niet gemaakt op getij caravans bij Rilland 3 spectrum Zaterdag 8 januari 2011 bleem voor iedereen wordt: „Iedereen krijgt daar last van. Niet alleen de toeris ten, maar ook de andere verkeersdeelne mers zoals het beroepsvervoer. Die cara vans staan straks met z'n allen tussen de vrachtwagens en het forensenverkeer." Mare Volleman van de Kamer van Koop handel rekent er op dat Rijkswaterstaat, als het zo ver is, zorgt voor een passende oplossing. Hij beseft dat Zeeland een las tige infrastructuur heeft. Dat is het man co van de regio. Hij wil dat de onderne mers betrokken worden bij de alternatie ven die Rijkswaterstaat bedenkt. Camiel Gorak van de vervoersorganisa tie EVO geeft aan dat een uur wachten voor een vrachtwagen 45 euro kost en dat bedrag kan oplopen als een vracht wagen bijvoorbeeld een schip in de ha ven van Vlissingen mist. Vrachtwagens over alternatieve routes sturen, met veel remmen en optrekken bij de passage van rotondes levert een flink zwaardere belasting voor het milieu op, voegt Go- rak er aan toe. „Maar er is eigenlijk geen volwaardig alternatief voor de A58. We hebben dan ook veel zorgen over deze situatie." Recron Zeeland hield dinsdag een verga dering waar het onderwerp Vlaketunnel nadrukkelijk aan de orde kwam. De be stuursleden van de Bevelanden en Wal cheren maakten zich zorgen. Die zien de bui al hangen, legt regiomanager Art hur van Disseldorp uit. En al snel begre pen de leden uit de Kop van Schouwen en Zeeuws-Vlaanderen dat het hen ook wel eens zou kunnen raken. Van Disseldorp: „Nu zie je ineens de af hankelijkheid van Zeeland van één ver keersader als toegang tot de provincie. Je moet er niet aan denken dat er wat gebeurt zoals nu met de Vlaketunnel." De Recron-regiomanager vertelt dat het het-allerdrukste is op de woensdag voor Hemelvaartsdag, zo is de ervaring van de ondernemingen in de Zeeuwse re creatiesector. Dat is woensdag 1 juni. Een soort Zeeuwse D-day. Rijkswaterstaat weet op dit moment nog niet hoe het er dan voorstaat met de tunnel. De Recron-ondernemers hebben met elkaar afgesproken om snel werk te ma ken van een soort systeem van gesprei de inschrijvingen. Niet langer zaterdag als wisseldag, maar inchecken op elke dag van de week. Dat wordt toch meer en meer als een optie in de dagrecreatie. Maar ze blijven zitten met een grote zorg: wat doet de Vlaketunnel met het imago van Zeeland? van de dijken geeft te denken. Rus is, voordat hij aan de Vlaketunnel gaat wer ken, als dienstkringhoofd verantwoorde lijk voor de sluizen in Hansweert. Het water lekt onder de constructie van de Oostsluis door. Dat moet met een dam- wand en enkele scheepsladingen grind worden verholpen. De slappe onder grond, weet Rus, is er een belangrijke oorzaak van. Het kanaal door Zuid-Beve land is tussen 1850 en 1866 dwars door het oudland van Zuid-Beveland gegra ven, een nauwelijks opgeslibt, venig ge bied met hier en daar een kreekrug. Vóór de verbetering van het kanaal ver toonden de dijken daardoor verzakkin gen. De in de woorden van Rus 'griezelige grondmechanische toestand' in de streek brengt hem ertoe in de aanloop naar de tunnelbouw aan te dringen op de aanleg van een bouwdok met retour bemaling voor de constructie van de twee tunnelsegmenten. Dat wordt niet nodig geacht. De gevolgen zijn aanzien lijk. Door het wegpompen van grondwa ter om het bouwdok droog te houden, doen zich in de wijde omgeving efnsti- ge verzakkingen voor en fruitboomgaar den verdrogen. Rijkswaterstaat moet 2,4 miljoen gulden schade uitkeren. Rus (87) heeft zijn ervaringen met de slappe bodem en de mogelijke invloed die drukverschillen door het getij erop hebben, onder de aandacht gebacht van zijn huidige collega's bij Rijkswaterstaat. „Of dat een rol heeft gespeeld bij de pro blemen met de toerit laat ik graag aan hen over." veroorzaken." Het duurde overigens nog tot 1993 voordat op het kanaal met wisselende waterstanden rekening moest worden gehouden. Eerst moest een nieuw sluizencomplex bij Hans- weert worden gebouwd, waarvoor de buurtschap Hansweert-Oost moest wij ken. Bovendien kon het kanaal pas in een open verbinding met de Oosterschel- de worden gebracht nadat hogere brug gen voor het weg- en spoorverkeer wa ren aangelegd en zwaardere dijken langs het verbrede en verdiepte kanaal waren verrezen. Die aanpassing is trouwens al lang nood zakelijk. De sluizen, vooral die in Hans- weert, vertonen kuren en de toestand Een mand met Zeeuwse producten minister Tjerk Westerterp die de Vlaketunnel op 25 juni 1975 opent. Boeren grijpen de opening van de tunnel aan om te protesteren tegen het landbouwbeleid. foto's Jaap Rus Oud-waterstater Jaap Rus In 1974 is de oostelijke toerit nagenoeg voltooid. voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77