Gent moet oppassen dat het niet Opknapplan Haven in Aardenburg in delen Branding 9 9 7A Alle hulp welkom bij knotklus almanak 'Oud stadhuis In Aardenburg snel functie geven' vrijdag 14 januari 2011 X_ i— si uil MllVJ hoofdplaat - De knotwerkgroep van 't Duumpje gaat morgen aan de slag aan de Westlangeweg bij Hoofdplaat en aan de Hoofdplaat- seweg bij Driewegen. Daar wor den respectievelijk bomen geknot en een meidoornhaag gesnoeid. Iedereen die wil helpen, is wel kom. Verzamelen om 9 uur aan de Westlangeweg 2 in Hoofdplaat. Tip? redactie@pzc.nl „Heb je het gelezen?", vroeg die vijf tigplusser uit Zierikzee. „Prins en Dingemanse wil branding in de Oos- terschelde hebben." Dat leek hem wel wat. Voor zijn ogen openden zich visioenen van ge bruinde vrouwen in bikini, surfend op de witschuimendegolfkoppen na bij de Heerenkeet. De andere Zierikzeeënaar bleef nuch ter. Het leek hem geen strak plan om de kering open te zetten en het instal leren van kunstmatige golfslag kwam hem nogal kostbaar voor. Maar de vijftigplusser hield halsstar rig en overtuigd vol: „Hier. Het staat in de krant: Oosterschelde Blueport werkt aan productontwikkeling en branding met een eigen kwaliteits kenmerk." door Martijn de Koning aardenburg - De door de gemeen te Sluis aangekochte panden aan de Haven in Aardenburg worden voorlopig niet gesloopt. Sluis richt zich eerst op ontwikkeling van het braakliggende gedeelte in de straat. Daar stonden de voormali ge nummers 14 tot en met 30. De gemeente kwam vier jaar gele den met het plan aan de straat 25 woningen te kopen en te slopen en er 21 voor terug te bouwen, om zo de entree van Aardenburg een oppepper te geven. Negen huizen zijn inmiddels afgebroken. Van de rest.is wel een groot deel al in be zit van de gemeente. Die gaat nu eerst bekijken wat er op het 'lege stuk' aan de straat kan gebeuren. De huidige situatie op de woning bouwmarkt dwingt Sluis tot terug houdendheid, geeft een woord voerster aan. „Daarom knippen we het plan in delen en kijken we per moment wat de mogelijkhe den zijn." Het idee van 'collectief particulier opdrachtgeverschap', waarbij een vereniging verantwoordelijk is voor de bouw van meerdere hui zen, is overigens nog niet in de ijs kast gezet. Het project wordt deels gefinan cierd door de provincie. aardenburg - Het Sluise college moet haast maken met het vinden j van een bestemming voor het voormalige stadhuis in Aarden burg. Dat vindt raadslid William Gijsel (Nieuw Gemeentebelang). Het gebouw staat al jaren nage- 1 noeg leeg. Het vorige college stelde voor het gebouw te verkopen, maar de gemeenteraad stak daar een stokje voor. Inwoners van Aar denburg en veel raadsleden willen het gebouw behouden en een maatschappelijke functie geven. Nieuw Gemeentebelang dringt aan op spoed, omdat de staat van het gebouw volgens Gijsel 'in snel tempo verpaupert'. Sluizencomplex bij Terneuzen en begin Kanaal Gent-Terneuzen met op de voorgrond de Terneuzense binnenstad. De grote nieuwe zeeluis moet helemaal rechts op de foto komen, tussen de Oost- De haven van Gent zit al ja ren te wachten op groen licht voor een nieuwe, grote zeesluis bij Terneuzen. In middels staat het licht voor zichtig op oranje. In Gentse havenkringen klinkt op gezette tijden luid gejuich. Een paar jaar geleden bijvoor beeld, tijdens de nieuwjaars bijeenkomst van het havenbedrijf in een grote zaal in het Citadel park. Vlaams minister-president Kris Peeters verzekerde de cap- partij tachtig procent, Nederland twintig procent, eenzelfde verde ling als in de jaren zestig bij de bouw van het huidige sluizencom plex en de aanpassing van het ka naal. Woensdag juichte Gent alweer. Het Havenbedrijf reageerde opgeto gen op het bericht dat Vlaams mi nister Hilde Crevits (infrastruc tuur) bij haar Nederlandse collega Melanie Schultz van Haegen de toezegging had losgepeuterd, dat er de komende tijd alleen nog over één variant wordt gepraat: een grote zeesluis. Dus geen combisluis (binnen- en zeevaart) en geen kleiner formaat zeesluis, nee: een zeesluis voor schepen van zo'n 120.000 ton, aan gelegd binnen het huidige sluizen complex in Terneuzen en geschikt voor schepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep. Vóór de zomer verwachten de da mes van de Vlaams-Nederlandse onderhandelingscommissie onder leiding van Vlaamse ex-minister Wivina Demeester een ontwerp akkoord, waarin ook de kostenver deling wordt aangegeven. En dat laatste stemt tot nadenken. Immers premier Peeters zei het eind november nog zo stellig: be gin 2011 zou er een akkoord zijn over de financiering. Niet dus, weer niet. De commissie-Demeester zou door Wout Bareman tains of industry en alles wat daar omheen loopt in ferme bewoor dingen dat hij nu snel zou aanstu ren op afronding van de onderhan delingen met Nederland over een nieuwe zeesluis. Die zou in 2018 in gebruik worden genomen; dat beloofde hij. Een mi nutenlange ovatie was zijn deel. Eind november vorig jaar drom den de havenbaronnen opnieuw samen, nu in een grote feesttent aan het nieuwe Kluizendok. Weer maakte premier Peeters zijn op wachting. Nu zei hij: „De zeesluis heeft voor mij absolute topprioriteit en dat heb ik mijn collega Rutte-ook na drukkelijk gezegd!" Opnieuw een daverend applaus. Peeters sprak de verwachting uit dat begin 2011 - nu dus - de defini tieve beslissing over de financie ring zou vallen. De verdeling stond trouwens al na genoeg vast, wist de premier. Vlaanderen betaalt als vragende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 62