iól cultuur Een bont boeket met bekende werken Inrijden op politiek bij 'Verwacht niet te veel: Afrika heeft eigen ritme' KLASSIEKE MUZIEK zaterdag 15 januari 2011 TEGENGELUID Artistiek manifest als reactie op kwetsende uitlatingen Het Zeeuws Orkest Nieuwjaars Promconcert Het Zeeuws Orkest o.l.v. Joan Berkhemer. Solisten: An de Ridder (sopraan) en Floris Onstwedder (trompet). Gehoord donderdag 13 januari in het Scheldetheater in Terneuzen. was een vreemde eend in de bijt. Een programma van louter licht klassiek met deze barok aria vlak voor de Radetskymars (klap, klap) van Strauss, is een onbegrijpelijke keuze. De uitvoering liet te wen sen over en had absoluut niets met barok te maken. René Bogaard speelde twee werk jes op Alpenhoorn (Aegler en Som- mer). In zijn Zwitsers tenue, zijn speciale opkomst met koebel'en met zijn bijna vier meter lange Al penhoorn trok hij extra aandacht. Hij dwong bovendien respect af voor zijn prestatie. Wat een adem- beheersing en knappe zuivere vol le tonen. Trekpleister van het concert was de jonge trompettist Floris Onst wedder. Het supervirtuoze werk Carnaval de Venice van Arban met de vele variaties op het thema is een uitgelezen kans om zich tech nisch kunnen te etaleren. En Onst wedder blies, na een aarzelend be gin, met verve al deze aartsmoeilij- ke variaties. De bekende nummers die ook elk jaar in het Nieuwjaarsconcert uit Wenen (televisie) worden ge speeld van Strauss, vormden de ro de draad in het gevarieerde pro gramma, waarin Joan Berkhemer enkele grapjes maakte en zelfs een koekoek reanimeerde. Het Zeeuws Orkest voert hetzelfde pro gramma nog uit vanavond in de Sint Ja- cobskerk in Vlissingen en morgen in de Willibrordusbasiliek in Hulst (15.30 uur, uitverkocht). De uitvoering op 23 januari in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg is besloten. door Ali Pankow Kom effe botsen'. Die uit nodiging geldt voor de manifestatie die beel dend kunstenaar Rem van den Bosch dit weekend houdt in de Zware Plaatwerkerij op het Scheldeterrein in Vlissingen. Bezoekers kunnen daar in een bot sauto rondrijden en desgewenst ministers en staatssecretarissen van het huidige kabinet én PW-leider Geert Wilders op de bumper nemen. Dat klinkt agres siever dan het in werkelijkheid is. „Het gaat om een kunstwerk met een knipoog", benadrukt Van den Bosch, hoewel zijn installatie wel voortkomt uit het feit dat hij zich als kunstenaar zeer gekwetst voelt door de politiek. „Ik heb me een week of zes, zeven zo zitten opvreten over hoe de pol- tiek een hele beroepsgroep nega tief wegzet. Het wordt nu echt hoog tijd dat er eens een andere mening over kunst en cultuur wordt geuit dan al die schreeuweri ge one-liners die sommige politici laten horen. Alsof kunstenaars de hele dag op hun bed liggen, één keer per week een kunstwerk inle veren bij de gemeente en. verder al leen hun hand ophouden. Niks is minder waar", zegt Van den Bosch. Volgens hem werken de meeste kunstenaars zonder subsi die en hebben de meesten een baan om zich daarnaast aan hun kunstuiting te kunnen wijden. „Hun hand ophouden? Kom op zeg. Tegenwoordig moet je hogere wiskunde gestudeerd hebben om een subsidieverzoek te kunnen in dienen." Van den Bosch houdt van auto's. Enkele jaren geleden tijdens een expositie in Los Angeles liet hij be zoekers in een botsauto door zijn breed opgezette expositie rijden. „Met de keus voor de Zware Plaat werkerij als locatie voor een instal latie viel alles op z'n plek. Hier kan ik immers ook een botsauto laten rijden." Het voertuig rijdt op appa ratuur van een scootmobiel. Ver Kunstenaars Rem van den Bosch en Machteld van der Wijst schampen enkele volgens fabriceerde hij de twintig kabinetsleden plus Wilders: Sil houetten uit piepschuim met daar op hun portretten, alle in dezelfde stijl. De politici blijken tegen een stootje bestand. Ze laten zich ze ker niet plat rijden. „Nee dat heb je met politici: ze buigen mee en blijven meestal overeind", zegt hij. Hij monteerde de bewindslieden op autobanden met daaronder een constructie met wieltjes, zegehe- ten meubeldragers. Een confrontatie met de auto heeft zodoende wel een zwaai naar links of rechts tot gevolg, maar de politieke bestuurders lo pen geen builen op. Van den Bosch was op 20 novem ber niet aanwezig op het Abdij plein toen Zeeuwse cultuurliefheb bers een 'schreeuw' om cultuur lie ten horen in de vorm van een mu ziek- en klankcompositie. „Dat was niet bewust hoor, ik geloof dat ik toen net in Berlijn was. Ik door Jeanette Vergouwen Zowel de term Nieuwjaars concert als Proms staat voor een programma vol af wisseling, een concert met gemak kelijke en liefst bekende muziek die licht verteerbaar is. En daarbij komt nog een vleugje humor. Het Zeeuws Orkest (HZO) scoorde op dat punt met werken van Nicolai, Smetana en Johann Strauss jr. Het familiale gehalte werd verhoogd door het optreden van mensen uit de eigen gelederen en drie solis ten, van wie er twee aan het begin van hun carrière staan en een uit Brabant' kwam met een verrassen de act. Na de ouverture Die lustige Weiber van Nicolai traden vier slagwer kers uit het HZO op als Rosewood Marimba Quartet. Samen met het orkest werd een wals uit De Noten kraker van Tsjaikovski gebracht en daarna nog twee werkjes van Strauss die opvallend sprankelend klonken op de marimba's. De sopraan An De Ridder was op haar best in de aria uit Der Vetter aus Dingsda van Künneke. Een operette-aria waarin zij haar muzi kale emotie kwijt kon en die goed in haar tessituur lag, op de hoge nootjes na. De aria van Handel, die zij samen met Floris Onstwedder vertolkte, Floris Onstwedder door Ali Pankow MIDDELBURG - 'Veranderingen ver gen vaak generaties. Verwacht niet te veel: Afrika heeft een eigen rit me'. Adriaan van Dis verwoordt dit in zijn boeken Het beloofde land, De Wandelaar en - zijn recen- ste werk - Tikkop. Gisteravond be nadrukte hij die boodschap ook nog eens persoonlijk tijdens een zeer druk gezochte literaire avond in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Voor de organisatie tekende SLAZ in samenwerking met het Citypas toraat van deze kerk. In een geanimeerd vraaggesprek met Lidewijde Paris vertelde Van Dis over zijn fascinatie voor Zuid-Afrika en over zijn veront waardiging over ontwikkelingen of het uitblijven daarvan. Wat betekent bijvoorbeeld vooruit gang als Francis, zijn Afrikaanse gastvrouw, wel de beschikking heeft over alle mogelijke elektri sche apparaten, maar ze kan ze niet gebruiken, omdat er niet ge noeg stroom is? En wat betekent vooruitgang als zij wel een kraan om de hoek van haar huis heeft en nu dus water ter beschikking heeft waar ze vroeger twee uur voor moest lopen? Aldus treffende voor beelden van Van Dis. Met Tikkop stelt de schrijver dilem ma's aan de kaak betreffende wel of geen helpende hand bieden in schier uitzichtloze situaties. Het verhaal gaat over twee blanke man nen: de Nederlander Mulder en de Zuid-Afrikaan Donald, die als stu dent betrokken raakten bij het in ternationale verzet tegen de Apart heid. Na veertig jaar halen ze de banden weer aan en verkennen hun gevoelens van weleer. De tij den zijn veranderd. Donald erkent nooit meer buiten zijn land te kun nen leven, ondanks dat zijn idea len niet zijn verwezenlijkt. Mulder is niet meer de bevlogen revolutio nair van welweer. Als hij zichzelf weerspiegeld ziet in een ruit, dicht hij zichzelf een typering toe: 'Lui'. Wat kwam er terecht van de idea len van toe?Van Dis maakt vanuit eigen ervaring de balans op. „De Apartheid blijkt wel in regels afge schaft, maar niet in de praktijk. Zestig procent van de kinderen tus sen de 14 en 20 jaar is verslaafd aan de 'Tik'ofwel Crystal meth, een drug die niet alleen je hersens, maar ook je geweten aantast. Ver slaafden zijn in staat hun eigen moeder te vermoorden. Ik heb jon ge kinderen gezien die al een her senbloeding hadden gehad. Uit zichtsloos vaak, maar toch wil je iets doen. Met slechts 100 euro im mers kan een kind een jaar lang naar school." Van Dis schetst met Tikkop ook de animositeit tussen inmenging van buitenaf en het in gang zetten van veranderingen binnen de eigen mogelijkheden. Adriaan van Dis in gesprek met Lidewijde Paris. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 16