Leven is zowel IO selectie donderdag 13 januari 2011 Zeg mij hoe te leven. Zo noemde Machteld van der Wijst (1974) haar tentoonstelling in de Zeeuwse Bibliotheek In Middel burg. Die vraag heeft mensen van alle tij den beziggehouden en is ook nu nog actueel. Gelet op de variatie aan religieuze, filosofische en poli tieke opvattingen zijn er talloze antwoorden mogelijk. Wie heeft het laatste woord? Ik vat de titel met de toevoeging 'Aangaande exi stentiële twijfel in tijden van chaos en wanhoop' op als een har tenkreet én een oproep aan het pu bliek om - gevoed door het werk van Van der Wijst - zelf ook die vraag te stellen. Wat is het dan dat zij aanreikt? Grote schilderijen en hele kleintjes, plus een huis van karton. Dat huis heeft het formaat dat je als kind in staat stelt er in te spelen en te schuilen. Ernaast hangt, vlak boven de vloer, een klein doekje met een in een licht paars fond uitgespaarde witte, in elkaar gedoken, stakerige gestalte. Het huis is leeg, plaats en formaat van het schilderijtje verwijzen naar kwetsbaarheid en angst. Op ooghoogte tegen een wand naast het huis hangt een beschilderde collage. Ook die toont een huis waarvan een wand en het dak be staan uit een krantenknipsel over de mogelijke bouw van een nieu Susan de Kruijff: Mexico we kerncentrale in Zeeland. Daar zou die angst vandaan kunnen ko men. Aan de wanden verder diver se grote doeken met witte of zwar te vlakken waarin steeds zo'n in el kaar gedoken of anderszins kwets baar ogende gestalte. Eenzaam, angstig. De grote werken worden afgewis seld met kleintjes, waarop Van der Wijst steeds in lijnen en of vlek ken, soms ook gecombineerd met geplakte en overgeschilderde de len, gestalten toont. Ze lijken naakt en verwrongen, doen soms ook denken aan embryo's. Er is één schilderij dat zich qua voorstel ling en penseelvoering onder scheidt van de rest. Een witte on dergrond is deels bedekt met een zwart vlak waarop in tastende lij nen een dier staat. Het heeft een door tere witte vlekken gesugge reerde kop en is verstrengeld met een in een beschermende mantel gehulde gestalte. Dit beeld is zach ter en het enige dat hoop geeft: door het samen zijn van mens en dier. Kleine rudimentair gevormde sculpturen in een vitrine verbeel den de verwantschap tussen bei den. Ik vat die breder op: als de we derzijdse afhankelijkheid van mens en natuur en krijg de indruk dat Van der Wijst het bestaan, het leven, door zaken als kerncentrales - het 'niet duurzame' - bedreigd ziet. En kan me dat goed voorstel len. In de combinatie van vraag en beelden ligt al een deel van het ant woord besloten. Het verlangen om de relatie van mens en aarde harmonisch vorm te geven zie ik als het hoofdmo tief: een ethische uitdaging die ech ter door meer mensen niet dan wél wordt aangegaan. Maak ik de balans op dan zie ik een integere expositie met een betekenisvolle thematiek. Van der Wijst ziet af van 'mooi schilderen' (ze kan dat heel goed) en weet in de kleine werken te boeien door een combinatie van subtiel en expressief vorm- en ma teriaalgebruik. De grote doeken vind ik schilderkunstig soms wat aan de saaie kant. Iplllll Werken (hierboven en rechtsboven) van Machteld van der Wijst, te zien op haar expositie 'Zeg mij hoe te leven'. Een deel van de foto's van Susan de Kruijff (1954), te zien in Pand 3, Philippine, is ook existentieel geladen. Maar bij haar is de verwondering sterker dan de wanhoop. Thema's zijn dood, af scheid en het verstrijken van de tijd, die op een bepaald moment de grens tussen leven en dood scherp en onontkoombaar trekt. Maar ook licht, water, de relatie tussen mens en landschap zijn on derwerpen, evenals het onzegbare en het onzichtbare, die minstens zo sterk het ervaren van het mens zijn kenmerken als wat we kun nen uitspreken en waarnemen. Ik zie ook foto's die mild ironisch zijn, zoals close-ups van met kitsch volgehangen kerstbomen die je zó alleen in Latijns-Ameri kaanse culturen vindt. Daarnaast opnamen van gras met hagelkor rels. Niets bijzonders zou je zeg gen, als De Kruiff niet knap zo scherp had gesteld dat je tussen schijnbaar bewegende graspollen op de voorgrond een fractie verder open plekjes ziet die plaats bieden aan de hagel. Het visuele en technische repertoi re van De Kruiff is groot en divers. Eén lijn of thema is daarom in dit overzicht niet te vinden. Of het moet het steeds zoeken (en vin den) van nieuwe mogelijkheden zijn. En daarin slaagt de Haagse fo tografe overtuigend, zowel in meer abstracte werken als in de fi guratieve reeks 'Déja Vu', waarin zij afscheid lijkt te nemen van haar jeugd en ouders. De serie bestaat uit vijf beelden opge bouwd uit drie op transparant ma teriaal gedrukte zwart-wit foto's. Daarin is in de middelste laag bij voorbeeld een vorm uitgespaard die op de voorste laag wordt ge toond. Zo ontstaat een ruimtelijk effect. Omdat de achterste laag (in Bram Moens Bram Moens is bekend als ontwer per van ligfietsen, maar is ook kun stenaar. Hij zoekt graag de stilte aan een fjord in Noorwegen. Daar schildert hij de steeds veranderen de luchten met het oog van een r scherpe waarnemer en de hand van een bevlogen schilder. Zo ont staan rake en pure doeken waar het schilderplezier vanaf spettert. T/m 22/1. DrukkerijMarkt 51, Mid delburg. Tijdens openingstijden winkel. Willem Behr Willem Behr is een gedreven kun stenaar die expressief vormgeeft aan thema's als urbanisatie, loze normen en waarden, de aard van de werkelijkheid en existentiële twijfels. Dat krijgt vorm in snel ge schilderde voorstellingen die zich concentreren op de symbolische la ding van het beeld. T/m 30/1. Tijdelijke galerie De Ouverture 2, Boul. de Wielingen 64, Cadzand. bad. Do. t/m zo. 13-17 uur. Bob Pingen Bob Pingen toont een reeks kleine doeken als uitkomst van zijn voort durende zoektocht naar het ultie me schilderij. Kleurlagen schuiven over elkaar en vormen samen een staalkaart van lichtschakeringen die intens en geraffineerd is samen gesteld. Pure schilderkunst die zich overtuigend kan meten met wat zich in de natuur voordoet. T/m 3 0/1. Mon Capitaine, Kinderdijk 56. Middelburg. Zo. 13.00-17.00 uur. Sabine Beckmann Sabine Beckmann put vaak uit de dagelijkse werkelijkheid en trans formeert wat gewoon of onopval lend is tot herkenbare voorstellin gen die ook zijn te lezen als uitge wogen, maar expressief geschilder de abstracties. Daarnaast kan de in nerlijke wereld inspiratie bieden. Ingetogen of heftig, er valt in elk schilderij wat te beleven. T/m 16/2. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes, wo-za. 13-17 uur. Dave Meijer Dave Meijer maakt series schilde rijen waarin hij steeds opnieuw de schilderkunst uitvindt. In feite schept Meijer een puur schilder kunstige ruimte waarin vorm, ver houding, kleur en textuur in steeds andere combinaties worden gebracht. Dat is een avontuur van vallen en opstaan, maar altijd door gaan tot alles klopt. T/m 19/2. Galerie v.d. Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12-17 uur Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76