auto7
Hij blijft nu wel in de familie
Een gouden combinatie
KLASSIEKER Ruud van Doom en zijn Audi 100 Coupé S
Alternatief: BMW 120i Graphite
Alternatief: Fiat Bravo 1.4 T-Jet Emotion
vrijdag 7 januari 2011
door Lucas Boot
Ik prijs mezelf gelukkig met het
werk dat ik mag doen. Het
meest geniet ik van de bijzonde
re anekdotes die achter de klassie
kers schuil gaan. Neem het verhaal
achter deze Audi 100 Coupé S
(1972) van Ruud van Doorn uit
Prinsenbeek. Zo'n 39 jaar terug
kocht de vader van Van Doorn de
ze Audi. Tot groot genoegen van
zoonlief „Het was ook de eerste au
to waar ik later in reed toen ik mijn
rijbewijs haalde. Dat is een erva
ring die beklijft." Senior deed de
Audi na verloop van tijd de deur
uit. Het kenteken van de Coupé is
bij Van Doorn altijd blijven han
gen. Een paar jaar terug zocht hij
het via de RDW-site op. En waar-
empel, de Audi die zijn vader 39
jaar geleden kocht, bestond nog.
Van Doorn kwam na een flinke
zoektocht in contact met de eige
naar. Die deed 'm voor geen goud
weg. „Ontzettend jammer. Een tijd
later kreeg ik via het Audi-forum
echter een tip dat mijn vaders Audi
te koop stond op Marktplaats. Ik
was de tweede bieder, maar uitein
delijk kreeg ik 'm."
Er ging nog het nodige restauratie
werk aan vooraf voordat Van
Doorn en de Audi echt herenigd
werden. Hij laat foto's zien van een
hevig verroestte carrosserie. Gaten
kaas. Een paar maanden terug brak
het grote moment aan. De Audi
was af Nu was het Van Doorn die
zijn zoon meenam voor een rond
je. Hij weet nog dat zijn vader hem
tijdens hun eerste ritje op z'n knie
sloeg en er zachtjes in kneep. Een
gebaar waarmee hij wilde zeggen
'leuk hè, jongen!'. „Dat deed ik bij
mijn zoon ook." Van Doorn: „De
Coupé blijft nu wel in de familie."
We kregen reacties binnen op de klas
sieker van vorige week: een Porsche
356 Speedster. Of het een originele was
of niet. Het ging om een replica. Niette
min blijft het een bijzondere auto.
Ruud van Doorn en zijn Audi 100 Coupé S
OCCASION Volkswagen Golf 1.4 TSI GT Sport Business
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer het
zelfde bedrag nog meer
te koop? We zoeken het
voor u uit. Deze week
een Volkswagen Golf.
door Lucas Boot
De Volkswagen Golf be
hoort al jaren tot een van
de best verkopende auto's
van Nederland. Vorig jaar
eindigde de VW op plaats vier.
Ruim dertienduizend nieuwe Golf
jes vonden in 2010 een eigenaar. De
Golf die we vandaag testen komt
uit 2008. Toen stond het model in
de jaarlijst op de derde plek. De re
den voor het succes is simpel. Hij
blinkt nergens echt in uit en doet
aan de andere kant helemaal niets
slecht. Een allrounder dus, en daar
houden wij Nederlanders van.
We hebben al eens een Golf in de
ze test gehad, maar dat was er een
tje van de oude stempel. Het exem-
Deze Golf heeft een TSI-motor gekoppeld aan een DSG-automaat.
plaar dat u hier zit, beschikt daaren
tegen over een hypermoderne aan-
drijflijn: een TSI-motor gekoppeld
aan een DSG-automaat Over alle-
twee een korte uitleg. Een TSI-blok
haalt dankzij een turbo en een
compressor relatief vermogen uit
een bescheiden motorinhoud. In
dit geval een 1.4'tje, maar wel met
140 pk. Zo'n TSI stoot daarbij min
der schadelijke stoffen uit dan een
qua vermogen vergelijkbaar atmo
sferisch blok met meer slagvolume.
Dan die DSG. Dit is een automaat
met dubbele koppeling. Het grote
voordeel hiervan zijn razendsnelle,
bijna onmerkbare schakelmomen
ten en daardoor veel comfort. De
combinatie van de TSI en DSG-bak
is er een van ongekende souplesse.
Een voorbeeld: we rijden krap ze
ventig in de zesde versnelling - een
DSG schakelt snel op. De motor
draait zo'n 1500 toeren. We trap
pen het gaspedaal rustig in de mo
tor pakt dankzij z'n hoge koppel
meteen goed op. Het vermogen is
ook bovenin de toeren voorhan
den. Van een turbodip is absoluut
geen sprake. Niets dan lof over het
blok. Enig smetje op de automati
sche versnellingsbak ondervinden
we bij het wegrijden. Vanuit zijn
één komt de auto schokkerig in be
weging. Het vergt enige oefening
met de dosering van het gaspedaal
om vloeiend weg te kunnen rijden.
Het blijft - hoe goed ook - een auto
maat.
Deze Golf werd destijds besteld in
de GT Sport Business-trim. De top-
uitvoering van toen. Dat betekent
onder meer een verlaagd sporton-
Prijs: 19.950 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 45.519
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 149 pk, 200 Nm
Transmissie: zestraps automaat
Afleverkosten: 395 euro, inclusief afleverbeurt en zes maanden garantie
Bijzonderheden: dealeronderhouden, lederen bekleding
Verkooppunt: Auto Oomen, Bavel Website: www.autooomen.nl
Prijs: 21.950 euro Bouwjaar: 6-2010 Km-stand: 12.000
Motor: 1,4 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 150 pk, 206 Nm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt en fabriekgarantie tot 6-2012
Bijzonderheden: demoauto, navigatie
Verkooppunt: Auto Otten, Breda Website: www.ottenauto.nl
derstel, donkerder glas voor de kop
lampbehuizing, sportstoelen voor
in en een driespaaks sportstuur.
Daarnaast zitten zaken aan boord
als gescheiden klimaatzones, stoel-
verwarming, elektrisch bedienbare
ramen en spiegels, cruise control
en een navigatiesysteem, waarin
ook de audio-installatie verwerkt
zit. Die navigatie bestaat uit een
touchscreen met daarom heen
drukknoppen om snel te kunnen
schakelen tussen de verschillende
functies. Van cd-speler naar naviga
tie bijvoorbeeld gaat in een druk
op de knop. Prettig daarbij is dat
we de route ook voor onze snuf
ferd in de boordcomputer kunnen
volgen.
Voor wie is deze VW een geschikte
kar? Wij zetten in op iemand met
jonge kids die houdt van pittig rij
den. De Golf heeft immers vijf deu
ren en biedt achterin aardig wat
ruimte voor de kleinsten uit het ge
zin. En met die 140 pk komt de
Golf bij het stoplicht ook nog eens
rap van z'n plek.
Volkswagen Golf 1.4
TSI GT Sport Business
Prijs: 20.950 euro
Bouwjaar: 8- 2008
Km-stand: 50.080
Transmissie: zestraps automaat,
dubbele koppeling
Motor: 1,4 liter viercilinder turbo
en compressor, benzine
Vermogen: 140 pk, 220 Nm
0-100 km/u: 8,8 sec*
Topsnelheid: 203 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 14,1*
Afleverkosten: 495 euro, inclusief
afleverbeurt en 1 jaar garantie
Bijzonderheden: DSG- en TSI-tech-
niek, navigatie, sportonderstel
Verkooppunt: Auto Poppe, Vlissin-
gen
Website: www.autopoppe.nl
*fabrieksopgave
Historie: De Golf verscheen in
1974 op de markt en ging de ge
schiedenis in als de best verkochte
Volkswagen aller tijden. Inmiddels
staat de teller op meer dan 24 mil
joen Golfjes. De Golf uit deze test
is een er eentje van de vijfde gene
ratie. Eind 2008 kwam de (huidige)
zesde generatie uit.