Mercedes GLK 200
CDI verantwoord stoer
auto3
Infiniti FX: asfalttijger met
Renault-Nissan motor
I
New Stratos exclusieve
retro voor vermogenden
Hybride Fisker
geeft prijslijst vrij
Fiat Freemont enige
'Dodge' in Europa
Filezwaarte in 2010
flink toegenomen
Auto's mogen nog wel stoer zijn, maar ze moeten wat de belasting van het
milieu betreft verantwoord zijn. Mercedes doet een poging met de nieuwe
instapversie van de GLK.
vrijdag 14 januari 2011
door Tony Vos
De eerste kennismaking met de Merce
des GLK dateert al weer van 2,5 jaar
geleden, toen nog louter met vierwier
laandrijving en dikke motoren. In de tussen
tijd deed de 2,1 liter viercilinder diesel, al
dan niet in combinatie met achterwie
laandrijving, zijn intrede. Mercedes kent
drie vermogensvarianten van deze kracht
bron. De laatste toevoeging betreft de minst
vermogende, waardoor een aantrekkelijk ge
prijsde instapversie is ontstaan. Bij diesels
vormt de instapversie meestal geen be
zwaar, zo bewijst ook de GLK 200 CDI. De
motor levert nog steeds 143 pk en vooral
een prima koppel van 350 Nm al vanaf 1200
tr/min. Vreemd dat dan juist de motor bij
wat onzorgvuldig gas geven bij wegrijden
gemakkelijk de neiging heeft tot afslaan. Ver
der geeft de krachtbron, standaard gekop
peld aan een handgeschakelde zesbak, geen
enkele reden tot klagen. De prestaties zijn
volledig naar verwachting met een accelera
tie naar 100 km/u in 10,3 seconden en een
topsnelheid van 195 km/u.
Met zijn lengte van 4,53 meter is de GLK be
hoorlijk compact gebouwd. Daarmee bezet
deze Mercedes niet meer dan het grondop-
Mercedes GLK 200 COI
Compacte en stoer, fijne instapdiesel. Bagage 450-
1.550 liter. Gewicht 1.790 kg. Diesel 2,1 1,143 pk.
Vanaf 41.949 euro, Business Class 43.944 euro.
Plus: ruimte, bouwkwaliteit, compact.
Min: hoekig interieur, navigatie.
pervlak van een flinke middenklasser. De
ruimte wordt vooral uit de hoogte gehaald.
In al zijn details is het een echte Mercedes
met een forse grille en enorm logo, LED
dagrijverlichting in de voorbumper, stevig
uitgebouwde wielkastranden en de merk-
specifieke pijlvorm voor de richtingaanwij
zers in de buitenspiegels. Wie naar de vorm
van de achterbumper kijkt, zou kunnen
denken dat een flink deel hiervan met de
achterklep mee scharniert. Maar dat is ge
zichtsbedrog. Toch opent de klep keurig tot
op het niveau van de wat hoger gelegen
laadvloer.
Het interieurvolume is verrassend als we te
rugdenken aan de lengte van de auto. De
flexibele bagageruimte is royaal en dat geldt
ook de ruimte op de achterbank, met een
normale zitpositie.
Voorin is het aanbod aan ruimte al hele
maal geen probleem. De stoelen zouden
wellicht iets meer zijdelingse steun mogen
geven. Ze zijn deels elektrisch verstelbaar,
terwijl de stuurkolom in twee richtingen
kan worden aangepast. Het dashboard is erg
hoekig van vorm, dat past wel bij een SUV
of cross-over, maar oogt toch een beetje ge
dateerd. Bovendien is aan de voorzieningen
te merken dat het hier om de instapversie
gaat. Zo ontbreekt onder meer cruisecontrol
en rust Mercedes de optionele Business
Class uitvoering uit met een wel zeer uitge
kleed navigatiesysteem, dat alleen met pijl
tjes werkt. Bovendien kan geen cd worden
afgespeeld als de navigatie wordt gebruikt,
dat is toch niet meer van deze tijd.
Ondanks de zeer behoorlijke wielbasis geeft
de auto wegoneffenheden duidelijk voel
baar door. Daardoor wekt de GLK ietwat de
indruk van een terreinwagen, terwijl dat in
foto Automedia
deze uitvoering met alleen achterwielaan
drijving niet het geval is. Ook de besturing
lijkt wat gevoelig en dat is beslist van in
vloed op het comfortgevoel. Motorisch
maakt de GLK echter veel goed. Ook in de
basisversie is de diesel bijzonder prettig.
Mercedes levert deze uitvoering onder het
BlueEfficiency label en belooft een gemid
deld brandstofverbruik van 1 op 15,9. In de
praktijk ligt dit eerder tussen de 1 op 12-14.
Alhoewel Mercedes de GLK 200 CDI met
41.949 euro concurrerend prijst en daarmee
in de richting gaat van de generalisten,
loopt de prijs al snel fors op als er een greep
uit de optielijst wordt gedaan met 19 inch
lichtmetalen wielen, aluminium dakrails et
cetera. Vierwielaandrijving is uiteraard mo
gelijk, maar pas vanaf de 170 pk sterke GLK
220 CDI met automaat, die dan meteen
52.900 euro kost.
CONCURRENT® Land Rover Freelander e04 S
Vanaf 41.415 euro.
eONCURÏIEMTè BMW X1 sDrive 20d
Plus: compact, echte cross-over, rijcomfort.
Min: materialen interieur.
Meer cros_s-over dan SUV,
daarom wat lager gebouwd
en rijdend als personenauto.
Machtige en zuinige diesel.
Bagage 420-1350 liter.
Gewicht 1565 kg.
Diesel 2.0 1,177 pk.
Vanaf 35.466 euro, 4WD 41.944 euro.
Ford Kuga 2.0 TDCI 4WD
Plus: vormgeving, prijs, comfort.
Min: niet premium.
Bijzonder gelijnde, goed rij
dende cross-over die voor
een vergelijkbaar bedrag
standaard al 4WD heeft.
Bagage 360-1405 liter.
Gewicht 1614 kg.
Diesel 2.0 1,163 pk.
Plus: binnenruimte, stoere uitstraling.
Min: motorgeluid, werking start/stop.
Compact van buiten, opmer
kelijk ruim van binnen, inmid
dels ook verkrijgbaar met
tweewielaandrijving.
Bagage 755-1670 liter.
Gewicht 1785 kg.
Diesel 2.2 1,150 pk.
door Roel van Gils
nftniti heeft sinds kort de be
schikking over de 3,0 liter diesel
motor uit de Renault-Nissan al
liantie en dat zullen we weten
ook. Nagenoeg het complete gam
ma is voortaan te bestellen met
deze 3od. Net als de grote zes- en
achtcilinder benzinemotoren is
ook de nieuwe 3.0 diesel in de
FX3od uitstekend op zijn taken be
rekend. De krachtbron produceert
238 pk en 550 Nm aan koppel van
af 1750 toeren per minuut. Daar
mee haalt de opvallende Japanse
cross-over in 8,2 seconden de 100
en komt uiteindelijk aan een top
van 212 km/u. Opmerkelijk hoe
soepel de diesel omspringt met de
ruim 2150 kilogram wegende FX.
Vierwielaandrijving is standaard
en zelfs vierwielbesturing is aanwe
zig op deze S Premium uitvoering.
Resultaat is een welhaast snaar-
strak weggedrag. Overhellen is er
niet bij, zeker niet als de sport
knop wordt beroerd. Klein punt
van kritiek: de stuurbekrachtiging
verleent te veel assistentie, het
stuur draait wel erg licht. Ondanks
de genoemde 4WD speelt de FX.
in het terrein maar bar weinig
klaar, het is een echte asfalttijger
die liever geen natte voeten haalt.
Infiniti kiest voor dezelfde wielen
en vuistdikke uitlaateindstukken
als van de benzineversies. Als S
Premium is de FX een bomvolle
auto. Erg handig is de Around
View Monitor, die het beeld van
vier camera's rondom de auto op
het display projecteert. Inparkeren
is daardoor kinderspel. Verder no
teren we lederen bekleding met
stoelventilatie en -verwarming,
cruise control met afstandsradar,
sleutelloze toegang en navigatie, al
les bij de prijs inbegrepen. De
FX30d S Premium moet 91.010 eu
ro kosten. De prijslijst begint bij
80.100 euro voor de eveneens
riant uitgeruste GT-uitvoering.
door Tony Vos
Er zijn mensen die er een le
ven over doen om hun
autodroom te verwezenlij
ken. Anderen laten één uniek
exemplaar bouwen, zoals de New
Stratos van Pininfarina. Eigenlijk
is het gewoon een kwestie van ver
schil in budget. In ieder geval is de
Duitse zakenman Michael Stro-
schek (63) helemaal gek van de
Lancia Stratos, de legendarische
rallywagen uit de jaren zeventig
waar het merk nooit een vervolg
op heeft gelanceerd. Grappig dat
de originele Lancia door Bertone
werd vormgegeven en dat de
nieuwste interpretatie juist door Pi
ninfarina tot stand is gebracht. De
koper raakte in 2005 zo idolaat
Infinitj: een krachtpatser, foto Infiniti Droom: New Stratos. foto Pininfarina
van het Fenomenon concept van
de Italiaanse ontwerper, dat hij
een reïncarnatie van de Lancia
Stratos wilde hebben, al was het
maar één exclusief exemplaar voor
hemzelf
Recent was het zover dat de trotse
eigenaar deze on-off in ontvangst
kon nemen. De New Stratos, die
nadrukkelijk niet de Lancia-badge
draagt, is gebaseerd op de Ferrari
430 Scuderia. Het motorvermogen
van de 4,3 liter V8 motor is nog
wat verhoogd, waardoor de 200
km/u binnen 10 seconden wordt
bereikt. De New Stratos is een
stuk korter dan de oorspronkelijke
Ferrari, waardoor het chassis
moest worden ingekort. Geplaatst
naast een originele Stratos wordt
duidelijk dat de nieuwe auto heel
dicht bij het oorspronkelijke ont
werp is gebleven, maar is gestoeld
op techniek van vandaag.
De koper heeft de middelen om
niet alleen deze ene auto te laten
bouwen, maar bezit ook de rech
ten op de naam Stratos en houdt
de mogelijkheid open om door Pi
ninfarina eventueel nog extra
exemplaren te laten bouwen. Het
hele proces duurde.zo'n twee jaar.
Fisker heeft de prijzen van de hy
bride Karma vrijgegeven. De in
stapper EcoStandard kost 85.500
euro (ex-btw). De EcoSport heeft
een netto-instapprijs van 93.500
euro en voor de EcoSport mag
5.000 euro meer worden afgetikt.
Kopers van de Fisker Karma beta
len geen BPM omdat de C02-uit-
stoot de 110 g/km niet overstijgt
Het enige Dodge-model dat in Eu
ropa blijft, is de Journey, aangebo
den door Fiat als Freemont. Op de
salon in Genève is de presentatie
van de Freemont, die leverbaar
wordt met onder meer een 170 pk
diesel en vierwielaandrijving. De
Freemont vervangt de Ulysse.
De filezwaarte in Nederland is in
2010 ten opzichte van 2009 met
9 procent toegenomen, vooral als
gevolg van het winterweer. In de
top 10 aller tijden staan drie spits-
files uit 2010 met als uitschieter
29 november toen er 871 kilome
ter file stond.