Audi A7- Jaguar XJ 3.0 D: baden in weelde
911 Carrera S cabriolet: de puurste Porsche
VW Touran 1,2 TSi: bravoure, klein hartje
onderweg
19
Wat kies je als je in het luxe
segment zoekt naar een
modern ontwikkelde auto. Twee
van de auto's die op het verlang
lijstje zouden kunnen prijken zijn
de gloednieuwe Audi A7 Sport-
back en de al bijna net zo verse Ja
guar XJ.
door Ad van Bladel
Twee auto's die qua verkoopprijs (de
A7 is wel minder kostbaar maar daar
van is de peperdure accessoirelijst vrij
wel net zo dik als het Oude Testa
ment) riant in het weeldesegment pas
sen.
Twee auto's bovendien die volslagen
tegengesteld aan elkaar zijn. Jaguar
heeft na tientallen jaren voortbordu
ren op eenzelfde thema het roer defi
nitief omgegooid met nieuwe model
len die een totale trendbreuk vormen
met de S- en XJ-modellen van de vo
rige generatie. Audi daarentegen hoef
de nergens een breuk in te bewerkstel
ligen en evolueerde vrolijk verder.
Zo ontstond de A7 Sportback, een
tussenvorm tussen de nog te introdu
ceren A6 en de onlangs vernieuwde
A8. Beide auto's hebben een
coupéachtige uitstraling, maar be
schikken wel over vier portieren; de
A7 zelfs over vijf als je de achterklep
ook meerekent. De motoren van de
gereden exemplaren hebben beide
een cilinderinhoud van ongeveer drie
liter, zij het dat de Jaguar beschikt
over een dieselblok, terwijl de A7
slechts euro95 lust.
Jaguar laat zich er met dit nieuwste
model op voorstaan dat het een van
de modernste auto's ter wereld heeft
ontwikkeld. De carrosserie is vervaar
digd van hergebruikt aluminium en
de bediening moet volkomen intuï
tief kunnen geschieden. Jaguar heeft
met dit ontwerp, dat nog eens min
stens 15 centimeter langer is dan de
Audi, behoorlijk zijn nek uitgesto
ken. Toegegeven, niet iedereen zal
de A7 een schoonheid vinden, maar
het koetswerk roept minder tegenge
stelde reacties op dan dat van de XJ.
Het is in deze vergelijking dus wat
apart dat het voorheen zo behouden
de Jaguar in wezen meer risico durfde
nemen dan het merk dat zich laat
voorstaan op voorsprong (door tech
niek). Vooropgesteld dient te worden
dat beide auto's natuurlijk over voor
treffelijke kwaliteiten beschikken en.
dat de keuze in de praktijk ook veelal
een kwestie zal zijn van persoonlijke
voorkeur. Het grootste verschilpunt
is dat de XJ in de praktijk minder in
tuïtief werkt dan Jaguar voorgeeft. De
auto kent - uiteraard in dit segment -
een overdaad aan instellingsmogelijk
heden maar in de Audi werken ze.
voor zover aanwezig, allemaal meer
via het gevoel. De Jaguar ziet er van
binnÊn buitengewoon chic uit maar
dat doet de A7 ook. Die laatste heeft
een wat zakelijker uitstraling terwijl
de XJ zich meer richt op de sportieve
CEO. Een van de punten die mis
schien in het nadeel van de Jaguar uit
pakken is dat het merk met dit grote
type auto een minder goede naam
heeft opgebouwd als het om inruilprij-
zen gaat. Audi heeft hier een heel wat
degelijker imago wat uiteindelijk tót
grotere kilometerprijsverschillen zou
kunnen leiden dan je op basis van de
auto's sec zou hoeven verwachten.
In dit korte vergelijk gaat de Audi
met de eer strijken. Niet alleen is de
vanafprijs tienduizenden euro's lager,
maar de auto biedt van binnen vrij
wel evenveel ruimte en rijdt eigenlijk
net zo lekker.
Der drieliter A7 is verkrijgbaar- vanaf-
73.000 euro. De Jaguar kost net bo
ven een ton. Beide bedragen zijn in
clusief belastingen.
Het is een in metaal gegoten
(natte) jongensdroom, de
Porsche 911. Veel mensen be
schouwen juist dat model als de
puurste Porsche, hetzij als geslo
ten coupé, hetzij als prachtige ca
briolet.
door Ad van Bladel
'Mensen denken bij Porsche altijd aan
meer, aan krachtiger, het houdt niet
op. Daarom is het ook zo aardig de
aandacht eens te vestigen op het feit
hoe geweldig fijn zo'n 'gewone' 911
rijdt', vertelt de woordvoerster van de
Porsche importeur in Leusden. De
Ondernemer nam de proef op de
som. Zonder twijfel is de 911 de
meest geperfectioneerde auto die be
staat. De oervorm ontstond in 1964,
als opvolger van de 356. Oorspronke
lijk had de Duitse sportwagenfabri
kant de naam 901 bedacht maar daar
tegen verzette Peugeot zich. Zo werd
het 911 en de auto zou uitgroeien tot
de bekendste sportwagen ter wereld.
Met alle wijzigingen en verbeterin
gen in de loop der decennia werd de
auto steeds breder en krachtiger maar
het basisprincipe met achterwie
laandrijving en motor achterin, bleef
gehandhaafd. Pas later werden ook
vierwielaangedreven versies aan het
omvangrijke gamma toegevoegd.
Wanneer je ogen langs de vloeiende
lijnen van een 911 glijden valt je pas
écht op hoe fraai de auto is vormgege
ven. Wulps is in die zin misschien
wel het woord dat toch het beste bij
een Porsche 911 past. Het interieur is
in de loop der jaren qua opbouw gro
tendeels hetzelfde gebleven. Het
heeft bovendien de solide uitstraling
van een Leopardtank. De stoffen kap
kan gedurende het rijden, tot een snel
heid van 50 km/h geopend of geslo
ten worden. In de gereden 911 S ca
briolet uitvoering heeft de motor een
verpletterende 385 pk. Het hoeft
geen betoog dat dit vermogen de au
to bij de kladden kan vatten als een
Bengaalse tijger een lammetje. De cij
fers'liegen er dan ook niet om. Van
stilstand naar 100 km/h in 4,9 secon
den en een topsnelheid die boven
300 km/h reikt, zijn waarden waar au
toliefhebbers 's nachts onrustig van
gaan woelen. Overdag ook trouwens.
Waren Elfers, zoals Porscheliefheb-
bers dit type als jargon benoemen,
vroeger listige wagens die snel grip
verloren en hun kont naar voren gooi
den, dat probleem hebben de Duit
sers vrijwel volledig geëlimineerd. De
911 S is ook op het gebied van koers
vastheid, een icoon geworden. Bui
ten alle superieure eigenschappen die
deze auto bezit is die van. het motorge
luid misschien nog wel de allermooi
ste. Het rauw raspende, schitterende
geluid dat van achter uit de wagen je
trommelvliezen streelt, behoort tot
zijn allerbeste eigenschappen.
Rij een poosje in een 911 S cabriolet
en je begrijpt direct waarom deze au
to tot de begeerlijkste ter wereld be
hoort. Hij heeft gewoon alles mee, be
halve zijn prijs, hoewel die in vergelij
king met vergelijkbare Italiaanse scho
nen, nog relatief laag is.
Het spreekt voor zich dat een 911 S
over een vuurrood G-energielabel be
schikt. De auto is verkrijgbaar vanaf
146.800 euro, inclusief belastingen.
In de wereld van de multi pur
pose vehicles (MPV's) speelt
Volkswagen met zijn Touran een
behoorlijk deuntje mee. Mis
schien niet in de laatste plaats
doordat het merk vrij lang heeft
gewacht met de ontwikkeling er
van en zo de kunst - maar ook de
valkuilen - bij andere fabrikanten
wat kon afkijken.
door Ad van Bladel
Hoe het ook zij, VW heeft een dijk
van een ruimteauto in het program
ma. De Ondernemer reed hem met
de basis benzinemotor met een cilin
derinhoud van l ,2 liter.
Als je de Touran ziet staan is het bijna
onbegrijpelijk dat die wordt aangedre
ven door een motor waarvan het ver
mogen zo beperkt lijkt. Deze Touran
is namelijk een behoorlijk kloeke au
to. Het uiterlijk zal niet ieders smaak
zijn, met zijn rechte vormen zie je al
aan de buitenkant dat-ie van binnen
heel wat ruimte biedt. Snel ziet hij er
niet uit, en in de gereden versie klopt
die indruk exact, maar daarover dade
lijk meer. Zoals alle Volkswagens is
ook de Touran een volkomen uitge
rijpt model dat op een opvallend soli
de manier in elkaar lijkt geschroefd.
Buitengewoon plezierig want tijdens
het rijden kun je wagen geen enkel
kraakje ontlokken. Het interieur is
ook zoals je dat van het merk ver
wacht: oerdegelijk, op het saaie af.
Maar Volkswagen heeft heel goed in
de gaten dat niet iedereen zit te wach
ten op tierelantijnen en modernistisch
gedoe. Alle hendels en knoppen zit
ten waar je ze verwacht en dat is ook
prima. Eigenlijk is de Volkswagen
Touran wel een stoere auto.
Dat laatste kan niet helemaal worden
gezegd van de motor die in het voor
onder is geplaatst. Weliswaar is het
een heel erg fijn blok, voldoende soe
pel en geluidsarm, snel is de Touran
er natuurlijk niet mee. Nu zit ook
niet iedereen te wachten op een auto
die asfalt onder je banden laat smelten
als je wegrijdt maar het is goed om,
voor eventuele aanschaf, wel een be
hoorlijke proefrit te maken om te kij
ken of de verwachtingen op dat vlak
niet al te zeer worden beproefd. Daar
bij dient te worden opgemerkt dat
het niet eens zozeer de topsnelheid
die mogelijkerwijs teleurstelt, die is
met 185 km/h zeker wel voldoende,
maar de acceleratie.
De Volkswagen Touran 1.2 TSi be
schikt over veel verschrikkelijk fijne
eigenschappen. Wie de auto zakelijk
gebruikt krijgt te maken met een fisca
le bijtelling van 20 procent en is daar
mee de enige MPV met een dergelijk
bijtellingpercentage. In de meest eco
nomische variant beginnen de prijzen
bij 25.590 euro, inclusief belastingen.