven gaat op de Jenaplansschool via de Activex- pression, een handzaam en kleur rijk apparaatje wat nog het meest wegheeft van een mobiele tele foon. Het werkt eigenlijk heel sim pel. De juf, in dit geval Willeke Schot, verzendt via de computer op haar bureau een vraag. Die wordt meteen geprojecteerd op het bord in de klas en verzonden naar de 'stemkastjes' die elke leer ling sinds een maandje in z'n bezit heeft. „Staat bij iedereen het stemkastje aan?", vraagt Juf Willeke als het proefdictee begint. Een vraag ver schijnt op het scherm. De leerlin gen moeten aangeven welk van drie woorden op het scherm ver keerd is gespeld. Langzaam maar zeker worden de grijze blokjes on derin beeld geel. „Daarop kun je zien wie al een antwoord heeft ge geven. Ik heb bijvoorbeeld num mers 4", legt leerling Ezra uit. „Bij onze andere juf, juf Esther, staan er dan namen in plaats van num mers. Maar die is wat technischer dan juf Willeke", weet hij. Het be valt Ezra wel, zo'n stemkastje. Leu ker dan handvaardigheid, wat ei genlijk op het programma stond voor deze vrijdagmiddag. Een na deeltje weet hij wel. „Je kunt niet goed afkijken. En zij heeft altijd he le goede cijfers bij spelling", zegt hij over Rosalie, waarmee hij in een groepje zit. Juf Willeke is blij met de nieuwe aanwinsten. En niet alleen omdat het in nakijkwerk scheelt. „Dat is maar een klein voordeeltje", vindt ze. „Belangrijker is dat je de leerlin gen veel beter bij de les kunt be trekken." De mogelijkheden van het apparaatje zijn legio. „Je kunt het helemaal naar je hand zetten, door bijvoorbeeld een antwoord- tijd in te stellen." Leerkrachten kunnen zowel meerkeuze- als open vragen stellen. Bij die laatste categorie voeren de kinderen tekst in als bij een gewoon mobieltje. En alhoewel niet iedereen in de klas een telefoontje heeft, sms'en, dat hoef je ze niet meer te leren. Zaterdag 15 januari 2011 Het wachten is op ketens en gullere banken Tip? schouwen-duiveland@pzc.nl Verhalen bepalen waarde voorwerpen Watersnoodsmuseum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69