Joost de Vries: debutant van het jaar boeken119 Het libido van teunisbloemen zaterdag 8 januari 2011 Joost de Vries (1983) debuteerde in 2010 met de romanClausewitz. Meteen werd hij tot troonopvolger van Harry Mulisch gebombardeerd. „Ja, dat bracht me in een euforische stemming." door Maarten Moll Schrijver Joost de Vries (27) maakte het afgelopen jaar furore met zijn de buut Clausewitz. Daarin gaat, in het kort, hoofdpersoon Tim Modder man op zoek naar de verdwenen cultschrij- ver Ferdynand LeFebvre, over wie hij een dissertatie schrijft. De eerste recensies, in het Parool en Vrij Nederland, waren ongun stig. Toen kreeg De Vries, die al licht wan hoopte, een sms van een kennis. „Die had bij NRC Next opgevangen dat Clausewitz in de boekenbijlage van de NRC die week zou worden opgevoerd als Boek van de week. Met het commentaar dat ik Mulisch naar de kroon zou steken. „In het boek heb ik geprobeerd het wereld beeld van de nog jonge hoofdpersoon te la ten botsen met dat van de generatie schrij vers en kunstenaars rond de verdwenen schrijver LeFebvre. In die vriendengroep kun je mensen als Mulisch en Gretta Dui- senberg herkennen. Hun kunstopvatting en idealisme sneuvelen keer op keer of worden in elk geval weggezet als naïef Als je bijvoor beeld leest wat Geert Mak in de jaren zeven tig in De Groene schreef over de Rote Ar mee Fraktion: zo idealistisch naïef" Tegen de vergelijking met Mulisch is vol gens De Vries veel in te brengen. Al is het al leen maar omdat hij net zijn eerste boek heeft gepubliceerd. „Ik vind hem wel goed, hoor. Hij is grappig en je moet hem, met zijn kosmische, mythische wereldbeeld niet helemaal serieus nemen. Deed hij zelf ook niet, denk ik. Maar dat hij in zijn boeken kunst, politiek, de kosmos bij elkaar brengt, dat spreekt me heel erg aan. Toen hij 80 werd, heb ik, net als alle aanwezigen bij de viering in de Stadsschouwburg, een handje van hem gekregen. Ik voer hem dus ook op in mijn roman. Hij Vindt Le Febvre een to taal overschatte schrijver. Dat vond ik wel grappig. „Ik wilde een afwijkend boek schrijven. Als recensent van De Groene Amsterdammer krijg ik heel veel boeken onder ogen. Dan zie je hoe je het niet wilt doen. De norm is de roman als a good read: een makkelijk te door Mario Molegraaf Want tot in 't diepst omarmen heb 'k geweten dat ik geboren ben voor de eenzaamheid dat ik aan zee en wind en wolken ben gewijd en dat nog nooit een man mij heeft bezeten. TRUUS GERHARDT (1899-1960) Alles leek haar mee te zit ten. Truus Gerhardt was mooi en begeerd. Ze werd erom benijd door haar zus ter. Dat was de uiteindelijk veel bekender geworden Ida Ger hardt, een ongelooflijk groot dichteres en een ongelooflijk naar mens. Wie dat laatste niet gelooft, moet De sluier weggeval len lezen, een boek van Mieke van den Berg en Dirk Idzinga met de poëzie en de biografie van Truus Gerhardt. Hoewel zij haar jongere zus Ida op allerlei manieren steunde, zat die haar dwars. Zo liet Ida haar levensge zellin Marie van der Zeijde een zuur artikel schrijven over Truus. Zelfs na haar dood werd de strijd voortgezet. Ida probeer de het verschijnen te saboteren van de verzamelde gedichten van haar zus. In het openbaar speelde Ida de goedheid zelve. Ze droeg haar De hovenier op aan Truus' nage dachtenis en typeerde haar raak in de regel 'Zij kende slechts één liefde: de volstrekte'. Voor de liefde geboren, maar niet voor het geluk. Truus Gerhardt werd ziek, lichamelijk en geestelijk, en stierf eenzaam en vergeten. Ze was jong getrouwd met een schoolvriend uit een rijk gezin. Al na een jaar, ze was zwanger van haar eerste kind, begon ze een verhouding. Ze scheidde, trouwde nog een keer, scheidde weer. Er zijn charmante brieven over een avontuur met Nijhoff. volgen, bijna lineair verteld verhaal. De ter reur van Herman Koch kun je dat noemen. Op zich niets mis mee, want heel veel men sen willen zulke boeken lezen. En steeds meer schrijvers gaan ook zo schrijven, in de hoop dat ze ook een bestseller zullen fabri ceren. Ik wilde opvallen, een boek schrijven dat nog niet bestond. In Clausewitz zit veel afwisseling. Citaten van de verdwenen schrijver, documentaire-achtige scènes, ver halende delen. Ik heb de roman geschreven die ik graag zelf zou willen lezen. „Clausewitz gaat heel erg over hoe men ge bruik maakt van verhalen om de wereld en ons leven vorm en zin te geven. Tim die op zoek gaat naar een verdwenen schrijver om orde te scheppen, te bewijzen dat LeFebvre echt bestaat. Volgens de Britse bioloog Le wis Wolpert zoeken mensen altijd naar cau saliteit. Cognitive imperative noemt hij dat. Mensen kunnen niet verkroppen dat er ge volg is zonder oorzaak. In het eerste seizoen van de televisieserie Mad men zit een mooie scène. Reclameman Don Draper heeft een I Joost de Vries - Clausewitz. Prometheus, 17,95 euro. In één moeite door brengt ze een paar andere kandidaten ter sprake. De mannelijke critici juichten. Vanwege de uitbundige poëzie, maar vooral vanwege de knappe dichteres, die haar natuurgedich ten ook nog eens een erotische lading gaf Botanische seks, het libido van teunisbloemen, 'de donkre drang der stamper die, naar bevruchting hijgend, gepijnigd en groot, open de nacht aftast met wijd gespreide stempel'. Ida Gerhardt was de dichteres van discipline, haar zuster schreef lyriek van lust. We zien haar ondergaan in steeds som berder gedichten. Ze peilde haar trieste geest, maar ook haar be perkte talent. 'Zal ééns het afge beden wonder komen, dat me aan mezelf ontheft en mij tot dichter maakt?' Dat wonder kwam niet, soms is iemands biografie interessanter dan de poëzie. a Mieke van den Berg en Dirk Idzinga - De sluier wegge vallen. Truus Gerhardt. Biografie en verzamelde gedichten. Nieu we Haagsche, 19,95 euro. hippieminnares. Hij staat daar, in zijn grijze pak, en zij zegt: 'Jij bent het systeem, jij bent de leugen'. Draper zegt dan: 'Nee, het is veel erger, er is geen leugen, er is geen sys teem'. Wolpert laat de mens vluchten naar religie, ik zoek het in complottheorieën. Be staat LeFebvre wel?" Clausewitz lijkt een terugkeer naar inter tekstualiteit en postmodernisme. De vele verwijzingen naar schrijvers, kunstenaars, het gebruik van verschillende soorten tek sten: de lezer verdwaalt af en toe en denkt overal een verwijzing in te zien. In de eerste pagina's menen we al de schrijvers Peter Handke, Tom Holland en Frederick Forsyth te herkennen. En dan de hoofdpersoon T.S.E. Modderman. T.S.E., is dat een verwij zing naar de Amerikaans- Britse dichter T.S. Eliot? De Vries lacht. „Nee, die initialen T.S.E. zijn van een goede vriend. Ik had een schuld bij hem, en ik beloofde hem dat ik mijn hoofdpersoon naar hem zou vernoe men. Je hoeft natuurlijk niet alles te zien of te begrijpen om het boek te kunnen lezen." Hij had veel plezier tijdens het schrijven van zijn roman. En Clausewitz is heel vaak heel geestig. Hij probeert over het echte le ven te schrijven of, zoals het in de roman wordt gezegd: 'Het echte leven is ook hard op lachen, om domme dingen, scheten la ten en uitglijden over bananenschillen'. Een roman zonder humor is een dode ro man. De Vries noemt Hella Haasse en Cees Nooteboom „Schrijvers zonder humor. Moeilijk te lezen. Ie probeert als schrijver toch een mens neer te zetten?" Hij bladert even door de Clausewitz van de verslaggever. Eén van de tienduizend exem plaren. „Die recensie in NRC heeft enorm geholpen voor de verkoop. Mijn roman kwam uit in dezelfde week dat Gerbrand Bakker, Jan Siebelink en Adriaan van Dis met hun nieuwe romans kwamen. Dan weet je dat je niet meteen aan de beurt bent. Maar ik heb nooit gewanhoopt. Ik zit nu op tienduizend. Lekker voor mijn studie schuld." Joost de Vries: „Ik heb de roman geschreven die ik graag zelf zou willen lezen." foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 19