'Meteen van oor tot oor' Hans van Duijn woensdag 12 januari 2011 15 onderwijs Het Calvijn College in Goes stond vlak voor de kerstvakantie even op zijn kop. Gymleraar Hans van Duijn (49) werd gekozen tot beste leraar van Zeeland. Hij kreeg zo'n 1100 van de 2600 stemmen in de PZC-verkiezing. In een volle gymzaal nam hij de wisselbokaal in ontvangst. „Ik ben een leerling-idioot", zegt de winnaar. door Cornelleke Blok Naam: Hans van Duijn Leeftijd: 49 Woonplaats: Goes Getrouwd met Paula, die ook les geeft op het Calvijn College. Kinderen: Pauline (22), Lianne (20), Matthijs (16), Anne Sophie (12) en pleegdochter Sylvia (16). Hobby's: tennis, schaatsen, lezen en wandelen in de bergen Zijn huisarts, de koster van de kerk, de me vrouw bij de apo theek: iedereen sprak 'm aan. „Ik heb op je gestemd hoor!", zeiden ze. Hans van Duijn vertelt het glunde rend. En dat terwijl hij er eigenlijk niet zo van houdt om in de schijn werpers te staan. „Maar dit initia tief kwam vanuit de leerlingen. Dat maakt het leuk." De PZC-leraarverkiezing stuitte aanvankelijk op wat terughoudend heid bij het reformatorische Cal vijn College in Goes. „Er is een risi co van persoonsverheerlijking van één leraar", legt Van Duijn uit. „Toen de leerlingen in de school via de intercom opriepen om op mij te stemmen, zeiden ze erbij: 'maar er zijn ook nog heel veel an dere goede leraren.' En dat is ook zo: de beste leraar bestaat niet." Het trainingspak is verruild voor een spijkerbroek. Van Duijn heeft vakantie. In zijn Goese jarendertig- woning vertelt de gymleraar over zijn beroep. Ontspannen, vriende lijk en open. Van Duijn houdt van skiën, tennis en schaatsen. „Maar als je vraagt of ik een vakidioot ben, dan zeg ik nee. Ik ben wel een 'leerling-idi oot'. Ik vind het heel gaaf als ie mand goed kan gymmen, maar voor mij is het belangrijkste dat de minder getalenteerde kinderen óók met een smile de klas uitgaan. Misschien trek ik de zwakkeren zelfs wel nét een beetje voor." Dat meisje bijvoorbeeld, dat moei te had met de duurloop. „Na één Hans van Duijn won vlak voor de kerstvakantie de PZC-verkiezing 'Beste leraar van Zeeland'. minuut lopen stortte ze in. Nor maal gesproken zou zo'n leerling een vette onvoldoende krijgen. Maar ze kwam de les erna naar me toe en zei: 'meneer, ik heb thuis ge oefend'. En inderdaad, ik zag haar vooruit gaan. Ik complimenteerde haar en ze vertrok uit de klas met een smile van oor tot oor. Ik heb tegen haar gezegd: als jij die rond jes loopt zonder te wandelen, dan krijg je van mij een zeven. Ik durf zoiets ook hardop in de klas te zeg gen. Ik leg het uit. Weet je, de ene zeven is de andere niet. Natuurlijk is het hartstikke mooi als leerlin gen een tien krijgen, maar dat meisje had voor het eerst een posi tief gevoel bij gym! Dat effect zal ik nooit vergeten." Buiten de lessen helpt Van Duijn in zijn functie als vertrouwensper soon leerlingen met problemen. „De leerlingen kwamen altijd al met hun zorgen naar me toe. Mis schien omdat ik daar voelsprieten voor heb. Als ik iets zie, dan wil ik meteen actie ondernemen. Zie ik een meisje stil in een hoekje zit ten, dan is het voor mij vanzelf sprekend om naar haar toe te lo pen en te vragen: 'waarom zit je zo alleen?"' Van Duijn is één van de kartrekkers van het project 'Leerling voor jou'. Daarin krijgen enkele bovenbouwers de taak om zich waar nodig te ontfermen over eerste- en tweedeklassers. Terwijl hij spreekt, maakt hij een paar keer verontschuldigende geba ren. Want borstklopperij, daar houdt Van Duijn niet van. Toen hij onder luid gejuich van zijn leer lingen de PZC-wisselbokaal in ont vangst nam, schreef hij zijn presta tie meteen toe aan zijn 'allerbe langrijkste drijfveer'. „Ik probeer er te zijn voor jongeren en ze te helpen, maar ik ben net zo hulpbe hoevend als zij. Als ik problemen heb, dan kan ik mijn zorgen neer leggen bij de Heere. Ik zie mezelf als een reflector. Het licht en de liefde van de Heere kaatst op mij, en ik doe niks anders dan het door geven aan andere mensen." Hij zwijgt even en relativeert: „Ach, veel mensen zullen het mis schien belachelijk vinden, maar zo zie ik het." De school heeft een belangrijke taak in de opvoeding, vindt Van Duijp. „Als leraar en vertrouwens persoon ben je er om bij te dragen aan de ontwikkeling van de mens. Het vak is daarbij een middel. Er zijn mensen die zeggen: de school is er om op te leiden. Klaar. Maar ik weet: een kind met zorgen komt niet toe aan taal en rekenen. Het welbevinden van leerlingen is superbelangrijk." „Je kunt in mijn functie als ver trouwenspersoon niet zeggen: 98 procent van je leerlingen is ge slaagd, dus je hebt het goed ge daan. Het is moeilijk te meten, ze ker op korte termijn. Ik heb het ge voel dat ik geslaagd ben, als ik iets heb kunnen betekenen voor mijn leerlingen, nu en in de toekomst. Ik kreeg pas een kaartje van een oud-leerlinge. Ze schreef: 'bedankt dat u me tien jaar geleden zo ge holpen heeft en dat u er voor me heeft willen zijn.' Dan denk ik: 'yes, mijn werk wordt gewaar deerd.' Ook nu ik gekozen ben als beste leraar, denk ik weer: het is niet voor niets geweest." Iftt \K\JftlOft\WOI> tOOQ eweM UeETtOlET... MOET NX*. ECHT UE6LDOWO, y* werr jit? STÖPrtCS TUCN6M Dtt&MA era* KOKEM O KAM ftNOfle KEE& u UECHATTENi! EWDAiOnCET Ik. OOK f006 OPfftSSÖO'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 85