Rijen van wachtende
spectrum 2
Zaterdag 8 januari 2011
De twee tunnelsegmenten zijn in een dok
aan de westkant van het kanaal gebouwd.
De bouw van de oostelijke toerit in 1973.
Rechts de oude Vlakebrug.
Constructiewerk aan de oostelijke toerit,
waar zich nu het probleem voordoet.
Tunnel
Rijkswaterstaat verwacht in de
loop van deze maand de eerste
resultaten van het onderzoek naar
de oorzaak van het omhoog
komen van de oostelijke toerit in
de Vlaketunnel. Eén ding is
duidelijk: bij het ontwerp van de
tunnel is geen rekening gehouden
met getij op het kanaal.
door Ben Jansen
Het is de tijd van Grote Ver
wachtingen. Industrialisa
tie moet Zeeland groei en
welvaart brengen. In de
jaren zestig van de vorige
eeuw buitelen de plannen over elkaar
heen: Sloe II, Valkenisseplan en Rei-
merswaalplan. Dat Reimerswaalplan
voor een industriegebied aan de Ooster-
schelde, die volgens de dan nog gelden
de beslissingen met een dichte dam zal
worden afgesloten, brengt Rien Ver
burg, de onvermoeibare directeur van
het Economisch Technologisch Insti
tuut voor Zeeland, ertoe bij Rijkswater
staat aan te dringen op een diepe Vla
ketunnel als schakel in de autosnelweg
A58 die dan op de tekentafel ligt. Om
zijn geesteskind vanuit het zuiden voor
kleine zeeschepen bereikbaar te maken,
moet het kanaal door Zuid-Beveland
voldoende diepgang krijgen. Verburgs
verzoek belandt op het bureau van Jaap
Rus die aan de voorbereiding van de tun
nel werkt. De wens wordt ingewilligd.
De Vlaketunnel komt anderhalve meter
lager te liggen dan voor de binnen
scheepvaart noodzakelijk is.
Die diepere tunnel komt mooi van pas
bij de beslissingen over het openhouden
van de Oosterschelde. Omdat de bouw
van de stormvloedkering de monding
van de zeearm vernauwt, waardoor min
der water in en uit kan stromen, moe
ten achter in de Oosterschelde comparti-
menteringsdammen worden gebouwd.
Anders is onvoldoende getijverschil te
handhaven en dat getij geldt juist als mo
tor voor de natuur en de schelpdieren
cultuur. In die compartimenteringsdam-
men (Philipsdam en Oesterdam) zijn
sluizen voorzien. Het aantal sluispassa-
ges op de vaarroute Rotterdam-Gent
mag echter niet toenemen en daarom
wordt besloten de sluizen bij Wemeldin-
ge te laten vervallen.
Dat betekent getij op het kanaal. Het ge
middeld hoogwater zal reiken tot NAP
+1,5 meter; bij Iaagwater zal de gemiddel
de waterstand tot NAP -1,5 meter zijn ge
zakt. De honorering van Verburgs ver
langen de Vlaketunnel dieper te leggen,
betekent dat daar in elk geval niet aan
hoeft te worden gesleuteld bij de aanpas
sing van de vaarweg tot een getijkanaal.
Rus: „Het besluit om getij op het kanaal
te introduceren werd in 1976 genomen.
De tunnel was een jaar eerder klaar. Er
is bij het ontwerp en de bouw dus geen
rekening gehouden met de krachten die
de getijbeweging mogelijk zou kunnen
Het is een geluk bij een ongeluk dat Pasen en Pinksteren dit jaar laat
vallen. De paasdrukte begint vrijdag 22 april. Momenteel is het
oorverdovend stil rond de Vlaketunnel. Op Twitter wordt
gemopperd dat er niemand aan het werk is. En aangezien niet
uitgesloten is dat het probleem ook aan de westkant van de tunnel
bestaat, kan de reparatie wel eens eeii zaak van lange adem worden.
door René Schrier
e hoeft geen opleiding hogere
I bouwkunde gevolgd te hebben om
I je te realiseren dat de stremming
I bij de tunnel tot in de zomermaan-
s den aanhoudt.
Nu al staan er - als het even druk is - fi
les voor de tunnel. En straks staan dus
al die caravans en die auto's met rood
en zwart geletterde nummerborden ook
in die files.
„Dat zou een ramp zijn, afschuwelijk.
Daar moet ik niet aan denken." Room
pot-directeur Henk van Koeveringe had
er nog niet bij stilgestaan. Maar hij heeft
niet veel tijd nodig om zich te realiseren
wat een stremming van de Vlaketunnel
betekent voor het recreatieverkeer dat
richting Zeeland komt. Hij wil meteen
actie ondernemen. „We kunnen het de
mensen niet aandoen dat ze bij Rilland
staan te wachten om Zeeland in te ko
men." De Roompot is een bedrijf dat
precies weet waar de mensen vandaan
komen en zelfs redelijk in kan schatten
hoe laat die gasten in Zeeland arriveren.
„Die moeten we dus alternatieven aan
bieden. Veel van onze klanten komen
uit het oosten. Voor hen is misschien is
de route via Antwerpen en de Wester-
scheldetunnel een alternatief. En de
mensen uit de Randstad kunnen we .mis
schien het best via de Zeelandbrug laten
komen. Daar moeten we eens over na
denken."
Van Koeveringe merkt op dat een toena
me van het recreatieverkeer een pro-