niet gemaakt op getij
caravans
bij
Rilland
3 spectrum
Zaterdag 8 januari 2011
bleem voor iedereen wordt: „Iedereen
krijgt daar last van. Niet alleen de toeris
ten, maar ook de andere verkeersdeelne
mers zoals het beroepsvervoer. Die cara
vans staan straks met z'n allen tussen de
vrachtwagens en het forensenverkeer."
Mare Volleman van de Kamer van Koop
handel rekent er op dat Rijkswaterstaat,
als het zo ver is, zorgt voor een passende
oplossing. Hij beseft dat Zeeland een las
tige infrastructuur heeft. Dat is het man
co van de regio. Hij wil dat de onderne
mers betrokken worden bij de alternatie
ven die Rijkswaterstaat bedenkt.
Camiel Gorak van de vervoersorganisa
tie EVO geeft aan dat een uur wachten
voor een vrachtwagen 45 euro kost en
dat bedrag kan oplopen als een vracht
wagen bijvoorbeeld een schip in de ha
ven van Vlissingen mist. Vrachtwagens
over alternatieve routes sturen, met veel
remmen en optrekken bij de passage
van rotondes levert een flink zwaardere
belasting voor het milieu op, voegt Go-
rak er aan toe. „Maar er is eigenlijk geen
volwaardig alternatief voor de A58. We
hebben dan ook veel zorgen over deze
situatie."
Recron Zeeland hield dinsdag een verga
dering waar het onderwerp Vlaketunnel
nadrukkelijk aan de orde kwam. De be
stuursleden van de Bevelanden en Wal
cheren maakten zich zorgen. Die zien
de bui al hangen, legt regiomanager Art
hur van Disseldorp uit. En al snel begre
pen de leden uit de Kop van Schouwen
en Zeeuws-Vlaanderen dat het hen ook
wel eens zou kunnen raken.
Van Disseldorp: „Nu zie je ineens de af
hankelijkheid van Zeeland van één ver
keersader als toegang tot de provincie.
Je moet er niet aan denken dat er wat
gebeurt zoals nu met de Vlaketunnel."
De Recron-regiomanager vertelt dat het
het-allerdrukste is op de woensdag voor
Hemelvaartsdag, zo is de ervaring van
de ondernemingen in de Zeeuwse re
creatiesector. Dat is woensdag 1 juni.
Een soort Zeeuwse D-day.
Rijkswaterstaat weet op dit moment
nog niet hoe het er dan voorstaat met
de tunnel.
De Recron-ondernemers hebben met
elkaar afgesproken om snel werk te ma
ken van een soort systeem van gesprei
de inschrijvingen. Niet langer zaterdag
als wisseldag, maar inchecken op elke
dag van de week. Dat wordt toch meer
en meer als een optie in de dagrecreatie.
Maar ze blijven zitten met een grote
zorg: wat doet de Vlaketunnel met het
imago van Zeeland?
van de dijken geeft te denken. Rus is,
voordat hij aan de Vlaketunnel gaat wer
ken, als dienstkringhoofd verantwoorde
lijk voor de sluizen in Hansweert. Het
water lekt onder de constructie van de
Oostsluis door. Dat moet met een dam-
wand en enkele scheepsladingen grind
worden verholpen. De slappe onder
grond, weet Rus, is er een belangrijke
oorzaak van. Het kanaal door Zuid-Beve
land is tussen 1850 en 1866 dwars door
het oudland van Zuid-Beveland gegra
ven, een nauwelijks opgeslibt, venig ge
bied met hier en daar een kreekrug.
Vóór de verbetering van het kanaal ver
toonden de dijken daardoor verzakkin
gen.
De in de woorden van Rus 'griezelige
grondmechanische toestand' in de
streek brengt hem ertoe in de aanloop
naar de tunnelbouw aan te dringen op
de aanleg van een bouwdok met retour
bemaling voor de constructie van de
twee tunnelsegmenten. Dat wordt niet
nodig geacht. De gevolgen zijn aanzien
lijk. Door het wegpompen van grondwa
ter om het bouwdok droog te houden,
doen zich in de wijde omgeving efnsti-
ge verzakkingen voor en fruitboomgaar
den verdrogen. Rijkswaterstaat moet 2,4
miljoen gulden schade uitkeren.
Rus (87) heeft zijn ervaringen met de
slappe bodem en de mogelijke invloed
die drukverschillen door het getij erop
hebben, onder de aandacht gebacht van
zijn huidige collega's bij Rijkswaterstaat.
„Of dat een rol heeft gespeeld bij de pro
blemen met de toerit laat ik graag aan
hen over."
veroorzaken." Het duurde overigens
nog tot 1993 voordat op het kanaal met
wisselende waterstanden rekening
moest worden gehouden. Eerst moest
een nieuw sluizencomplex bij Hans-
weert worden gebouwd, waarvoor de
buurtschap Hansweert-Oost moest wij
ken. Bovendien kon het kanaal pas in
een open verbinding met de Oosterschel-
de worden gebracht nadat hogere brug
gen voor het weg- en spoorverkeer wa
ren aangelegd en zwaardere dijken langs
het verbrede en verdiepte kanaal waren
verrezen.
Die aanpassing is trouwens al lang nood
zakelijk. De sluizen, vooral die in Hans-
weert, vertonen kuren en de toestand
Een mand met Zeeuwse producten
minister Tjerk Westerterp die de
Vlaketunnel op 25 juni 1975 opent.
Boeren grijpen de opening van de tunnel
aan om te protesteren tegen het
landbouwbeleid. foto's Jaap Rus
Oud-waterstater Jaap Rus
In 1974 is de oostelijke toerit nagenoeg
voltooid.
voor