auto5 Milieu lijkt bijzaak bij aanschaf Rekenvoorbeelden Het aanbod Benzine Vanafprijs 1 Diesel .LPG Hybride vrijdag 7 januari 2011 BELASTING Financieel voordeel staat voorop in autokeuze We kunnen ons als Nederlanders wel op de borst kloppen in verband met onze honger naar compacte, zuinige en rela tief schone personenauto's, maar het is toch vooral het fi nancieel voordeel dat ons lokt. Immers vrijstelling van BPM en wegenbelasting en 14 in plaats van 20 of 25 procent bij telling bij zakelijk gebruik zijn lokkertjes van formaat. door Tony Vos Kijken we naar de autover kopen die het afgelopen jaar aardig zijn gestegen, dan zit de winst vooral in de modellen die met de genoemde voordelen worden aangeboden. De overheid heeft een norm ge steld voor de uitstoot van CO2. Als een model daarop komt of er on der blijft, worden genoemde subsi dies geboden. Bij benzinemotoren is de grens gesteld op 110 g/km, ter wijl diesels pas profiteren vanaf 95 g/km en minder. Hoe kan een fabrikant deze lage uitstootnormen halen? Ten eerste helpt het mee als een auto niet te zwaar is, vandaar dat het bijna zon der uitzondering om lichte en compacte modellen gaat. Verder is het zaak de motor zo zuinig moge lijk af te stellen en een kleine cilin derinhoud te kiezen. Verder kan het helpen de stroomlijn van de carrosserie te optimaliseren, de au to te laten rijden op banden met een iage rolweerstand en de start/stop automaat te monteren. Stilstaand voor een stoplicht of in de file af slaat de motor af, om na het intrappen van het koppelings pedaal weer vanzelf te starten. Een uitzonderingspositie nemen de hybrides in. Daar zorgt een combinatie van een verbrandings motor en een elektromotor voor de aandrijving. Het principe is er op gestoeld dat de verbrandings motor kleiner van inhoud kan zijn, omdat deze bij accelereren en op topsnelheid wordt bijgestaan door de elektromotor. Eén laatste oplossing is om te voor zien in een LPG-installatie die al in de fabriek wordt gemonteerd, zodat de auto bij de meting van de uitstoot op gas mag lopen. En de ze brandstof veroorzaakt nu een maal minder CO2. Nu is het doorgaans zo dat als het werkelijke voordeel van een derge lijke subsidie van de overheid wordt doorgerekend de opbrengst kleiner is dan in eerste instantie lijkt. Dat is in dit geval sterk afhan kelijk van de auto. De Belasting Personenauto's en Motorfietsen (BPM) is samengesteld uit een per centage van de kale verkoopprijs voor belastingen met daarbij een steeds ingewikkelder wordende structuur van bonussen en malus sen. Het komt erop neer dat uit gaande van de kleinste auto's op benzine het BPM-bedrag slechts een paar honderd euro bedraagt De Citroën DS3 e-HDi levert ten opzichte van een normale diesel de komende twee jaar minimaal al een voordeel op van zo'n 7000 euro ten opzichte van een dieselversie zonder belastingvrijstelling. foto Automedia en dat is dus exact het voordeel dat er bij aankoop valt te behalen. Omdat de allerkleinste modellen licht van gewicht zijn, levert bo vendien het wegvallen van de we genbelasting ook een relatief be scheiden winst op (zo'n 200 tot Doordat hybridetechniek duur is, hebben hybride voertuigen belastingvrijstelling nodig om te kunnen concurreren met benzine- en dieselauto's in hetzelfde formaat. foto Automedia Fiat 500 (benzine) Type: 1.2 Start&Stop* 1.2 Start&Stop Dualogic Prijs: 12.995 euro 12.995 euro BPM 852 euro 0 euro Bijtelling 20%: 2.599 euro 14%: 1.819 euro Wegenbelasting 272 euro/jaar 0 euro/jaar *Deze uitvoering wordt binnenkort vervangen door een versie die wel vrijgesteld is van wegenbelasting. Citroën DS3 (diesel) Type: 1.6 HDI Sport Chic 1.6 e-HDi So Chic Prijs: 25.990 euro 18.490 euro BPM 5.666 euro 0 euro Bijtelling 25%: 6.498 euro 14%: 2.589 euro Wegenbelasting 972 euro/jaar 0 euro/jaar 275 euro per jaar). Anders is het met de diesels. Die kregen tot voor kort zonder uitzondering een straf-BPM opgelegd. Bovendien zijn ook compacte auto's met die selmotoren aanzienlijk duurder, zodat het totale BPM-bedrag tot enkele duizenden euro's kan op lopen. Verder kent Nederland een wegenbelasting die niet alleen ge baseerd is op het gewicht van de auto, maar ook op de brandstof soort. En u raadt het al, ook hier wordt de diesel zwaarder belast, zo dat een vrijstelling van wegenbelas ting hier een aardig voordeel ople vert (al snel zo'n 1000 euro per jaar). Het kleine aanbod LPG-mo- dellen zit tussen benzine en diesel in. De hybride auto's zitten in een aanzienlijk hoger prijssegment en leveren de koper zodoende ook de nodige duizenden euro's voordeel op. Dan tot slot de bijtelling. Die gaat over de nieuwprijs van de auto en dan is meteen duidelijk dat hoe duurder een voertuig is, hoe gro ter hier de winst. Gelukkig heeft Den Haag bepaald dat iedereen die al een extra zuinige auto rijdt of koopt tot 2013 de bestaande voordelen zal genieten. Mogelijk' wordt in de tussentijd de norm voor de C02-uitstoot verscherpt. De grote vraag is en blijft wat er na 1 januari 2013 zal gebeuren. Wat is het gevolg als de regeling zou verdwijnen of wordt aange scherpt? Wie een zuinige benzine auto heeft of gaat kopen, zal alleen vanaf die datum mogelijk een be scheiden bedrag aan wegenbelas ting gaan betalen. De dieselrijders wacht hetzelfde lot, alleen is de wegenbelasting op diesels aanzien lijk hoger en vanuit dat oogpunt is het tevens de vraag wat de invloed van de afschaffing zal zijn op de restwaarde van de auto. Maar die invloed zal altijd minder zijn dan het voordeel dat de komende twee jaar nog wacht! Citroën C1 Daihatsu Cuore Fiat Panda Fiat 500 Hyundai i10 Nissan Pixo Peugeot 107 Renault Twingo Smart Fortwo mhd Suzuki Alto Toyota Aygo Toyota iQ Citroën C3 Citroën DS3 Fiat Grande Punto Fiat Punto Evo Opel Corsa Renault Twingo Renault Clio Seat Ibiza Skoda Fabia Smart Fortwo Volkswagen Polo Chevrolet Spark Opel Agila Honda Jazz Honda Insight Honda Civic Lexus CT200h Toyota Au ris Toyota Prius 8.590 euro 9.999 euro 7.595 euro 12.495 euro 7.995 euro 7.999 euro 8.990 euro 7.990 euro 8.450 euro 7.999 euro 8.250 euro 11.975 euro 15.990 euro 18.490 euro 12.795 euro 15.395 euro 14.895 euro 9.790 euro 14.190 euro 14.595 euro 15.210 euro 11.990 euro 16.290 euro 10.995 euro 11.995 euro n.n.b. 19.950 euro 23.990 euro 28.950 euro 22.990 euro 25.990 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63