Audi A7- Jaguar XJ 3.0 D: baden in weelde 911 Carrera S cabriolet: de puurste Porsche VW Touran 1,2 TSi: bravoure, klein hartje onderweg 19 Wat kies je als je in het luxe segment zoekt naar een modern ontwikkelde auto. Twee van de auto's die op het verlang lijstje zouden kunnen prijken zijn de gloednieuwe Audi A7 Sport- back en de al bijna net zo verse Ja guar XJ. door Ad van Bladel Twee auto's die qua verkoopprijs (de A7 is wel minder kostbaar maar daar van is de peperdure accessoirelijst vrij wel net zo dik als het Oude Testa ment) riant in het weeldesegment pas sen. Twee auto's bovendien die volslagen tegengesteld aan elkaar zijn. Jaguar heeft na tientallen jaren voortbordu ren op eenzelfde thema het roer defi nitief omgegooid met nieuwe model len die een totale trendbreuk vormen met de S- en XJ-modellen van de vo rige generatie. Audi daarentegen hoef de nergens een breuk in te bewerkstel ligen en evolueerde vrolijk verder. Zo ontstond de A7 Sportback, een tussenvorm tussen de nog te introdu ceren A6 en de onlangs vernieuwde A8. Beide auto's hebben een coupéachtige uitstraling, maar be schikken wel over vier portieren; de A7 zelfs over vijf als je de achterklep ook meerekent. De motoren van de gereden exemplaren hebben beide een cilinderinhoud van ongeveer drie liter, zij het dat de Jaguar beschikt over een dieselblok, terwijl de A7 slechts euro95 lust. Jaguar laat zich er met dit nieuwste model op voorstaan dat het een van de modernste auto's ter wereld heeft ontwikkeld. De carrosserie is vervaar digd van hergebruikt aluminium en de bediening moet volkomen intuï tief kunnen geschieden. Jaguar heeft met dit ontwerp, dat nog eens min stens 15 centimeter langer is dan de Audi, behoorlijk zijn nek uitgesto ken. Toegegeven, niet iedereen zal de A7 een schoonheid vinden, maar het koetswerk roept minder tegenge stelde reacties op dan dat van de XJ. Het is in deze vergelijking dus wat apart dat het voorheen zo behouden de Jaguar in wezen meer risico durfde nemen dan het merk dat zich laat voorstaan op voorsprong (door tech niek). Vooropgesteld dient te worden dat beide auto's natuurlijk over voor treffelijke kwaliteiten beschikken en. dat de keuze in de praktijk ook veelal een kwestie zal zijn van persoonlijke voorkeur. Het grootste verschilpunt is dat de XJ in de praktijk minder in tuïtief werkt dan Jaguar voorgeeft. De auto kent - uiteraard in dit segment - een overdaad aan instellingsmogelijk heden maar in de Audi werken ze. voor zover aanwezig, allemaal meer via het gevoel. De Jaguar ziet er van binnÊn buitengewoon chic uit maar dat doet de A7 ook. Die laatste heeft een wat zakelijker uitstraling terwijl de XJ zich meer richt op de sportieve CEO. Een van de punten die mis schien in het nadeel van de Jaguar uit pakken is dat het merk met dit grote type auto een minder goede naam heeft opgebouwd als het om inruilprij- zen gaat. Audi heeft hier een heel wat degelijker imago wat uiteindelijk tót grotere kilometerprijsverschillen zou kunnen leiden dan je op basis van de auto's sec zou hoeven verwachten. In dit korte vergelijk gaat de Audi met de eer strijken. Niet alleen is de vanafprijs tienduizenden euro's lager, maar de auto biedt van binnen vrij wel evenveel ruimte en rijdt eigenlijk net zo lekker. Der drieliter A7 is verkrijgbaar- vanaf- 73.000 euro. De Jaguar kost net bo ven een ton. Beide bedragen zijn in clusief belastingen. Het is een in metaal gegoten (natte) jongensdroom, de Porsche 911. Veel mensen be schouwen juist dat model als de puurste Porsche, hetzij als geslo ten coupé, hetzij als prachtige ca briolet. door Ad van Bladel 'Mensen denken bij Porsche altijd aan meer, aan krachtiger, het houdt niet op. Daarom is het ook zo aardig de aandacht eens te vestigen op het feit hoe geweldig fijn zo'n 'gewone' 911 rijdt', vertelt de woordvoerster van de Porsche importeur in Leusden. De Ondernemer nam de proef op de som. Zonder twijfel is de 911 de meest geperfectioneerde auto die be staat. De oervorm ontstond in 1964, als opvolger van de 356. Oorspronke lijk had de Duitse sportwagenfabri kant de naam 901 bedacht maar daar tegen verzette Peugeot zich. Zo werd het 911 en de auto zou uitgroeien tot de bekendste sportwagen ter wereld. Met alle wijzigingen en verbeterin gen in de loop der decennia werd de auto steeds breder en krachtiger maar het basisprincipe met achterwie laandrijving en motor achterin, bleef gehandhaafd. Pas later werden ook vierwielaangedreven versies aan het omvangrijke gamma toegevoegd. Wanneer je ogen langs de vloeiende lijnen van een 911 glijden valt je pas écht op hoe fraai de auto is vormgege ven. Wulps is in die zin misschien wel het woord dat toch het beste bij een Porsche 911 past. Het interieur is in de loop der jaren qua opbouw gro tendeels hetzelfde gebleven. Het heeft bovendien de solide uitstraling van een Leopardtank. De stoffen kap kan gedurende het rijden, tot een snel heid van 50 km/h geopend of geslo ten worden. In de gereden 911 S ca briolet uitvoering heeft de motor een verpletterende 385 pk. Het hoeft geen betoog dat dit vermogen de au to bij de kladden kan vatten als een Bengaalse tijger een lammetje. De cij fers'liegen er dan ook niet om. Van stilstand naar 100 km/h in 4,9 secon den en een topsnelheid die boven 300 km/h reikt, zijn waarden waar au toliefhebbers 's nachts onrustig van gaan woelen. Overdag ook trouwens. Waren Elfers, zoals Porscheliefheb- bers dit type als jargon benoemen, vroeger listige wagens die snel grip verloren en hun kont naar voren gooi den, dat probleem hebben de Duit sers vrijwel volledig geëlimineerd. De 911 S is ook op het gebied van koers vastheid, een icoon geworden. Bui ten alle superieure eigenschappen die deze auto bezit is die van. het motorge luid misschien nog wel de allermooi ste. Het rauw raspende, schitterende geluid dat van achter uit de wagen je trommelvliezen streelt, behoort tot zijn allerbeste eigenschappen. Rij een poosje in een 911 S cabriolet en je begrijpt direct waarom deze au to tot de begeerlijkste ter wereld be hoort. Hij heeft gewoon alles mee, be halve zijn prijs, hoewel die in vergelij king met vergelijkbare Italiaanse scho nen, nog relatief laag is. Het spreekt voor zich dat een 911 S over een vuurrood G-energielabel be schikt. De auto is verkrijgbaar vanaf 146.800 euro, inclusief belastingen. In de wereld van de multi pur pose vehicles (MPV's) speelt Volkswagen met zijn Touran een behoorlijk deuntje mee. Mis schien niet in de laatste plaats doordat het merk vrij lang heeft gewacht met de ontwikkeling er van en zo de kunst - maar ook de valkuilen - bij andere fabrikanten wat kon afkijken. door Ad van Bladel Hoe het ook zij, VW heeft een dijk van een ruimteauto in het program ma. De Ondernemer reed hem met de basis benzinemotor met een cilin derinhoud van l ,2 liter. Als je de Touran ziet staan is het bijna onbegrijpelijk dat die wordt aangedre ven door een motor waarvan het ver mogen zo beperkt lijkt. Deze Touran is namelijk een behoorlijk kloeke au to. Het uiterlijk zal niet ieders smaak zijn, met zijn rechte vormen zie je al aan de buitenkant dat-ie van binnen heel wat ruimte biedt. Snel ziet hij er niet uit, en in de gereden versie klopt die indruk exact, maar daarover dade lijk meer. Zoals alle Volkswagens is ook de Touran een volkomen uitge rijpt model dat op een opvallend soli de manier in elkaar lijkt geschroefd. Buitengewoon plezierig want tijdens het rijden kun je wagen geen enkel kraakje ontlokken. Het interieur is ook zoals je dat van het merk ver wacht: oerdegelijk, op het saaie af. Maar Volkswagen heeft heel goed in de gaten dat niet iedereen zit te wach ten op tierelantijnen en modernistisch gedoe. Alle hendels en knoppen zit ten waar je ze verwacht en dat is ook prima. Eigenlijk is de Volkswagen Touran wel een stoere auto. Dat laatste kan niet helemaal worden gezegd van de motor die in het voor onder is geplaatst. Weliswaar is het een heel erg fijn blok, voldoende soe pel en geluidsarm, snel is de Touran er natuurlijk niet mee. Nu zit ook niet iedereen te wachten op een auto die asfalt onder je banden laat smelten als je wegrijdt maar het is goed om, voor eventuele aanschaf, wel een be hoorlijke proefrit te maken om te kij ken of de verwachtingen op dat vlak niet al te zeer worden beproefd. Daar bij dient te worden opgemerkt dat het niet eens zozeer de topsnelheid die mogelijkerwijs teleurstelt, die is met 185 km/h zeker wel voldoende, maar de acceleratie. De Volkswagen Touran 1.2 TSi be schikt over veel verschrikkelijk fijne eigenschappen. Wie de auto zakelijk gebruikt krijgt te maken met een fisca le bijtelling van 20 procent en is daar mee de enige MPV met een dergelijk bijtellingpercentage. In de meest eco nomische variant beginnen de prijzen bij 25.590 euro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 135