BMW X3 mee in vaart der volkeren auto 13 KOOP NU EN BETAAL MISSCHIEN NOOIT WIN HET AANKOOPBEDRAG TERUG* maak snel een afspraak voor een proefrit op koopnubetaalnooit.nl op! Geld lenen kost oeld ft Let vrijdag 7 januari 2011 Zoals iedere fabrikant schuift: ook BMW constant binnen het eigen programma. De Xi is erbij gekomen, de X5 is gegroeid, dus moet ook de nieuwe X3 mee in de vaart der volkeren. Nieuw, maar herkenbaar, dat is wat de BMW-klant in de nieuwe X3 waardeert, foto Automedia door Tony Vos Bij de komst van de eerste X3 was de SUV helemaal 'hot'. Het was daar om dat BMW onder de grote X5 een meer compact model lanceerde. In de tussentijd is SUV bijna een vies woord geworden en spreekt iedereen over crossover, dat lijkt politiek meer correct. Maar belangrijker is dat BMW haar model len dusdanig evolueert, dat het imago van benzineslurper behoorlijk op de achter grond raakt. Verder is ervoor gezorgd dat de uitstraling wat vriendelijker is geworden, hoewel de afmetingen van de X3 zijn-toege- nomen. Nu heeft een SUV van BMW er nooit erg bruusk uit gezien en ook de nieuwe X3 toont niet overdreven. Grappig dat een paar details in de vormgeving ervoor zorgen dat de auto direct herkenbaar is, zoals het knik je in de achterste zijruit en de belijning in de voorbumper. Met zijn lengte van 4,65 meter gebruikt de X3 niet meer wegopper- vlak dan een middenklasse stationwagon. Waar het vorige model, zeker de eerste ver sie, nogal wat kritiek kreeg op de materialen in het interieur, is de nieuwe X3 helemaal BMW X3 xDrive20dA Flink ruim, hoge zit, comfortabel rijden. Bagage 550- 1.600 liter. Gewicht 1.800 kg. Diesel 2,0 I, 184 pk. Vanaf 54.300 euro. Plus: afwerking, comfort, onderstel. Min: prijs met opties, achterbank. BMW-waardig. Het interieur is tweekleurig uitgevoerd, waarbij de bovenkanten van dashboard en deurpanelen altijd zwart zijn. Daarbij kan de koper kiezen uit zowel stof, stof-leercombinaties en volledig leer in di verse tinten. En BMW heeft ook vier soor ten interieurlijsten. Kortom, de keuze is weer reuze, maar daarmee neemt de prijs al heel snel schrikbarend toe. Door zijn wat grotere afmetingen biedt de nieuwe X3 nog meer binnenruimte. Voorin is er volop plaats op de in alle denkbare rich tingen instelbare stoelen, die prima onder steunen en op lange ritten volop comfort bieden. Achterin is er qua ruimte niets aan de hand, maar het is onverklaarbaar waar om BMW de zitting van de bank zo laag heeft geplaatst, waardoor achterpassagiers met opgetrokken knieën zitten. Het bagage volume is op het niveau van een flinke sta tionwagon, met minimaal 550 liter. BMW staat bekend om haar efficiënte motoren en het is daarom niet vreemd dat de X3 start met een 2 liter diesel. Geen kinderachtige machine, maar een krachtbron met liefst 184 pk en al bij 1.750 tr/min een koppel van 380 Nm. Gekoppeld aan de optionele acht- traps automaat levert dat een mooie combi natie op. De 2od levert vlotte prestaties, zo als de acceleratie naar 100 km/u in 8,5 secon den en een top van 210 km/u. De motor is over de hele linie mooi stil en dat was voor heen met de viercilinder anders. Binnen het EfflcientDynamics is de X3 uiteraard voor zien van een start/stopsysteem en wordt bij remmen of gas los energie teruggewonnen. Aërodynamisch is er alles aan gedaan om de dorst te beperken. Die opzet is gelukt, als we gemiddeld 15,6 kilometer ver komen op een liter dieselolie. Vierwielaandrijving is standaard op de X3, ongeacht de motor. Een computer bepaalt naar welke wielen de meeste aandrijfkrach- ten moeten worden gestuurd, onder norma le omstandigheden vooral naar achteren. Maar zeker in deze wintertijd wordt er traploos gevarieerd, afhankelijk van welke wielen de meeste grip hebben. Daardoor werkt xDrive beslist veiligheidverhogend. Wie de auto ook nog eens op winterhan den zet, kan vrijwel iedere situatie de baas. Rijdend op de snelweg valt het comfort van het onderstel op, terwijl de koersstabiliteit voor een dergelijk hoge auto bijna optimaal is. Het totale beeld en gedrag van de X3 is er enorm op vooruitgegaan. Gezien de kwaliteiten is het prijsniveau be slist normaal. De xDrive2od start bij 51.735 euro met zesbak en 54.300 euro als auto maat. www.citroen.nl CITROËN C1 Geen BPM Geen wegenbelasting 14% Bijtelling Voordeel tot 1.750 VANAF €6.590" CITROËN C3 •Voordeel tot 2.450 VANAF €9.990" Inclusief de Citroen afscheidspremie CFTROÈN pttfcrwrtTOTAL CREATIVE TECHNOLOGIE Gem. verbruik 1/100 km: 3,6-7,0; km/l 14,3-27,8; C02: 103-160 gr/km ')Het te winnen aankoopbedrag geldt tot eert maximum van 30.000 euro. Kijkvoordeactievoorwaardenopwww.koopnubetaalnooit.nl. Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken en na aftrek van de inruilpremie en de Citroen afscheidspremie, geldig voor auto's van 1997 en ouder. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 31 januari bij de aan de actie deelnemende Citroen verkooppunten. Actie is niet geldig voor de dieselversies van de Citroën C3. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, en kijk voor de actievoorwaarden op www.citroen.nl Rekenvoorbeelden betreffen niet-doorlopend krediet (zondereen restantbetaling). Financiering verstrekt door Citroen Financial Services, handelsnaam van PSA Finance Nederland B V Goudscsingcl 136. 3011 KD Rotterdam {KvK 24125767, registratienummer AFM 12007744). Toetsing en registratie bij het BKR te Ticl. Prospectus verkrijgbaar bij uw Citroen-dealer of via www.citroen.nl, Geldig bij aanschaf van een nieuwe Citroen Cl of Citroen C3 tot en met 31 januari 2011 Het actiemaximum op de Cl is 5000 en op de C3 7.500 CITROËn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 61