What's in a name? Maak een einde aan galmen in huis 34 en 35 SI binnen buiten weltevree zuiver BI gewoon I lief gelukkig vrijdag 24 december 2010 Nederlandse design- en meubelmerken kiezen tegenwoordig voor knusse namen als Gelukkig, Weltevree, Zuiver, Lief en Gewoon. Het kiezen van zo'n gezellige Nederlandse naam is echt iets van nu. door Suzanne Dijkstra Een meubelmerk dat Gelukkig heet, daarvan komen toch meteen beelden op het netvlies, van innig tevreden gezinnen die samen op een grote plofbank zitten? Als het aan het merk zelf ligt, in elk geval wel. Die naam is natuurlijk niet zomaar ge kozen. Het straalt iets anders uit dan pak 'm beet Leolux en Montis. Terwijl die fa brikanten heus ook meubels leveren waarvan je heel gelukkig kunt worden. Het kiezen van een gezellige, Nederlandse merknaam is iets van deze tijd. Dat zo'n Hollan- se naam werkt, blijkt uit verschillende marketingonderzoeken. Consumenten hebben een voorkeur voor herkenbare, beschrijvende merknamen. Opvallend is wel dat vooral merken in de woonbranche kiezen voor zo'n eerlijke, Hollandse vlag. Vijf voorbeelden. w Aluminum krukje van Zuiver. foto's PR Ook Zuiver is een merk naam die positieve associ aties moet oproepen. Dit jonge designlabel kiest bewust voor producten en ontwerpen in pure vormen en van pure materia len. Hout, staal, aluminium, leer, katoen en wol zijn puur en zuiver van zichzelf. Maar ook moderne kunstharsen of een ongebruikelij ke mix van materialen kunnen het resultaat opleveren waar Zuiver naar streeft, zowel in uitstraling als gebruikseigenschappen. In april tijdens de beurs in Milaan presenteerde Zuiver een aantal nieuwe ontwerpen. Zoals een be tonnen vaas van Doreen Westphal en een aluminium krukje van ont werpbureau Niels en Sven, dat er uitziet alsof het van karton is. www.zuiverdesign.nl Weltevree is in 2007 opge richt door ontwerpers Floris Schoonderbeek en Dick van Hoff Zij maken pro ducten die moeten uitnodigen tot genieten. Het zijn bovendien spul len die echt bij Nederland passen. Ze refereren aan nuchterheid, dege lijkheid en welbehagen. Neem de Outdooroven, een kachel voor bui ten, die ook gebruikt kan worden als oven en fornuis. Die praktische en nuchtere insteek geldt ook voor buitenbadkuip Dutchtub, die op hout wordt warm gestookt, en voor de tuinbank-op-wielen, die je met de zon mee kunt rijden. Wel tevree levert ook een oer-Hollands seizoensproduct: een designcarbid- bus, om straks met de jaarwisse ling weltevree te knallen. www.weltevree.nl Het merk Lief! is vooral be kend van de babykleer tjes. Oprichtster Yvonne Woudstra noemde haar kinderkle- dingwinkel destijds zo en heeft die naam gehandhaafd toen ze een eigen collectie opbouwde. Want wie vindt kleine kinderen niet lief in een nieuw truitje of jasje? Woudstra zegt dat de merknaam eveneens in het buitenland wordt gebruikt. „Over de grens vinden ze 'lief ook een leuk woord." De collectie interieuraccessoires is inmiddels behoorlijk groot en be staat uit vrolijk gekleurde raamde- coratie, bed- en badtextiel, verf, meubels, behang, wanddecoratie en accessoires voor kinderkamers. Dutchtub van Weltevree. Ophangzak Basic van Gewoon. Een bijzonder merk, dat verre van gewoon is: zo kun je Ge woon typeren. Initiatiefne mer Loes Wagemans: „Toen we twaalf jaar geleden begonnen, wil den we een heldere, Nederlandse naam voor ons merk. Tijdens een brainstorm kwam het woord 'ge woon' steeds terug. Destijds was zo'n naam nog niet hip, maar het klonk wel lekker en toegankelijk. Bovendien komt 'woon' erin voor. Dat komt mooi uit, want we ont werpen woonaccessoires." Gewone (als in doorsnee) spullen ontwerpt het merk niet. „Het zijn producten voor alledaags gebruik, die je lang mooi blijft vinden." Ge woon bracht deze maand een nieu we lijn kussens uit: Joop, Daan en Freek. Als dat niet Nederlands is... www.gewoon.nl C2SEGe&i.'ii Shopper met rits van Lief!. Fauteuil Nest van Gelukkig. Meubelmerk Gelukkig is net na de zomer gestart. De trendy meubels wor den geheel in eigen land geprodu ceerd. Naast het merk hebben ook de producten namen die associa ties moeten oproepen. Bijvoor beeld fauteuil Nest, een ontwerp van Gerard van den Berg. Dit is een stoel waarin je heerlijk kunt wegzakken. Of zoals de initiatiefne mers achter het merk het omschrij ven: 'net als honden feilloos weten wat een lekker plekje is, herken je een fauteuil die meer dan lekker zit vaak ook al van een afstandje'. E www.gelukkig.nl www.lieflifestyle.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79