121 nieuwe regelgeving Van dorpsomroeper naar internet Au pair niet meer zelf naar Nederland halen Trucks: voortaan ook 1,6 mm profiel op de band dinsdag 28 december 2010 Per i januari... Ooit waren dorps- en stadsomroepers de spreekbuis van de lokale overheid. En om iedere burger te informe ren, werden besluiten aan de muur van de gemeente huizen gehangen. Tegenwoordig publiceren gemeenten hun nieuws in huis-en-huis bladen. Om ook op plaatselijk niveau aan te sluiten bij het digitale tijdperk, wordt de Wet Elektro nische Bekendmaking, die al voor hogere overheden gold, nu ook van toepassing op gemeenten, waterschap pen en provincies. Het probleem is volgens woordvoerder Gjalt Rameijer van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) 'dat voor iedere aparte wet is omschreven hoe je wijzigin gen bekend moet maken'. „En dat wisselt nogal. De re gel wordt: óf iets moet op elektronische wijze officieel bekend worden gemaakt, óf via een huis-aan-huis blad. Allebei is nooit verplicht", legt hij uit. „In de Wet ruim telijke ordening staat op vierentwintig plekken om schreven hoe iets openbaar gemaakt moet worden. Dat kan natuurlijk voor verwarring zorgen." Het Rijk heeft samen met de VNG een systeem ontwik keld om beleid op internet te presenteren. Dat systeem gaat per januari de lucht in, op het moment dat de nieuwe wet voor lagere overheden in werking treedt. Gemeenten mogen als extra service informatie die elek tronisch óf op papier de wereld in moet, ook via beide kanalen presenteren. „Als extra service", zegt Rameijer. De overheid wil dat iedereen op de hoogte is van relevante besluiten. „Niet iedereen gebruikt de computer, dus kan ik me voorstel len dat er gemeenten zijn die allebei de kanalen gebrui ken. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Dat is niet zo eenvoudig." Een Filipijns of Zuid-Afrikaans meisje naar Nederland halen als au pair, kan per januari alleen nog via een door de IND-erkend au pair bemiddelingsbureau. Pech voor de gastgezinnen die het liever allemaal zelf regelen, en dat is nu nog het merendeel. Maar beter voor de au pairs zelf, die hierdoor een betere bescher ming krijgen. En daar was het de IND om te doen: de ze kwetsbare groep meiden van rond de 18 tot 20 jaar meer zekerheid bieden. Joyce del Prado-de Boer van het bureau Nedsa, dat be middelt in au pairs uit Zuid-Afrika, is blij met de nieu we regels, die overigens nog niet per 1 januari gehan teerd kunnen worden omdat de IND er nog niet klaar voor is. „Ik denk dat het in de loop van 2011 van kracht wordt. De wet is er wel, en dat is alleen maar een goede ontwikkeling voor de meisjes, heel soms ook jongens. Als er iets misgaat kunnen ze altijd terug vallen op het bureau. Ik denk dat de gastgezinnen er minder blij mee zullen zijn, want nu zijn ze verplicht om zich via een bureau aan te melden. En dat kost toch geld." De bemiddelingskosten van een au pair bureau liggen tussen 500 en 1000 euro. Veel ouders met kinderen be sluiten daarom op eigen houtje een au pair naar Neder land te halen. Dat kan straks alleen nog met au pairs uit de EU-landen. Die kunnen hier zonder visum wer ken. Csilla Scholcz, eigenaresse van het bureau Hoorn, bemiddelt in Hongaarse au pairs. „Gelukkig heb ik niets met die nieuwe regels te maken. Dat scheelt mij een hoop papierwerk. Van andere bureaus heb ik be grepen dat zij er heel veel werk bij krijgen. Ik besteed die tijd liever aan het vinden van een goede match tus sen gastgezin en au pair. Dat is veel belangrijker." Banden van vrachtwagens moeten voortaan minimaal 1,6 millimeter profiel hebben, net als gewone personen auto's. Dat moet een fiks aantal files en ongevallen gaan schelen, hoopt het kabinet. Meer profiel zorgt voor meer grip op de weg en een be tere afvoer van regenwater, en is dus veiliger. Truckers konden tot dusver ook met gladde banden nog de weg op, maar Nederland voert nu een regel in die meer in lijn is met de omliggende landen. Nog een cadeautje van oud-minister van Verkeer Camiel Eur- lings voor zijn opvolger Melanie Schultz van Hae- gen-Maas Geesteranus. De minimum profieldiepte moet er voor zorgen dat niet te lang wordt doorgereden op oude, versleten ban den. Twee procent van de vrachtwagens heeft te wei nig profiel op de banden, is uit onderzoek gebleken. Kapotte vrachtwagens veroorzaken zo'n 320 files per jaar (0,4 procent van alle files), en daarvan zouden er 122 door kapotte banden ontstaan. „Maar wij merken nog niets van die nieuwe regel", zegt Michiel Meijer van Profile Tyrecentre Nederland. „We worden niet overstelpt met bestellingen van nieu we banden voor trucks. Wel is er een enorme vraag naar winterhanden voor personenauto's, vooral door de nieuwe regels in Duitsland, waar ze nu echt ver plicht zijn." Banden zijn de laatste tijd duurder geworden, een ge volg van de sterk stijgende kosten van grondstoffen op de wereldmarkt en dreigende tekorten door de sterk gegroeide vraag. Profile Tyrecenter denkt dat deze ont wikkeling nog wel even doorgaat. Natuurlijk rubber, een van de grondstoffen voor de banden, is in korte tijd 150 procent duurder geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 12