Nieuwe keten agri- en aquafood m foo foodport zeeland foodport Traditionele landbouw en visserij stonden eeuwen lang aan de ba sis van de Zeeuwse economie. Na de jaren '60 kregen deze secto ren het stempel 'conventioneel'. Grootschalige industriële ontwikke ling moest Zeeland uit de achterstandspositie halen. Dit luidde een pe riode in van de bouw van chemische plants en de aanleg van havens. Met de opkomst van het maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel staan, blijken de Zeeuwse agri-, en aquasector een verborgen schatkamer voor inno vatieve verbindingen. Arie van der Maas, senior projectmanager van Economisch Impuls Zeeland. door Annet van de Ree YERSEKE - Foodport Zeeland gaat deze mogelijkheden in een duurzame netwerkstructuur bundelen met als doel het realiseren van nieuwe keten combinaties tussen agri- en aquafood business. ren geleden genomen door ZLTO en wordt inmiddels mee ontwikkeld door Economische Impuls Zeeland, Zeeland Seaports, Provincie Zeeland, de gemeente Temeuzen en de Beve- landse gemeenten. Meerdere sporen "De kracht van Foodport Zeeland ligt in de combinatie van verschillen de sporen. Het gaat om de agrifood en aquafoodsector maar zeker ook om de unieke logistieke sleutelpositie die Zeeland heeft o.a. door de ha vens. Binnen Foodport Zeeland zijn er nu drie kemlocaties van waaruit in novaties worden aangejaagd. Ten eer ste Kennis- en Innovatiecentrum Rusthoeve in Colijnsplaat, waar met name innovatie in de primaire produc tie vorm krijgt; ten tweede Biopark Terneuzen, met o.a. het Opleidings centrum Glas tuinbouw en een 'verscentrum'; een centrum waar voedselpro ductie, verwer king, verpakking en distributie als toegevoegde waarde geclusterd wor den. Dit zorgt voor extra werkgele genheid en kansen in 'value added lo gistics'. Ten derde op Zuid-Beveland 'Business Station Kruiningen Yerse- ke' een recent initiatief dat innovatie en ondernemerschap in foodbusiness wil bevorderen," licht Van der Maas toe. Overigens zijn er binnen de filosofie van Foodport Zeeland al een aantal concrete stappen gezet. Rondom de Oosterschelde is de zgn. 'Blueport Oosterschelde' gestart. Een platform op basis van de filosofie: Stoppen met vechten, starten met samenwerken om in het Oosterscheldebekken ruim te te scheppen voor recreatie, aquacul- tuur, natuur en landschap. Daarin wordt bijvoorbeeld nagedacht over de aanleg van een proefgebied voor nieuwe kweekmethoden in het wa ter, maar wordt ook gewerkt aan opti male benutting van de verschillende functies van de Oosterschelde. Voor de ontwikkeling van Foodport Zeeland is de inzet van het bedrijfsle ven van groot belang. De initiatiefne mers kunnen en willen uiteindelijk niet de enige trekkers zijn," zo onder streept Van der Maas. De Provincie streeft innovatie en structuurverster king na, en ondersteunt dit nieuwe sa menwerkingsverband van ketenpar tijen. Naast de bestaande brancheorga nisaties ontstaat zo een breed gedra gen netwerk, gericht op verbindin gen (cross-overs). Essentieel punt om het project succesvol te maken is de fi nanciering. Tot nu toe worden subsi dies veelal toegekend aan 'stand-alo ne' projecten, terwijl het doel van Foodport Zeeland is om in een over koepelende programmastructuur te werken. Dit maakt het wel com plexer om de financiering rond te krij gen, maar Van der Maas blijft optimis tisch. Food Main port Uiteindelijk moet het businessplan van Foodport gedragen worden door ondernemers zelf; het doel is een net werk van waaruit steeds nieuwe kruis bestuivingen plaatsvinden. Op ter mijn wordt de stimulerende rol van uit Provincie, gemeenten en Econo mische Impuls dan ook afgebouwd. De kansen voor Foodport Zeeland zijn legio, niet alleen binnen de Zeeuwse grenzen. Zo is de aanslui ting naar o.a. Greenport Venlo al ge maakt. Met de Flonade 2012 in beeld ontstaan er nieuwe samenwerkingsver banden tussen Limburg, Zeeland en Duitsland. Venlo is een belangrijk om- zetpunt voor het transport naar de Duitse markt, via de Zeeuwse havens kan fresh en food doorgezet worden. Omgekeerd wil Foodport Zeeland, in samenwerking met andere Foodre- gio's, een sleutelregio zijn in het be dienen van markten in Vlaanderen, Frankrijk (via Seine Nord) en Enge land. "Bij dit alles", zo benadrukt Van der Maas, "gaat het er niet om een nieuwe intern gerichte Zeeuwse 'Foodclub' in de benen te brengen. Maar een netwerk dat volop verbin dingen binnen en buiten Zeeland be nut om daarmee een optimale bijdra ge te leveren aan de 'food mainport Nederland'. Hier plukt ook Zeeland dan de economische vruchten van." "Foodport Zeeland moet op het net vlies komen, zowel binnen als buiten Zeeland," zegt Arie van der Maas, se nior projectmanager Economische Im puls Zeeland en voorzitter van de be geleidingsgroep Foodport. We spre ken hem in het Business Station Krui ningen Yerseke. "Vanuit het Business Station gemeten, ligt binnen een straal van 5 km een enorme potentie aan foodbedrijven in zowel agri- als aquafood. De kennis en technologie voor beide sectoren zijn op Zeeuwse bodem zeer digd. De samenwes- terk vertegenwoorr- king op diverse ter reinen met weten schappelijk en ho ger onderwijs (WUR, HZ) komen steeds effectie ver en marktgerichter tot ontwikke ling". "Foodport Zeeland is dus geen losstaand project maar een innovatief doorontwikkelen van dat wat al eeu wen bestaat en ook volop toekomst perspectief heeft. Concrete en slimme verbindingen tussen Zeeuwse onder nemers die door de hele keten van de Nederlandse foodsector effect kunnen hebben. De uitzonderlijke combina tie van agri- en aquafood komen hier op het land bij elkaar door o.a. de kweek van Zeeuwse Tong. Initiatie ven tot het hergebruik van afvalwater uit bijvoorbeeld de aardappelverwer king als basis voor een grootschalig al gen kweekprogramma. Algen die ver volgens als voer voor schelpdier- kweek op land dienen," legt Van der Maas uit. De belangrijkste doelen uit het Foodport businessplan zijn vooral gericht op actie, gebundeld in een duurzaam netwerk. Deze filosofie moet de foodsector stimuleren om in novatie als continue proces op gang te houden. Belangrijkste indicatoren zijn: productiewaarde, toegevoegde waarde, duurzaamheid in een even wichtige groei voor de Zeeuwse eco nomie op basis van People, Planet en Profit. Het eerste initiatiefis enkele ja- 'Voed Mosselen, exportproduct van de Zeeuwen. Landbouw nog steeds belangrijk in Zeeland. sectoren zijn op Zeeuwse bodem zeer digd. De samenwes- terk vertegenwoorr- king op diverse ter reinen met weten schappelijk en ho ger onderwiis Vos-dseldelta van Europa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 131