201 zeeland Nieuwe visie op gebruik 'boule' Biermuseum biedt alleen nog 'Iedereen mag onze oliebollen komen proeven' Kuiper Compagnons RONNY VERBERKMOES Groepjes belangstellenden komen al regelmatig een kijkje nemen in het biermuseum. Door aan te haken bij het Portaal van Vlaanderen kan de faam zich uitbreiden. Bier moet mensen Terneuzen in lokken donderdag 23 december 2010 door Wendy van den Hurk vlissingen - Stedenbouwkundig bureau Kuiper Compagnons is be gonnen met zijn nieuwe visie op de boulevard van Vlissingen. Over een half jaar komt het bureau naar buiten met een rapport. In de visie - bedoeld tot 2020, als er ingrijpende maatregelen op sta pel staan om de boulevard als wa terkering te versterken - komt te staan met welke maatregelen de ge meente haar boulevard met zo wei nig mogelijk middelen kan verbete ren. Dat zijn kortetermijninveste- ringen als lantaarnpalen, bankjes en prullenbakken, maar ook lange- termijninvesteringen als infrastruc tuur. De kleine ingrepen worden, gezien het krappe budget van de gemeente, als eerste uitgevoerd. Voor de visievorming heeft project leider Hans Timmers gesproken met allerlei belanghebbenden van de boulevard. „Twee weken gele den nog met ondernemers, hoe wel ik moest vaststellen dat de op komst heel erg laag was. Daarom komt er een herhaling. Ook komt er nog een bewonersavond." Het bureau is een aantal initiatie ven voor de boulevard voorgelegd, bijvoorbeeld voor Britannia, Spui- kom en de Zeevaartschool. „Die nemen we mee in de visie en wij bedenken welke ingrepen nodig zijn." Een ander aspect waarover het bureau zich buigt, is het ge bruik van de boulevard over de vier seizoenen. „Daar zit een hiaat in en dat vinden wij vreemd." Het is overigens niet voor het eerst dat Kuiper Compagnons in de bou levard 'duikt'. Ze maakte eerder het beeldkwaliteitsplan en meerde re andere visies. Die liggen niet on derin een lade op het stadhuis, is de overtuiging van Timmers. „Er is wel degelijk wat mee gedaan, zo als de langste bank, de fïetsstraat en de glooiingterrassen die op de tekentafel liggen." door René Hoonhorst Begrijp uitbater Ronny Verberkmoes van café De Vriendschap goed: hij is nog altijd blij met nieuwe aanwinsten voor zijn Biermuseum. „Maar eti ketbieren verzamel ik niet meer." Bij de meer dan tweeduizend (vol le) flesjes Nederlandse en Bel gische bieren die Ronny's verzame ling beslaat, kunnen er altijd nog wel een paar bij. „Maar ik spaar al leen nog originele nieuwe bieren of speciale uitgaves. Geen biertjes, die alleen een etiket krijgen opge plakt voor een speciale gelegen heid. Want die etiketbieren ne men zo'n vlucht, dat is gewoon niet meer bij te houden. Terwijl het dus niet om nieuwe bieren en smaken gaat." Verberkmoes heeft overigens niets tegen etiketbieren. De Vliegende Hollander die hij sinds eind vorige eeuw schenkt, is bijvoorbeeld niets anders dan een vermomde Bornem. Een biertje van Van Steenbrugge, de brouwerij uit Ert- velde die vele andere festiviteiten ook begeleidde met een van de pa- radepaardjes uit zijn biercatalogus. Het-Öeks Karrebier heeft Ronny af gelopen jaar nog wel een plaatsje in zijn heiligdom boven het café gegeven. „Dat is toch bier van een naburig dorp, dat verwijst naar een bekende streekuitdrukking. Dat er tijdens de Oekse Feeste wel eens een biertje van de kar valt, vind ik dan wel weer grappig." De cafébaas spaart volle flesjes, om dat hij de bieren in hun oorspron kelijke staat wil laten zien. Toch is het meest gekoesterde flesje van de museumcollectie leeg. Het is een flesje waarin de naam van de brouwerij van Westvleteren staat gestanst. „Dat moeilijkst te verkrij gen trappistenbier zit al lang niet meer in gemerkte flesjes, zodat ik Het Portaal van Vlaanderen gaf er tot nu toe nog weinig rucht baarheid aan, maar bezoekers van het portaal kunnen na een rond vaart en een bezoekje aan de bas culekelder van de sluizen voortaan aanleggen in café De Vriendschap. Niet per se om aan de drank te gaan, maar om het baermuseum van het café te bezoeken. 9 Als ze de duizenden flesjes heb ben bekeken, kunnen belangstellen den natuurlijk zin krijgen een spe- ciaalbiertje te degusteren. Natuur lijk is koffie of thee ook mogelijk. In De Vriendschap zitten de bezoe kers echter ook 'op de kop van de Noordstraat'. Ze lopen zo vanuit de kroeg de winkelstraten in. Terneuzen hoopt zo een aantal toe risten en recreanten de stad in te trekken en langer vast te houden. weet dat het flesje meer dan zestig jaar oud is." De trappist van West vleteren heeft de tong van fijnproe ver Ronny wel gestreeld, in tegen stelling tot een' vorig jaar verwor ven collectors item met een uiterst bijzonder speciaalbier. Het is een blend van acht fameuze geuzebie- ren. Niet die van de bekendste massageuze Sint Louis, want dat 'bocht' wordt niet in de Zenneval- lei gebrouwen. En het Pajotten- land is nou net de enige plek waar brouwers de lambiek op natuurlij ke wijze kunnen laten gisten. Acht ambachtelijke brouwe rijen mengden hun geuze- bieren tot één nieuwe geus en lieten die nog eens een extra winter gisten op fles. Het re sultaat moet majesteitelijk zijn, maar Verberkmoes durft zijn fles nog niet aan te breken. „De uiter ste houdbaarheidsdatum is op 2028 gesteld. Dat is misschien een mooi jaar om die prachtige fles te ontkurken." CEZARKEN Een speciaal voor het carnaval door een brouwerij uit Zottegem (kan het toepasselijker) gemaakt bier. Verberkmoes: Sommige cafés len gen bier aan met water tijdens het zottenfeest. De bierbrouwer speel de daar op in door voor carnaval een wat lichter bier, qua alcoholper centage en qua smaak, te brouwen. OEKS KARREBIER Eén van de bieren, die Verberkmoes niet serieus neemt, omdat het een zogeheten 'etiketbier' is. Ooit ge bruikte hij zelf een Bornem om Vlie gende Hollanderbier te promoten. Het voor d'Oekse Feeste gebrouwen Oeks Karrebier komt van dezelfde brouwer in Ertvelde en is een blon de Augustijn in vermomming. GOLDEN GIRL Eén van de vele bieren die wereld wijd werden en worden voorzien van een etiket met een niet of schaars geklede dame. De lust om zo'n dame eens vast te pakken, moet worden geblust met de in houd van het flesje is de marke tingstrategie achter het etiket. Met smaak heeft het weinig te maken. BOB-bier Een bier waarmee Heineken een de cennium geleden de mist mee in ging. BOB stond voor Best of Both, het beste bier en de beste citroen. Citroen- en limoenbiertjes deden in de jaren daarna opgang. Maar Bob werd in België net gelanceerd als persoon die niet dronk als er nog te ruggereden moest worden. door Rob Paardekam goes - Even waren ze van slag, maar de strijdlust wint het alweer van de teleurstelling. Christina Jan vier en Frank van Haperen, die al vele jaren oliebollen verkopen op Grote Markt in Goes, kregen het cijfer 3,5 van de keurmeesters van het AD. „Dat is niet terecht", vindt Christina. „Om dat te bewijzen, mag iedereen komen proeven." Vorige week stond er opeens een koerier voor de kraam, met een brief van het AD. „Als je dan ziet dat je een 3,5 hebt gekregen, ben je echt even van slag", zegt Chris tina. Zij tast nog steeds in het duis ter over de reden voor de lage sco re. De opgaaf van het Algemeen Dagblad is uiterst summier. Het vetgehalte in de oliebollen is in or de, zo valt te lezen, en ook wordt het vet op tijd schoongemaakt. Het venijn zit hem in de staart, want bij de finale beoordeling schrijven de keurmeesters: 'Wie is aangewezen op deze kraam, gaat een zware oudejaarsavond tege moet. Ze doen er alles aan om de oliebollen zo onaantrekkelijk mo gelijk te presenteren.' Over dat laatste zinnetje lopen Christina, Frank en dochter Hilda nu al dagen te pieken. Hoezo on aantrekkelijk? „Mijn vader, die het bedrijf heeft opgericht, riep gelijk dat er wel een uitsteekseltje aan de bollen zal hebben gezeten", stelt Christina. Patricia's Oliebollenkraam, zoals de officiële naam luidt, kreeg in het verleden al een paar keer een voldoende. In 1993 stond ze zelfs in de top 4. Dat het nu een zware onvoldoende is, kwam als een don derslag bij heldere hemel. „Wij krij gen nooit klachten", zegt Chris tina. Ze kregen de kans om nog te reage ren richting het AD. Dat deden ze niet. Het eindcijfer zal er toch niet meer door veranderen. „Het lijkt me een veel beter idee om aan de Goesenaren te bewijzen dat onze oliebollen wel lekker zijn", stelt Frank. „Daarom mag iedereen op de dag dat de test in het AD wordt gepubliceerd gratis komen proe ven." Christina, Frank en dochter Hilde met een schaal oliebollen, die volgens hen echt wel meer waard zijn dan een 3,5. foto Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 58