221 zeeland Seaports negeert eis FNV Bondgenoten Scheepsagenten bezorgd over gebrek ligplaatsen Het in stand houden van de natuur is Hapje uit de zon Raad van State onderzoekt parkeerplaatsen Vlaketunnel vannacht tijdelijk dicht te gast woensdag 5 januari 2011 De hele maand januari ontspannen... Op www.pzc.nl/wellness vindt u tips, weetjes en interviews HAVENRUZIE Genoegdoening van 25.000 euro? „Absoluut niet" VLISSINGEN-OOST - Zeeland Seaports laat het aankomen op een uitspraak van de rechter in het kort geding dat FNV Bondgenoten tegen het havenbedrijf heeft aange spannen. De vakbond is bereid die procedure in te trekken als Zee land Seaports 25.000 euro stort in het steunfonds voor de stakers bij de Vlissingse Bootliedenwacht, maar de havenbeheerder weigert dat. De rol van Zeeland Seaports bij het conflict over het werkrooster van de bootlieden was aanleiding voor de bond het havenbedrijf voor de rechter te dagen. Bij de be handeling van het kort geding be streed Seaports dat initiatieven wa ren genomen om voor inleen- krachten te zorgen die het werk van de stakers hadden overgeno men. Maandag gaf directeur Hans van der Hart toe dat dit wel is ge beurd en dat het niet in de haak was. Aan de inzet van die stakings brekers is inmiddels een eind geko men. Met de erkenning van schuld (Van der Hart ging op de knieën met de uitspraak 'mea culpa') neemt FNV Bondgenoten evenwel geen genoe gen. De bond wil dat Zeeland Seaports de stakers compenseert voor de schade die ze hebben gele den door de inzet van ingeleende krachten ('onderkruipers' in vak bondstermen). Bovendien ver langt de bond genoegdoening voor de kosten die ze heeft ge- VLISSINGEN-OOST - In de Zeeuwse havens treden gevaarlijke situaties op door manoeuvres met schepen die een beperkte bemanning aan boord hebben. Dat doet zich voor met schepen waarop beslag is ge legd. Die moeten dikwijls naar een andere ligplaats uitwijken omdat in de havens van Vlissingen en Ter- neuzen onvoldoende mogelijkhe den zijn om aan de ketting gelegde schepen af te meren. Het gebeurt regelmatig dat de deur waarder beslag legt op een schip in de haven, omdat de reder er gens een - vaak aanzienlijke - reke ning langdurig open heeft staan. 'Aan de ketting leggen' heet dat. Om de kosten niet verder te laten oplopen, gaat dan meestal een groot deel van de bemanning van boord. Er blijft alleen voldoende personeel achter om het schip te bewaken en vitale installaties te onderhouden. Dat was bijvoorbeeld het geval met de onder Portugese vlag varen de Halcyon Star, die vorig jaar sep tember aan de ketting is gelegd toen het een lading lpg loste bij Vo- pak in Vlissingen-Oost. Met de mi nimale bemanning (zonder kapi tein en zonder eerste machinist) is ontgaste tanker elf keer naar een andere ligplaats gegaan. Maandag moest het schip uit Vlissin gen-Oost weg en onderweg naar Terneuzen kreeg het van de haven dienst van Zeeland Seaports te ho ren dat het maar naar een anker plaats op de Steenbanken moest gaan, 22 kilometer ten westen van de Oosterscheldekering. Dat ge beurde zonder de voor zo'n trip benodigde bemanning aan boord en zonder afhandeling door de douane. Jappe Mulder van scheepsagent schap STT in Vlissingen-Oost be vestigt deze gang van zaken. Zijn bedrijf treedt op als agent voor de Halcyon Star. Volgens Mulder kla gen ook collega-scheepsagenten over het ontbreken van afmeermo- gelijkheden voor schepen die hun reis niet kunnen vervolgens omdat er beslag op is gelegd. Een goed uit geruste haven hoort ook facilitei ten voor dit doel te hebben. Mulder heeft er bezwaar tegen ge maakt dat de Halcyon Star naar de Steenbanken is gedirigeerd. „Een schip dat aan de ketting ligt, mag helemaal niet uit de haven weg. Maar Zeeland Seaports zei dat de Steenbanken horen tot de Neder landse territoriale wateren, kregen we te horen." Zeeland Seaports laat in een reac tie weten dat bij de behandeling van de Halcyon Star volgens de re gels is gehandeld. Aangeboden; minder reistijd m/v 57% van de werkzoekenden vindt 30 minuten woon-werk verkeer meer dan genoeg. Zo blijft er tijd over voor hobby's. Zoals fietsen*. Meer redenen om uw personeelsadvertentie in het regionale dagblad te plaatsen vindt u op: www.dagbladen.wegenermedia.nl Bron: Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2010. WeGGNeR Media uw werk ons regionale bereik BN DeStem Brabants Dagblad Eindhovens Dagblad De Gelderlander PZC de Stentor De Twentsche Courant Tubantia maakt. Bestuurder Joost van der Lecq van FNV Bondgenoten ver wees gisteren bij Radio 1 naar het voormalige televisieprogramma 'Het spijt me': „Daar brachten ze ook een bloemetje mee om het goed te maken." Van Zeeland Seaports hoeft de vak bond zo'n gebaar niet te verwach ten. Van der Hart reageerde afge meten op de vraag of het havenbe drijf met die 25.000 euro over de brug komt: „Absoluut niet." Hij wees erop dat FNV Bondgenoten de rechter heeft gevraagd Seaports een dwangsom van dat bedrag op te leggen op de voorkomen dat op nieuw besmet werk wordt uitge voerd. Van der Hart: „Daar vol doen we nu aan." DEN HAAG - De Raad van State gaat onderzoeken of er voldoende par keerplaatsen zijn gepland in een bouwplan voor een winkel met ap partementen aan de Boulevard de Wielingen in Cadzand. Overigens is de bouw al in volle gang en leek de rechtszaak van dinsdag over de bouwvergunning en vrijstelling voor het bouwplan een achterhoedegevecht. Desalniet temin hopen bezwaarmakers A. de Nijs, L. Bruckner, J. Riemens en anderen dat de Raad de gemeente Sluis alsnog op de vingers tikt. Vol gens de raadsman van ontwikke laar J. Reinartz is het een kwestie van kinnesinne, omdat een aantal bezwaarmakers zelf ook winkel bouwplannen heeft die de ge meente heeft afgekeurd. De Raad van State beslist binnen zes weken of het bouwplan in orde is of nog moet worden bijgesteld. RITTHEM - Wie gisterochtend om streeks kwart voor negen op weg was naar zijn werk, is het misschien opgevallen: er was een hapje uit de zon. Deze foto is om 8.50 uur geno men op het strand bij Ritthem, uit kijkend op de Westerschelde. Tus sen 8.02 en 10.40 uur vond er een SBrnmaamam SCHORE - Rijkswaterstaat voert van avond spoedreparaties uit aan het asfalt in de Vlaketunnel. Dat levert hinder voor het verkeer op. Voor de reparaties wordt de rijstrook voor het verkeer in de richting van Vlissingen afgesloten van 21.00 tot 22.30 uur. En de rijstrook voor het verkeer in de richting van Bergen op Zoom wordt tussen 22.30 en 24.00 uur afgesloten. Het verkeer wordt tijdens de afslui tingen tussen de afrit Yerseke (33) en 's Gravenpolder (35) omgeleid via de N289. Met gele borden wordt de omlei- dingroute aangegeven. Automobi listen moeten rekening houden met enige extra reistijd. Bij ongun stige weersomstandigheden kun nen de werkzaamheden worden uitgesteld. door Marten Hemminga, directeur Stichting Het Zeeuwse Landschap Natuur en landschap staan voor ongehoorde bezuinigingen als de plannen van dit kabi net doorgaan. Er dreigt een kor ting van 40%, meer nog dan de veelbesproken bezuinigingen op andere sectoren, zoals op defensie (8%) en op de uitvoerende kun sten en het cultureel erfgoed (30%). Het meest opvallende ele ment in de bezuinigingen voor na tuur en landschap is het stoppen met de aanleg van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), het lande lijke netwerk van natuurgebieden. De EHS zou tot 2018 worden aan gelegd om de Nederlandse planten en dieren leefruimte te geven. De aanleg van de verschillende stuk jes van dit natuurnetwerk is in de meeste gevallen probleemloos ver lopen. In Zeeland is de grondver werving altijd volledig op vrijwilli ge basis tot stand gekomen; de grondeigenaren (vrijwel altijd boe ren) gingen akkoord omdat ze er voordeel bij hadden: ze kregen een prima prijs, of konden hun grond ruilen. Maar dat neemt niet weg dat er de afgelopen jaren ook pro blemen zijn gerezen: de ingewik kelde Europese en nationale regels op het gebied van natuurbescher ming hebben geleid tot veel erger nis en al dan niet terechte zorg voor inperking van ondernemers in hun bedrijfsvoering; de omzet ting van landbouwgrond in na tuur (ook al was die grond op ba sis van vrijwilligheid verworven) schoot menigeen in het verkeerde keelgat. De onevenredig forse bezuiniging op natuur lijkt mij vooral een reac tie op deze maatschappelijke so res. Aan het succes van de EHS kan het niet liggen. Het al afgeron de deel van het natuurnetwerk is inmiddels onmisbaar voor het be houd van onze flora en fauna. Daarbuiten gaat de achteruitgang gewoon verder. De haren rijzen mij te berge als ik lees dat staats secretaris Bleker - politiek verant woordelijk voor het behoud van natuur - in een interview met in stemming iemand citeert die zich uitspreekt over de schoonheid van een bloeiend aardappelveld - en een naastliggend natuurgebied niet ziet liggen. Het gaat er niet om dat een aardappelveld land schappelijk niet mooi kan zijn; ook ik geniet bijna dagelijks van mijn wandelingetje door de pol-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 56