Én ganzenborden én
Nietzsche. Heerlijk!
Hot Griselda: van balfolk tot pittige luistermuziek
uit 15
donderdag 13 januari 2011
Natuurlijk was dat over
dreven, vorige week.
Er is nog wel een héél
klein beetje toneel in
Zeeland, deze maand. Om te be
ginnen op maandag 17 de uitge
stelde voorstelling Karakter
(schijnt na het eerste trage half
uur heel pakkend te zijn). En
dan een dag later komt Lente, ge
schreven door Haye van der
Heyden. Een tragikomedie, met
topacteurs als Anne-Wil Blan-
kers (bekend van Wilhelmina en
Liefdesbrievenen Edwin de Vries
(van De Pianist).
Het verhaal heeft de eenvoud én
de kracht waar Haye van der Hey
den zo graag naar streeft. Marja en
Martin Teren elkaar kennen op het
kerkhof Daar bezweren ze elkaar,
dat ze écht nooit meer een relatie
willen. Want liefde is mooi, maar
kan ook vreselijk pijn doen.
Vriendschap mag wel. En méér is
het ook niet, hun bezoekjes en
hun gesprekken. Maar zoals dat va
ker gaat: de bezoekjes worden lan
ger en de gesprekken steeds per
soonlijker.
Lente is aan het einde van zijn
try-out tournee. Er zijn nog geen
recensies, en ook geen voorbe
schouwingen te vinden. Een
nieuw stuk van Haye van der Hey
den is dan ook geen groot nieuws,
hij schrijft er minstens één per
jaar. Voor hem is dat geen kwestie
van hard werken en naarstig zoe
ken naar inspiratie. Het is vooral
degelijk en vakbekwaam - én met
plezier - het werk doen waar je
kennelijk voor in de wieg gelegd
bent. (En dus zal Lente weer een
sterk stuk zijn!)
Haye van der Heyden is bij veel
Er staat nog veel meer in dat le
zenswaardige Wie Schrijft Die Blijft
(bezig). Als 'veelschrijver' gelooft
hij heilig in het 'bewust industriali
seren van een creatieve bezigheid'.
Maar Hij gelooft even heilig in de
intuïtie. Hij heeft het 'vaak meege
maakt dat er onder mijn vingers
iets ontstond waar ik bijna niet bij
was'. Voor hem is dat de levens- of
kunstnoodzakelijke combinatie
van uitersten. „Het brengt ons én
Nietzsche én ganzenborden. Heer
lijk." Dat zal ongetwijfeld allemaal
in Lente terug te vinden zijn.
Afgelopen week heb ik in
het Arsenaaltheater in Vlis-
singen kennis gemaakt
met Jochen Otten. Van opleiding
een kleinkunstenaar, in wezen een
'stand-upper'. Da's kaler aan de
ene kant (hoewel hij een intrige
rend en sprekend object op het le
ge toneel had, en er ook vage din
gen weliswaar mee dééd). En pitti
ger aan de andere kant.
Zijn'show Belastend Materiaal gaat
over de grote schoonmaak in een
hoofd vol opgekropte woede. Dat
van die opgekropte woede werd in
een autobiografie gevonden. Met
autoritaire vader en jonggestorven
zusje. Een nép-biografie, neem ik
aan, maar wel een nét nog geloof
waardige biografie. Op de rand
van het ongeloofwaardige bestaan
baar, en daarmee herkenbaar en
komisch tegelijk. En het opruimen
lukt bijna... Ook al zo herkenbaar.
Ik weet nog altijd niet zeker wat ik
liever heb: hiervoor gepland naar
het theater gaan of het per onge
luk tegenkomen in een rommelig
café. Ik denk het laatste. Maar ver
der was het oké.
De Nachtzusters (Ledeltheater)
hadden met Brokken wel een thea-
tergebeuren in gedachten. Maar
die theatereffecten waren niet alle
maal even spits en chronome-
trisch. Een paar mooie vondsten,
te veel middelmatigs.
'Lente', di. 18 januari in Stadsschouw
burg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.
mensen het best bekend van televi
sieseries als In de Vlaamsche pot,
Diamant, Kees Co en 'Kinderen
geen bezwaar'. Veel minder als de
oprichter van het cabaretgezel
schap Purper, samen met Erik
Brey. Nog minder als kinderboe
kenschrijver (o.a. De verboden
vriend en Het Geheim van de Maf
fiamoeder). Een man van vele
markten, waar hij enthousiast
over vertelt in zijn boek Wie
Schrijft Die Blijft (bezig). Een veel
zeggende titel. Een boek waarin
hij zich onbedoeld toch ook een
beetje meent te moeten verdedi
gen tegen het 'plezierschrijven',
dat hem soms verweten wordt.
Maar dat hijzelf weet uit te leggen
als een credo, als zijn grote kracht.
Onder het motto 'Alle kunst is
amusement en die van mij zeker',
legt hij uit dat een komedie even
veel, zo niet méér, waard is dan
een tragedie. „Een situatie waarbij
een vrouw een man een pak op
zijn sodemieter geeft valt onder de
komedie, andersom is het tragedie.
Dat is al zo sinds de middeleeu
wen. Ook aan komedie ligt echter
altijd een of ander psychologische,
religieuze of emotionele gedachte
ten grondslag. Gek genoeg zou je
kunnen zeggen: het gaat eigenlijk
altijd over de dood. Het gaat altijd
over angsten, verlangens, behoef
tes, noem maar op en die zijn er
omdat we ons realiseren dat het le
ven eindig is."
Anne-Wil Blankers, Edwin de Vries en Oda Spelbos (vlnr) spelen in de tragikomedie Lente.
door Marius Roeting
Van folkbal tot concertzaal.
Dat is het domein dat Hot
Griselda wil bestrijken. Het
zal de folkgroep zeker lukken en
niet louter door het unieke instru
mentarium. De muziek van Hot
Griselda is even energiek als crea
tief, gedreven en recht door zee.
Een voorproefje van het 'nieuwe'
Hot Griselda is zondag te horen in
De Piek in Vlissingen, waar de
nieuwe zangeres Sophie ter Schure
wordt gepresenteerd.
Hot Griselda is een bijzondere for
matie, in meerdere opzichten. Zo
komt de helft van de groep uit Ne
derland, de andere helft uit Vlaan
deren. Bovendien bespelen Toon
van Mierlo en Stijn van Beek bei
den de Uilleann pipes. Deze Ierse
balgdoedelzak is een uiterst moei
lijk instrument om goed te leren
bespelen.
De doedelzakspelers kwamen el
kaar zo'n twee jaar geleden tegen
bij een folkbal in Nijmegen en na
een nachtelijke sessie besloten ze
samen iets op te zetten. Bouzouki-
speler Kaspar Laval uit Amsterdam
was als vaste muziekmaat van van
Beek een logische aanvulling. De
Vlaamse gitarist Jeroen Geerinck
completeert het viertal.
Van Mierlo leerde het instrument
kennen tijdens een werkstage in
Ierland. „De Uilleann pipes is een
sprekend instrument met een
prachtige en machtige klank. Je
kan het solo bespelen al wordt dat
steeds minder gedaan. In een
Hot Griselda treedt zondag op in De Piek in Vlissingen.
groep is het beslist geen onopval
lend instrument."
De titelloze debuut-cd valt vooral
op door een enorme drive, scher
pe randjes en stoorrl op de melo
dieën. „Dat energieke komt geheel
op het conto van Jeroen en Kas
par. Live zit er nog veel meer drive
achter. Het is veel krachtiger dan
op de cd, waar het geluid meer
eendimensionaal is."
Inmiddels heeft Hot Griselda een
naam opgebouwd in het balfolkcir-
cuit. Toch ontwikkelt de groep
zich naar een andere richting. On
langs werd zangeres Sophie ter
Schure aan de formatie toege
voegd. „Met balfolk kan je eigen
lijk alleen instrumentaal spelen.
De zang verdwijnt in het dansge-
weld. Maar bij een zittend publiek
luistert men veel meer en onze
muziek is daar eveneens geschikt
voor. In de loop van het jaar zal
een cd verschijnen met daarop ze
ker een deel zangnummers."
Hot Griselda, zondag in De Piek in
Vlissingen. Aanvang: 15.15 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.