ii
bepalen wel je
toekomst
Kies
strategisch!
woensdag 12 januari 2011
Naam:
Maxime van Trier (18) uit Middel
burg
School:
6 vwo Nehalennia Middelburg
Profiel:
Cultuur Maatschappij
„Ik ben totaal niet goed in natuurkun
de en dat soort vakken. Het interes
seert me ook gewoon niet." Verve
lend, maar het maakte de profielkeu
ze voor Maxime een stuk makkelij
ker: de twee 'bèta-profielen' vielen
sowieso af. Ze koos in de derde klas
voor economie maatschappij: zon
der exacte vakken, maar mét econo-
Daarom heb ik dat vak in de vijfde
alsnog laten vallen." En dus wisselde
Maxime naar het profiel cultuur en
maatschappij.
Ze moest in plaats van economie wel
aardrijkskunde gaan volgen. Dat viel
in het begin niet mee. „Voor de eer
ste toets had ik niet zo'n goed cijfer.
Ook nu zijn mijn cijfers nog matig."
Maxime zit in de examenklas, maar
ze twijfelt nog behoorlijk welke stu
die ze wil volgen. „Het wordt psycho
logie of media cultuur. Ik zou wel
achter de schermen bij een televisie
programma willen werken." Volgend
jaar gaat ze naar Amsterdam, dat is
zeker. Ze zwijmelt even weg. „De
Als je vijftien of zestien bent, ben je
met hele andere dingen bezig dan je
toekomstige baan, weet Hans van
Poll.
Hij is decaan op het Nehalennia in
Middelburg en begeleidt vwo-scholie-
ren onder meer bij de keuze voor
hun profiel.
Nadenken over de vervolgstudie en
toekomstig beroep is daarbij noodza
kelijk. „Voor sommige studies heb je
een bepaald profiel nodig", zegt Van
Poll.
Op het Nehalennia wordt een uur
per week besteed aan dit onder
werp. „Leerlingen leren er over zich
zelf. Ze houden elkaar bijvoorbeeld
een spiegel voor: zo hoor je hoe een
ander jou ziet en weet je beter wat
je sterke en minder sterke kanten
zijn. De ouders worden ook bij het
proces betrokken en we hebben tes
ten waarmee we de vaardigheden, ca
paciteiten en interesses meten. Toch
gebeurt het soms dat iemand met
een profiel natuur en techniek in de
examenklas besluit om rechten te
gaan studeren."
Om zoveel mogelijk opties open te
houden adviseert Van Poll zijn leerlin
gen om 'strategisch' te kiezen. „Dat
kan bijvoorbeeld door extra vakken
te volgen in de vrije ruimte." Met die
keuzevakken worden de verschillen
tussen de profielen klein. Daarom
vindt Van Poll het idee van minister
Van Bijsterveldt om alleen een alfa-
en een bètapakket in te voeren niet
slecht. Maar waar volgens hem écht
iets aan gedaan moet worden, is de
overdaad aan studiemogelijkheden.
„Het is een ramp", vindt Van Poll.
„Scholieren verzuipen in het aanbod
van opleidingen, die vaak allerlei flit
sende namen hebben."
mijn vakken overeen met die van het
profiel natuur gezondheid. Ik vind
die profielen wel goed werken zo.
Het is zo logisch als wat: je kiest ei
genlijk niet. Je doet gewoon waar je
goed in bent. In de derde moet je
een vragenlijst invullen, waaruit je
kunt afleiden welk profiel je moet
kiezen. De uitkomst is eigenlijk al
leen maar een bevestiging van wat je
al wist.
Boris mag dan weten wat 'ie kan;
wat 'ie wil is een tweede. Hij bezocht
open dagen bij de universiteiten van
Delft en Eindhoven, maar heeft nog
geen definitieve keuze studiekeuze
gemaakt. „Ach, dat geldt voor de
meeste van mijn klasgenoten."
Naam:
Boris Schrijver (17) uit Koudekerke
School:
6 vwo SSG Nehalennia in Middel
burg
Proflei:
Natuur Techniek
Boris haalt zijn schouders op. „Ach
ja, wat is leuk... Je zit op school, je
moet die vakken toch volgen. Ik heb
gekozen waar ik goed in ben." Wis
kunde en natuurkunde gaan hem
makkelijk af. Daarom koos hij voor
het profiel natuur en techniek. Maar
eigenlijk is zijn vakkenpakket een
mengelmoes, vertelt hij. „Ik heb bio-
|rcie als keuzevak. Daarmee komen
H0EWT36
Mr DIM UÏT?'.?
piEoeue
piEoeue