In gevecht met de Chinese draak II ONE/11 'Mensen die zelfmoord willen plegen, herken je meteen. Je ziet het in hun ogen, ze letten nergens meer op.' woensdag 5 januari 2011 Elke twee minuten pleegt iemand in China zelf moord. Chen Si weerhoudt wanhopigen van een sprong naar de dood. Kijk op www.one11.nl Lu Jianfu filmt een politiewagen die fout staat'gepakeerd in de Chinese stad Zhengzhou. foto Remko Tanis/CPD den waarom hij nu kaal door het leven gaat. „Zo hebben ze niets meer om me aan vast te houden." Overheidscorruptie is al jaren de grootste ergernis van Chinezen en ondanks harde woorden van de re gering in Peking wordt het pro bleem alleen maar groter.- Het mis bruik van dienstauto's is een van de meest openlijke uitingen ervan. Iets klopt er niet, zegt Lu's in stinct. Hij tuurt naar het kenteken van een auto van de snelwegpoli- tie: AA3396. „Een dubbele A geeft een speciale status en is alleen voor hoge functionarissen", legt Lu uit. „Maar deze dubbele A ziet er verdacht uit." Hij pakt zijn camera en zoomt in op het kenteken. Van dichtbij is te zien dat de tweede A een sticker is, eronder is een N zichtbaar. De bestuurder van de auto, een man zonder uniform, stapt uit en slaat Lu op de schouder. „Je weet toch hoe het werkt", zegt hij vriende lijk. „Kom, maak er geen probleem van. Laten we vrienden worden. Ik ben verantwoordelijk voor auto dealers in deze regio, dus ik kan je vast een keer een dienst leveren." Lu bedankt en gaat door met fil men. „Hé", gaat de man verder. „Stop met filmen. Ik geef je wat je wilt, dan praten we nergens meer over." Lu bedankt opnieuw. Zijn gefilm heeft ondertussen de aandacht getrokken van omstan ders, onder wie een agent van de stadspolitie. Onder druk van de ca mera en de omstanders kan deze weinig anders dan zijn collega van de snelwegpolitie op de bon slinge ren. Het is een raar gezicht, een agent die een politieauto bekeurt. Zeker in China, waar de overheid een massief gesloten blok vormt. „De overheid is een grote familie", zegt Lu. „De partijtop in Peking zal nooit echt ingrijpen op de lagere niveaus. De corruptie en de arro gantie van autoriteiten zijn alom vattend, de omvang is krankzinnig geworden. Drie jaar geleden was voor mij de grens bereikt. Ik zag zo veel voorbeelden, ik trok het niet meer." Sindsdien is Lu bijna dagelijks op zoek naar dienstauto's die een vol strekte minachting van de regels la ten zien. Ze rijden door rood, par keren waar ze willen en worden meer privé dan zakelijk gebruikt. De centrale overheid erkent het probleem. Volgens officiële statis tieken telt China vijf miljoen dienstauto's, die de belastingbeta ler jaarlijks veertig miljard euro kosten voor aanschaf, onderhoud en benzine. De partijkrant Global Times schreef onlangs ongenuan ceerd: „Het misbruik van dienstau to's is inmiddels zo wijdverbreid, dat veel overheden het simpelweg negeren." Lu laat zich door zulke berichten niet ontmoedigen. De filmpjes zet hij op zijn blog, dat inmiddels tien tallen miljoenen bezoekers trekt. „Ik steek al mijn vrije tijd hierin. Soms ga ik er bijna aan onderdoor. Mijn vrouw, die me een koppige ezel noemt, zie ik zelden. Mijn vrienden vinden me een psycho." In Zhengzhou is Lu inmiddels een bekende, zowel onder het publiek als bij de autoriteiten. Zijn faam biedt hem enige bescherming. 'De overheid is alleen bezig zichzelf privileges toe te kennen' 1\vee maanden geleden kreeg hij zelfs een uniek identiteitsbewijs van de plaatselijke autoriteiten. Hij is nu officieel 'burgerwacht voor beschaving'. Lu: „De pas geeft me het recht om alle misstanden die ik film direct te tonen aan de on dersecretaris-generaal van de Com munistische Partij in Zhengzhou." Ineens versnelt Lu zijn pas. Hij gooit zijn camera op zijn schouder en richt de lens op een politieauto. „Hé, jij daar!", roept hij naar de be stuurder. „]e mag hier helemaal niet staan!" De man achter het stuur, niet in uniform, probeert het raampje omhoog te doen. Lu houdt het tegen met zijn hand en blijft doorvragen. Boos slaat de be stuurder op de cameralens. Dan rijdt hij weg, terwijl Lu inzoomt op het nummerbord. „Die individuele politieagenten of ambtenaren zijn niet eens de bron van het probleem", zegt Lu. „Het is de houding van het systeem: de overheid is alleen bezig zichzelf privileges toe te kennen. Niemand controleert. Officieel bestaat er op elk niveau een Bureau voor Disci pline van de Communistische Par tij, dat moet optreden bij machts misbruik. Maar geen van die bu reaus functioneert." „Een agent heeft me een keer la ten zien wat er gebeurt als hij een overtreding wil registeren met een kenteken dat begint met AA. Het computersysteem blokkeert. 'Ken teken onbekend', verschijnt er zo dra je deze eerste letters intikt." „De overtredingen met overheids- auto's zijn slechts een voorbeeld van de vele manieren waarop de overheid de rechten van Chinezen schendt. Het is een uitputtend ge vecht. Het systeem is niet door een of twee mensen te verande ren, maar het is moeilijk om meer mensen te activeren die het land vooruit willen helpen. Je verdient er geen geld mee, dus zien veel Chinezen er het nut er niet van in." Inmiddels kan Lu bogen op een be langrijk resultaat van zijn een- manscampagne. Na tweeënhalf jaar lang te zijn geconfronteerd met filmmateriaal van overtredin gen door dienstauto's, besloot de stad Zhengzhou een halfjaar gele den de privileges voor alle AA- en O-kentekens in te trekken. „Toen kwam ook aan het licht dat er vierhonderd auto's rondreden met AA-nummerborden", zegt Lu. „Terwijl die alleen bestemd waren voor de twintig hoogste functiona rissen van de stad. De overige 380 waren uitgedeeld als 'cadeautjes'." Op Chinese websites wordt veel ge scholden over de corruptie, maar daar blijft het vaak bij, zegt Lu. „Cynisme blijft Chinezen beheer sen. We zijn snel geneigd te den ken dat de bevoorrechte commu nisten te sterk zijn en nooit iets uit handen zullen geven. Maar hier in Henan is nu bewezen dat als je lang genoeg vecht, het toch mogelijk is." Lu zucht bij de gedachte aan de enorme weg die er nog is te gaan. „De controle op onze machtheb bers ontbreekt nog steeds." Niet dat het Lu moedeloos maakt, hij wil zijn werkveld zelfs verbreden: „Dit gaat verder dan het overtre den van verkeersregels. Ik kan nog lang niet stoppen.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11