auto 17 Zelf opknappen geeft 'n kick Basic broodtrommeltje KLASSIEKER Pascal Meerman en zijn Porsche 911T uit 1973 OCCASION Suzuki Alto 1.0 GA Alternatief: Daihatsu Cuore 1.0 STI Alternatief: Renault Twingo Helios Suzuki Alto 1.0 CA vrijdag 14 januari 2011 door Lucas Boot Er waart een virus rond in huize Meerman. Vooral de 35-jarige Pascal kampt met zware klachten. Specialisten zeggen wat hij zelf al deed vermoe den: tegen dit virus helpt geen en kel medicijn. We praten hier over een hardnekkig geval van het Por- sche-virus. Twee Duitse raspaarden restaureer de de Vlissinger al, en aan zijn der de sleutelt hij momenteel druk. „Daarna vojgt ongetwijfeld een nieuw project." De voorliefde voor het merk uit Zuffenhausen begon op zijn negentiende. Een vriend van Meerman kwam met een 944 aan rijden en sindsdien wilde hij ook een Porsche. Het werd een 924 Turbo, die hij eigenhandig opknap te. Toen sloeg het virus pas echt. toe. „Het leuke aan Porsche is dat er nog zoveel onderdelen te krijgen zijn. Je kunt je auto daardoor hele maal naar eigen smaak aankleden en onderdelen van verschillende ty pes uit verschillende jaren combine ren." Neem deze 911T uit 1973, ge spoten in Viper-groen, een origine le Porsche- kleur. Hij heeft de bum per van een RS uit die tijd. „Maakt 'm net wat unieker." Meerman kocht de 911 van iemand die de au to zelf wilde opknappen. Het nodi ge laswerk was al gedaan, maar de persoon in kwestie heeft z'n pro ject nooit afgemaakt. Gevolg: de carrosserie stond tien jaar lang stof te verzamelen in een loods. Alle on derdelen zaten er los bij. „Mijn va der en ik hebben de auto van nul in elkaar gezet en gereviseerd. Kost te ons ruim een jaar. Ik denk dat we er bijna elke dag wel een paar uur aan gewerkt hebben. We heb ben alles zelf opgeknapt: dat is de kick. En natuurlijk het motorge luid." Meerman laat het graag even horen. De 2,4 liter zescilinder pro duceert die kenmerkende, raspen de Porsche-sound. De eigenaar glundert. „Stukje rijden?" Pascal Meerman knapte de Porsche samen met z'n vader op. foto Lucas Boot msmsmmsmam Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? En wat is er voor hetzelfde bedrag nog meer te koop? Deze week een Suzuki Alto. door Lucas Boot Mijn eerste meters achter het stuur van een auto maakte ik in de Suzuki Alto van mijn toenmali ge schoonmoeder. Ik was zeven tien, en op een achterafweggetje oe fende ik wat. Ik denk niet dat mijn ex-schoonmoe het wist, of weet. Sorry nog daarvoor. Nu, zo'n acht jaar later, zit ik in deze Alto. Terwijl ik de onderhoudspapieren van het wagentje lees, kom ik een naam te gen die me wel erg bekend voor komt. Deze Alto blijkt van diezelf de oud-schoonmoeder te zijn ge weest. Later ging hij door naar haar jongste dochter, wat dan weer... u snapt het. Goed, over tot de orde van de dag. De regen komt met bakken uit de hemel en het waait flink op de dag dat ik de Alto test. Prima weersom standigheden voor een proefrit. Interieur en exterieur van de tweedehands Suzuki Alto verkeren in topconditie. foto's Lucas Boot Want zo ondervind je pas echt goed hoe prettig je je in zo'n kleine rakker tussen de vrachtwagens op de snelweg voelt. De 'grote weg' is duidelijk niet de natuurlijke habitat van de Alto. Om vlot mee te ko men met het verkeer moet elke ver snelling worden uitgewrongen. In halen? Alleen met een lege rijbaan achter je. Maar goed, een Alto koop je niet om dagelijks snelwegkilome ters mee te vreten. Wel om zo goed Prijs: 3.250 euro Bouwjaar: 4-2001 Km-stand: 65.700 Motor: 1,0 liter drie cilinder, benzine Vermogen: 55 pk, 88 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 450 euro incl. nieuwe APK en zes maanden garantie Bijzonder: sunroof, dubbele airbag Verkooppunt: Autobedrijf van der Vliet, Goes Website: www.autovdvliet.nl Prijs: 2.950 euro Bouwjaar: 2-2000 Km-stand: 119.579 Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine Vermogen: 58 pk, 93 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro incl. nieuwe APK en onderhoudsbeurt Bijzonder: schuifdak, centrale vergrendeling met afstandsbediening Verkooppunt: Autobedrijf Rida, Terneuzen Website: www.rida.nl koop mogelijk van A naar B te ko men. En dat is dan ook meteen het sterkste punt van de Suzuki. We genbelasting bedraagt bijvoorbeeld rond de veertig euro per kwartaal. En met een gemiddeld verbruik van (op papier) 1 op 18,5 blijven de tankkosten ook aan de bescheiden kant. De Alto ziet er aan de buitenkant met z'n lichtmetalen wielen en het dakspoilertje guitig uit. Van binnen is alles heel basic. Het console bij voorbeeld: twee schuiven en twee draaiknoppen voor de ventilatie, that's it. Daaronder een radio/cd-speler. De enige luxe in het Japannertje, want zelfs de buitenspiegels zijn niet ver stelbaar. Mijn ex-schoonmoe was zuinig op haar Suzuki: interieur en exterieur verkeren in topconditie. Ruim 90.000 kilometers staan er op de klok. Dat betekent dat de distributieriem over 10.000 kilometer aan vervan ging toe is. Dat gebeurt echter al bij de afleverbeurt, laat de dealer we ten. Kosten: 275 euro. Voor dat be drag komen daar nog een nieuwe APK en drie maanden garantie bij. Prijs: 2.950 euro Bouwjaar: 5 -2002 Km-stand: 90.858 Transmissie: handgeschakelde vijf bak Motor: 1,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 58 pk, 78 Nm 0-100 km/u: 15,5 sec* Topsnelheid: 150 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 18,5* Afleverkosten: 275, incl. beurt, nieuwe APK en 3 maanden garantie Bijzonderheden: radio/cd-speler, lichtmetalen wielen Verkooppunt: Suzuki Centrum, Ber gen op Zoom Website: www.suzukicentrum.nl *fabrieksopgave Historie: Suzuki lanceerde de Alto in 1979. Deze eerste generatie had een driepitter onder de kap met slechts twee kleppen per cilinder. Inmiddels zijn we zes generaties verder. Suzuki en Nissan werken nauw samen bij de pro ductie van de nieuwste Alto. De Nissan Pixo lijkt dan ook sprekend op Suzuki.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77