ii bepalen wel je toekomst Kies strategisch! woensdag 12 januari 2011 Naam: Maxime van Trier (18) uit Middel burg School: 6 vwo Nehalennia Middelburg Profiel: Cultuur Maatschappij „Ik ben totaal niet goed in natuurkun de en dat soort vakken. Het interes seert me ook gewoon niet." Verve lend, maar het maakte de profielkeu ze voor Maxime een stuk makkelij ker: de twee 'bèta-profielen' vielen sowieso af. Ze koos in de derde klas voor economie maatschappij: zon der exacte vakken, maar mét econo- Daarom heb ik dat vak in de vijfde alsnog laten vallen." En dus wisselde Maxime naar het profiel cultuur en maatschappij. Ze moest in plaats van economie wel aardrijkskunde gaan volgen. Dat viel in het begin niet mee. „Voor de eer ste toets had ik niet zo'n goed cijfer. Ook nu zijn mijn cijfers nog matig." Maxime zit in de examenklas, maar ze twijfelt nog behoorlijk welke stu die ze wil volgen. „Het wordt psycho logie of media cultuur. Ik zou wel achter de schermen bij een televisie programma willen werken." Volgend jaar gaat ze naar Amsterdam, dat is zeker. Ze zwijmelt even weg. „De Als je vijftien of zestien bent, ben je met hele andere dingen bezig dan je toekomstige baan, weet Hans van Poll. Hij is decaan op het Nehalennia in Middelburg en begeleidt vwo-scholie- ren onder meer bij de keuze voor hun profiel. Nadenken over de vervolgstudie en toekomstig beroep is daarbij noodza kelijk. „Voor sommige studies heb je een bepaald profiel nodig", zegt Van Poll. Op het Nehalennia wordt een uur per week besteed aan dit onder werp. „Leerlingen leren er over zich zelf. Ze houden elkaar bijvoorbeeld een spiegel voor: zo hoor je hoe een ander jou ziet en weet je beter wat je sterke en minder sterke kanten zijn. De ouders worden ook bij het proces betrokken en we hebben tes ten waarmee we de vaardigheden, ca paciteiten en interesses meten. Toch gebeurt het soms dat iemand met een profiel natuur en techniek in de examenklas besluit om rechten te gaan studeren." Om zoveel mogelijk opties open te houden adviseert Van Poll zijn leerlin gen om 'strategisch' te kiezen. „Dat kan bijvoorbeeld door extra vakken te volgen in de vrije ruimte." Met die keuzevakken worden de verschillen tussen de profielen klein. Daarom vindt Van Poll het idee van minister Van Bijsterveldt om alleen een alfa- en een bètapakket in te voeren niet slecht. Maar waar volgens hem écht iets aan gedaan moet worden, is de overdaad aan studiemogelijkheden. „Het is een ramp", vindt Van Poll. „Scholieren verzuipen in het aanbod van opleidingen, die vaak allerlei flit sende namen hebben." mijn vakken overeen met die van het profiel natuur gezondheid. Ik vind die profielen wel goed werken zo. Het is zo logisch als wat: je kiest ei genlijk niet. Je doet gewoon waar je goed in bent. In de derde moet je een vragenlijst invullen, waaruit je kunt afleiden welk profiel je moet kiezen. De uitkomst is eigenlijk al leen maar een bevestiging van wat je al wist. Boris mag dan weten wat 'ie kan; wat 'ie wil is een tweede. Hij bezocht open dagen bij de universiteiten van Delft en Eindhoven, maar heeft nog geen definitieve keuze studiekeuze gemaakt. „Ach, dat geldt voor de meeste van mijn klasgenoten." Naam: Boris Schrijver (17) uit Koudekerke School: 6 vwo SSG Nehalennia in Middel burg Proflei: Natuur Techniek Boris haalt zijn schouders op. „Ach ja, wat is leuk... Je zit op school, je moet die vakken toch volgen. Ik heb gekozen waar ik goed in ben." Wis kunde en natuurkunde gaan hem makkelijk af. Daarom koos hij voor het profiel natuur en techniek. Maar eigenlijk is zijn vakkenpakket een mengelmoes, vertelt hij. „Ik heb bio- |rcie als keuzevak. Daarmee komen H0EWT36 Mr DIM UÏT?'.? piEoeue piEoeue

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 81