Beautyblogs razend populair 20 Wellness pzc.nl/wellness Opmerkingen? Tips? Adverteren? PZC That's how sport works! sport wo rxs woensdag 12 januari 2011 immVl SCHOONHEID JANUARI WELLNESS/NIETES Kijk ook op: www.pzc.nl/wellness Meer lezen? Eerdere onderwerpen? Meer links? ff redactie@pzc.nl. Si advertenties@wegener.nl II www.pzc.nl@abonneren wsmammmms Abonneren? De tijd dat vrouwen (én mannen) voor beautyadvies waren aangewezen op tijd schriften en de parfumerie, is voorbij. Op internet zijn beautyblogs razend popu lair. Meisjes en jonge vrou wen, zelf dol op make-up, delen hun kennis graag. door Hans Blommaert Cynthia (20) is een beauty- blogger van het eerste uur. Haar blog, Miss Lip- gloss, startte ze al in 2006. In het begin ging Miss Lipgloss over allerlei onderwerpen, maar al snel legde Cynthia zich helemaal toe op alles rondom beauty. „Beauty interesseert me het meest en dus is dat uiteindelijk mijn enige onderwerp geworden. Ik vind het een geweldig leuk onder werp. Ik ben dol op make-up. Het geef! me een prettig gevoel. En je kunt er zoveel mee: je kunt er desnoods je hele gezicht mee ver anderen. Daardoor kun je er ont zettend veel over vertellen." Nikkie (16) maakt twee keer in de week een kort filmpje over make up en plaatst dat op YouTube, waar ze inmiddels uitgegroeid is tot een fenomeen. Nikkie doet alles zelf: ze bedenkt haar filmpjes, acteert erin, regisseert ze, doet de visagie, het haar, alles. Nikkie: „Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt. Als ik het niet doe, mis ik het." Toen Nikkie begon met de film pjes, had ze geen zin er allemaal mensen bij te halen. Ze wilde er niet te veel heisa van maken. Inmiddels is ze het gezicht van haar eigen filmpjes en een inter- netfenomeen. En dus blijft ze haar eigen model. „Een goed ding moet je niet veranderen. Mijn filmpjes zijn populair. Ik krijg zoveel lieve mailtjes en reacties. Mensen reage ren op mijn filmpjes, maar ik word nu ook vaak benaderd door kranten en tijdschriften als Yes, Fancy en CosmoGirl. Ze schrijven dat ik een make-uptalent ben. Dat is erg leuk." Het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat de commercie de blogs en internetfilmpjes ontdekt. Bladen waren voor de cosmetica merken altijd al een uitgelezen medium om hun spullen onder de aandacht te krijgen. Tot op heden doet de Nederlandse cosmetica- wereld echter nog maar weinig met de beautyblogs. Cynthia: „Merken proberen me niet te beïn vloeden. Dat zou ze trouwens niet lukken. Ik wil gewoon blijven zeg gen wat ik echt vind. Ik schrijf wel advertorials, maar die zijn altijd puur informatief Mijn reviews, daar komt niemand aan." Ook Nikkie is niet gevoelig voor commercie: „Ik word wel eens benaderd door merken en dan vooral kleine, beginnende merken uit Amerika. Ze bieden me geld als ik hun producten gebruik in mijn filmpjes. Maar dat weiger ik altijd." Belinda Glöckler is eigenaresse van BE Company en verzorgt onder meer de pr voor beautymerken als Nina Ried, Sisley en Yves Rocher. Zij vindt de beautyblogs en make- upfilmpjes een heel interessante ontwikkeling. „Het mooie van dit medium is dat het interactief is en het merk dich ter bij de consument brengt. Het wordt daardoor soms echter. Som mige bloggers laten bijvoorbeeld zien hoe een foundation er op de huid uit ziet. Soms maken zij film pjes hoe een make- up aan te brengen. Dat kan een magazine na tuurlijk niet." Glöckler zet de blogs en filmpjes tegenwoordig ook in bij haar pr-werk: „Het enorme aantal unie ke bezoekers per maand is natuur lijk erg interessant. Dit is bij som mige blogs zo hoog, daar kan geen glossy tegenop. De andere kant van het verhaal is echter dat de kwaliteit van sommige blogs te wensen over laat en het kennis niveau over cosmetica erg laag is. Je moet wel degelijk kennis van zaken hebben, wil je een goed blog schrijven." Met die kennis zit het zeker bij Cynthia wel goed. Niet voor niets is Miss Lipgloss één van de meest gewaardeerde blogs van Neder land: „Ik krijg veel informatie thuisgestuurd, veel persberichten van cosmeticamerken. Daarnaast lees ik veel andere blogs, Neder landse, maar vooral ook buiten landse. Ik volg nu een visagieoplei- ding. Daar leer ik ook veel van." www.missIipgloss.nl www.nikkietutorials.co www.cosmopinie.ni Annemieke Hoogendijk, actrice (Mevrouw Stembundj/zangeres Wellness: „Een ritje op de I racefiets met mijn man." - i Nietes: „Een dag waarop het constant regent, zodat ik j binnen moet blijven. Sinds ik 'buiten' woon, wil ik ook steeds meer naar buiten!" Wat draagt bij aan uw welbevinden en wat zeker niet? illustratie Angela van Eek Wat vindt u? Wat bekende persoonlijkheden vin den van wellness kunt u dagelijks lezen. Op onze website kunt u ook zien en horen wat mensen op straat daarvan denken. VMbRBnaH* Kijk op www.pzc.nl/wellness VOOR EEN PRIMA CONDITIE... ...EN NOG VEEL MEER ru BANNINKLAAN 6 4301 NN ZIERIKZEE WWW.SPORTWORXS.NL T 0111 411515 M 06 24286136 INF0@SP0RTW0RXS.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 20