221 zeeland
Seaports negeert eis
FNV Bondgenoten
Scheepsagenten bezorgd
over gebrek ligplaatsen
Het in stand houden van de natuur is
Hapje uit de zon
Raad van State
onderzoekt
parkeerplaatsen
Vlaketunnel vannacht tijdelijk dicht
te gast
woensdag 5 januari 2011
De hele maand januari ontspannen...
Op www.pzc.nl/wellness vindt u tips, weetjes en interviews
HAVENRUZIE Genoegdoening van 25.000 euro? „Absoluut niet"
VLISSINGEN-OOST - Zeeland
Seaports laat het aankomen op
een uitspraak van de rechter in het
kort geding dat FNV Bondgenoten
tegen het havenbedrijf heeft aange
spannen. De vakbond is bereid die
procedure in te trekken als Zee
land Seaports 25.000 euro stort in
het steunfonds voor de stakers bij
de Vlissingse Bootliedenwacht,
maar de havenbeheerder weigert
dat.
De rol van Zeeland Seaports bij
het conflict over het werkrooster
van de bootlieden was aanleiding
voor de bond het havenbedrijf
voor de rechter te dagen. Bij de be
handeling van het kort geding be
streed Seaports dat initiatieven wa
ren genomen om voor inleen-
krachten te zorgen die het werk
van de stakers hadden overgeno
men. Maandag gaf directeur Hans
van der Hart toe dat dit wel is ge
beurd en dat het niet in de haak
was. Aan de inzet van die stakings
brekers is inmiddels een eind geko
men.
Met de erkenning van schuld (Van
der Hart ging op de knieën met de
uitspraak 'mea culpa') neemt FNV
Bondgenoten evenwel geen genoe
gen. De bond wil dat Zeeland
Seaports de stakers compenseert
voor de schade die ze hebben gele
den door de inzet van ingeleende
krachten ('onderkruipers' in vak
bondstermen). Bovendien ver
langt de bond genoegdoening
voor de kosten die ze heeft ge-
VLISSINGEN-OOST - In de Zeeuwse
havens treden gevaarlijke situaties
op door manoeuvres met schepen
die een beperkte bemanning aan
boord hebben. Dat doet zich voor
met schepen waarop beslag is ge
legd. Die moeten dikwijls naar een
andere ligplaats uitwijken omdat
in de havens van Vlissingen en Ter-
neuzen onvoldoende mogelijkhe
den zijn om aan de ketting gelegde
schepen af te meren.
Het gebeurt regelmatig dat de deur
waarder beslag legt op een schip
in de haven, omdat de reder er
gens een - vaak aanzienlijke - reke
ning langdurig open heeft staan.
'Aan de ketting leggen' heet dat.
Om de kosten niet verder te laten
oplopen, gaat dan meestal een
groot deel van de bemanning van
boord. Er blijft alleen voldoende
personeel achter om het schip te
bewaken en vitale installaties te
onderhouden.
Dat was bijvoorbeeld het geval
met de onder Portugese vlag varen
de Halcyon Star, die vorig jaar sep
tember aan de ketting is gelegd
toen het een lading lpg loste bij Vo-
pak in Vlissingen-Oost. Met de mi
nimale bemanning (zonder kapi
tein en zonder eerste machinist) is
ontgaste tanker elf keer naar een
andere ligplaats gegaan. Maandag
moest het schip uit Vlissin
gen-Oost weg en onderweg naar
Terneuzen kreeg het van de haven
dienst van Zeeland Seaports te ho
ren dat het maar naar een anker
plaats op de Steenbanken moest
gaan, 22 kilometer ten westen van
de Oosterscheldekering. Dat ge
beurde zonder de voor zo'n trip
benodigde bemanning aan boord
en zonder afhandeling door de
douane.
Jappe Mulder van scheepsagent
schap STT in Vlissingen-Oost be
vestigt deze gang van zaken. Zijn
bedrijf treedt op als agent voor de
Halcyon Star. Volgens Mulder kla
gen ook collega-scheepsagenten
over het ontbreken van afmeermo-
gelijkheden voor schepen die hun
reis niet kunnen vervolgens omdat
er beslag op is gelegd. Een goed uit
geruste haven hoort ook facilitei
ten voor dit doel te hebben.
Mulder heeft er bezwaar tegen ge
maakt dat de Halcyon Star naar de
Steenbanken is gedirigeerd. „Een
schip dat aan de ketting ligt, mag
helemaal niet uit de haven weg.
Maar Zeeland Seaports zei dat de
Steenbanken horen tot de Neder
landse territoriale wateren, kregen
we te horen."
Zeeland Seaports laat in een reac
tie weten dat bij de behandeling
van de Halcyon Star volgens de re
gels is gehandeld.
Aangeboden; minder reistijd m/v
57% van de werkzoekenden vindt 30 minuten
woon-werk verkeer meer dan genoeg. Zo blijft er
tijd over voor hobby's. Zoals fietsen*.
Meer redenen om uw personeelsadvertentie in
het regionale dagblad te plaatsen vindt u op:
www.dagbladen.wegenermedia.nl
Bron: Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2010.
WeGGNeR Media
uw werk ons regionale bereik
BN DeStem Brabants Dagblad Eindhovens Dagblad De Gelderlander PZC de Stentor De Twentsche Courant Tubantia
maakt. Bestuurder Joost van der
Lecq van FNV Bondgenoten ver
wees gisteren bij Radio 1 naar het
voormalige televisieprogramma
'Het spijt me': „Daar brachten ze
ook een bloemetje mee om het
goed te maken."
Van Zeeland Seaports hoeft de vak
bond zo'n gebaar niet te verwach
ten. Van der Hart reageerde afge
meten op de vraag of het havenbe
drijf met die 25.000 euro over de
brug komt: „Absoluut niet." Hij
wees erop dat FNV Bondgenoten
de rechter heeft gevraagd Seaports
een dwangsom van dat bedrag op
te leggen op de voorkomen dat op
nieuw besmet werk wordt uitge
voerd. Van der Hart: „Daar vol
doen we nu aan."
DEN HAAG - De Raad van State gaat
onderzoeken of er voldoende par
keerplaatsen zijn gepland in een
bouwplan voor een winkel met ap
partementen aan de Boulevard de
Wielingen in Cadzand.
Overigens is de bouw al in volle
gang en leek de rechtszaak van
dinsdag over de bouwvergunning
en vrijstelling voor het bouwplan
een achterhoedegevecht. Desalniet
temin hopen bezwaarmakers A.
de Nijs, L. Bruckner, J. Riemens en
anderen dat de Raad de gemeente
Sluis alsnog op de vingers tikt. Vol
gens de raadsman van ontwikke
laar J. Reinartz is het een kwestie
van kinnesinne, omdat een aantal
bezwaarmakers zelf ook winkel
bouwplannen heeft die de ge
meente heeft afgekeurd. De Raad
van State beslist binnen zes weken
of het bouwplan in orde is of nog
moet worden bijgesteld.
RITTHEM - Wie gisterochtend om
streeks kwart voor negen op weg
was naar zijn werk, is het misschien
opgevallen: er was een hapje uit de
zon. Deze foto is om 8.50 uur geno
men op het strand bij Ritthem, uit
kijkend op de Westerschelde. Tus
sen 8.02 en 10.40 uur vond er een
SBrnmaamam
SCHORE - Rijkswaterstaat voert van
avond spoedreparaties uit aan het
asfalt in de Vlaketunnel. Dat levert
hinder voor het verkeer op. Voor
de reparaties wordt de rijstrook
voor het verkeer in de richting van
Vlissingen afgesloten van 21.00 tot
22.30 uur. En de rijstrook voor het
verkeer in de richting van Bergen
op Zoom wordt tussen 22.30 en
24.00 uur afgesloten.
Het verkeer wordt tijdens de afslui
tingen tussen de afrit Yerseke (33)
en 's Gravenpolder (35) omgeleid
via de N289.
Met gele borden wordt de omlei-
dingroute aangegeven. Automobi
listen moeten rekening houden
met enige extra reistijd. Bij ongun
stige weersomstandigheden kun
nen de werkzaamheden worden
uitgesteld.
door Marten Hemminga, directeur Stichting Het Zeeuwse Landschap
Natuur en landschap
staan voor ongehoorde
bezuinigingen als de
plannen van dit kabi
net doorgaan. Er dreigt een kor
ting van 40%, meer nog dan de
veelbesproken bezuinigingen op
andere sectoren, zoals op defensie
(8%) en op de uitvoerende kun
sten en het cultureel erfgoed
(30%). Het meest opvallende ele
ment in de bezuinigingen voor na
tuur en landschap is het stoppen
met de aanleg van de Ecologische
Hoofdstructuur (EHS), het lande
lijke netwerk van natuurgebieden.
De EHS zou tot 2018 worden aan
gelegd om de Nederlandse planten
en dieren leefruimte te geven. De
aanleg van de verschillende stuk
jes van dit natuurnetwerk is in de
meeste gevallen probleemloos ver
lopen. In Zeeland is de grondver
werving altijd volledig op vrijwilli
ge basis tot stand gekomen; de
grondeigenaren (vrijwel altijd boe
ren) gingen akkoord omdat ze er
voordeel bij hadden: ze kregen een
prima prijs, of konden hun grond
ruilen. Maar dat neemt niet weg
dat er de afgelopen jaren ook pro
blemen zijn gerezen: de ingewik
kelde Europese en nationale regels
op het gebied van natuurbescher
ming hebben geleid tot veel erger
nis en al dan niet terechte zorg
voor inperking van ondernemers
in hun bedrijfsvoering; de omzet
ting van landbouwgrond in na
tuur (ook al was die grond op ba
sis van vrijwilligheid verworven)
schoot menigeen in het verkeerde
keelgat.
De onevenredig forse bezuiniging
op natuur lijkt mij vooral een reac
tie op deze maatschappelijke so
res. Aan het succes van de EHS
kan het niet liggen. Het al afgeron
de deel van het natuurnetwerk is
inmiddels onmisbaar voor het be
houd van onze flora en fauna.
Daarbuiten gaat de achteruitgang
gewoon verder. De haren rijzen
mij te berge als ik lees dat staats
secretaris Bleker - politiek verant
woordelijk voor het behoud van
natuur - in een interview met in
stemming iemand citeert die zich
uitspreekt over de schoonheid van
een bloeiend aardappelveld - en
een naastliggend natuurgebied
niet ziet liggen. Het gaat er niet
om dat een aardappelveld land
schappelijk niet mooi kan zijn;
ook ik geniet bijna dagelijks van
mijn wandelingetje door de pol-