auto5
Milieu lijkt bijzaak bij aanschaf
Rekenvoorbeelden
Het aanbod
Benzine Vanafprijs
1 Diesel
.LPG
Hybride
vrijdag 7 januari 2011
BELASTING Financieel voordeel staat voorop in autokeuze
We kunnen ons als Nederlanders wel op de borst kloppen
in verband met onze honger naar compacte, zuinige en rela
tief schone personenauto's, maar het is toch vooral het fi
nancieel voordeel dat ons lokt. Immers vrijstelling van BPM
en wegenbelasting en 14 in plaats van 20 of 25 procent bij
telling bij zakelijk gebruik zijn lokkertjes van formaat.
door Tony Vos
Kijken we naar de autover
kopen die het afgelopen
jaar aardig zijn gestegen,
dan zit de winst vooral in
de modellen die met de genoemde
voordelen worden aangeboden.
De overheid heeft een norm ge
steld voor de uitstoot van CO2. Als
een model daarop komt of er on
der blijft, worden genoemde subsi
dies geboden. Bij benzinemotoren
is de grens gesteld op 110 g/km, ter
wijl diesels pas profiteren vanaf 95
g/km en minder.
Hoe kan een fabrikant deze lage
uitstootnormen halen? Ten eerste
helpt het mee als een auto niet te
zwaar is, vandaar dat het bijna zon
der uitzondering om lichte en
compacte modellen gaat. Verder is
het zaak de motor zo zuinig moge
lijk af te stellen en een kleine cilin
derinhoud te kiezen. Verder kan
het helpen de stroomlijn van de
carrosserie te optimaliseren, de au
to te laten rijden op banden met
een iage rolweerstand en de
start/stop automaat te monteren.
Stilstaand voor een stoplicht of in
de file af slaat de motor af, om na
het intrappen van het koppelings
pedaal weer vanzelf te starten.
Een uitzonderingspositie nemen
de hybrides in. Daar zorgt een
combinatie van een verbrandings
motor en een elektromotor voor
de aandrijving. Het principe is er
op gestoeld dat de verbrandings
motor kleiner van inhoud kan
zijn, omdat deze bij accelereren en
op topsnelheid wordt bijgestaan
door de elektromotor.
Eén laatste oplossing is om te voor
zien in een LPG-installatie die al
in de fabriek wordt gemonteerd,
zodat de auto bij de meting van de
uitstoot op gas mag lopen. En de
ze brandstof veroorzaakt nu een
maal minder CO2.
Nu is het doorgaans zo dat als het
werkelijke voordeel van een derge
lijke subsidie van de overheid
wordt doorgerekend de opbrengst
kleiner is dan in eerste instantie
lijkt. Dat is in dit geval sterk afhan
kelijk van de auto. De Belasting
Personenauto's en Motorfietsen
(BPM) is samengesteld uit een per
centage van de kale verkoopprijs
voor belastingen met daarbij een
steeds ingewikkelder wordende
structuur van bonussen en malus
sen. Het komt erop neer dat uit
gaande van de kleinste auto's op
benzine het BPM-bedrag slechts
een paar honderd euro bedraagt
De Citroën DS3 e-HDi levert ten opzichte van een normale diesel de komende twee jaar minimaal al een voordeel
op van zo'n 7000 euro ten opzichte van een dieselversie zonder belastingvrijstelling. foto Automedia
en dat is dus exact het voordeel
dat er bij aankoop valt te behalen.
Omdat de allerkleinste modellen
licht van gewicht zijn, levert bo
vendien het wegvallen van de we
genbelasting ook een relatief be
scheiden winst op (zo'n 200 tot
Doordat hybridetechniek duur is, hebben hybride voertuigen belastingvrijstelling nodig om te kunnen concurreren
met benzine- en dieselauto's in hetzelfde formaat. foto Automedia
Fiat 500 (benzine)
Type: 1.2 Start&Stop* 1.2 Start&Stop Dualogic
Prijs: 12.995 euro 12.995 euro
BPM 852 euro 0 euro
Bijtelling 20%: 2.599 euro 14%: 1.819 euro
Wegenbelasting 272 euro/jaar 0 euro/jaar
*Deze uitvoering wordt binnenkort vervangen door een
versie die wel vrijgesteld is van wegenbelasting.
Citroën DS3 (diesel)
Type: 1.6 HDI Sport Chic 1.6 e-HDi So Chic
Prijs: 25.990 euro 18.490 euro
BPM 5.666 euro 0 euro
Bijtelling 25%: 6.498 euro 14%: 2.589 euro
Wegenbelasting 972 euro/jaar 0 euro/jaar
275 euro per jaar). Anders is het
met de diesels. Die kregen tot voor
kort zonder uitzondering een
straf-BPM opgelegd. Bovendien
zijn ook compacte auto's met die
selmotoren aanzienlijk duurder,
zodat het totale BPM-bedrag tot
enkele duizenden euro's kan op
lopen. Verder kent Nederland een
wegenbelasting die niet alleen ge
baseerd is op het gewicht van de
auto, maar ook op de brandstof
soort. En u raadt het al, ook hier
wordt de diesel zwaarder belast, zo
dat een vrijstelling van wegenbelas
ting hier een aardig voordeel ople
vert (al snel zo'n 1000 euro per
jaar). Het kleine aanbod LPG-mo-
dellen zit tussen benzine en diesel
in. De hybride auto's zitten in een
aanzienlijk hoger prijssegment en
leveren de koper zodoende ook de
nodige duizenden euro's voordeel
op.
Dan tot slot de bijtelling. Die gaat
over de nieuwprijs van de auto en
dan is meteen duidelijk dat hoe
duurder een voertuig is, hoe gro
ter hier de winst. Gelukkig heeft
Den Haag bepaald dat iedereen
die al een extra zuinige auto rijdt
of koopt tot 2013 de bestaande
voordelen zal genieten. Mogelijk'
wordt in de tussentijd de norm
voor de C02-uitstoot verscherpt.
De grote vraag is en blijft wat er
na 1 januari 2013 zal gebeuren. Wat
is het gevolg als de regeling zou
verdwijnen of wordt aange
scherpt? Wie een zuinige benzine
auto heeft of gaat kopen, zal alleen
vanaf die datum mogelijk een be
scheiden bedrag aan wegenbelas
ting gaan betalen. De dieselrijders
wacht hetzelfde lot, alleen is de
wegenbelasting op diesels aanzien
lijk hoger en vanuit dat oogpunt is
het tevens de vraag wat de invloed
van de afschaffing zal zijn op de
restwaarde van de auto. Maar die
invloed zal altijd minder zijn dan
het voordeel dat de komende twee
jaar nog wacht!
Citroën C1
Daihatsu Cuore
Fiat Panda
Fiat 500
Hyundai i10
Nissan Pixo
Peugeot 107
Renault Twingo
Smart Fortwo mhd
Suzuki Alto
Toyota Aygo
Toyota iQ
Citroën C3
Citroën DS3
Fiat Grande Punto
Fiat Punto Evo
Opel Corsa
Renault Twingo
Renault Clio
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Smart Fortwo
Volkswagen Polo
Chevrolet Spark
Opel Agila
Honda Jazz
Honda Insight
Honda Civic
Lexus CT200h
Toyota Au ris
Toyota Prius
8.590 euro
9.999 euro
7.595 euro
12.495 euro
7.995 euro
7.999 euro
8.990 euro
7.990 euro
8.450 euro
7.999 euro
8.250 euro
11.975 euro
15.990 euro
18.490 euro
12.795 euro
15.395 euro
14.895 euro
9.790 euro
14.190 euro
14.595 euro
15.210 euro
11.990 euro
16.290 euro
10.995 euro
11.995 euro
n.n.b.
19.950 euro
23.990 euro
28.950 euro
22.990 euro
25.990 euro