Dictee maken met een stemkastje
Zeeland
PZCL
21*22
50.000
WINNEN? e
almanak
ONDERWIJS Radarscholen werken met nieuwe techniek in de klas
SCHOUWEN-DUIVELAND
24 en 25
22 en 23
ÏESTiETOEKOMSTJL
OPEH BfiöEK
BOO IEELAK0
1ANUA8I2811
Kijk verderop in deze krant!
De leerlingen van groep zeven/acht Radar jenaplanschool Johan Louis de Jonge werken sindskort met 'stemkastjes'.
foto Izaak Verkeste
Tip? redactie@pzc.nl
De Temeuzense veertiger mag zich
met recht een ras-Ajacied noemen. Ja
renlang had hij een seizoenskaart en
reed hij dus eens in de veertien da
gen naar Amsterdam om zijn favorie
te 'godenzonen' toe te juichen. Sinds
hij kinderen heeft, gaat hij wat min
derfrequent. Maar Ajax-Feyenoord?
Dat is een jaarlijks zekerheidje.
Vorige maand werd de Klassieker
vanwege sneeuwval afgelast. De
nieuwe datum is aanstaande woens
dag. De veertiger had al een vrije
dag genomen, maar plots gooide zijn
oudste zoon Jordy roet in het eten.
Hij kan woensdag zijn eerste zwem
diploma behalen. Papa gaat daarom
niet meer mee naar Amsterdam. „Als
jij moet zwemmen, is het ook
Ajax-Feyenoord. Maar ik kom naar
jou kijken, vent", zei hij terwijl hij
zichzelf een schouderklopje gaf. Jor
dy begreep het niet. „Heb je die
kaart verkochtDat is toch niet no
dig? Als jij terugkomt, heb ik mijn di
ploma ook nog wel, hoor!"
s ss 888 ssasesta sa st zo?' mm#-* vw «asww vssmsmci v -- -
door Joeri Wisse
ZIERIKZEE - Het is bijna alsof Caroli
ne Tensen of Linda de Mol voor
de klas staat bij groep zeven/acht
van de Johan Louis de Jongeschool
in Zierikzee. De leerlingen hoeven
namelijk niet meer een vinger op
te steken om halverwege de les
een vraag te beantwoorden. Ook
krijgen ze geen lijntjespapier meer
gepresenteerd om na afloop van
een thema een toets te maken.
Antwoorden geven gaat op de
Jenaplansschool via de Activex-
pression, een handzaam en kleur
rijk apparaatje wat nog het meest
wegheeft van een mobiele tele
foon. Het werkt eigenlijk heel sim
pel. De juf, in dit geval Willeke
Schot, verzendt via de computer
op haar bureau een vraag. Die
wordt meteen geprojecteerd op
het bord in de klas en verzonden
naar de 'stemkastjes' die elke leer
ling sinds een maandje in z'n bezit
heeft.
„Staat bij iedereen het stemkastje
aan?", vraagt Juf Willeke als het
proefdictee begint. Een vraag ver
schijnt op het scherm. De leerlin
gen moeten aangeven welk van
drie woorden op het scherm ver
keerd is gespeld. Langzaam maar
zeker worden de grijze blokjes on
derin beeld geel. „Daarop kun je
zien wie al een antwoord heeft ge
geven. Ik heb bijvoorbeeld num
mers 4", legt leerling Ezra uit. „Bij
onze andere juf, juf Esther, staan
er dan namen in plaats van num
mers. Maar die is wat technischer
dan juf Willeke", weet hij. Het be
valt Ezra wel, zo'n stemkastje. Leu
ker dan handvaardigheid, wat ei
genlijk op het programma stond
voor deze vrijdagmiddag. Een na
deeltje weet hij wel. „Je kunt niet
goed afkijken. En zij heeft altijd he
le goede cijfers bij spelling", zegt
hij over Rosalie, waarmee hij in
een groepje zit.
Juf Willeke is blij met de nieuwe
aanwinsten. En niet alleen omdat
het in nakijkwerk scheelt. „Dat is
maar een klein voordeeltje", vindt
ze. „Belangrijker is dat je de leerlin
gen veel beter bij de les kunt be
trekken." De mogelijkheden van
het apparaatje zijn legio. „Je kunt
het helemaal naar je hand zetten,
door bijvoorbeeld een antwoord-
tijd in te stellen." Leerkrachten
kunnen zowel meerkeuze- als
open vragen stellen. Bij die laatste
categorie voeren de kinderen tekst
in als bij een gewoon mobieltje.
En alhoewel niet iedereen in de
klas een telefoontje heeft, sms'en,
dat hoef je ze niet meer te leren.
Zaterdag 15 januari 2011
Het wachten
is op ketens en
gullere banken
Tip? schouwen-duiveland@pzc.nl
Verhalen bepalen
waarde voorwerpen
Watersnoodsmuseum