io Supermarkttycoon De erfenis van Albert Heijn De aartsvader van de supermarkt Hij bezorgde veel gezinnen hun eer ste koelkast. Hij pla veide het pad voor de streepjescode. De verdiensten van Albert Heijn golden echter de hele su permarktbranche. zaterdag 15 januari 2011 door Berrit de Lange, Jacob van der Meulen en Jan Trommelen „In de levensmiddelenbranche ben ik nooit iemand tegengeko men met een hekel aan Ab Heijn", zegt Gerard Rutte, supermarktken ner en schrijver van het boek 50 jaar zelfbediening in Nederland. „Het was een lieve, integere man, geen opschepper. Een echte Bourgondiër met liefde voor dure auto's en huizen; hij liet het geld wel rollen. Gek op vrouwen, een charmeur." Heijn deed niet alleen veel voor zijn eigen super, maar ook voor de hele branche. Hij zorgde ervoor dat concurrenten samen aan tafel zaten onder de vlag van het Cen traal Bureau Levensmiddelenhan del. Zo heeft hij de invoering van de streepjescode getrokken. Rutte: „Veel gezinnen danken hun eerste koelkast aan Ab. Die spaar den ze bij elkaar bij AH. Zo kon den ze verse producten in de su per kopen en thuis bewaren." Albert Heijn was tot zeker enkele maanden geleden nog zeer betrok ken bij het bedrijf, zegt Ahold-top- man Dick Boer. „Hij keek in Enge land veel Nederlandse televisie. Als hij vond dat AH niet netjes werd behandeld, dan belde hij op. 'Dick, is dit waar? En zo ja, wat gaan we'eraan doen?"' Heijn was iemand die de klant cen traal stelde in alles wat hij deed. Boer: „Dat was ook waar hij ieder een in de organisatie op wees: de klant staat voorop. Dat hij werd ge zien als groot ondernemer deed hem niet zoveel. Hij was voor alles in hart en nieren kruidenier." Om zijn ambities te realiseren, moest Heijn zich vaak door een woud aan regels worstelen. Zo was het voordat Albert Heijn ermee kwam, verboden om vlees, melk producten en groenten onder één dak te verkopen, weet ]ef de Jager, auteur van Alben Heijn, de memoi res van een optimist. Heijn was bo vendien een voorloper op het ge bied van verpakkingen, die hij in eerste instantie zelf ontwikkelde omdat de grote fabrikanten er geen heil in zagen." „Hij genoot ook van de triomf die hij via zijn zakelijke succes haalde op de grootwinkelbedrijven", ver telt De Jager. „Door de V&D's, C&A's en de Lampes werd Heijn lange tijd gezien als een 'simpel kruideniertje', dat bij vergaderin gen achteraan mocht plaatsne men. Niet veel later kwamen deze familiebedrijven ver in de scha duw van Albert Heijn te staan." Grote verdienste van Heijn was ook dat hij zijn beperkingen ken de, vindt De Jager. „Hij was de- man van de minnelijke omgang, die anderen motiveerde en liet de len in de successen. Als het op in gewikkelde procedures aankwam stuurde hij iemand anders, want onderhandelen, wist hij, was niet zijn sterkste kant. Ik denk dat je 'Het fijne van Ab was dat hij geen geheimen voor je had. Heel bijzonder' wel kunt zeggen dat Heijn na de oorlog de grootste ondernemer van Nederland is geweest." Het succes van Albert Heijn dreig de zich in de jaren zeventig tegen het winkelbedrijf te keren. Concur renten waren opgekocht, en wat Albert Heijn foto ANP restte waren kleinere ketenbedrij- ven en zelfstandige winkeliers, die moord en brand schreeuwden wanneer in hun omgeving een nieuwe supermarkt werd geo pend. Vaak was dat een AH. Toch waren Heijn's concurrenten niet per definitie vijanden. Super marktcollega Jan van den Broek zocht Albert Heijn regelmatig op in zijn kasteel in het West-Engelse Pudleston. De twee supermarktty coons waren sinds tientallen jaren bevriend. „Als ik na alle gezellig heid vertrok, dan wenste ik hem altijd een niet te hoge omzet toe." Jan van den Broek - tot drie jaar ge leden directeur van Dirk van den Broek - heeft veel met Albert Heijn te maken gehad. Hij volgde hem op als voorzitter van het Cen traal Bureau Levensmiddelenhan del. „Ik heb veel van hem geleerd en ik bewonderde hem. Als voor zitter van het CBL heeft hij enorm veel voor de branche betekend. Na tuurlijk bleven we eikaars concur renten maar het fijne van Ab was dat hij geen geheimen voor je had. Heel bijzonder." Natuurlijk hebben de concurren ten ook wel eens ruzie gehad. „Bij voorbeeld over de reclamecampag nes waarin wij vaak net iets ondeu gender waren", herinnert Van den Broek zich. Ook Jan en Siem Kat van de super marktketen Dekamarkt vinden dat Albert Heijn veel heeft gedaan voor de branche. Jan: „We hebben veel respect voor het bedrijf dat hij heeft opgebouwd." Beiden willen wel vastgelegd zien dat Heijn in Nederland niet de grondlegger was van de zelfbediening. Siem: „Dat was kruidenier Van Woer- kom in 1948. Mijn vader Dirk Kat volgde in '48, Albert Heijn in de tweede helft van de jaren vijftig." Fons Deen, directeur-eigenaar van Deen-supermarkten, roemt de hu moristische inslag van Albert Heijn: „Ondanks alle tegenslagen in zijn privéleven bleef hij optimis tisch tegen het leven aankijken." Spaarzegel Voor iedere euro boodschappen kunnen klanten een spaarzegel kopen ter waarde van 10 eurocent. Deze actie loopt al sinds 1955. Bij een volle spaarkaart (490 zegels a 0,10 49 euro) krijg je 52 euro in contanten. Dus een premie van 3 euro. Streepjescode Albert Heijn voerde de streepjescode in 1977 in Nederland in. Dat maakte het afrekenen bij de kassa's een stuk makkelijker. Het werd meteen een internationaal succes. AllerHande Het gratis magazine De AllerHande - met tips, recepten en nieuwe producten - bestaat al sinds 1954. De voorloper van de AllerHande, Albert Heijns nieuwsblad verschijnt voor het eerst in 1931. Handscanner Het begrip zelfbedieningszaak (eigenlijk een wapenfeit van AH uit 1952), kreeg een nieuwe impuls met de introductie van handscanners. Klanten kunnen zich nu volledig zelf redden en hoeven niet meer langs een caissière. Scannen en pinnen volstaat. door Ronald Massaut Albert Heijn was onbe twist de grondlegger van de moderne super markt in Nederland, In de jaren vijftig bouwde hij de krui denierszaken uit met versafdelin gen, zodat de huisvrouw al haar boodschappen onder een dak kon doen. De donderdag op 83-jarige leeftijd overleden kleinzoon van de gelijknamige negentiende- eeuwse Zaanse kruidenier had ech ter nog een andere belangrijke ver dienste: hij maakte tegen geredu ceerd tarief luxe levensbehoeften bereikbaar voor elk gezin. Ook was hij de eerste Europese kruidenier die in de Verenigde Staten aan de slagging. „We waren goedwillende ama teurs", stelde Albert Heijn in zijn in 1997 verschenen memoires vast toen hij terugblikte op de introduc tie van de eerste supermarkten, be gin jaren vijftig. „We hadden niets, we konden niets en we wisten niets. Schappen haalden we uit En geland, zoveel wisten we." Als derde generatie Heijn kwam Albert, geboren op 25 januari 1927, in 1949 in het familiebedrijf wer ken. Hij was afgestudeerd aan de bedrijfskundige hogeschool Nijen- rode. Hij moest onderaan de lad der beginnen, achter de toonbank in een filiaal aan de PC Hooft- straat in Amsterdam. Buitenlandse stages verbreedden zijn kijk op het kruideniersvak. Hij gaf zijn ogen goed de kost en vertaalde alles naar mogelijkheden in eigen land. In 1950 kreeg Heijn toestemming om zijn ideeën voor een zelfbedie ningswinkel handen en voeten te geven. Het opbouwen van een zelf bedieningsformule en later een su permarkt naar Amerikaans en Zwitsers voorbeeld is een grote prestatie geweest. Het opboksen te gen overheidsregels en onwillige medewerkers werd de trendsetter Ab wel eens te veel, erkende hij in z'n memoires. „Soms dacht ik wel eens: val toch allemaal dood. Ik zoek gewoon wat anders. Maar ja, dan loop je toch weg uit het fami liebedrijf Da's niet niks." Zo ver kwam het ook niet, in 1962 bezette hij als 35-jarige al de hoog ste functie: voorzitter van de raad van bestuur. Onder de impuls van Albert boden de AH-supermark- ten alles wat de klanten vroegen, en steeds vaker ook zaken die zij niet of nauwelijks kenden. Zo werd Albert Heijn een beetje van iedereen. Ab Heijn nam in 1989 afscheid als hoogste baas van het concern. Tot 1997 bleef hij nog aan als lid van de raad van commissarissen. Zijn erfenis aan achterblijvers op het hoofdkantoor in Zaandam was een menshoog beeld van een vrouw, zeulend met tassen vol boodschappen, voorzien van het bijschrift 'Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken'. Heijn kende ook zware dieptepun ten. Zo verloor hij in 1987 zijn broer Gerrit Jan die tijdens een ontvoering werd gedood. Ook het boekhoudschandaal van 2003 was een dieptepunt. „Toch ben ik altijd een onverbeterlijke optimist geble ven", zei hij in z'n memoires. Logo Het huidige logo van Albert Heijn bestaat al sinds 1965 en is een ontwerp van James Pilditch en John Harris van merkenbureau AID.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10