BMW X3 mee in
vaart der volkeren
auto 13
KOOP NU EN BETAAL MISSCHIEN NOOIT
WIN HET AANKOOPBEDRAG TERUG*
maak snel een afspraak voor een proefrit
op koopnubetaalnooit.nl
op! Geld lenen kost oeld ft
Let
vrijdag 7 januari 2011
Zoals iedere fabrikant schuift: ook BMW constant binnen het eigen
programma. De Xi is erbij gekomen, de X5 is gegroeid, dus moet ook
de nieuwe X3 mee in de vaart der volkeren.
Nieuw, maar herkenbaar, dat is wat de BMW-klant in de nieuwe X3 waardeert, foto Automedia
door Tony Vos
Bij de komst van de eerste X3 was de
SUV helemaal 'hot'. Het was daar
om dat BMW onder de grote X5
een meer compact model lanceerde.
In de tussentijd is SUV bijna een vies
woord geworden en spreekt iedereen over
crossover, dat lijkt politiek meer correct.
Maar belangrijker is dat BMW haar model
len dusdanig evolueert, dat het imago van
benzineslurper behoorlijk op de achter
grond raakt. Verder is ervoor gezorgd dat de
uitstraling wat vriendelijker is geworden,
hoewel de afmetingen van de X3 zijn-toege-
nomen.
Nu heeft een SUV van BMW er nooit erg
bruusk uit gezien en ook de nieuwe X3
toont niet overdreven. Grappig dat een paar
details in de vormgeving ervoor zorgen dat
de auto direct herkenbaar is, zoals het knik
je in de achterste zijruit en de belijning in
de voorbumper. Met zijn lengte van 4,65
meter gebruikt de X3 niet meer wegopper-
vlak dan een middenklasse stationwagon.
Waar het vorige model, zeker de eerste ver
sie, nogal wat kritiek kreeg op de materialen
in het interieur, is de nieuwe X3 helemaal
BMW X3 xDrive20dA
Flink ruim, hoge zit, comfortabel rijden. Bagage 550-
1.600 liter. Gewicht 1.800 kg. Diesel 2,0 I, 184 pk.
Vanaf 54.300 euro.
Plus: afwerking, comfort, onderstel.
Min: prijs met opties, achterbank.
BMW-waardig. Het interieur is tweekleurig
uitgevoerd, waarbij de bovenkanten van
dashboard en deurpanelen altijd zwart zijn.
Daarbij kan de koper kiezen uit zowel stof,
stof-leercombinaties en volledig leer in di
verse tinten. En BMW heeft ook vier soor
ten interieurlijsten. Kortom, de keuze is
weer reuze, maar daarmee neemt de prijs al
heel snel schrikbarend toe.
Door zijn wat grotere afmetingen biedt de
nieuwe X3 nog meer binnenruimte. Voorin
is er volop plaats op de in alle denkbare rich
tingen instelbare stoelen, die prima onder
steunen en op lange ritten volop comfort
bieden. Achterin is er qua ruimte niets aan
de hand, maar het is onverklaarbaar waar
om BMW de zitting van de bank zo laag
heeft geplaatst, waardoor achterpassagiers
met opgetrokken knieën zitten. Het bagage
volume is op het niveau van een flinke sta
tionwagon, met minimaal 550 liter. BMW
staat bekend om haar efficiënte motoren en
het is daarom niet vreemd dat de X3 start
met een 2 liter diesel. Geen kinderachtige
machine, maar een krachtbron met liefst
184 pk en al bij 1.750 tr/min een koppel van
380 Nm. Gekoppeld aan de optionele acht-
traps automaat levert dat een mooie combi
natie op. De 2od levert vlotte prestaties, zo
als de acceleratie naar 100 km/u in 8,5 secon
den en een top van 210 km/u. De motor is
over de hele linie mooi stil en dat was voor
heen met de viercilinder anders. Binnen het
EfflcientDynamics is de X3 uiteraard voor
zien van een start/stopsysteem en wordt bij
remmen of gas los energie teruggewonnen.
Aërodynamisch is er alles aan gedaan om de
dorst te beperken. Die opzet is gelukt, als
we gemiddeld 15,6 kilometer ver komen op
een liter dieselolie.
Vierwielaandrijving is standaard op de X3,
ongeacht de motor. Een computer bepaalt
naar welke wielen de meeste aandrijfkrach-
ten moeten worden gestuurd, onder norma
le omstandigheden vooral naar achteren.
Maar zeker in deze wintertijd wordt er
traploos gevarieerd, afhankelijk van welke
wielen de meeste grip hebben. Daardoor
werkt xDrive beslist veiligheidverhogend.
Wie de auto ook nog eens op winterhan
den zet, kan vrijwel iedere situatie de baas.
Rijdend op de snelweg valt het comfort van
het onderstel op, terwijl de koersstabiliteit
voor een dergelijk hoge auto bijna optimaal
is. Het totale beeld en gedrag van de X3 is er
enorm op vooruitgegaan.
Gezien de kwaliteiten is het prijsniveau be
slist normaal. De xDrive2od start bij 51.735
euro met zesbak en 54.300 euro als auto
maat.
www.citroen.nl
CITROËN C1
Geen BPM
Geen wegenbelasting
14% Bijtelling
Voordeel tot 1.750
VANAF €6.590"
CITROËN C3
•Voordeel tot 2.450
VANAF €9.990"
Inclusief de Citroen afscheidspremie
CFTROÈN pttfcrwrtTOTAL
CREATIVE TECHNOLOGIE
Gem. verbruik 1/100 km: 3,6-7,0; km/l 14,3-27,8; C02: 103-160 gr/km ')Het te winnen aankoopbedrag geldt tot eert maximum van 30.000 euro. Kijkvoordeactievoorwaardenopwww.koopnubetaalnooit.nl. Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten
rijklaar maken en na aftrek van de inruilpremie en de Citroen afscheidspremie, geldig voor auto's van 1997 en ouder. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 31 januari bij de aan de actie deelnemende Citroen verkooppunten. Actie is niet geldig voor de dieselversies van de Citroën C3. Afgebeelde modellen kunnen
afwijken van de standaardmodellen. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, en kijk voor de actievoorwaarden op www.citroen.nl
Rekenvoorbeelden betreffen niet-doorlopend krediet (zondereen restantbetaling). Financiering verstrekt door Citroen Financial Services, handelsnaam van PSA Finance Nederland B V Goudscsingcl 136. 3011 KD Rotterdam {KvK 24125767,
registratienummer AFM 12007744). Toetsing en registratie bij het BKR te Ticl. Prospectus verkrijgbaar bij uw Citroen-dealer of via www.citroen.nl, Geldig bij aanschaf van een nieuwe Citroen Cl of Citroen C3 tot en met 31 januari 2011
Het actiemaximum op de Cl is 5000 en op de C3 7.500
CITROËn