auto7 Hij blijft nu wel in de familie Een gouden combinatie KLASSIEKER Ruud van Doom en zijn Audi 100 Coupé S Alternatief: BMW 120i Graphite Alternatief: Fiat Bravo 1.4 T-Jet Emotion vrijdag 7 januari 2011 door Lucas Boot Ik prijs mezelf gelukkig met het werk dat ik mag doen. Het meest geniet ik van de bijzonde re anekdotes die achter de klassie kers schuil gaan. Neem het verhaal achter deze Audi 100 Coupé S (1972) van Ruud van Doorn uit Prinsenbeek. Zo'n 39 jaar terug kocht de vader van Van Doorn de ze Audi. Tot groot genoegen van zoonlief „Het was ook de eerste au to waar ik later in reed toen ik mijn rijbewijs haalde. Dat is een erva ring die beklijft." Senior deed de Audi na verloop van tijd de deur uit. Het kenteken van de Coupé is bij Van Doorn altijd blijven han gen. Een paar jaar terug zocht hij het via de RDW-site op. En waar- empel, de Audi die zijn vader 39 jaar geleden kocht, bestond nog. Van Doorn kwam na een flinke zoektocht in contact met de eige naar. Die deed 'm voor geen goud weg. „Ontzettend jammer. Een tijd later kreeg ik via het Audi-forum echter een tip dat mijn vaders Audi te koop stond op Marktplaats. Ik was de tweede bieder, maar uitein delijk kreeg ik 'm." Er ging nog het nodige restauratie werk aan vooraf voordat Van Doorn en de Audi echt herenigd werden. Hij laat foto's zien van een hevig verroestte carrosserie. Gaten kaas. Een paar maanden terug brak het grote moment aan. De Audi was af Nu was het Van Doorn die zijn zoon meenam voor een rond je. Hij weet nog dat zijn vader hem tijdens hun eerste ritje op z'n knie sloeg en er zachtjes in kneep. Een gebaar waarmee hij wilde zeggen 'leuk hè, jongen!'. „Dat deed ik bij mijn zoon ook." Van Doorn: „De Coupé blijft nu wel in de familie." We kregen reacties binnen op de klas sieker van vorige week: een Porsche 356 Speedster. Of het een originele was of niet. Het ging om een replica. Niette min blijft het een bijzondere auto. Ruud van Doorn en zijn Audi 100 Coupé S OCCASION Volkswagen Golf 1.4 TSI GT Sport Business Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer het zelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Volkswagen Golf. door Lucas Boot De Volkswagen Golf be hoort al jaren tot een van de best verkopende auto's van Nederland. Vorig jaar eindigde de VW op plaats vier. Ruim dertienduizend nieuwe Golf jes vonden in 2010 een eigenaar. De Golf die we vandaag testen komt uit 2008. Toen stond het model in de jaarlijst op de derde plek. De re den voor het succes is simpel. Hij blinkt nergens echt in uit en doet aan de andere kant helemaal niets slecht. Een allrounder dus, en daar houden wij Nederlanders van. We hebben al eens een Golf in de ze test gehad, maar dat was er een tje van de oude stempel. Het exem- Deze Golf heeft een TSI-motor gekoppeld aan een DSG-automaat. plaar dat u hier zit, beschikt daaren tegen over een hypermoderne aan- drijflijn: een TSI-motor gekoppeld aan een DSG-automaat Over alle- twee een korte uitleg. Een TSI-blok haalt dankzij een turbo en een compressor relatief vermogen uit een bescheiden motorinhoud. In dit geval een 1.4'tje, maar wel met 140 pk. Zo'n TSI stoot daarbij min der schadelijke stoffen uit dan een qua vermogen vergelijkbaar atmo sferisch blok met meer slagvolume. Dan die DSG. Dit is een automaat met dubbele koppeling. Het grote voordeel hiervan zijn razendsnelle, bijna onmerkbare schakelmomen ten en daardoor veel comfort. De combinatie van de TSI en DSG-bak is er een van ongekende souplesse. Een voorbeeld: we rijden krap ze ventig in de zesde versnelling - een DSG schakelt snel op. De motor draait zo'n 1500 toeren. We trap pen het gaspedaal rustig in de mo tor pakt dankzij z'n hoge koppel meteen goed op. Het vermogen is ook bovenin de toeren voorhan den. Van een turbodip is absoluut geen sprake. Niets dan lof over het blok. Enig smetje op de automati sche versnellingsbak ondervinden we bij het wegrijden. Vanuit zijn één komt de auto schokkerig in be weging. Het vergt enige oefening met de dosering van het gaspedaal om vloeiend weg te kunnen rijden. Het blijft - hoe goed ook - een auto maat. Deze Golf werd destijds besteld in de GT Sport Business-trim. De top- uitvoering van toen. Dat betekent onder meer een verlaagd sporton- Prijs: 19.950 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 45.519 Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 149 pk, 200 Nm Transmissie: zestraps automaat Afleverkosten: 395 euro, inclusief afleverbeurt en zes maanden garantie Bijzonderheden: dealeronderhouden, lederen bekleding Verkooppunt: Auto Oomen, Bavel Website: www.autooomen.nl Prijs: 21.950 euro Bouwjaar: 6-2010 Km-stand: 12.000 Motor: 1,4 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 150 pk, 206 Nm Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt en fabriekgarantie tot 6-2012 Bijzonderheden: demoauto, navigatie Verkooppunt: Auto Otten, Breda Website: www.ottenauto.nl derstel, donkerder glas voor de kop lampbehuizing, sportstoelen voor in en een driespaaks sportstuur. Daarnaast zitten zaken aan boord als gescheiden klimaatzones, stoel- verwarming, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, cruise control en een navigatiesysteem, waarin ook de audio-installatie verwerkt zit. Die navigatie bestaat uit een touchscreen met daarom heen drukknoppen om snel te kunnen schakelen tussen de verschillende functies. Van cd-speler naar naviga tie bijvoorbeeld gaat in een druk op de knop. Prettig daarbij is dat we de route ook voor onze snuf ferd in de boordcomputer kunnen volgen. Voor wie is deze VW een geschikte kar? Wij zetten in op iemand met jonge kids die houdt van pittig rij den. De Golf heeft immers vijf deu ren en biedt achterin aardig wat ruimte voor de kleinsten uit het ge zin. En met die 140 pk komt de Golf bij het stoplicht ook nog eens rap van z'n plek. Volkswagen Golf 1.4 TSI GT Sport Business Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 8- 2008 Km-stand: 50.080 Transmissie: zestraps automaat, dubbele koppeling Motor: 1,4 liter viercilinder turbo en compressor, benzine Vermogen: 140 pk, 220 Nm 0-100 km/u: 8,8 sec* Topsnelheid: 203 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 14,1* Afleverkosten: 495 euro, inclusief afleverbeurt en 1 jaar garantie Bijzonderheden: DSG- en TSI-tech- niek, navigatie, sportonderstel Verkooppunt: Auto Poppe, Vlissin- gen Website: www.autopoppe.nl *fabrieksopgave Historie: De Golf verscheen in 1974 op de markt en ging de ge schiedenis in als de best verkochte Volkswagen aller tijden. Inmiddels staat de teller op meer dan 24 mil joen Golfjes. De Golf uit deze test is een er eentje van de vijfde gene ratie. Eind 2008 kwam de (huidige) zesde generatie uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65