Haven van
Antwerpen
versterkt positie
haven
Meer dan 13 procent stijging van goederen in de haven.
De jaarcijfers over 2010 tonen aan dat Antwerpen zijn positie als
tweede containerhaven van Europa verder versterkt. Ook in het
segment van het vloeibaar massagoed doet Antwerpen andermaal een
uitstekende zaak. Beide sectoren, die samen al goed zijn voor tachtig
procent van de totale trafiek, zullen zich in de toekomst verder ont
wikkelen als de groeipolen van de Antwerpse haven.
door Henk van de Voorde
ANTWERPEN - De haven van Ant
werpen is een van de belangrijkste toe
gangspoorten tot Europa. De haven
van Antwerpen is na Rotterdam de
tweede grootste van Europa en tegelij
kertijd de tweede containerhaven van
Europa. De Antwerpse haven heeft in
2010 bijna 180 miljoen ton goederen
behandeld. Dat is een stijging van 13
procent in vergelijking met het crisis
jaar 2009. De stijging is vooral te dan
ken aan het containerverkeer met een
op- en overslag van meer dan 100 mil
joen ton. Ook het vloeibaar massa
goed deed het in 2010 uitstekend en
behaalt, net zoals het containerver
keer, absolute recordcijfers.
Keerzijde van de medaille is de behan
deling van conventioneel stukgoed
dat het weliswaar beter deed dan in
2009, maar achter blijft in vergelij
king met het niveau van 2008. Toch
blijft Antwerpen dé breakbulkhaven
van Europa en om die positie te hand
haven zijn er door alle stakeholders
aanzienlijke inspanningen geleverd
om de aantrekkelijkheid van de ha
ven te verhogen.
Containertra fiek
De containertrafiek steeg met 17,8
procent naar 102.775.000 ton. In
TEU was er een stijging van 16,1 pro
cent naar 8.483.000 TEU. Het
roro-verkeer ging èr eveneens op
vooruit en noteerde een stijging van
14,8 procent waarmee het uitkwam
op 3,6 miljoen ton. In vergelijking
met 2008 echter staat er een daling
van 16,9 procent in de grafieken te le
zen. Vooral de aanvoer van auto's ge
raakt maar moeilijk terug op het ni
veau van 2008. Het conventionele
stukgoed is met 6,3 procent toegeno
men tot 11,1 miljoen ton, maar blijft
zwaar in de min tegenover 2008
(-34,4 procent). In vergelijking met
2008 is conventioneel stukgoed de tra
fiek die zich het moeizaamst herstelt
van de crisis. Staalproducten, houtcel-
lulose en papier kregen in 2009 rake
klappen en geraken er in 2010 maar
moeilijk bovenop.
Massagoederen
De overslag van massagoederen liet
opnieuw een opwaartse lijn zien: +7
procent. Zowel het vloeibaar "(+4,8
procent) als het droog massagoed
(+12,0 procent) lieten groeicijfers op
tekenen. Het vloeibaar massagoed
doet het zelfs nog beter in vergelij
king met 2008 (+5,4 procent). Ruwe
aardolie (+20,67 procent) en chemica
liën (+18 procent) zijn de absolute
sterkhouders in dit segment. Droog
massagoed doet het weliswaar beter
dan in 2009 (+12 procent), maar blijft
achterop in vergelijking met 2008
(-28,8 procent). De behandeling van
kolen zakt verder weg (-16,3 pro
cent). Ertsen (+19,5 procent), granen
(+14,5 procent), meststoffen (+56,8
procent) en zand en grind (+22 pro
cent) vertonen weer een opwaartse
lijn.
Het aantal zeeschepen zit opnieuw in
de lift: in 2010 werden er 14.750 ge
teld (+6,0 procent). De bruto tonnen-
maat steeg eveneens, met 8,5 procent
naar 288.950.000.
Antwerpen stimuleert net als de
Zeeuwse havens milieuvriendelijke
vervoersmodaliteiten, zoals transport
over het water èn per spóor. Antwerp
Intermodal Solutions (AIS), een initia
tief van het Gemeentelijk Havenbe
drijf Antwerpen, heeft een belangrij
ke rol gespeeld in het stijgende aan
deel van het spoorvervoer voor con
tainers. Met het spoorproject AIS II
worden vele containers van de weg af
gehaald. Wekelijks rijden -250 contai
ner shuttles van en naar vijftig bestem
mingen in vijftien landen. Deze shutt
les houden dagelijks 5.000 vrachtwa
gens van. de weg, voorkomen elke
dag 80 kilometer file en besparen jaaiv
lijks.250.000 ton CÖ2-uitstoot.
Groene stroom
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Ant
werpen is per 1 januari 2011 overge
schakeld op groene stroom. De kanto
ren, werkhuizen, kunstwerken, elek
trische kranen en openbare verlich
ting van het Havenbedrijf worden
voorzien van honderd procent her
nieuwbare energie. Het Havenbedrijf
'realiseert met deze keuze een aanzien
lijke vermindering van de uitstoot
van C02. Op jaarbasis zal er 7.000
ton minder C02 worden uitgestoten.
„Op deze manier dragen we bij tot
een schonere en duurzame haven,
wat een belangrijke doelstelling is van
het Havenbedrijf', zegt Eddy Bruy-
ninckx, gedelegeerd bestuurder van
het Havenbedrijf.
Het Havenbedrijf startte een halfjaar
geleden een inarktbevraging op waar
op leveranciers van groene stroom
zich konden inschrijven. Uiteindelijk
werden Luminus en Nuon gekozen
als groenestroomleverancier.
De Antwerpse haven is de motor van
de economie en werkgelegenheid in
Vlaanderen.
Antwerpen kent een rijke traditie als
handelscentrum. Deze positie dankt
de Scheldestad in belangrijke mate
aan de haven van Antwerpen die het i
verbindingsstuk vormt van de stad
met de rest van de wereld. De centra
le ligging in Noordwest-Europa
maakt van Antwerpen een begeerde
locatie door haar uitstekende verbin
ding met de belangrijkste Europese in
dustriële en consumentencentra, waar
door deze zeehaven een belangrijke
schakel vormt in de internationale
handel.
Volop activiteiten in de Antwerpse haven.