auto5
De nieuwe orde in Detroit
AUTOSHOW 2011 Na de crisis gloort er licht aan het einde van de tunnel
vrijdag 14 januari 2011
ss s vosmmm m - '/A-AZs&Bfösmgz
Niet bijzonder door zijn afgekeken carrosserie, maar wel door de techniek, de BYD S6 DM. Een grappige auto, de Hyundai Veloster, met aan beide kanten een ander gezicht.
Ford slaat de handen ineen, het resultaat is deze Vertrek concept ter vervanging van de Kuga. Belangrijk nieuws voor de hele wereld, de volledig nieuwe Audi A6.
Business as usual? Was het
maar waar. Op de jaarlijkse
Detroit Autoshow geven de
diverse automerken een
verschillend signaal af.
door Tony Vos
Alhoewel vooral de Ame
rikaanse industrie nog
zijn wonden likt van de
crisis, is er duidelijk
weer wat licht aan het
einde van de tunnel. Dat licht
wordt vooral door de Europese
premiummerken getoond, die nu
al forse verkoopwinsten voor 2011
voorspellen.
Audi trok op de persdag voor het
eerst het doek van de volledig
nieuwe generatie A6. Eerst zoals
gebruikelijk de sedan, die in eerste
instantie vooral vertrouwd toont,
maar toch van bumper tot bum
per nieuw is. Efficiënte motoren
krijgen volop de ruimte en in de
Amerikaanse autohoofdstad staat
zelfs een hybride op de stand.
Van de Amerikaanse 'grote drie'
toont Ford de meeste slagkracht.
Geen wonder, het merk is op ei
gen kracht uit de crisis geklom
men. Ford voert serieus een effi-
ciëntieslag door in eigen land. De
Focus is op details na gelijk aan de
nieuwe generatie voor de Europe
se markt en de nieuwe C-MAX en
Grand C-MAX maken eveneens
hun debuut. Ford maakt serieus
werk van alternatieve aandrijfvor-
men met een elektrische Focus, hy
bride C-MAX en dezelfde auto als
plug in. Een serieuze blik in de na
bije toekomst toont Ford met de
Vertrek (op zijn Amerikaans uit
spreken), een concept voor een
nieuwe crossover die in Amerika
de Escape opvolgt en in Europa de
Kuga. En omdat Europees design
'hot' is, is het niet verwonderlijk
dat de uitstraling meer in de rich
ting van Kuga gaat.
Een verrassing bij Volkswagen,
maar niet voor Europa. Er was al
een op de Amerikaanse markt afge
stemde grote sedan aangekondigd,
maar het is nieuws dat deze tradi
tionele auto Passat heet. Onze re
cent gefacelifte Passat wordt niet
meer naar Amerika verscheept. De
motoren zijn typisch Amerikaan
se, een 2,5 liter vijfcilinder, 3,6 liter
V6 en een 2 liter Clean TD1. Alhoe
wel de Europese en Amerikaanse
Passat onderhuids het nodige de
len, is de carrosserie volledig afwij
kend.
Veloster heet het nieuwe, grappige
coupeetje van Hyundai. Klinkt
best aardig als de naam tenminste
met Engelse tongval wordt uitge
sproken. De auto gaat het coupé
modellen als de VW Scirocco en
Peugeot RC-Z lastig maken. Het
vlot gelijnde model heeft aan be
Exoten doen het altijd goed, zoals deze Porsche 918 RSR. foto's Automedia
stuurderskant één portier, aan de
andere zijde twee! De eerste mo
tor die hier wordt geleverd, is de re
cent gelanceerde 1.6 met directe in
spuiting. De grappige Hyundai
Curb is nog een concept, maar
komt later beschikbaar als alterna
tief voor de Nissan Juke en Mini
Countryman.
Mini werd tien jaar geleden in De
troit door BMW als volwaardig
merk gelanceerd. En dat leidt een
decennium later wederom tot een
nieuw model, de Spaceman, een
driedeurs op basis van de Country
man die voor eind 2012 op de rol
staat. Eerst komen nog de Mini
roadster en coupé. Moederbedrijf
BMW doet het prima op de Ame
rikaanse markt, vandaar dat. De
troit de primeur van de nieuwe
6-serie Cabriolet werd gegund. Er
is ook een coupé in aantocht,
maar die wordt pas in het najaar
verkrijgbaar. De BMW i-serie M is
de andere nieuwkomer, een super
snelle versie die in ons land voor
het hele jaar nu al is uitverkocht.
Chrysler en Dodge voeren op dit
moment een kwaliteitsverbetering
door en dat is onder meer goed te
zien aan de interieurs van bijvoor
beeld de vernieuwde Chrysler 300
en de Dodge Journey met een
compleet nieuw dashboard. Als zo
danig komen ze in Nederland niet
op de markt, maar worden ze om
gedoopt tot Lancia Thema en Fiat
Freemont. Dezelfde kwaliteitsver
betering ondergaat ook Jeep, waar
de Compass met een nieuw front
meer allure krijgt.
Toyota breidt de familie hybrides
met een ruimtewagen uit. Volgend
jaar komt daar nog een kleiner mo
del bij. De ruimtelijke Prius V (V
voor versatility) staat op het beken
de onderstel en is techniek iden
tiek. Nu maar hopen dat de
C02-uitstoot onder de 110 g/km
blijft en deze forse auto belasting
vrij wordt.
Het verdere nieuws in Detroit be
perkt zich tot twee concepts van
de nieuwe Honda Civic, een sedan
en coupé louter bedoelt voor Ame
rika. De nieuwe Chevrolet Aveo
vormt nieuws voor de Amerikaan
se markt, wij hebben de vijfdeurs
immers in september al in Parijs
gezien. De nieuwe vierdeurs sedan
is erg traditioneel en zal in Neder
land beslist geen verkooptopper
worden. Tot slot Kia die met de
KV7 een forse crossover toont,
waarvoor geen Europese toekomst
is weggelegd.
Tot slot blijkt er van de grote Chi
nese aanwezigheid van een paar
geleden weinig meer over. Alleen
BYD heeft nog een stand waar een
forse SUV de aandacht trekt. Van
wege zijn vormgeving lijkt deze let
terlijk van Lexus gejat te zijn. De
techniek is beslist de moeite
waard, het gaat om een plug in hy
bride met 2 liter benzinemotor.