Lekker jezelf, lekker echt Aan de slag met veilig wonen B binnen buiten zaterdag 8 januari 2011 Dromen van een perfect interieur? Houd maar op, geniet van je eigen mix van spullen, accepteer dat die plint er nog niet zit en de kranten op tafel liggen. Het echte huis, van echte mensen, is bezig met een opmars in brochures en bladen. Jezelf zijn mag weer. door Renske Schriemer Heb je ook nog het idee dat een zogenoemd designinterieur een begerenswaardig doel is? En wat is dat dan: een opstelling uit een glanzende brochure van zorgvuldig op el kaar afgestemde meubels, materialen en kleuren, subtiel uitgelicht door afgestemde verlichting? Of een jaloersmakend opgeruimd huis uit een woon blad. Waar op tafel alleen een collectie vaasjes staat, in ton-sur-ton kleuren, en op het aanrecht niets anders dan een mooie schaal met glimmende appels? Realiseer je: het is niet echt en voor bijna niemand haalbaar. Dat hoeft ook niet, want na jaren van perfectie en glan zende opgepoetstheid, lijkt er iets te veranderen. Het perfecte interieur bestaat niet meer. Stapels boeken, rommel op tafel, een doorgeschoten plant: stilisten en fotografen laten meer 'echtheid' zien op de foto's van in terieurs. En wij? Wij vinden dat prettig. Interieurrepor tages lijken zo op 'gluren bij de buren', waarbij de bewo ner belangrijk is en niet per se de meubels. Kijk maar eens goed om je heen. Tussen de minimalis tisch gestylede brochures van meubelmerken vind je steeds vaker een ander genre. Het designmerk Vitra, be kend om iconische klassiekers zonder tierelantijnen, pre senteerde vorig jaar de Suita Sofa van Antonio Citterio, een flexibele bank waarmee je alle kanten op kunt. Op de beurs in Milaan stonden voor het eerst geen strakke opstellingen, maar nagebootste huiskamers, compleet met een verfrommelde grand foulard op de bank en veel persoonlijke spullen. Zorgvuldig neergelegd door de stilist natuurlijk, maar het zag er uit alsof de bewo ner de stand even had verlaten om koffie te zetten. Het Design your own life-principe van Ikea en ook Iitta- la proberen ons ervan te overtuigen dat je het gerust zelf mag bedenken in je eigen huis. Een compleet zo- veeldelig servies met de bijbehorende etiquette is eigen lijk niet meer van nu, propageren de Finnen. Verzamel door de jaren je eigen collectie en mix die op tafel naar gelang seizoen, sfeer en gelegenheid. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt, ontdek je het overal. Zanotta fotografeerde echte, niet opgeruimde huizen voor de brochure en ook het Scandinavisch Muuto liet alle 'rommel' liggen toen de foto's voor de folder werden gemaakt. Wat is er aan de hand in meubelland? Volgens Paul te Grotenhuis van CBW-Mitex, de branchevereniging van interieurwinkels in Nederland, heeft het allemaal te ma ken met 'de hang naar authenticiteit'. „Aangewakkerd Mixen mag, het perfec tie servies bestaat niet volgens littala. Combi neer daarom onderde len van verschillende serviezen. door de crisis, en door milieubesef vinden we genieten, tijd hebben voor elkaar en consuminderen steeds belangrijker. We zijn weer op zoek naar wat ons eigen maakt. Een tak uit het bos meenemen en er zelf een stilleven mee maken, dat idee." Te Grotenhuis ziet dat er een ver schuiving heeft plaatsgevonden. „De tijd dat de meubelbranche zelf aan de knoppen draaide, lijkt voorbij. De consument lijkt aan zet en zoekt het zelf wel uit. Bekendheid is niet meer het belangrijkste voor meubel- merken. Vindbaarheid en mensen kunnen prikkelen en voeden met echte, authentieke interieurs wel." Helemaal authentiek en echt zijn de interieurs in het magazine Apartamento, een initiatief van de Italiaan Marco Velardi en twee bevriende foto grafen/ontwerpers. Zij maakten al jaren wat ze noemen sneaking pictures, oftewel 'gluurfoto's' in inspirerende huizen van creatieve vrienden en bekenden. Die huizen waren een beetje rommelig, onaangeraakt en ietwat ruig. Maar ook prikkelend, leuk om naar te kijken en je aan te spiegelen. „Vanzelf kwam het idee om daar wat mee te doen. Meer voor onszelf dan voor een ander." Inmiddels zijn Velardi en zijn vrienden drie jaar en zes nummers van Apartamento verder. Met succes. Een groeiende groep interieurauthentiekelingen weet het blad te vinden. Drukte Velardi in eerste instantie 5.000 exemplaren van het blad, nu heeft hij zelfs niet meer genoeg aan 25.000 exemplaren. „Het leven is niet perfect, maar dat leek heel lang wel zo als je interieurbla den en brochures van meubelmerken bekeek. Alles strak, glanzend, nieuw en perfect. Een harde mores, want: is het bij jou thuis niet zo, dan ben je een loser. Dat was de boodschap. Maar echte mensen hebben an dere problemen om zich druk over te maken. Dat zie je aan hun huis. Het is een plek om te verzamelen, te knut selen, te koken of tot rust te komen. Iedereen woont er gens, dat staat dichter bij ons dan bijvoorbeeld mode." Velardi is niet de enige, met zijn Apartamento. Foto graaf Todd Selby heeft zich helemaal toegelegd op losse, bijna 'toevallige' fotografie van bekende creatievelingen in hun eigen domein. Op zijn website en in het boek The Selby is in your place zien we Karl Lagerfeld, Chris tian Louboutin en Philippe Starck met dochter Jasmine, terwijl ze lekker wat rondrommelen, lachen of eten. Glu ren bij gewone mensen kan ook, bijvoorbeeld op de Ne derlandse website Interieurinspiratie.nl, waar mensen zelf hun huizen laten zien, vaak wel net opgeknapt en opgeruimd, maar zonder hulp van een stilist en dus toch heel persoonlijk. Maar in deze tijd van het jaar blijft het natuurlijk ook leuk om aan het einde van de dag, als het donker wordt, maar de gordijnen nog open zijn, een rondje door de buurt te wandelen en lekker naar binnen te gluren - bij de buren. www.apartamentomagazine.com www.theselby.com www.interieurinspiratie.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Designmerk Vitra presenteerde vorig jaar de Suita Sofa van Antonio Citterio, een flexibele bank waarmee je alle kanten op kunt. foto's PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 115