121 nieuwe regelgeving
Van dorpsomroeper
naar internet
Au pair niet meer zelf
naar Nederland halen
Trucks: voortaan ook
1,6 mm profiel op de band
dinsdag 28 december 2010
Per i januari...
Ooit waren dorps- en stadsomroepers de spreekbuis
van de lokale overheid. En om iedere burger te informe
ren, werden besluiten aan de muur van de gemeente
huizen gehangen.
Tegenwoordig publiceren gemeenten hun nieuws in
huis-en-huis bladen. Om ook op plaatselijk niveau aan
te sluiten bij het digitale tijdperk, wordt de Wet Elektro
nische Bekendmaking, die al voor hogere overheden
gold, nu ook van toepassing op gemeenten, waterschap
pen en provincies.
Het probleem is volgens woordvoerder Gjalt Rameijer
van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) 'dat
voor iedere aparte wet is omschreven hoe je wijzigin
gen bekend moet maken'. „En dat wisselt nogal. De re
gel wordt: óf iets moet op elektronische wijze officieel
bekend worden gemaakt, óf via een huis-aan-huis blad.
Allebei is nooit verplicht", legt hij uit. „In de Wet ruim
telijke ordening staat op vierentwintig plekken om
schreven hoe iets openbaar gemaakt moet worden. Dat
kan natuurlijk voor verwarring zorgen."
Het Rijk heeft samen met de VNG een systeem ontwik
keld om beleid op internet te presenteren. Dat systeem
gaat per januari de lucht in, op het moment dat de
nieuwe wet voor lagere overheden in werking treedt.
Gemeenten mogen als extra service informatie die elek
tronisch óf op papier de wereld in moet, ook via beide
kanalen presenteren.
„Als extra service", zegt Rameijer. De overheid wil dat
iedereen op de hoogte is van relevante besluiten. „Niet
iedereen gebruikt de computer, dus kan ik me voorstel
len dat er gemeenten zijn die allebei de kanalen gebrui
ken. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Dat is niet
zo eenvoudig."
Een Filipijns of Zuid-Afrikaans meisje naar Nederland
halen als au pair, kan per januari alleen nog via een
door de IND-erkend au pair bemiddelingsbureau.
Pech voor de gastgezinnen die het liever allemaal zelf
regelen, en dat is nu nog het merendeel. Maar beter
voor de au pairs zelf, die hierdoor een betere bescher
ming krijgen. En daar was het de IND om te doen: de
ze kwetsbare groep meiden van rond de 18 tot 20 jaar
meer zekerheid bieden.
Joyce del Prado-de Boer van het bureau Nedsa, dat be
middelt in au pairs uit Zuid-Afrika, is blij met de nieu
we regels, die overigens nog niet per 1 januari gehan
teerd kunnen worden omdat de IND er nog niet klaar
voor is. „Ik denk dat het in de loop van 2011 van
kracht wordt. De wet is er wel, en dat is alleen maar
een goede ontwikkeling voor de meisjes, heel soms
ook jongens. Als er iets misgaat kunnen ze altijd terug
vallen op het bureau. Ik denk dat de gastgezinnen er
minder blij mee zullen zijn, want nu zijn ze verplicht
om zich via een bureau aan te melden. En dat kost
toch geld."
De bemiddelingskosten van een au pair bureau liggen
tussen 500 en 1000 euro. Veel ouders met kinderen be
sluiten daarom op eigen houtje een au pair naar Neder
land te halen. Dat kan straks alleen nog met au pairs
uit de EU-landen. Die kunnen hier zonder visum wer
ken. Csilla Scholcz, eigenaresse van het bureau Hoorn,
bemiddelt in Hongaarse au pairs. „Gelukkig heb ik
niets met die nieuwe regels te maken. Dat scheelt mij
een hoop papierwerk. Van andere bureaus heb ik be
grepen dat zij er heel veel werk bij krijgen. Ik besteed
die tijd liever aan het vinden van een goede match tus
sen gastgezin en au pair. Dat is veel belangrijker."
Banden van vrachtwagens moeten voortaan minimaal
1,6 millimeter profiel hebben, net als gewone personen
auto's. Dat moet een fiks aantal files en ongevallen
gaan schelen, hoopt het kabinet.
Meer profiel zorgt voor meer grip op de weg en een be
tere afvoer van regenwater, en is dus veiliger.
Truckers konden tot dusver ook met gladde banden
nog de weg op, maar Nederland voert nu een regel in
die meer in lijn is met de omliggende landen. Nog een
cadeautje van oud-minister van Verkeer Camiel Eur-
lings voor zijn opvolger Melanie Schultz van Hae-
gen-Maas Geesteranus.
De minimum profieldiepte moet er voor zorgen dat
niet te lang wordt doorgereden op oude, versleten ban
den. Twee procent van de vrachtwagens heeft te wei
nig profiel op de banden, is uit onderzoek gebleken.
Kapotte vrachtwagens veroorzaken zo'n 320 files per
jaar (0,4 procent van alle files), en daarvan zouden er
122 door kapotte banden ontstaan.
„Maar wij merken nog niets van die nieuwe regel",
zegt Michiel Meijer van Profile Tyrecentre Nederland.
„We worden niet overstelpt met bestellingen van nieu
we banden voor trucks. Wel is er een enorme vraag
naar winterhanden voor personenauto's, vooral door
de nieuwe regels in Duitsland, waar ze nu echt ver
plicht zijn."
Banden zijn de laatste tijd duurder geworden, een ge
volg van de sterk stijgende kosten van grondstoffen op
de wereldmarkt en dreigende tekorten door de sterk
gegroeide vraag. Profile Tyrecenter denkt dat deze ont
wikkeling nog wel even doorgaat. Natuurlijk rubber,
een van de grondstoffen voor de banden, is in korte
tijd 150 procent duurder geworden.