Mercedes GLK 200 CDI verantwoord stoer auto3 Infiniti FX: asfalttijger met Renault-Nissan motor I New Stratos exclusieve retro voor vermogenden Hybride Fisker geeft prijslijst vrij Fiat Freemont enige 'Dodge' in Europa Filezwaarte in 2010 flink toegenomen Auto's mogen nog wel stoer zijn, maar ze moeten wat de belasting van het milieu betreft verantwoord zijn. Mercedes doet een poging met de nieuwe instapversie van de GLK. vrijdag 14 januari 2011 door Tony Vos De eerste kennismaking met de Merce des GLK dateert al weer van 2,5 jaar geleden, toen nog louter met vierwier laandrijving en dikke motoren. In de tussen tijd deed de 2,1 liter viercilinder diesel, al dan niet in combinatie met achterwie laandrijving, zijn intrede. Mercedes kent drie vermogensvarianten van deze kracht bron. De laatste toevoeging betreft de minst vermogende, waardoor een aantrekkelijk ge prijsde instapversie is ontstaan. Bij diesels vormt de instapversie meestal geen be zwaar, zo bewijst ook de GLK 200 CDI. De motor levert nog steeds 143 pk en vooral een prima koppel van 350 Nm al vanaf 1200 tr/min. Vreemd dat dan juist de motor bij wat onzorgvuldig gas geven bij wegrijden gemakkelijk de neiging heeft tot afslaan. Ver der geeft de krachtbron, standaard gekop peld aan een handgeschakelde zesbak, geen enkele reden tot klagen. De prestaties zijn volledig naar verwachting met een accelera tie naar 100 km/u in 10,3 seconden en een topsnelheid van 195 km/u. Met zijn lengte van 4,53 meter is de GLK be hoorlijk compact gebouwd. Daarmee bezet deze Mercedes niet meer dan het grondop- Mercedes GLK 200 COI Compacte en stoer, fijne instapdiesel. Bagage 450- 1.550 liter. Gewicht 1.790 kg. Diesel 2,1 1,143 pk. Vanaf 41.949 euro, Business Class 43.944 euro. Plus: ruimte, bouwkwaliteit, compact. Min: hoekig interieur, navigatie. pervlak van een flinke middenklasser. De ruimte wordt vooral uit de hoogte gehaald. In al zijn details is het een echte Mercedes met een forse grille en enorm logo, LED dagrijverlichting in de voorbumper, stevig uitgebouwde wielkastranden en de merk- specifieke pijlvorm voor de richtingaanwij zers in de buitenspiegels. Wie naar de vorm van de achterbumper kijkt, zou kunnen denken dat een flink deel hiervan met de achterklep mee scharniert. Maar dat is ge zichtsbedrog. Toch opent de klep keurig tot op het niveau van de wat hoger gelegen laadvloer. Het interieurvolume is verrassend als we te rugdenken aan de lengte van de auto. De flexibele bagageruimte is royaal en dat geldt ook de ruimte op de achterbank, met een normale zitpositie. Voorin is het aanbod aan ruimte al hele maal geen probleem. De stoelen zouden wellicht iets meer zijdelingse steun mogen geven. Ze zijn deels elektrisch verstelbaar, terwijl de stuurkolom in twee richtingen kan worden aangepast. Het dashboard is erg hoekig van vorm, dat past wel bij een SUV of cross-over, maar oogt toch een beetje ge dateerd. Bovendien is aan de voorzieningen te merken dat het hier om de instapversie gaat. Zo ontbreekt onder meer cruisecontrol en rust Mercedes de optionele Business Class uitvoering uit met een wel zeer uitge kleed navigatiesysteem, dat alleen met pijl tjes werkt. Bovendien kan geen cd worden afgespeeld als de navigatie wordt gebruikt, dat is toch niet meer van deze tijd. Ondanks de zeer behoorlijke wielbasis geeft de auto wegoneffenheden duidelijk voel baar door. Daardoor wekt de GLK ietwat de indruk van een terreinwagen, terwijl dat in foto Automedia deze uitvoering met alleen achterwielaan drijving niet het geval is. Ook de besturing lijkt wat gevoelig en dat is beslist van in vloed op het comfortgevoel. Motorisch maakt de GLK echter veel goed. Ook in de basisversie is de diesel bijzonder prettig. Mercedes levert deze uitvoering onder het BlueEfficiency label en belooft een gemid deld brandstofverbruik van 1 op 15,9. In de praktijk ligt dit eerder tussen de 1 op 12-14. Alhoewel Mercedes de GLK 200 CDI met 41.949 euro concurrerend prijst en daarmee in de richting gaat van de generalisten, loopt de prijs al snel fors op als er een greep uit de optielijst wordt gedaan met 19 inch lichtmetalen wielen, aluminium dakrails et cetera. Vierwielaandrijving is uiteraard mo gelijk, maar pas vanaf de 170 pk sterke GLK 220 CDI met automaat, die dan meteen 52.900 euro kost. CONCURRENT® Land Rover Freelander e04 S Vanaf 41.415 euro. eONCURÏIEMTè BMW X1 sDrive 20d Plus: compact, echte cross-over, rijcomfort. Min: materialen interieur. Meer cros_s-over dan SUV, daarom wat lager gebouwd en rijdend als personenauto. Machtige en zuinige diesel. Bagage 420-1350 liter. Gewicht 1565 kg. Diesel 2.0 1,177 pk. Vanaf 35.466 euro, 4WD 41.944 euro. Ford Kuga 2.0 TDCI 4WD Plus: vormgeving, prijs, comfort. Min: niet premium. Bijzonder gelijnde, goed rij dende cross-over die voor een vergelijkbaar bedrag standaard al 4WD heeft. Bagage 360-1405 liter. Gewicht 1614 kg. Diesel 2.0 1,163 pk. Plus: binnenruimte, stoere uitstraling. Min: motorgeluid, werking start/stop. Compact van buiten, opmer kelijk ruim van binnen, inmid dels ook verkrijgbaar met tweewielaandrijving. Bagage 755-1670 liter. Gewicht 1785 kg. Diesel 2.2 1,150 pk. door Roel van Gils nftniti heeft sinds kort de be schikking over de 3,0 liter diesel motor uit de Renault-Nissan al liantie en dat zullen we weten ook. Nagenoeg het complete gam ma is voortaan te bestellen met deze 3od. Net als de grote zes- en achtcilinder benzinemotoren is ook de nieuwe 3.0 diesel in de FX3od uitstekend op zijn taken be rekend. De krachtbron produceert 238 pk en 550 Nm aan koppel van af 1750 toeren per minuut. Daar mee haalt de opvallende Japanse cross-over in 8,2 seconden de 100 en komt uiteindelijk aan een top van 212 km/u. Opmerkelijk hoe soepel de diesel omspringt met de ruim 2150 kilogram wegende FX. Vierwielaandrijving is standaard en zelfs vierwielbesturing is aanwe zig op deze S Premium uitvoering. Resultaat is een welhaast snaar- strak weggedrag. Overhellen is er niet bij, zeker niet als de sport knop wordt beroerd. Klein punt van kritiek: de stuurbekrachtiging verleent te veel assistentie, het stuur draait wel erg licht. Ondanks de genoemde 4WD speelt de FX. in het terrein maar bar weinig klaar, het is een echte asfalttijger die liever geen natte voeten haalt. Infiniti kiest voor dezelfde wielen en vuistdikke uitlaateindstukken als van de benzineversies. Als S Premium is de FX een bomvolle auto. Erg handig is de Around View Monitor, die het beeld van vier camera's rondom de auto op het display projecteert. Inparkeren is daardoor kinderspel. Verder no teren we lederen bekleding met stoelventilatie en -verwarming, cruise control met afstandsradar, sleutelloze toegang en navigatie, al les bij de prijs inbegrepen. De FX30d S Premium moet 91.010 eu ro kosten. De prijslijst begint bij 80.100 euro voor de eveneens riant uitgeruste GT-uitvoering. door Tony Vos Er zijn mensen die er een le ven over doen om hun autodroom te verwezenlij ken. Anderen laten één uniek exemplaar bouwen, zoals de New Stratos van Pininfarina. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van ver schil in budget. In ieder geval is de Duitse zakenman Michael Stro- schek (63) helemaal gek van de Lancia Stratos, de legendarische rallywagen uit de jaren zeventig waar het merk nooit een vervolg op heeft gelanceerd. Grappig dat de originele Lancia door Bertone werd vormgegeven en dat de nieuwste interpretatie juist door Pi ninfarina tot stand is gebracht. De koper raakte in 2005 zo idolaat Infinitj: een krachtpatser, foto Infiniti Droom: New Stratos. foto Pininfarina van het Fenomenon concept van de Italiaanse ontwerper, dat hij een reïncarnatie van de Lancia Stratos wilde hebben, al was het maar één exclusief exemplaar voor hemzelf Recent was het zover dat de trotse eigenaar deze on-off in ontvangst kon nemen. De New Stratos, die nadrukkelijk niet de Lancia-badge draagt, is gebaseerd op de Ferrari 430 Scuderia. Het motorvermogen van de 4,3 liter V8 motor is nog wat verhoogd, waardoor de 200 km/u binnen 10 seconden wordt bereikt. De New Stratos is een stuk korter dan de oorspronkelijke Ferrari, waardoor het chassis moest worden ingekort. Geplaatst naast een originele Stratos wordt duidelijk dat de nieuwe auto heel dicht bij het oorspronkelijke ont werp is gebleven, maar is gestoeld op techniek van vandaag. De koper heeft de middelen om niet alleen deze ene auto te laten bouwen, maar bezit ook de rech ten op de naam Stratos en houdt de mogelijkheid open om door Pi ninfarina eventueel nog extra exemplaren te laten bouwen. Het hele proces duurde.zo'n twee jaar. Fisker heeft de prijzen van de hy bride Karma vrijgegeven. De in stapper EcoStandard kost 85.500 euro (ex-btw). De EcoSport heeft een netto-instapprijs van 93.500 euro en voor de EcoSport mag 5.000 euro meer worden afgetikt. Kopers van de Fisker Karma beta len geen BPM omdat de C02-uit- stoot de 110 g/km niet overstijgt Het enige Dodge-model dat in Eu ropa blijft, is de Journey, aangebo den door Fiat als Freemont. Op de salon in Genève is de presentatie van de Freemont, die leverbaar wordt met onder meer een 170 pk diesel en vierwielaandrijving. De Freemont vervangt de Ulysse. De filezwaarte in Nederland is in 2010 ten opzichte van 2009 met 9 procent toegenomen, vooral als gevolg van het winterweer. In de top 10 aller tijden staan drie spits- files uit 2010 met als uitschieter 29 november toen er 871 kilome ter file stond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73