Én ganzenborden én Nietzsche. Heerlijk! Hot Griselda: van balfolk tot pittige luistermuziek uit 15 donderdag 13 januari 2011 Natuurlijk was dat over dreven, vorige week. Er is nog wel een héél klein beetje toneel in Zeeland, deze maand. Om te be ginnen op maandag 17 de uitge stelde voorstelling Karakter (schijnt na het eerste trage half uur heel pakkend te zijn). En dan een dag later komt Lente, ge schreven door Haye van der Heyden. Een tragikomedie, met topacteurs als Anne-Wil Blan- kers (bekend van Wilhelmina en Liefdesbrievenen Edwin de Vries (van De Pianist). Het verhaal heeft de eenvoud én de kracht waar Haye van der Hey den zo graag naar streeft. Marja en Martin Teren elkaar kennen op het kerkhof Daar bezweren ze elkaar, dat ze écht nooit meer een relatie willen. Want liefde is mooi, maar kan ook vreselijk pijn doen. Vriendschap mag wel. En méér is het ook niet, hun bezoekjes en hun gesprekken. Maar zoals dat va ker gaat: de bezoekjes worden lan ger en de gesprekken steeds per soonlijker. Lente is aan het einde van zijn try-out tournee. Er zijn nog geen recensies, en ook geen voorbe schouwingen te vinden. Een nieuw stuk van Haye van der Hey den is dan ook geen groot nieuws, hij schrijft er minstens één per jaar. Voor hem is dat geen kwestie van hard werken en naarstig zoe ken naar inspiratie. Het is vooral degelijk en vakbekwaam - én met plezier - het werk doen waar je kennelijk voor in de wieg gelegd bent. (En dus zal Lente weer een sterk stuk zijn!) Haye van der Heyden is bij veel Er staat nog veel meer in dat le zenswaardige Wie Schrijft Die Blijft (bezig). Als 'veelschrijver' gelooft hij heilig in het 'bewust industriali seren van een creatieve bezigheid'. Maar Hij gelooft even heilig in de intuïtie. Hij heeft het 'vaak meege maakt dat er onder mijn vingers iets ontstond waar ik bijna niet bij was'. Voor hem is dat de levens- of kunstnoodzakelijke combinatie van uitersten. „Het brengt ons én Nietzsche én ganzenborden. Heer lijk." Dat zal ongetwijfeld allemaal in Lente terug te vinden zijn. Afgelopen week heb ik in het Arsenaaltheater in Vlis- singen kennis gemaakt met Jochen Otten. Van opleiding een kleinkunstenaar, in wezen een 'stand-upper'. Da's kaler aan de ene kant (hoewel hij een intrige rend en sprekend object op het le ge toneel had, en er ook vage din gen weliswaar mee dééd). En pitti ger aan de andere kant. Zijn'show Belastend Materiaal gaat over de grote schoonmaak in een hoofd vol opgekropte woede. Dat van die opgekropte woede werd in een autobiografie gevonden. Met autoritaire vader en jonggestorven zusje. Een nép-biografie, neem ik aan, maar wel een nét nog geloof waardige biografie. Op de rand van het ongeloofwaardige bestaan baar, en daarmee herkenbaar en komisch tegelijk. En het opruimen lukt bijna... Ook al zo herkenbaar. Ik weet nog altijd niet zeker wat ik liever heb: hiervoor gepland naar het theater gaan of het per onge luk tegenkomen in een rommelig café. Ik denk het laatste. Maar ver der was het oké. De Nachtzusters (Ledeltheater) hadden met Brokken wel een thea- tergebeuren in gedachten. Maar die theatereffecten waren niet alle maal even spits en chronome- trisch. Een paar mooie vondsten, te veel middelmatigs. 'Lente', di. 18 januari in Stadsschouw burg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. mensen het best bekend van televi sieseries als In de Vlaamsche pot, Diamant, Kees Co en 'Kinderen geen bezwaar'. Veel minder als de oprichter van het cabaretgezel schap Purper, samen met Erik Brey. Nog minder als kinderboe kenschrijver (o.a. De verboden vriend en Het Geheim van de Maf fiamoeder). Een man van vele markten, waar hij enthousiast over vertelt in zijn boek Wie Schrijft Die Blijft (bezig). Een veel zeggende titel. Een boek waarin hij zich onbedoeld toch ook een beetje meent te moeten verdedi gen tegen het 'plezierschrijven', dat hem soms verweten wordt. Maar dat hijzelf weet uit te leggen als een credo, als zijn grote kracht. Onder het motto 'Alle kunst is amusement en die van mij zeker', legt hij uit dat een komedie even veel, zo niet méér, waard is dan een tragedie. „Een situatie waarbij een vrouw een man een pak op zijn sodemieter geeft valt onder de komedie, andersom is het tragedie. Dat is al zo sinds de middeleeu wen. Ook aan komedie ligt echter altijd een of ander psychologische, religieuze of emotionele gedachte ten grondslag. Gek genoeg zou je kunnen zeggen: het gaat eigenlijk altijd over de dood. Het gaat altijd over angsten, verlangens, behoef tes, noem maar op en die zijn er omdat we ons realiseren dat het le ven eindig is." Anne-Wil Blankers, Edwin de Vries en Oda Spelbos (vlnr) spelen in de tragikomedie Lente. door Marius Roeting Van folkbal tot concertzaal. Dat is het domein dat Hot Griselda wil bestrijken. Het zal de folkgroep zeker lukken en niet louter door het unieke instru mentarium. De muziek van Hot Griselda is even energiek als crea tief, gedreven en recht door zee. Een voorproefje van het 'nieuwe' Hot Griselda is zondag te horen in De Piek in Vlissingen, waar de nieuwe zangeres Sophie ter Schure wordt gepresenteerd. Hot Griselda is een bijzondere for matie, in meerdere opzichten. Zo komt de helft van de groep uit Ne derland, de andere helft uit Vlaan deren. Bovendien bespelen Toon van Mierlo en Stijn van Beek bei den de Uilleann pipes. Deze Ierse balgdoedelzak is een uiterst moei lijk instrument om goed te leren bespelen. De doedelzakspelers kwamen el kaar zo'n twee jaar geleden tegen bij een folkbal in Nijmegen en na een nachtelijke sessie besloten ze samen iets op te zetten. Bouzouki- speler Kaspar Laval uit Amsterdam was als vaste muziekmaat van van Beek een logische aanvulling. De Vlaamse gitarist Jeroen Geerinck completeert het viertal. Van Mierlo leerde het instrument kennen tijdens een werkstage in Ierland. „De Uilleann pipes is een sprekend instrument met een prachtige en machtige klank. Je kan het solo bespelen al wordt dat steeds minder gedaan. In een Hot Griselda treedt zondag op in De Piek in Vlissingen. groep is het beslist geen onopval lend instrument." De titelloze debuut-cd valt vooral op door een enorme drive, scher pe randjes en stoorrl op de melo dieën. „Dat energieke komt geheel op het conto van Jeroen en Kas par. Live zit er nog veel meer drive achter. Het is veel krachtiger dan op de cd, waar het geluid meer eendimensionaal is." Inmiddels heeft Hot Griselda een naam opgebouwd in het balfolkcir- cuit. Toch ontwikkelt de groep zich naar een andere richting. On langs werd zangeres Sophie ter Schure aan de formatie toege voegd. „Met balfolk kan je eigen lijk alleen instrumentaal spelen. De zang verdwijnt in het dansge- weld. Maar bij een zittend publiek luistert men veel meer en onze muziek is daar eveneens geschikt voor. In de loop van het jaar zal een cd verschijnen met daarop ze ker een deel zangnummers." Hot Griselda, zondag in De Piek in Vlissingen. Aanvang: 15.15 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71