Haven van Antwerpen versterkt positie haven Meer dan 13 procent stijging van goederen in de haven. De jaarcijfers over 2010 tonen aan dat Antwerpen zijn positie als tweede containerhaven van Europa verder versterkt. Ook in het segment van het vloeibaar massagoed doet Antwerpen andermaal een uitstekende zaak. Beide sectoren, die samen al goed zijn voor tachtig procent van de totale trafiek, zullen zich in de toekomst verder ont wikkelen als de groeipolen van de Antwerpse haven. door Henk van de Voorde ANTWERPEN - De haven van Ant werpen is een van de belangrijkste toe gangspoorten tot Europa. De haven van Antwerpen is na Rotterdam de tweede grootste van Europa en tegelij kertijd de tweede containerhaven van Europa. De Antwerpse haven heeft in 2010 bijna 180 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een stijging van 13 procent in vergelijking met het crisis jaar 2009. De stijging is vooral te dan ken aan het containerverkeer met een op- en overslag van meer dan 100 mil joen ton. Ook het vloeibaar massa goed deed het in 2010 uitstekend en behaalt, net zoals het containerver keer, absolute recordcijfers. Keerzijde van de medaille is de behan deling van conventioneel stukgoed dat het weliswaar beter deed dan in 2009, maar achter blijft in vergelij king met het niveau van 2008. Toch blijft Antwerpen dé breakbulkhaven van Europa en om die positie te hand haven zijn er door alle stakeholders aanzienlijke inspanningen geleverd om de aantrekkelijkheid van de ha ven te verhogen. Containertra fiek De containertrafiek steeg met 17,8 procent naar 102.775.000 ton. In TEU was er een stijging van 16,1 pro cent naar 8.483.000 TEU. Het roro-verkeer ging èr eveneens op vooruit en noteerde een stijging van 14,8 procent waarmee het uitkwam op 3,6 miljoen ton. In vergelijking met 2008 echter staat er een daling van 16,9 procent in de grafieken te le zen. Vooral de aanvoer van auto's ge raakt maar moeilijk terug op het ni veau van 2008. Het conventionele stukgoed is met 6,3 procent toegeno men tot 11,1 miljoen ton, maar blijft zwaar in de min tegenover 2008 (-34,4 procent). In vergelijking met 2008 is conventioneel stukgoed de tra fiek die zich het moeizaamst herstelt van de crisis. Staalproducten, houtcel- lulose en papier kregen in 2009 rake klappen en geraken er in 2010 maar moeilijk bovenop. Massagoederen De overslag van massagoederen liet opnieuw een opwaartse lijn zien: +7 procent. Zowel het vloeibaar "(+4,8 procent) als het droog massagoed (+12,0 procent) lieten groeicijfers op tekenen. Het vloeibaar massagoed doet het zelfs nog beter in vergelij king met 2008 (+5,4 procent). Ruwe aardolie (+20,67 procent) en chemica liën (+18 procent) zijn de absolute sterkhouders in dit segment. Droog massagoed doet het weliswaar beter dan in 2009 (+12 procent), maar blijft achterop in vergelijking met 2008 (-28,8 procent). De behandeling van kolen zakt verder weg (-16,3 pro cent). Ertsen (+19,5 procent), granen (+14,5 procent), meststoffen (+56,8 procent) en zand en grind (+22 pro cent) vertonen weer een opwaartse lijn. Het aantal zeeschepen zit opnieuw in de lift: in 2010 werden er 14.750 ge teld (+6,0 procent). De bruto tonnen- maat steeg eveneens, met 8,5 procent naar 288.950.000. Antwerpen stimuleert net als de Zeeuwse havens milieuvriendelijke vervoersmodaliteiten, zoals transport over het water èn per spóor. Antwerp Intermodal Solutions (AIS), een initia tief van het Gemeentelijk Havenbe drijf Antwerpen, heeft een belangrij ke rol gespeeld in het stijgende aan deel van het spoorvervoer voor con tainers. Met het spoorproject AIS II worden vele containers van de weg af gehaald. Wekelijks rijden -250 contai ner shuttles van en naar vijftig bestem mingen in vijftien landen. Deze shutt les houden dagelijks 5.000 vrachtwa gens van. de weg, voorkomen elke dag 80 kilometer file en besparen jaaiv lijks.250.000 ton CÖ2-uitstoot. Groene stroom Het Gemeentelijk Havenbedrijf Ant werpen is per 1 januari 2011 overge schakeld op groene stroom. De kanto ren, werkhuizen, kunstwerken, elek trische kranen en openbare verlich ting van het Havenbedrijf worden voorzien van honderd procent her nieuwbare energie. Het Havenbedrijf 'realiseert met deze keuze een aanzien lijke vermindering van de uitstoot van C02. Op jaarbasis zal er 7.000 ton minder C02 worden uitgestoten. „Op deze manier dragen we bij tot een schonere en duurzame haven, wat een belangrijke doelstelling is van het Havenbedrijf', zegt Eddy Bruy- ninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf. Het Havenbedrijf startte een halfjaar geleden een inarktbevraging op waar op leveranciers van groene stroom zich konden inschrijven. Uiteindelijk werden Luminus en Nuon gekozen als groenestroomleverancier. De Antwerpse haven is de motor van de economie en werkgelegenheid in Vlaanderen. Antwerpen kent een rijke traditie als handelscentrum. Deze positie dankt de Scheldestad in belangrijke mate aan de haven van Antwerpen die het i verbindingsstuk vormt van de stad met de rest van de wereld. De centra le ligging in Noordwest-Europa maakt van Antwerpen een begeerde locatie door haar uitstekende verbin ding met de belangrijkste Europese in dustriële en consumentencentra, waar door deze zeehaven een belangrijke schakel vormt in de internationale handel. Volop activiteiten in de Antwerpse haven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 134