Gent moet oppassen dat het niet
Opknapplan Haven in
Aardenburg in delen
Branding
9 9 7A
Alle hulp welkom bij knotklus
almanak
'Oud stadhuis In
Aardenburg snel
functie geven'
vrijdag 14 januari 2011
X_ i—
si uil
MllVJ
hoofdplaat - De knotwerkgroep
van 't Duumpje gaat morgen aan
de slag aan de Westlangeweg bij
Hoofdplaat en aan de Hoofdplaat-
seweg bij Driewegen. Daar wor
den respectievelijk bomen geknot
en een meidoornhaag gesnoeid.
Iedereen die wil helpen, is wel
kom. Verzamelen om 9 uur aan de
Westlangeweg 2 in Hoofdplaat.
Tip? redactie@pzc.nl
„Heb je het gelezen?", vroeg die vijf
tigplusser uit Zierikzee. „Prins en
Dingemanse wil branding in de Oos-
terschelde hebben."
Dat leek hem wel wat. Voor zijn
ogen openden zich visioenen van ge
bruinde vrouwen in bikini, surfend
op de witschuimendegolfkoppen na
bij de Heerenkeet.
De andere Zierikzeeënaar bleef nuch
ter. Het leek hem geen strak plan om
de kering open te zetten en het instal
leren van kunstmatige golfslag
kwam hem nogal kostbaar voor.
Maar de vijftigplusser hield halsstar
rig en overtuigd vol: „Hier. Het staat
in de krant: Oosterschelde Blueport
werkt aan productontwikkeling en
branding met een eigen kwaliteits
kenmerk."
door Martijn de Koning
aardenburg - De door de gemeen
te Sluis aangekochte panden aan
de Haven in Aardenburg worden
voorlopig niet gesloopt. Sluis richt
zich eerst op ontwikkeling van het
braakliggende gedeelte in de
straat. Daar stonden de voormali
ge nummers 14 tot en met 30.
De gemeente kwam vier jaar gele
den met het plan aan de straat 25
woningen te kopen en te slopen
en er 21 voor terug te bouwen, om
zo de entree van Aardenburg een
oppepper te geven. Negen huizen
zijn inmiddels afgebroken. Van de
rest.is wel een groot deel al in be
zit van de gemeente. Die gaat nu
eerst bekijken wat er op het 'lege
stuk' aan de straat kan gebeuren.
De huidige situatie op de woning
bouwmarkt dwingt Sluis tot terug
houdendheid, geeft een woord
voerster aan. „Daarom knippen
we het plan in delen en kijken we
per moment wat de mogelijkhe
den zijn."
Het idee van 'collectief particulier
opdrachtgeverschap', waarbij een
vereniging verantwoordelijk is
voor de bouw van meerdere hui
zen, is overigens nog niet in de ijs
kast gezet.
Het project wordt deels gefinan
cierd door de provincie.
aardenburg - Het Sluise college
moet haast maken met het vinden j
van een bestemming voor het
voormalige stadhuis in Aarden
burg. Dat vindt raadslid William
Gijsel (Nieuw Gemeentebelang).
Het gebouw staat al jaren nage- 1
noeg leeg. Het vorige college stelde
voor het gebouw te verkopen,
maar de gemeenteraad stak daar
een stokje voor. Inwoners van Aar
denburg en veel raadsleden willen
het gebouw behouden en een
maatschappelijke functie geven.
Nieuw Gemeentebelang dringt
aan op spoed, omdat de staat van
het gebouw volgens Gijsel 'in snel
tempo verpaupert'.
Sluizencomplex bij Terneuzen en begin Kanaal Gent-Terneuzen met op de voorgrond de Terneuzense binnenstad. De grote nieuwe zeeluis moet helemaal rechts op de foto komen, tussen de Oost-
De haven van Gent zit al ja
ren te wachten op groen
licht voor een nieuwe, grote
zeesluis bij Terneuzen. In
middels staat het licht voor
zichtig op oranje.
In Gentse havenkringen klinkt
op gezette tijden luid gejuich.
Een paar jaar geleden bijvoor
beeld, tijdens de nieuwjaars
bijeenkomst van het havenbedrijf
in een grote zaal in het Citadel
park. Vlaams minister-president
Kris Peeters verzekerde de cap-
partij tachtig procent, Nederland
twintig procent, eenzelfde verde
ling als in de jaren zestig bij de
bouw van het huidige sluizencom
plex en de aanpassing van het ka
naal.
Woensdag juichte Gent alweer.
Het Havenbedrijf reageerde opgeto
gen op het bericht dat Vlaams mi
nister Hilde Crevits (infrastruc
tuur) bij haar Nederlandse collega
Melanie Schultz van Haegen de
toezegging had losgepeuterd, dat
er de komende tijd alleen nog
over één variant wordt gepraat:
een grote zeesluis.
Dus geen combisluis (binnen- en
zeevaart) en geen kleiner formaat
zeesluis, nee: een zeesluis voor
schepen van zo'n 120.000 ton, aan
gelegd binnen het huidige sluizen
complex in Terneuzen en geschikt
voor schepen tot 366 meter lang,
49 meter breed en 14,5 meter diep.
Vóór de zomer verwachten de da
mes van de Vlaams-Nederlandse
onderhandelingscommissie onder
leiding van Vlaamse ex-minister
Wivina Demeester een ontwerp
akkoord, waarin ook de kostenver
deling wordt aangegeven.
En dat laatste stemt tot nadenken.
Immers premier Peeters zei het
eind november nog zo stellig: be
gin 2011 zou er een akkoord zijn
over de financiering.
Niet dus, weer niet.
De commissie-Demeester zou
door Wout Bareman
tains of industry en alles wat daar
omheen loopt in ferme bewoor
dingen dat hij nu snel zou aanstu
ren op afronding van de onderhan
delingen met Nederland over een
nieuwe zeesluis.
Die zou in 2018 in gebruik worden
genomen; dat beloofde hij. Een mi
nutenlange ovatie was zijn deel.
Eind november vorig jaar drom
den de havenbaronnen opnieuw
samen, nu in een grote feesttent
aan het nieuwe Kluizendok. Weer
maakte premier Peeters zijn op
wachting.
Nu zei hij: „De zeesluis heeft voor
mij absolute topprioriteit en dat
heb ik mijn collega Rutte-ook na
drukkelijk gezegd!"
Opnieuw een daverend applaus.
Peeters sprak de verwachting uit
dat begin 2011 - nu dus - de defini
tieve beslissing over de financie
ring zou vallen.
De verdeling stond trouwens al na
genoeg vast, wist de premier.
Vlaanderen betaalt als vragende