auto 17
Zelf opknappen geeft 'n kick
Basic broodtrommeltje
KLASSIEKER Pascal Meerman en zijn Porsche 911T uit 1973
OCCASION Suzuki Alto 1.0 GA
Alternatief: Daihatsu Cuore 1.0 STI
Alternatief: Renault Twingo Helios
Suzuki Alto 1.0 CA
vrijdag 14 januari 2011
door Lucas Boot
Er waart een virus rond in
huize Meerman. Vooral de
35-jarige Pascal kampt met
zware klachten. Specialisten
zeggen wat hij zelf al deed vermoe
den: tegen dit virus helpt geen en
kel medicijn. We praten hier over
een hardnekkig geval van het Por-
sche-virus.
Twee Duitse raspaarden restaureer
de de Vlissinger al, en aan zijn der
de sleutelt hij momenteel druk.
„Daarna vojgt ongetwijfeld een
nieuw project." De voorliefde voor
het merk uit Zuffenhausen begon
op zijn negentiende. Een vriend
van Meerman kwam met een 944
aan rijden en sindsdien wilde hij
ook een Porsche. Het werd een 924
Turbo, die hij eigenhandig opknap
te. Toen sloeg het virus pas echt.
toe. „Het leuke aan Porsche is dat
er nog zoveel onderdelen te krijgen
zijn. Je kunt je auto daardoor hele
maal naar eigen smaak aankleden
en onderdelen van verschillende ty
pes uit verschillende jaren combine
ren." Neem deze 911T uit 1973, ge
spoten in Viper-groen, een origine
le Porsche- kleur. Hij heeft de bum
per van een RS uit die tijd. „Maakt
'm net wat unieker." Meerman
kocht de 911 van iemand die de au
to zelf wilde opknappen. Het nodi
ge laswerk was al gedaan, maar de
persoon in kwestie heeft z'n pro
ject nooit afgemaakt. Gevolg: de
carrosserie stond tien jaar lang stof
te verzamelen in een loods. Alle on
derdelen zaten er los bij. „Mijn va
der en ik hebben de auto van nul
in elkaar gezet en gereviseerd. Kost
te ons ruim een jaar. Ik denk dat
we er bijna elke dag wel een paar
uur aan gewerkt hebben. We heb
ben alles zelf opgeknapt: dat is de
kick. En natuurlijk het motorge
luid." Meerman laat het graag even
horen. De 2,4 liter zescilinder pro
duceert die kenmerkende, raspen
de Porsche-sound. De eigenaar
glundert. „Stukje rijden?"
Pascal Meerman knapte de Porsche samen met z'n vader op. foto Lucas Boot
msmsmmsmam
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? En wat is er
voor hetzelfde bedrag
nog meer te koop? Deze
week een Suzuki Alto.
door Lucas Boot
Mijn eerste meters achter
het stuur van een auto
maakte ik in de Suzuki
Alto van mijn toenmali
ge schoonmoeder. Ik was zeven
tien, en op een achterafweggetje oe
fende ik wat. Ik denk niet dat mijn
ex-schoonmoe het wist, of weet.
Sorry nog daarvoor. Nu, zo'n acht
jaar later, zit ik in deze Alto. Terwijl
ik de onderhoudspapieren van het
wagentje lees, kom ik een naam te
gen die me wel erg bekend voor
komt. Deze Alto blijkt van diezelf
de oud-schoonmoeder te zijn ge
weest. Later ging hij door naar haar
jongste dochter, wat dan weer... u
snapt het.
Goed, over tot de orde van de dag.
De regen komt met bakken uit de
hemel en het waait flink op de dag
dat ik de Alto test. Prima weersom
standigheden voor een proefrit.
Interieur en exterieur van de tweedehands Suzuki Alto verkeren in topconditie.
foto's Lucas Boot
Want zo ondervind je pas echt
goed hoe prettig je je in zo'n kleine
rakker tussen de vrachtwagens op
de snelweg voelt. De 'grote weg' is
duidelijk niet de natuurlijke habitat
van de Alto. Om vlot mee te ko
men met het verkeer moet elke ver
snelling worden uitgewrongen. In
halen? Alleen met een lege rijbaan
achter je. Maar goed, een Alto koop
je niet om dagelijks snelwegkilome
ters mee te vreten. Wel om zo goed
Prijs: 3.250 euro Bouwjaar: 4-2001 Km-stand: 65.700 Motor: 1,0 liter drie
cilinder, benzine Vermogen: 55 pk, 88 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleverkosten: 450 euro incl. nieuwe APK en zes maanden garantie
Bijzonder: sunroof, dubbele airbag
Verkooppunt: Autobedrijf van der Vliet, Goes Website: www.autovdvliet.nl
Prijs: 2.950 euro Bouwjaar: 2-2000 Km-stand: 119.579 Motor: 1,2 liter
viercilinder, benzine Vermogen: 58 pk, 93 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleverkosten: 395 euro incl. nieuwe APK en onderhoudsbeurt
Bijzonder: schuifdak, centrale vergrendeling met afstandsbediening
Verkooppunt: Autobedrijf Rida, Terneuzen Website: www.rida.nl
koop mogelijk van A naar B te ko
men. En dat is dan ook meteen het
sterkste punt van de Suzuki. We
genbelasting bedraagt bijvoorbeeld
rond de veertig euro per kwartaal.
En met een gemiddeld verbruik
van (op papier) 1 op 18,5 blijven de
tankkosten ook aan de bescheiden
kant.
De Alto ziet er aan de buitenkant
met z'n lichtmetalen wielen en het
dakspoilertje guitig uit. Van binnen
is alles heel basic. Het console bij
voorbeeld: twee schuiven en twee
draaiknoppen voor de ventilatie,
that's it.
Daaronder een radio/cd-speler. De
enige luxe in het Japannertje, want
zelfs de buitenspiegels zijn niet ver
stelbaar. Mijn ex-schoonmoe was
zuinig op haar Suzuki: interieur en
exterieur verkeren in topconditie.
Ruim 90.000 kilometers staan er
op de klok.
Dat betekent dat de distributieriem
over 10.000 kilometer aan vervan
ging toe is. Dat gebeurt echter al bij
de afleverbeurt, laat de dealer we
ten. Kosten: 275 euro. Voor dat be
drag komen daar nog een nieuwe
APK en drie maanden garantie bij.
Prijs: 2.950 euro
Bouwjaar: 5 -2002
Km-stand: 90.858
Transmissie: handgeschakelde vijf
bak
Motor: 1,0 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 58 pk, 78 Nm
0-100 km/u: 15,5 sec*
Topsnelheid: 150 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 18,5*
Afleverkosten: 275, incl. beurt,
nieuwe APK en 3 maanden garantie
Bijzonderheden: radio/cd-speler,
lichtmetalen wielen
Verkooppunt: Suzuki Centrum, Ber
gen op Zoom
Website: www.suzukicentrum.nl
*fabrieksopgave
Historie: Suzuki lanceerde de Alto
in 1979. Deze eerste generatie had een
driepitter onder de kap met slechts
twee kleppen per cilinder. Inmiddels
zijn we zes generaties verder. Suzuki en
Nissan werken nauw samen bij de pro
ductie van de nieuwste Alto. De Nissan
Pixo lijkt dan ook sprekend op Suzuki.