ÏOÜ0 wordt al gewerkt zeeland 13 Provincie wil meer vaart achter aanpak stankwolk van Thermphos Verleiden in Veere! Schade door bemaling blijft tot nu toe uit commentaar Herstel tunnel GroenLinks acht zichzelf degelijke bestuurderspartij zaterdag 15 januari 2011 nieuwe trekankers worden inde oostelijke en westelijke toerit van de tunnel geslagen. Bij vorst ligt het werk stil. „We hebben een goede planning van de aannemer gezien, die is hard." Ellen Visser, directeur wegen en ver keer Rijkswaterstaat directie Zeeland VIDEO De Vlaketunnel is uiterlijk voor Pasen weer helemaal gemaakt. Bekijk de video op www.pzc.nl/video WEBLOGS Overzichtelijk en duidelijk alle weblogs van de PZC op een rijtje vindt u op: www.pzc.nl/blog STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Volg het laatste nieuws via twitter: twitter.com/pzcredactie door Luc Oggel Rijkswaterstaat weet nog niet zo lang de oorzaak van de problemen met de tunnel. TNO en Deltares hebben dat uitgezocht. Tot die tijd is er voor gekozen om de situatie te stabiliseren met enorme hoe veelheden ballast, zowel in de oos telijke toerit als in de westelijke toerit. Ook is gewacht met het die per wegmalen van het grondwater. Dat gaat nu wel gebeuren. Van daag beginnen daar de voorberei dingen al voor. Zodra de grondwa- terdruk daalt, kan volgende week de ballast uit de tunnelbuis, zodat er ruimte is voor twee rijbanen. In totaal komen er duizend nieu we trekankers, ongeveer evenveel als er nu onder de twee toeritten zitten. De huidige trekankers zit ten in een rasterpatroon onder de toeritten. Tussen die ankers is ruimte voor de nieuwe ankers. Die worden met een innovatieve tech niek geplaatst. Eerst wordt een gat geboord waar een soort sluis op ge plaatst wordt. Dan wordt dat gat onder druk gebracht en het trekan- ker geplaatst. Dat heeft als voor deel dat er minder diep bemalen hoeft te worden en eventuele scha de voor de omgeving beperkt kan worden. Om er achter te komen wat er met de tunneltoeritten aan de hand is, zijn 23 trekankers uit de bodem ge trokken en onderzocht. Meer dan de helft bleek afgebroken. Dat is aan de oostelijke kant van de tun nel gebeurd. Omdat Rijkswater foto Willem Mieras staat geen risico wil lopen en er vanuit wordt gegaan dat de kwali teit van het staal aan de westelijke (Goese) kant van de tunnel even eens slecht is, zal de aannemer ook daar nieuwe trekankers aan brengen. De aannemer begint 25 januari en gaat met vijf ploegen werken. Dat gebeurt vol continu, dus 24 uur per dag, zeven dagen in de week. De totale kosten die met het kar wei gemoeid zijn bedragen 12 tot 17 miljoen euro. Het (toeristische) bedrijfsleven is woensdag op de hoogte gesteld van de verkeersmaatregelen en de aanpak die Rijkswaterstaat de ko mende maanden wil hanteren in en om de Vlaketunnel. SCHORE - De grondwaterbemalin gen die tot nu toe zijn uitgevoerd, hebben nog geen noemenswaardi ge schade aan bebouwing opgele verd. Desondanks kunnen men sen die in het gebied rondom de Vlaketunnel wonen en die plan nen hebben om iets te bouwen, daar beter nog even mee wachten tot de herstelwerkzaamheden ach ter de rug zijn. Het was het antwoord op één van de vragen van aanwezigen, gister avond tijdens een informatiebij eenkomst in het dorpshuis van Schore. Inwoners en andere be langstellenden werden daar voor de derde keer bijgepraat over de laatste stand van zaken. Er werd door medewerkers van Rijkswater staat onder mee uitvoerig inge gaan op de invloed van de grond waterbemalingen op de omgeving. Op ruim honderd panden zijn zo geheten hoogtebouten aange bracht, aan de hand waarvan kan worden bepaald of er verzakking optreedt. Tot nu toe zijn vier con troleronden uitgevoerd en tot dus ver zijn er geen verschillen van meer dan tien millimeter geconsta teerd. En die kunnen volgens Hans van Meerten van Rijkswater staat ook zijn veroorzaakt door de vrieskou. Toch is niet uitgesloten dat er tijdens de werkzaamheden die de komende maanden worden uitgevoerd aan zowel de oostelijke als de westelijke tunneltoerit, ver zakkingen kunnen optreden. Dat heeft ook voor een groot deel te maken met de grilligheid van de bodemsamenstelling. De resulta ten geven echter geen aanleiding om meer vooropnames uit te voe ren, aldus RWS. Tijdens de bemalingen zullen pan den in een straal van een kilome ter rondom de tunnel elke week worden gecontroleerd, binnen twee kilometer eens in de twee weken en daarbuiten eens per maand. Na de bemaling gaan de metingen nog drie maanden door. MIDDELBURG - De provincie is niet tevreden over de manier waarop Thermphos de stankwolk wil aan pakken. Het plan dat de fosforfa- briek daarvoor heeft ingediend, voldoet niet aan de ideeën die de provincie erover had. „We waren er niet van onderstebo ven", zei commissaris van de ko ningin Karla Peijs gisteren in de Statencommissie ruimte, ecologie en water. „Het moet een veel dege lijker verhaal zijn. Daarover praten we nu met Thermphos." De fosforproducent moest vóór 1 januari met een plan komen voor de manier waarop de stankwolk kan worden bestreden. Over die fletse dampen - en het feit dat ze in tegenstelling tot vroeger neer slaan - leidt in de dorpen in de om geving en bij bedrijven in het Sloe- gebied tot ergernis en onrust. Carel Colijn, directeur ruimte, mi lieu en water van de provincie, lichtte toe waar het in het plan van aanpak van Thermphos aan schort. „Het lijkt alsof het bedrijf onvoldoende doordrongen is van de dringende noodzaak dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Thermphos is van plan onderzoeken te laten uitvoeren, waarbij op het resultaten van het ene wordt gewacht om met het an dere te beginnen. Wij vinden dat Zie advertentie op pagina 43! die onderzoeken gelijktijdig kun nen worden uitgevoerd." Thermphos laat in een reactie we ten zich niet te herkennen in de kritiek. „We waren in de veronder stelling dat we in overleg waren met de provincie", zei een woord voerster. In de commissie was de manier aan de orde waarop de pro vincie de omwonenden in het ver volg informeert over alles wat met Thermphos te maken heeft. Peter Holtring (PvdA) waarschuwde voor een 'gaat u maar rustig sla pen' toon. „Wc moeten zorgen voor volledige informatie, zodat de mensen zelf kunnen uitmaken of rustig kunnen gaan slapen." Eindelijk komt normaal verkeer door de Vla ketunnel in zicht. Rijks waterstaat heeft de oor zaak van het opdrijven van een tunneltoerit gevonden. Voor de trekankers is inferieur staal ge bruikt. Rijkswaterstaat wil de tunnel vóór Pasen hersteld heb ben. Maar de dienst houdt wel wat slagen om de arm. Want het hoeft maar even tegen te zit ten en het wordt later. Met dat scenario, waarin de jaarlijkse toeristenstroom voor de tunnel een file tot in Bra bant dreigt te vormen, houdt men heel verstandig ook reke ning. Om het te vermijden wordt de tunnel dan tweebaans eenrichtingsverkeer Zeeland in. Wie de provincie uit wil, moet over de Vlakebrug. Het is te ho pen dat dit niet nodig zal zijn. Snel herstel van de tunnel heeft nu de prioriteit. Maar ook de vraag naar verantwoordelijk heid, mogelijk zelfs aansprake lijkheid moet snel worden be antwoord. En natuurlijk de hamvraag: is elders hetzelfde zwakke materiaal gebruikt? VLISSINGEN - GroenLinks wil de ko mende vier jaar graag weer mee doen aan het dagelijks provinciebe stuur in Zeeland. Daar is ook alle aanleiding voor, zei lijsttrekker Leen Harpe gisteren bij het begin, van de verkiezingscampagne van zijn partij. „Want wij komen onze afspraken na." Daarbij doelde hij onder meer op het feit dat GL wil vasthouden aan de afspraken die met Vlaanderen zijn gemaakt over de Westerschel- de, met inbegrip van de ontpolde- ring van de Hedwigepolder. „Wij zeggen: afspraak is afspraak. Dat maakt GroenLinks tot een be trouwbare bestuurderspartij." Of GL weer mag aanschuiven bij het dagelijks provinciebestuur of niet, maakt voor Harpe eigenlijk niet zo heel veel uit. „Het zou leuk zijn maar dat geldt ook voor het ge val we weer in de oppositie ko men. Want aan oppositie heeft het de afgelopen vier jaar wel ont broken in de Staten." GL gaat enthousiast de campagne voor de Statenverkiezingen in. Ruim veertig leden woonden de startbijeenkomst bij. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 3