ÏOÜ0
wordt al gewerkt
zeeland 13
Provincie wil meer vaart achter
aanpak stankwolk van Thermphos
Verleiden
in Veere!
Schade door
bemaling blijft
tot nu toe uit
commentaar
Herstel tunnel
GroenLinks acht
zichzelf degelijke
bestuurderspartij
zaterdag 15 januari 2011
nieuwe trekankers worden inde oostelijke
en westelijke toerit van de tunnel
geslagen. Bij vorst ligt het werk stil.
„We hebben een goede
planning van de aannemer
gezien, die is hard."
Ellen Visser, directeur wegen en ver
keer Rijkswaterstaat directie Zeeland
VIDEO
De Vlaketunnel is uiterlijk voor Pasen
weer helemaal gemaakt. Bekijk de
video op www.pzc.nl/video
WEBLOGS
Overzichtelijk en duidelijk alle
weblogs van de PZC op een rijtje
vindt u op: www.pzc.nl/blog
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Volg het laatste nieuws via twitter:
twitter.com/pzcredactie
door Luc Oggel
Rijkswaterstaat weet nog niet zo
lang de oorzaak van de problemen
met de tunnel. TNO en Deltares
hebben dat uitgezocht. Tot die tijd
is er voor gekozen om de situatie
te stabiliseren met enorme hoe
veelheden ballast, zowel in de oos
telijke toerit als in de westelijke
toerit. Ook is gewacht met het die
per wegmalen van het grondwater.
Dat gaat nu wel gebeuren. Van
daag beginnen daar de voorberei
dingen al voor. Zodra de grondwa-
terdruk daalt, kan volgende week
de ballast uit de tunnelbuis, zodat
er ruimte is voor twee rijbanen.
In totaal komen er duizend nieu
we trekankers, ongeveer evenveel
als er nu onder de twee toeritten
zitten. De huidige trekankers zit
ten in een rasterpatroon onder de
toeritten. Tussen die ankers is
ruimte voor de nieuwe ankers. Die
worden met een innovatieve tech
niek geplaatst. Eerst wordt een gat
geboord waar een soort sluis op ge
plaatst wordt. Dan wordt dat gat
onder druk gebracht en het trekan-
ker geplaatst. Dat heeft als voor
deel dat er minder diep bemalen
hoeft te worden en eventuele scha
de voor de omgeving beperkt kan
worden.
Om er achter te komen wat er met
de tunneltoeritten aan de hand is,
zijn 23 trekankers uit de bodem ge
trokken en onderzocht. Meer dan
de helft bleek afgebroken. Dat is
aan de oostelijke kant van de tun
nel gebeurd. Omdat Rijkswater
foto Willem Mieras
staat geen risico wil lopen en er
vanuit wordt gegaan dat de kwali
teit van het staal aan de westelijke
(Goese) kant van de tunnel even
eens slecht is, zal de aannemer
ook daar nieuwe trekankers aan
brengen.
De aannemer begint 25 januari en
gaat met vijf ploegen werken. Dat
gebeurt vol continu, dus 24 uur
per dag, zeven dagen in de week.
De totale kosten die met het kar
wei gemoeid zijn bedragen 12 tot
17 miljoen euro.
Het (toeristische) bedrijfsleven is
woensdag op de hoogte gesteld
van de verkeersmaatregelen en de
aanpak die Rijkswaterstaat de ko
mende maanden wil hanteren in
en om de Vlaketunnel.
SCHORE - De grondwaterbemalin
gen die tot nu toe zijn uitgevoerd,
hebben nog geen noemenswaardi
ge schade aan bebouwing opgele
verd. Desondanks kunnen men
sen die in het gebied rondom de
Vlaketunnel wonen en die plan
nen hebben om iets te bouwen,
daar beter nog even mee wachten
tot de herstelwerkzaamheden ach
ter de rug zijn.
Het was het antwoord op één van
de vragen van aanwezigen, gister
avond tijdens een informatiebij
eenkomst in het dorpshuis van
Schore. Inwoners en andere be
langstellenden werden daar voor
de derde keer bijgepraat over de
laatste stand van zaken. Er werd
door medewerkers van Rijkswater
staat onder mee uitvoerig inge
gaan op de invloed van de grond
waterbemalingen op de omgeving.
Op ruim honderd panden zijn zo
geheten hoogtebouten aange
bracht, aan de hand waarvan kan
worden bepaald of er verzakking
optreedt. Tot nu toe zijn vier con
troleronden uitgevoerd en tot dus
ver zijn er geen verschillen van
meer dan tien millimeter geconsta
teerd. En die kunnen volgens
Hans van Meerten van Rijkswater
staat ook zijn veroorzaakt door de
vrieskou. Toch is niet uitgesloten
dat er tijdens de werkzaamheden
die de komende maanden worden
uitgevoerd aan zowel de oostelijke
als de westelijke tunneltoerit, ver
zakkingen kunnen optreden. Dat
heeft ook voor een groot deel te
maken met de grilligheid van de
bodemsamenstelling. De resulta
ten geven echter geen aanleiding
om meer vooropnames uit te voe
ren, aldus RWS.
Tijdens de bemalingen zullen pan
den in een straal van een kilome
ter rondom de tunnel elke week
worden gecontroleerd, binnen
twee kilometer eens in de twee
weken en daarbuiten eens per
maand. Na de bemaling gaan de
metingen nog drie maanden door.
MIDDELBURG - De provincie is niet
tevreden over de manier waarop
Thermphos de stankwolk wil aan
pakken. Het plan dat de fosforfa-
briek daarvoor heeft ingediend,
voldoet niet aan de ideeën die de
provincie erover had.
„We waren er niet van onderstebo
ven", zei commissaris van de ko
ningin Karla Peijs gisteren in de
Statencommissie ruimte, ecologie
en water. „Het moet een veel dege
lijker verhaal zijn. Daarover praten
we nu met Thermphos."
De fosforproducent moest vóór 1
januari met een plan komen voor
de manier waarop de stankwolk
kan worden bestreden. Over die
fletse dampen - en het feit dat ze
in tegenstelling tot vroeger neer
slaan - leidt in de dorpen in de om
geving en bij bedrijven in het Sloe-
gebied tot ergernis en onrust.
Carel Colijn, directeur ruimte, mi
lieu en water van de provincie,
lichtte toe waar het in het plan
van aanpak van Thermphos aan
schort. „Het lijkt alsof het bedrijf
onvoldoende doordrongen is van
de dringende noodzaak dat het
probleem zo snel mogelijk wordt
opgelost. Thermphos is van plan
onderzoeken te laten uitvoeren,
waarbij op het resultaten van het
ene wordt gewacht om met het an
dere te beginnen. Wij vinden dat
Zie advertentie op pagina 43!
die onderzoeken gelijktijdig kun
nen worden uitgevoerd."
Thermphos laat in een reactie we
ten zich niet te herkennen in de
kritiek. „We waren in de veronder
stelling dat we in overleg waren
met de provincie", zei een woord
voerster. In de commissie was de
manier aan de orde waarop de pro
vincie de omwonenden in het ver
volg informeert over alles wat met
Thermphos te maken heeft. Peter
Holtring (PvdA) waarschuwde
voor een 'gaat u maar rustig sla
pen' toon. „Wc moeten zorgen
voor volledige informatie, zodat de
mensen zelf kunnen uitmaken of
rustig kunnen gaan slapen."
Eindelijk komt normaal
verkeer door de Vla
ketunnel in zicht. Rijks
waterstaat heeft de oor
zaak van het opdrijven van een
tunneltoerit gevonden. Voor de
trekankers is inferieur staal ge
bruikt. Rijkswaterstaat wil de
tunnel vóór Pasen hersteld heb
ben. Maar de dienst houdt wel
wat slagen om de arm. Want
het hoeft maar even tegen te zit
ten en het wordt later.
Met dat scenario, waarin de
jaarlijkse toeristenstroom voor
de tunnel een file tot in Bra
bant dreigt te vormen, houdt
men heel verstandig ook reke
ning. Om het te vermijden
wordt de tunnel dan tweebaans
eenrichtingsverkeer Zeeland in.
Wie de provincie uit wil, moet
over de Vlakebrug. Het is te ho
pen dat dit niet nodig zal zijn.
Snel herstel van de tunnel heeft
nu de prioriteit. Maar ook de
vraag naar verantwoordelijk
heid, mogelijk zelfs aansprake
lijkheid moet snel worden be
antwoord. En natuurlijk de
hamvraag: is elders hetzelfde
zwakke materiaal gebruikt?
VLISSINGEN - GroenLinks wil de ko
mende vier jaar graag weer mee
doen aan het dagelijks provinciebe
stuur in Zeeland. Daar is ook alle
aanleiding voor, zei lijsttrekker
Leen Harpe gisteren bij het begin,
van de verkiezingscampagne van
zijn partij. „Want wij komen onze
afspraken na."
Daarbij doelde hij onder meer op
het feit dat GL wil vasthouden aan
de afspraken die met Vlaanderen
zijn gemaakt over de Westerschel-
de, met inbegrip van de ontpolde-
ring van de Hedwigepolder. „Wij
zeggen: afspraak is afspraak. Dat
maakt GroenLinks tot een be
trouwbare bestuurderspartij."
Of GL weer mag aanschuiven bij
het dagelijks provinciebestuur of
niet, maakt voor Harpe eigenlijk
niet zo heel veel uit. „Het zou leuk
zijn maar dat geldt ook voor het ge
val we weer in de oppositie ko
men. Want aan oppositie heeft
het de afgelopen vier jaar wel ont
broken in de Staten."
GL gaat enthousiast de campagne
voor de Statenverkiezingen in.
Ruim veertig leden woonden de
startbijeenkomst bij.
i