Het rijke Poolse verleden fSI °24-3650360 De Poolse stad Lublin kent een rijke historie. De patriciërshuizen in het Poolse Lublin fluisteren nog van dat deels verdwenen verleden. Jan Willem Veenhof verkende de regio. m reizen@wegener.nl reizen iaa® Zaterdag 8 januari 2011 Met de auto is het 1400 kilometer naar Lublin (vanaf Utrecht). Halverwege kun je overnachten in bijvoorbeeld Poznan, zie www.poznan.pl (ook in het Engels). Vliegen kan ook. Vanaf Amster dam vlieg je rechtstreeks naar Warschau met KLM en LOT. Vanaf Warschau met de trein in 2,5 uur naar Lublin. Meer informatie bij de Poolse Organisatie voor Toerisme, telefonisch via 020-6253570 of via www.polen.travel en www.um.lublin.eu/en Niet ver van het centrum ligt het voormalige concentratie- en vernietigingskamp Majdanek. Nu een museum met barakken, gas kamers en crematorium. Vanuit de stad gaan bussen naar Majdanek. Zie www.majdanek.pl Vanaf de Poolse hoofd stad Warschau is het ruim een uur rijden naar Lublin. Via de kas teelruïnes van Janowiec, met uitzicht over de Wisla-rivier en met de ferry naar het kunste naarsstadje Kazimierz Dolny. Daar wacht Alexandra Jurzysta ons op, dik in de zeventig, doctor in de geschiedenis en een inwoner die enthousiast is over haar eigen streek. Ze neemt ons eerst mee voor een stevige, Poolse lunch van uiensoep met brood en gerookte kaas en vertelt intussen haar bood schap: Polen kent een geschiede nis die verder gaat dan de buiten kant die veel toeristen zien. Natuurlijk, er is het kasteel van Ka zimierz Dolny, een van de vele ves tingen tegen de Tataren. Leuk om te beklimmen en over dé Wisla uit te kijken. Hier liet de veertiende- eeuwse koning Kazimierz III een gang aanleggen naar een verderop gelegen dorp, om in het geheim zijn geliefde te ontmoeten. De Poolse geschiedenis is intens vervlochten met de Joodse histo rie. Dat komt schrijnend naar vo ren als Alexandra ons meeneemt naar het oude Franciscaner kloos ter aan de andere kant van het marktplein van Kazimierz Dolny. In dit zestiende-eeuwse klooster had de Duitse Gestapo gedurende de Tweede Wereldoorlog een ge vangenis in de kelder. De cellen werden gebouwd met behulp van grafstenen van de plaatselijke Jood se begraafplaats. Na de oorlog wil de men de grafschennis herstellen, maar niemand wist meer wélke grafsteen precies waar teruggezet moesten worden. In de jaren ze ventig van de vorige eeuw besloot de communistische regering daar om net buiten de stad een plaatse lijke 'Klaagmuur' op te richten. De grafstenen uit het klooster werden teruggebracht naar de plaats waar de Joodse begraafplaats eeuwen lang geweest was. Daar vormen ze nu een monument op een groene helling. Meer dan de helft: van de Joodse bevolking van Kazimierz Dolny, zo'n 3.000 mensen, werd vermoord. We rijden verder naar Lublin, door de fraaie, landelijke regio van Lubelskie, op de grens van Mazovië en Malopolska. Langs vrij wel elke invalsweg naar de stad wuift het graan, als herinnering aan een glorierijk verleden, toen het gewas uit Litouwen, Wit-Rus- land en de Oekraïne via Gdansk naar Neder land werd verscheept. De restan ten van die gouden tijd staan langs het stadsplein van Lublin: statige, soms vervallen koopmanshuizen uit de zestiende en zeventiende eeuw. Op de terrassen ervoor zit ten studenten aan het bier. Van de 360:000 inwoners is bijna één op de drie student. Het is dan ook een gezellige stad. Met ook nog een mooi kasteel en een paar fraaie kerken die je kunt beklim men voor een mooi uitzicht. Toch confronteert Lublin je ook met een verleden dat niet meer be- www.polen.travel www.um.lublin.eu/en www.kazimierz-dolny.pl www.man.pula- wy.pl/~ajurzyst/index.html www.joods-leven.net www.tnn.lublin.pl Grote foto: De stadspoort tussen het kasteel en de oude stad van Lublin. Kleine foto's: De markt van Kazimierz Dolny. Bloemenhandel in een van stads poorten. foto's Jan Willem Veenhof staat. Als we op het plein vóór de kasteelingang staan, wijst gids Do- minika Sergiej naar beneden. „Zie je dat plein daaronder? Dat was waar het hart van de Joodse wijk zich bevond. Daar en rondom het kasteel." De Poolse regering heeft op deze plek in 1954 een plein aan gelegd in de vorm van een oog. „Een oog staat in het jodendom voor de aanwezigheid van God", vertelt Dominika. De vooroorlogse, Joodse wereld lijkt verdwenen. Eén derde van de bevolking van Lublin was in 1939 Joods (34.000 van de 100.000 in woners), nu zijn er nog „een stuk of twintig Joodse inwoners", zegt de gids. De talmoedschool, de jesji- va, is ingericht als museum en sy nagoge. De leerschool was ooit de grootste jesjiva ter wereld. Toch blijkt niet alles weg. In de Brama Grodzka, de noordoostelijke stads poort tussen kasteel en oude stad, bevindt zich een klein, theaterach tig gebouw. Daar is de permanente expositie Portrait of a Place te zien. Het is een poging de vooroorlogse, Joodse wereld te documenteren via verhalen van ooggetuigen en oude zwart-witfoto's. De foto's zijn te zien via kijkkastjes in een zwarte muur. De kijkdozen tonen een wereld die definitief verdwe nen is. Als je daarna uit het don ker weer naar buiten loopt, zie je Lublin met andere ogen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 109